Turismul românesc traversează un moment de cumpănă, potrivit datelor incluse în Carta Albă a Turismului 2025 lansată ieri, la Constanţa, de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (IMM România), date care confirmă dificultăţile cu care se confruntă mediul de afaceri.
73% dintre antreprenorii din turism care au participat la studiul realizat de IMM România au declarat că în 2025 se confruntă cu o scădere a veniturilor comparativ cu anul trecut, când 60% declarau că au venituri în creştere faţă de anul 2023, potrivit documentului citat. 60% dintre cei chestionaţi susţin că autorităţile publice nu sprijină suficient acest sector economic, mai bine spus sprijinul acrodat de acestea este nesemnificativ.
Mai mult, 82% dintre operatorii din turism consideră că anul viitor gradul de ocupare al unităţilor de cazare va fi în scădere, motiv pentru care „nu se mai gândesc la investiţii, la profit şi nici la angajări, ci doresc să poată să menţină afacerea la actualele dimensiuni”, potrivit senatorului social-democrat Florin Jianu, preşedintele de onoare al CNIPMMR (IMM România), care a precizat: „Carta Albă este realizată pe un eşantion de 300 de antreprenori care au ales să răspundă întrebărilor noastre. Din perspectiva evoluţiei veniturilor în turism am avut creşteri consistente încă din anul 2023, dar în 2025 avem o scădere. Principalii factori pentru creşterea din 2023 şi 2024 au fost voucherele de vacanţă şi TVA-ul redus. De aici lansăm un apel în a menţine voucherele de vacanţă dar şi TVA-ul redus. În caz contrar, statul ar pierde aproximativ 10 miliarde din ceea ce înseamnă diferenţa de scădere de cifră de afaceri pentru că o TVA crescută înseamnă implicit preţuri mai mari, înseamnă un consum mai mic, costuri mai mari, înseamnă de fapt că antreprenorii români din turism îşi pierd competivitatea”.
Reprezentanţii autorităţilor centrale au confirmat dificultăţile din turism şi faptul că instituţiile publice se confruntă cu o acută lipsă de date. omplete. Bogdan Şteţco, secretar de stat în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, a declarat: „Cifrele nu sunt mulţumitoare nici pentru mine, nici pentru cei din industrie şi este o realitate pe care nu putem să o ignorăm, pentru că, dacă vom ignora această realitate a datelor, a cifrelor şi a analizelor, cu siguranţă nu vom avea capacitatea să depunem toate eforturile şi să revenim într-o zonă în care datele şi cifrele să arate mult mai bine. Noi, cei din minister avem aceste date şi încercăm să optimizăm tot ce avem. Din păcate şi la nivelul ministerului e o luptă destul de dură în colectarea de date. Fără aceste date care să genereze o analiză suntem uşor descoperiţi. Vrem să avem direcţii de promovare a României şi un public ţintă. Ca să putem să facem o promovare solidă trebuie să ştim ce îşi doreşte publicul să vadă în România”.
Reprezentanţii operatorilor din turism au declarat că antreprenorii resimt direct efectele schimbărilor fiscale şi ale reducerii voucherelor de vacanţă.
Corina Martin, secretar general al Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) a precizat: „Aceste cifre reprezintă realitatea şi acesta este momentul adevărului. În timpul sezonului nu fac niciodată niciun fel de critici, nu spunem realitatea la adevărata ei dimensiune pentru că facem promovare şi eu sunt un om de promovare şi am ales întotdeauna să vin pozitiv în timpul sezonului, dar s-a încheiat sezonul, aproape s-a încheiat sezonul şi putem să spunem lucrurilor pe nume. Am avut o vară grea pe litoralul românesc, o vară cu scădere evidentă şi clară, resimţită din plin de toţi operatorii de pe litoralul românesc. Ceea ce a încasat litoralul românesc în această vară se va transfera acum către staţiunile montane. Adică şi celelalte destinaţii vor înregistra scăderi. Scăderea la jumătate a valorii voucherelor de vacanţă este principalul factor pentru această scădere. Asta înseamnă că mai puţini români îşi permit să meargă în vacanţă în România. Sigur şi creşterea TVA a avut un impact. Însă lovitura devastatoare pentru turismul românesc va fi atunci când se va decide majorarea TVA la 21% pentru acest sector de activitate”.
Cu toate acestea, George Măndilă, preşedintele Organizaţiei de Management al Destinaţiei Mamaia-Constanţa s-a declarat optimist: „Nu ştiu de ce antreprenorii au previziuni sumbre pentru 2026. INS a confirmat că în 2023 şi 2024 am avut creşteri importante. Pentru anul acesta sperăm la o creştere de peste 5% faţă de 2024. Prognoza de vânzări timpurii arată că majorarea pentru 2025 era de peste 30%. Noi avem mai mulţi bani încasaţi la bugetul local din taxa de turism de la an la an”.
Evenimentul organizat ieri de CNIPMMR şi Consiliul Judeţean Constanţa a pus accent şi pe direcţiile de dezvoltare durabilă, precum şi pe necesitatea unor strategii de promovare adaptate la tendinţele internaţionale, cu scopul de a transforma România într-o destinaţie competitivă pe plan global.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 09:05)
Eu am fost in august la Mamaia la all inclusive si am fost multumita de conditiile oferite. Din pacate, turistii au dovedit o proasta crestere. Vedeam pe mese platouri intregi cu carne la gratar ramasa dupa ce plecau oamenii de la masa, unii se duceau la bar si luau bauturi spirtoase in pahare mari de plastic si le turneu la masa in bidoane pentru ca sa le bea in alta parte. Cred ca daca pretindem hotelierilor bun simt ar trebui sa-l oferim si noi
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 09:33)
Pachetele de Austeritate a lui Nicusor-Bolojan,
isi fac efectul in Romania Onesta,
bani din bugetul tarii, avem doar ptr. inarmare si Ucraina.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 09:59)
alternativa ar fi sa iesim din NATO, ceea ce nu ne-am dori. Cine vrea granita cu Rusia?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 10:30)
Numai la pomeni va sta capul.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 13:20)
Fratele meu drag,
ai fost prostit,cu un slogan slab,de propaganda.
Nimeni,nu vrea sa iasa din NATO si UE,
dar asta nu inseamna sa cheltuim toti banii pe inarmare si Ucraina.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de MAN în data de 05.09.2025, 14:16)
Frate drag, te depășeste geopolitica. Apartenenta la UE și NATO exact asta impune in momentul de față: să cheltuim bani pe înarmare și pe Ucraina.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 15:21)
esti un naiv visator
2.6. pt rusnacul 2 si 2.3; (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 15:58)
de ce Ucraina este de vina pentru turismul din Romania ? criza ? unde in Navodari ?suna urat asa ii spun Mamaia -Constanta, acolo merg taranii sa manance pufuleti si ciorba cand nu ii vede nimeni, stau la cozi la Lidl sau Mcdonald's ei sunt fostii sezonisti care se cazau in Constanta la particulari .nu cumva preturile triplate in statiuni din cauza vaucerelor de vacanta? cum a ajuns sa coste o cafea 25 de lei ? de ce ai merge in fiecare an ca boul in acelasi loc in concediu? sunt atatea locuri de vizitat in lumea asta .
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 16:04)
Eu am fost anul asta si in Italia dar am fost si la Mamaia si chiar mi-a placut, avem un hotel cu mancare buna, distractie cat cuprinde seara cate 3 ore si preturi acceptabile chiar voi mai merge
2.8. Mergeți în altă tara (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de Plm în data de 05.09.2025, 19:39)
Dacă ești prost mergi la Mamaia dacă ești deștept pleacă în plm într-o destinație serioasă
2.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 22:33)
Sorry, am fost in mai multe destinatii, dar am fost si la Mamaia cateva zile si m-am simtit excelent!
2.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2025, 09:02)
La fel ca programul prima casa care în faza initială a urcat nejustificat la cer prețurile apartamentelor.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 13:14)
Anii de nesimtire/lacomie ai patronilor romani de pe litoral se intorc acum impotriva lor. Iar valul ii loveste, fara distinctie, si pe cei care erau cat de cat de bun-simt
3.1. Așa le trebuie (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Bravo în data de 05.09.2025, 19:42)
Să dea toți poeții de pe litoralul romanesc faliment.Niste mirlani puși pe jaf la drumul mare.Ce oferă ei e un căcat frumos impachetat pe care niste fraieri îl cred rahat turcesc.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2025, 23:50)
Antevorbitorii mei sunt niste ignoranti autosuficienti care nu au nici cea mai mica ideea de ce are loc acest fenomen. Locurile de cazare particulare din Mamaia-Navodari au egalat numarul locurilor din hoteluri. A durat 20 de ani ,Mazare a dat startul neavand habar ce va declansa. Clientii vin de oriunde, cumpara mancare de la hipermarket mananca in cazare si ies seara la un club si trag de o cola sau un joint.