Turiştii români sunt tot mai interesaţi de destinaţiile din Bulgaria, rezervările din acest an înregistrând o creştere de 35% faţă de cele din 2024 - an de referinţă pentru vânzările acestei destinaţii - atât la nivel general, cât şi în cazul lanţului hotelier HVD, potrivit lui Lucian Bădârcea, CEO al touroperatorului IRI Travel.
Calitatea superioară a cazării, preţurile mai mici, facilităţile şi modul în care sunt trataţi clienţii se numără printre motivele pentru care turiştii români aleg litoralul bulgăresc în defavoarea celui din ţara noastră, potrivit opiniilor exprimate la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unui eveniment desfăşurat la resortul de lux HVD Reina del Mar din staţiunea Obzor, Bulgaria.
Lucian Bădârcea a spus: "Turiştii români care aleg litoralul din Bulgaria vin datorită condiţiilor de cazare. În Bulgaria sunt peste 300 de hoteluri ce au între trei şi cinci stele, care oferă pachete all inclusive şi ultra all inclusive, pe când în România sunt cel mult 40-50 de astfel de hoteluri, care nu sunt foarte ieftine. Din punctul de vedere al preţurilor, între România şi Bulgaria, câştigă Bulgaria. În privinţa distanţei, dacă luăm ca reper Bucureştiul faţă de litoralul bulgăresc şi cel românesc, este cam acelaşi timp ca ore. Mai ales acum, odată cu eliminarea controalelor la frontieră se trece foarte rapid de vamă şi se ajunge în patru ore. În România, dacă se pleacă din Bucureşti şi se prinde aglomeraţie pe autostradă, chiar se poate depăşi această durată".
Directorul IRI Travel a adăugat: "Calitatea serviciilor şi facilităţile din Bulgaria, în special pentru copii, se găsesc mai greu în România. În România nu există gratuităţi pentru copii, în afară de cazare, dar fără masă şi pat separat. În Bulgaria este gratuit pentru copiii până în 12 ani, inclusiv patul propriu, plus regimul all inclusive la masă, exact cum au părinţii. În România, pentru un pat suplimentar trebuie plătit aproape cât pentru un adult. La fel şi pentru micul dejun, iar dacă vorbim despre demi-pensiune, mă refer la prânz şi cină, costurile sunt semnificative".
Ion Bondar, Business Development Manager al lanţului hotelier HVD, spune că, potrivit relatărilor turiştilor români, hotelierii bulgari punctează mai bine şi în ceea ce priveşte atitudinea faţă de clienţi. "În mare măsură, raportul calitate-preţ este diferit, din păcate. Şi aspectul natural diferă. Dacă pe litoralul românesc relieful este plat, de câmpie, aici este accidentat ceea ce bucură ochiul", a afirmat reprezentantul HVD.
• Care sunt principalele tendinţe ce definesc turismul pe litoralul bulgăresc în sezonul estival 2025?
Turismul ecologic, ascensiunea pieţei de lux, vacanţele multigeneraţionale şi turismul medical & wellness sunt printre tendinţele turismului pe litoralul din Bulgaria în acest an, conform unui studiu realizat de IRI Travel.
1. Impactul digitalizării şi al inteligenţei artificiale în turismul bulgăresc
Hotelurile din Bulgaria au investit masiv în tehnologie: aplicaţii mobile pentru check-in, gestionarea rezervărilor, brăţări inteligente pentru acces în cameră şi plată, servicii personalizate. Turiştii români - mai ales generaţiile 30-45 de ani - apreciază eficienţa şi experienţele fluide. Automatizarea serviciilor este completată de menţinerea unui element uman esenţial în ospitalitate.
2.Creştere accelerată a segmentului "Adults Only"
Tot mai mulţi români aleg hoteluri exclusiv pentru adulţi, în căutarea unei atmosfere liniştite şi rafinate. Litoralul bulgăresc răspunde prin extinderea ofertei în staţiuni precum Sunny Beach, Obzor sau Balchik, unde hotelurile de patru şi cinci stele oferă servicii personalizate cuplurilor şi turiştilor fără copii.
3.Turism ecologic: Bulgaria adoptă sustenabilitatea
Românii manifestă un interes crescând pentru vacanţele "verzi". Hoteluri precum HVD Reina del Mar sunt deja certificate Green Key, oferind servicii eco-friendly: reciclare, reducerea plasticului, surse de energie regenerabilă şi meniuri bio. Bulgaria îşi asumă tranziţia către un turism responsabil.
4.Preţuri 2025 vs. 2024: scumpiri moderate, oferte competitive
Tarifele au crescut cu 8-12% faţă de anul trecut, în linie cu inflaţia regională. Cu toate acestea, Bulgaria rămâne una dintre cele mai avantajoase destinaţii ca raport calitate-preţ. Early Booking-ul şi Last Minute-ul rămân opţiuni strategice pentru turiştii români care caută vacanţe accesibile.
5.Ascensiunea pieţei de lux şi "ultra all inclusive"
Românii investesc tot mai mult în experienţe premium. Hotelurile de top oferă room service 24/7, concierge personal, restaurante à la carte nelimitate, plaje private şi spa-uri exclusiviste. Lanţuri precum HVD, Melia, Secrets sau Wave atrag turiştii care vor mai mult decât o vacanţă clasică la mare.
6.Turiştii digitali: social media influenţează decizia de cumpărare
Instagram, TikTok şi YouTube au devenit instrumente-cheie în alegerea staţiunii sau hotelului. Turiştii români caută recenzii vizuale, vloguri şi conţinut autentic. Hotelurile care generează engagement online şi încurajează postările vizitatorilor au un avantaj competitiv clar.
7.Vacanţele multigeneraţionale: între relaxare şi conectare familială
Familiile extinse - bunici, părinţi şi copii - călătoresc tot mai frecvent împreună. Hotelurile bulgăreşti răspund prin camere spaţioase, apartamente de familie, activităţi intergeneraţionale şi facilităţi care satisfac toate vârstele. Este o opţiune tot mai populară pentru vacanţele de vară.
8.Evoluţia gastronomiei hoteliere: mai mult decât all inclusive
Bulgaria ridică ştacheta în domeniul culinar: live cooking, colţuri bio, meniuri pentru vegani, preparate fără alergeni şi ingrediente locale de calitate. Gastronomia a devenit un element esenţial în alegerea hotelului, mai ales pentru turiştii români exigenţi.
9.Turism medical şi wellness: relaxare şi sănătate la malul mării
Staţiuni precum Sf. Constantin şi Elena sau Balchik se transformă în centre de wellness şi recuperare. Turiştii români sunt tot mai interesaţi de tratamente spa, terapii cu nămol, detox, cosmetică medicală şi fizioterapie. Bulgaria valorifică tradiţia balneoclimaterică a regiunii.
10.Siguranţă şi asistenţă medicală - criterii esenţiale în alegerea destinaţiei
După pandemie, turiştii români caută hoteluri care oferă asistenţă medicală permanentă, farmacii în apropiere, standarde înalte de igienă şi măsuri de prevenţie. Bulgaria a investit în infrastructura medicală turistică şi colaborează cu furnizori locali de servicii sanitare. Siguranţa a devenit un factor de decizie.
• Achiziţie strategică: staţiunea Riviera Holiday Club devine HVD
Lanţul HVD a finalizat, în septembrie 2024, achiziţia staţiunii Riviera Holiday Club din Varna, extinzându-şi astfel portofoliul cu hoteluri de prestigiu precum Riviera Beach, Lotos, Nympha, Imperial şi Oasis Boutique Hotel. HVD Hotels & Resorts va inaugura în primăvara acestui an un centru de congrese şi conferinţe ultramodern în staţiunea Obzor. Clădirea multifuncţională, dispusă pe două niveluri, va avea săli cu o capacitate de la 18 până la 656 de locuri, destinată evenimentelor corporate, team buildingurilor, conferinţelor internaţionale şi reuniunilor de afaceri.
"Alături de agenţiile noastre partenere, susţinem activ promovarea staţiunilor bulgăreşti şi încercăm să fim un vector important în creşterea calităţii serviciilor oferite turiştilor din România. Am sesizat, în ultimii ani, o orientare a cererii românilor pentru hotelurile de calitate de pe litoralul bulgăresc", a declarat Lucian Bădârcea.
• De ce Obzor?
Situată între Varna şi Burgas, staţiunea Obzor este recunoscută pentru combinaţia reuşită dintre mare, munte şi istorie, fiind o alegere excelentă pentru familii, cupluri şi turişti care caută relaxare în natură. Plaja are peste opt kilometri lungime şi este una dintre cele mai largi şi curate de pe litoralul bulgăresc. Nisipul este fin, intrarea în apă este lină, iar calitatea apei este excelentă, ideală pentru familii cu copii.
De asemenea, Obzor este singura staţiune din Bulgaria unde poţi admira marea şi munţii într-un singur peisaj. Se află la poalele Munţilor Balcani (Stara Planina), oferind o climă plăcută, aer curat şi posibilităţi de drumeţii uşoare. Pădurile din jur creează o atmosferă naturală, iar microclimatul este recunoscut pentru efectele benefice asupra sănătăţii.
Obzor are o istorie de peste 3.000 de ani. A fost colonie tracică, grecească (Heliopolis - "oraşul soarelui"), apoi romană. Aici se pot vizita vestigii romane şi fragmente de ziduri antice în centrul oraşului, ruinele templului lui Jupiter, precum şi Muzeul de Istorie locală, unde sunt expuse artefacte din perioada greacă şi romană.
Zona pietonală este cochetă, cu restaurante, magazine de suveniruri şi cafenele. Seara este animată dar liniştită - nu are aglomeraţia din Sunny Beach sau Nisipurile de Aur.
În zonă pot fi făcute excursii opţionale la Capul Emine - cel mai estic punct al Munţilor Balcani, la 15 kilometri de Obzor, Byala - staţiune aflată la şapte kilometri, cu muzee şi un port pescăresc tradiţional, Nessebar - oraş UNESCO, la aproximativ 45 de minute cu maşina sau la Varna (situate la 65 kilometri).
Complexul Reina del Mar din Obzor al lanţului HVD, a fost inaugurat în 2020, în plin an pandemic, fiind preferat de către familiile cu copii, de către cupluri dar şi de către multe vedete din România.
Fondată în urmă cu nouăsprezece ani, IRI Travel şi-a consolidat treptat poziţia pe piaţa de turism din România. Anul viitor, IRI Travel va aniversa, ca atare, douăzeci de ani de la înfiinţare. Este cunoscut ca un touroperator specializat în litoralul bulgăresc, unde deţine poziţia de lider în vânzări, dar promovează şi litoralul românesc, precum şi alte destinaţii populare pentru români, precum Grecia, Turcia sau Egipt. Fondatorii IRI Travel sunt Lucian şi Cristina Bădîrcea.
IRI Travel se adresează atât familiilor, cât şi cuplurilor sau seniorilor, având un accent pe vacanţe accesibile, dar de calitate, în regim all inclusive şi ultra all inclusive. Compania s-a remarcat prin pachete turistice bine structurate, tarife competitive şi un sistem de rezervări eficient, cu focus pe colaborarea cu cele peste 1500 de agenţii revânzătoare din întreaga ţară.
HVD este unul dintre cele mai prestigioase lanţuri hoteliere din Bulgaria, apreciat pentru serviciile de Ultra All Inclusive (UAI) şi pentru un standard înalt de calitate, curăţenie, gastronomie şi ospitalitate. HVD deţine în prezent 10 unităţi hoteliere, majoritatea pe litoralul bulgăresc, şi un hotel în Germania (HVD Grand Hotel Suhl). Fondatorul HVD este investitorul Hristo Asenov, un om de afaceri bulgar cu o carieră solidă în turism şi ospitalitate. Numele HVD vine de la Hotel Vacation Dreams, ceea ce reflectă misiunea grupului: vacanţe de vis pentru turiştii care caută relaxare fără compromisuri.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 06:47)
Bravo lor. De 8 ani am fost doar în Bulgaria. Adio România !
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 09:32)
Au crescut preturile si la Bulgarii in ultimii 2 ani (2024 si 2025). In plus, marlania este prezenta si acolo (in cantitati ceva mai mici decat la Mamaia, dar suficient cat sa deranjeze si sa cauti altceva, mai departe de Romania).
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de prostul scolii în data de 30.05.2025, 11:29)
nu as mai merge in Bulgaria vreodata,am fost vreo 4 ani la rand acum vreo 8 ani,era decent la preturi,dar mancarea si bautura nu se compara cu cea de la noi!
cui ii place puisorul si berea slab alcolizata,e raiul lui in BG!
eu merg de 4 ani la Cap Aurora ,la Mera,mai ales iunie si septembrie,platesc inainte cam 3500 lei pt 5 nopti,bauturi spirtoase Jidvei,vin f bunAveresti alb si Urlati rosu,mancarea are gust,plaja e largita,se poate inota frumoS((am venit acum 3 zile,apa f curata,15 grade,faci o baie revigoranta),piscina infiniti cui ii place ,are ceva lungime!
am renuntat si la Creta,TurciA(vinul execrabil),timp pierdut f mult cu avionul,2 zile din concediu sunt la avion si transfer,mai ales daca mergi in Alania ,mai putin un pic in Kemer!
2. pentru ca nu-si permit sa mearga in Romania
(mesaj trimis de Gabriel în data de 30.05.2025, 06:55)
Pentru ca in Romania este scump si de prost gust
3. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 30.05.2025, 07:59)
...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 09:49)
Pentru ca (se) merita!
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 10:05)
mie mi-e drag de Romania.
Am fost si in Bulgaria la Nisipurile de Aur. A fost frumos, dar nu a fost ACASA pentru mine.
Preferatele mele sunt Mamaia, Neptun , Eforie Nord si ... Sulina! :)
Ban.Cher.Vali
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 10:21)
Nici nu si-au distrus orasele de la mare, ca Romania inainte de 1989.
Cum ar fi fost ca la Balcic sa vezi blocuri pe malul marii, ca la Constanta?
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 10:26)
Ei nu au piedone care distruge increderea in turismul romanesc!
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 12:44)
După ce vor adopta moneda euro, lucrurile nu vor mai fi la fel! Sunt aproape sigur ca toate vor fi mai scumpe, iar asta va implica reorientarea turiștilor .
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 15:01)
da, reorientarea turistilor spre Romania, asa cum ar trebui sa fie
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 18:55)
Korekt! De asta se bulucesc romanii la greci, ca au ramas la drahma.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.05.2025, 13:21)
Eu n-am mai fost de vreo 12 ani, dar cred ca o sa trag o fuga.