BRD - Groupe Societe Generale a încheiat primul trimestru al acestui an
într-o creştere solidă faţă de evoluţia de anul trecut, pe toate axele strategice importante pentru bancă, a declarat Anca Nuţiu, Director Executiv Retail în cadrul grupului financiar.
Reprezentantul instituţiei de credit a afirmat: "În ceea ce priveşte creditarea, care înseamnă sprijinirea economiei prin acordarea de credite, am avut o creştere spectaculoasă, undeva la o medie de 40% faţă de anul 2024. O creştere şi mai mare, respectiv de aproape 60%, am avut în zona creditelor ipotecare şi o creştere de circa 30% pentru creditele de consum. Merită subliniat că vorbim de o finanţare autentică deoarece, dacă privim în urmă, de exemplu la anii în care se observa că dobânzile începeau să crească, clienţii se orientau spre găsirea soluţiilor de refinanţare sau de renegociere. Or, anul 2024 şi începutul acestui an ne arată o finanţare reală în zona creditelor ipotecare, respectiv finanţări de achiziţii de imobile, nu doar mişcări în structura a dobânzilor".
Anca Nuţiu a adăugat: "Clienţii preferă în continuare dobânzi fixe, ceea ce este oarecum firesc în contextul în care avem încă foarte multă volatilitate. Anul trecut dobânzile începuseră să se înscrie pe un trend descrescător, însă la începutul acestui an vedem o uşoară reversare a trendului. Indicele ROBOR este din nou peste 7%, indicele IRCC este 5,5%, dar ştim că acesta urmează traiectoria avută de ROBOR. Clienţii au învăţat din experienţele anterioare şi se uită foarte atent la tipul de dobândă atunci când se finanţează".
Conform reprezentantului BRD, se observă o creştere şi ceea ce priveşte economisirea, însă nu cu aceeaşi dinamică observată în zona creditării. "Poate că este oarecum firesc având în vedere că, primul trimestru al acestui an a început un pic mai complicat pentru populaţie, ţinând cont de creşterea cheltuielilor pentru traiul zilnic, de eliminarea anumitor subvenţii şi de faptul că, dintr-o dată, costul utilităţilor din perioada de iarnă a crescut. Or, este clar că mulţi români au apelat la economiile lor pentru a face faţă acestor perioade grele (...). Vedem o preocupare a clienţilor pentru economisire şi, de asemenea, vedem că sunt foarte atenţi şi foarte sensibili la ceea ce se întâmplă în piaţă, în context geopolitic şi macroeconomic", a spus Anca Nuţiu.
Anca Nuţiu a subliniat că, pentru a avea o creştere sustenabilă a economiei este nevoie de un cadru general stabil. "În momentul de faţă, asistăm la un dezechilibru sau la o aşezare nenaturală şi nesustenabilă pe termen mediu şi lung a dobânzilor deoarece, dobânzile oferite la depozite sunt, în unele cazuri, mai mari decât dobândânzile percepute de bancă pentru anumite tipologii de credite. Este un lucru nesustenabil pe termen mediu şi lung, care se poate regla printr-o stabilitate a mediului macroeconomic şi geopolitic", a afirmat Anca Nuţiu.
Legat de digitalizare, reprezentantul BRD a punctat că în momentul de faţă, în bancă, pe segmentul persoanelor fizice, 99% din plăţi sunt făcute digital
"Am ajuns la această cifră prin investiţii susţinute în sisteme care să ofere clienţilor siguranţă şi confort", a spus Anca Nuţiu, adăugând: "Suntem o bancă universală şi ne păstrăm angajamentul pe care ni l-am luat faţă de clienţii noştri, astfel încât nu ne vom duce niciodată într-o dimensiune sută la sută digitală, ci vom merge pe un mix între canale cu prezenţă fizică la nivelul ţării şi fluxuri digitale care să acopere nevoile şi preferinţele clienţilor".