Comerţul electronic din România este aşteptat să atingă 3,5% din PIB în 2025, consolidându-şi poziţia în Top 10 state membre UE ca E-GDP, potrivit European E-Commerce Report 2025. România ocupă locul 9 la nivel european şi locul 3 în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia.
„Suntem în Top 10 şi avem şansa să valorificăm acest potenţial prin sprijinirea digitalizării IMM-urilor şi prin asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru magazinele româneşti”, a declarat Cristi Movilă, Preşedinte ARMO.
Potrivit raportului pe 2025, comerţul online din România generează un impact economic extins, stimulând dezvoltarea serviciilor de curierat şi poştă, a software-ului, publicităţii digitale şi chiar a producţiei locale de bunuri. „Comerţul online nu mai este doar convenienţă pentru consumatori, ci un motor real de creştere economică şi fiscală, care conectează România la Piaţa Unică europeană”, a adăugat Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.
Provocări şi oportunităţi pentru 2025:
• Digitalizarea IMM-urilor - doar 12% dintre IMM-urile româneşti vând online, sub media europeană; este nevoie de programe dedicate.
• Condiţii echitabile de piaţă - comerţul extracomunitar pune presiune asupra retailerilor români; ARMO susţine reforma Codului Vamal al UE şi aplicarea principiului level playing field.
• Tehnologii emergente - AI este deja folosită pentru conţinut, suport clienţi şi prognoză de stocuri.
• Logistică verde şi sustenabilitate - oportunităţi de dezvoltare a reţelelor de lockere, flote electrice şi integrarea mecanismelor SGR în comerţul online.
La nivel european, principalele tendinţe confirmate de studiu sunt: sprijinirea IMM-urilor în transformarea digitală, reguli echitabile pentru toţi jucătorii, investiţii în logistică verde şi simplificarea administrativă (facturare electronică, raportări integrate).
Opinia Cititorului