Dincolo de chestiunea constituţională

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 07 februarie 2020

Cornel Codiţă

Pentru prima dată în istoria tinerei noastre republici constituţionale post decembriste, politica a intrat pe un traseu care are la capăt deznodămîntul alegerilor anticipate. Din raţiuni de practică, dar şi de teorie a dreptului, încetarea mandatului parlamentar înainte de soroc trebuie să fie o excepţie; nu poate fi regula. Altminteri, devalorizăm importanţa votului şi valoarea învestiturii reprezentative a aleşilor poporului. Din raţiuni istorice locale şi din meschine interese (personale şi de grup), actualul text al Constituţiei României tratează această eventualitate ca pe o catastrofă care trebuie împiedicată prin orice mijloace, un rău atît de mare, încît i-a pus în cale aproape toate obstacolele posibile. Cade Guvernul pe o moţiune de cenzură? La urne, moncher! Aş, ţi-ai găsit. Îi dă Constituţia o mînă de ajutor să se adune de pe jos şi să revină acolo de unde tocmai fusese alungat de votul unei majorităţi parlamentare. Teoretic şi logic, alta decît cea care i-a dat învestitura. Aceasta este situaţia actuală. Drept este că noi am lăsat să funcţioneze şi aberaţia constituţională potrivit căreia aceeaşi majoritate a dat votul de înves-titură unui guvern, aceeaşi majoritate a retras mandatul executivului pe o moţiune de cenzură introdusă nu de opoziţie, ci de majoritatea cu pricina (!!!!) şi exact aceeaşi majoritate a dat alt vot de învestitură altui guvern, condus de alt premier, dar aparţinînd aceluiaşi partid (PSD) în jurul căruia a funcţionat tot timpul majoritatea respectivă. Este de neînţeles cum, în afara presei, nici una dintre autorităţile statului nu s-a seziat atunci, nici măcar Preşedintele României, cu privire la caracterul vădit anti-constituţional al soluţiei la care l-a dus capul pe Dragnea şi liota lui de "specialişti". Se poate bănui, doar, că frica de suspendare a jucat un oarecare rol în instalarea "cecităţii constituţionale" a Preşedintelui Iohannis.

Preşedintele nu poate dizolva Parlamentul decît dacă în termen de două luni şi după ce a încercat de cel puţin două ori, Premierul propus şi guvernul său nu primesc în Parlament votul de învestitură, adică nu este capabil, politic, să mobilizeze o majoritate în favoa-rea sa. Aici, avem două situaţii radical deosebite. Premierul demisionar, Orban în cazul de faţă, a pierdut pentru un motiv sau altul majoritatea de sprijin din Parlament, dar, după moţiunea de cenzură, este capabil să o refacă. În acest caz, la consultările iniţiate de Preşedinte poate prezenta garanţiile necesare repunerii sale în postura de "premier-postulant", adică persoană desemnată să formeze un guvern nou şi să ceară Parlamentului votul de învestitură pentru el şi programul său de guvernare. Preşedintele îl desemnează, guvernul Orban II primeşte înves-titura şi... nu mai este nevoie de alegeri anticipate. Problema cu soluţia aceas-ta, a majorităţilor instabile, este că după alte două sau trei luni putem reveni acolo de unde am plecat... guvernul cade pe o moţiune de cenzură... etc... etc.. A doua situaţie este cea în care, după moţiunea de cenzură, se evidenţiază o nouă majoritate parlamentară, suficient de coerentă politic şi de stabilă, astfel încît să prezinte Preşedintelui garanţiile necesare func-ţionării pentru investirea unui nou guvern, de altă culoare şi componenţă politică decît cel demis. În această situaţie, partidele noii majorităţi fac Preşedintelui o propunere de premier, care poate fi sau poate să nu fie acceptată de Preşedinte. Ce poate şi ce trebuie să facă Preşedintele? În ambele cazuri, Preşedintele ar trebui să desemneze premierul din partea formaţiunii (formaţiunilor) care pot asigura o nouă majoritate de învestitură. Desigur, la consultări, Preşedintele are libertatea să discute cu partidele care pot asigura noua majoritate nu doar o singură propunere de premier, ci mai multe, iar, apoi, să aleagă. Ceea ce nu este în spiritul şi logica constituţională este ca Preşedintele să desemneze un candidat pentru funcţia de premier din partea unei (unor) formaţiuni care nu pot prezenta nici un fel de garanţii pentru asigurarea majorităţii necesare învestiturii; convers, să ignore propunerea de premier făcută de partidele care au şi pot asigura o asemenea majoritate. În situaţia în care ne aflăm, acum, practic nici una dintre formaţiunile parlamentare nu poate prezenta garanţii pentru fucţionarea unei majorităţi parlamentare stabile, nici măcar pentru votul de învestitură necesar unui nou guvern. Şi, atunci? Ce trebuie să facă Preşedintele? Oricît ar părea de ciudat şi este, Constituţia României rămîne mută în această problemă, deşi soluţia logică strigă din toţi rărunchii, doar doar o vedea-o cineva. Parlamentul nu mai poate oferi o majoritate de guvernare stabilă, deci trebuie mers la vot. Să decidă alegătorii majoritatea parlamentară a viitoarei legislaturi. În Spania, Italia sau Israel, această buclă a fost derulată şi de trei ori într-un an!!! Imperativul stabilităţii guvernării prevalează, asupra pagubelor generate de chemarea insistentă şi repetată la vot a electoratului care, după cum s-a demonstrat în nenumărate cazuri, nu este dispus să îşi schimbe structura opţiunilor la interval de numai cîteva luni. Este ca şi cum oamenii care se duc la urne ar spune politicienilor... e datoria şi rostul vostru să găsiţi formula politică de guvernare pe baza soluţiei de vot primită. Nu schimbarea votului este necesară, ci schimbarea modului de a face politică în care sunteţi înţeleniţi voi, politicienii!!!

Aşadar, ce ar trebui să facă şi ce nu are căderea să facă Preşedintele României, în situaţia actuală? Drumul care duce la alegeri anticipate, pe care Iohannis a declarat în repetate rînduri că l-a ales şi pe care îl favorizează, trece printr-un punct nevralgic. Acţiunea de a desemna un premier-candidat de la formaţiunea care tocmai a fost cenzurată prin moţiune de Parlament, mai mult, tocmai pe premierul demisionar, poate fi interpretată ca un act care se depărtează de la logica constituţională şi chiar de la prevederile exprese ale funcţiei prezidenţiale, în această problemă. Poate... dar nu este deloc necesar!!! Preşedintele poate spune, chiar şi cu buna credinţă cu care nu mulţi îl mai creditează, că nu are de unde să ştie ce fel de majoritate poate sau nu poate funcţiona în actuala formulă parlamentară. De aceea, alegerea şi desemnarea unui candidat de premier pentru formarea unui nou guvern îi aparţine, neîngrădită de "ofertele" partidelor parlamentare. Sic volo, sic jubeo!!! Textul Constituţiei, însă, nu desenează nicăieri funcţia prezidenţială ca pe o entitate de sine stătător decidentă. Absolut toate funcţiile sale sunt corelate şi legate de relaţii uneori foarte precis stabilite cu Parlamentul şi Executivul. Prin omisiunile masive privind procedurile pentru alegeri anticipate, Constituţia noastră lasă însă loc exercitării funcţiei prezidenţiale într-o notă discordantă cu ansamblul.

Încălcările Constituţiei de către deţinătorii puterii nu sunt cîtuşi de puţin excepţia în istoria tinerei noastre republici post-decembriste. Este de presupus, de aceea, că acţiunile la limită, sau care contrazic doar "spiritul" textului vor fi relativ uşor acceptate şi trecute cu vederea. Nu cred că cineva va deranja Curtea Constituţională cu vreo întrebare pe tema limitelor exercitării funcţiei prezidenţiale în actualul context politic. În lipsa prevederilor fireşti privind conduita politică în materie de alegeri anticipate, Preşedintele României a devenit arbitrul jocului. Iar arbitrul a hotărît, nu chiar fără temei, sunt necesare alegeri anticipate. Partea proastă este însă alta. Dincolo de chestiunile constituţionale, care pot şi ar trebui de îndată clarificate şi simplificate, politica României se află la cheremul unor oameni pentru care respectul legii, inclusiv al Legii Constituţionale, este mai degrabă un moft, un ciot de care nu te poţi împiedica atunci cînd orizontul de putere care ţi se deschide este atît de vast şi promiţător!!!

Opinia Cititorului ( 23 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. Dincolo de orice dar in limita decentei trebuie sa primeze interesul tarii (pana la urma legile, constitutia, parlamentul, guvernul, presedintele etc. etc.) exista pentru a deservi tara.

    Tara s-a pronuntat la ultimele 2 alegeri impotriva PSD-ului iar acesta in calitate de slujitor al tarii trebuia sa se conformeze sau, daca nu ii este suficient de clar ca aceasta este intr-adevar dorinta natiunii, sa accepe anticipatele ca singura modalitate autentica si democratica de clarificare a... 

    1. Interesul national nu este definit decat de catre o minoritate privilegiata fara sa tina srama de intetesul tuturor cetatenilor, inclusiv al saracimii. Cand va exista o definire democratica a interesului national putem aduce in discutie acest subiect. Care e interesul national al Romaniei? Te rog sa il definesti, nu doar sa repeti poezii. Merci

      Va rog sa ne luminati si pe noi!

      Spalare pe creier cu intrtrsul asta national... sa privatizam tit, sa inprumutam ca sa acoperim gaurile negre din deficit, sa platim privatilor pentru educatie, sanatate si pensii private. In al cui interes este! National?!

      Legarea acordarii fondurilor europene de respectarea statului de drept e o prostie la nivel inalt. De ce sa pedepsim cetatenii unei tari, care au contribuit la bugetul UE si contribuie zilnic cu mai mult de un cent, dupa Brexit. E o masura impotriva interesului national, injusta.

      Nu exista un interes national. Fiecare dintre noi are alte interese sau cel putin alta priorizare a intereselor. De aceea exista diferite partide. Si in cadrul partidelor existe diferite curente. Societate e prea heterogena, penatru a impartii aceleasi interese.

      Sau cine defineste interesul national? Cine hotaraste ce e bine pentru tara?

      Bancuri.Este vorba despre interesul PNL care vrea sa profite de faptul ca e pe val in timp ce PSD abia inoata.Dar ce sa-i faci?Au tinut cu dintii de domnul Dragnea,de excelenta vorbitoare de limba romana si inteligenta doamna Dancila!Ce-si face omul cu mana lui se cheama lucru manual.Oamenilor astia parca le intuneca Dumnezeu mintile cand ajung la putere.O fi din cauza stresului?

      Intelepciunea este da gasim interesul comun, adica sa o ducem mai bine cu totii, nu doar unii. Nu e greu fe spus, mai greu de realizat bunastare pentru fiecare.

      Votul liber exprimat tine cont de Interesul tuturor cetatenilor (pentru ca toti cetatenii au libertatea de a se pronunta in acest mod) iar vointa lor astfel exprimata devine interes national.

      Ce nu intelegi? Atat PSD-ul cat si PNL pretind ca reprezinta optiunea natiunii pentru a forma guvernul si a conduce tara. Din fericire doar unul dintre partide acestea poate forma guvernul si cum niciunul nu cedeaza singura varianta ramane decizia poporului, urmand ca el sa stabileasca care... 

      Votul liber exprimat. Asta inseamna interes national in actuala conjuctura.

      ....prostioare

      De-asta exista alegeri libere (si nu blocand diaspora sau plimband cu autocarele alegatorii cumparati de la o urna la alta asa cum a procedat PSD-ul) - Ca sa se tina cont de interesul tuturor cetatenilor.

      Exact asta am si scris - Ca trebuie sa mergem la vot ca sa ne lamurim ce vrea romanul - PSD sau PNL.

      Definita democratica a interesului nationale este chiar democratia care se realizeaza numai atunci cand tara este condusa de cei doriti de popor (si nu de altii, impusi prin... 

      Alo, Jiji, natiunea hotaraste ce este bine pentru tara prin votul liber exprimat (ca alta cale de a afla "interesul" national nu exista).

      Interesul oricarei natiuni este chiar democratia, adica tara sa fie condusa de cei doriti de insasi natiunea respectiva, iar interesul acesta poate fi pus in practica numai prin intermediul alegerilor libere pentru ca numai asa putem cunoaste exact care este dorinta natiunii. Orice alta varianta de conducere, impusa prin tertipuri ale CCR,... 

      Prostioare a facut mama ta cand a neglijat dezvoltarea ta intelectuala si te-a lasat sa te joci prea mult in nisip.

      Gaurile negre le-a facut PSD-ul pentru ca:

      - bugetele nationale si locale le-a dirijat catre buzunarele baronilor locali 

      - nu a investit nimic in dezvoltarea tarii ca sa aiba de unde sa vina bani noi, mai multi, la bugete 

      - a capusat institutiile controlate de stat cu incometenti

      - a majorat salariile peste limita de suportabilitate a bugetului si apoi a luat credite ca sa le sustina (situatie care se mentine si va continua pana cand bugetul national va creste suficient de mult ca sa... 

      Eu am inteles ce a facut PSD-ul rau dar nu stiu ce a facut PNL-ul bun.Inainte de a arata cu degetul spre altii ar trebui sa ne demonstram propria capacitate prin fapte.Eu ca simplu cetatean in afara de fanfaronada nu am vazut nimic la niciun partid.Autorul articolului vorbea despre presedinte care este arbitru.Nu,nu este arbitru,desi ar trebui,este jucator.Toti presedintii tarii au fost jucatori.Tot stau si ma intreb,inainte de propriile interese si de a face bani,cum de acestor oameni nu le...

      Nu ne mai mintiti! Ne credeti ignoranti! Aceasta fratie permite ca banca sa imprumute bani pe care nu ii tipareste sau imprima si culmea mai percepe si dobanzi. Imprumuta bani doar printr-un inscris intr-un registru, pe un monitor de calculator, statelor, indivizilor, companiilor iar daca nu reusesti sa platesti o singura rata iti confisca toata averea, casa, masina, teren si alte posesiuni cat se poate de reale..etc, pana la valoarea sumei imprumutate, inexistenta decat intr-un registru sau...

      Nu ne mai mintiti! Ne credeti ignoranti! Aceasta fratie permite ca banca sa imprumute bani pe care nu ii tipareste sau imprima si culmea mai percepe si dobanzi. Imprumuta bani doar printr-un inscris intr-un registru, pe un monitor de calculator, statelor, indivizilor, companiilor iar daca nu reusesti sa platesti o singura rata iti confisca toata averea, casa, masina, teren si alte posesiuni cat se poate de reale..etc, pana la valoarea sumei imprumutate, inexistenta decat intr-un registru sau...

      E defintie de g aga! Da si tu o cautare sa vezi ce inseamna interes national si interes general european. Daca exista o diferenta care este este aceasta . Cum este definit interesul general european in Tratatul de Functionare a UE. Nu asa definitie, dupa ureche! Nici europarlamentarii nu stiu sa raspunda. Daca nu o poti face sa nu te simti Forest Gump.

    Foarte greu de ghicit ce se va intimpla in continuare. Pe cit de sigur este Presedintele ce se va intimpla in continuare pe atit de sigur sunt eu ca nu vor fi anticipate. Si asta se va intimpla chiar daca Ciolacu si ai lui va vota un nou guvern Orban, care nu va fi votat de PNL, chiar daca Ciolacu si ai lui sustin ca PSD nu va face asta. In acesta situatie "jocul politic" va atinge culmile perfectiunii. Vom avea parte de un spectacol magnific, dat de inclestarea dintre infractorii neamului pe...

    1. "Asta ca să fie foarte clar ce se va intampla in continuare"

      (Klaus Werner Iohannis) 

      Pe de o parte spui ca au marit deficitul bugetar iar pe alta parte sustii ca trebuia sa aiba loc majorarea pensiilor. Ce sa faca mai intai - sa acopere gaurile lasate de PSD care a adus la buget mai putin decat a scos iar pentru diferenta au fost necesare imprumuturi si sunt in continuare necesare, sa faca investitii (ca sa ne dezvoltam) sa majoreze pensiile?

      Crezi ca nu si-ar fi dorit ca pensiile sa poata fi majorate ca sa nu piarda voturile pensionarilor, insa ar fi insemnat sa... 

      Sa nu exagereze, ci sa guverneze onst, corect, eficient. Si da, au exagerat, facind tot felul de plati, urgente sau nu, de au ajuns la deficitul bugetar de 4,64%, de ne-am pus in cap tot Mapamondul.

      Faptul ca s-au facut plati aiurea este recunoscut la cel mai inalt nivel. Orban a afirmat: "Am platit si facturi neverificate (facturi PNDL), pentru ca nu putem verifica mii. Am verificat in sute de localitati, pe sute de obiective. Nimeni nu le poate verifica pe toate, dar vom face... 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay
Electromagnetica

Curs valutar BNR

21 Ian. 2022
Euro (EUR)Euro4.9449
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3614
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7821
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9178
Gram de aur (XAU)Gram de aur257.2300

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Pagini Aurii
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro