DIRECTIVA EUROPEANĂ - MĂRUL DISCORDIEI DINTRE INDUSTRIE ŞI AUTORITĂŢIProducătorii: "Din cauza bâlbelor legislative, situaţia este fără precedent"

Ziarul BURSA #Companii #Contrabanda / 22 iunie 2016

Comanda şi producţia cilindrilor pentru tipar durează 14 săptămâni.

Comanda şi producţia cilindrilor pentru tipar durează 14 săptămâni.

Dan Suciu: "Dacă Parlamentul a început procesul de legiferare, atunci proiectul de Ordonanţă nu mai poate intra şi în Guvern"

Cristiana Anghel: "Domnii de la Guvern nu au voie să emită Ordonanţă de Urgenţă dacă există o lege pe traseu"

Situaţia din sectorul tutunului, creată de modul de legiferare a Directivei Europene din domeniu (40/2014), este una fără precedent, consideră reprezentanţii companiei JTI, unul dintre producătorii importanţi din piaţa noastră de profil.

Aceştia s-au arătat profund uimiţi de faptul că proiectul legislativ de transpunere a directivei în legislaţia naţională se află atât în Parlament, fiind deja adoptat de Senat, cât şi pe site-ul Ministerului Sănătăţii, urmând să fie aprobat de Guvern sub formă de Ordonanţă de Urgenţă.

Dan Suciu, purtătorul de cuvânt al Guvernului la momentul redactării articolului, ne-a spus că, dacă Parlamentul a început procesul de legiferare a iniţiativei legislative, atunci proiectul de Ordonanţă nu mai poate intra şi în Guvern.

La rândul său, Cristiana Anghel, secretar în cadrul Comisiei economice, industrii şi servicii din Senat, ne-a spus că Executivul nu poate aproba o Ordonanţă de Guvern dacă există "o lege pe traseu": Domnii de la Guvern nu au dreptul, conform legii, să emită o Ordonanţă, dacă un text legislativ se află la aprobare în Parlament. În plus, trebuie să-şi dea avizul şi Ministerul Finanţelor Publice pe o astfel de iniţiativă, pentru că vorbim de bani la bugetul de stat. Ţin să menţionez că ultima variantă a legii a venit de la Guvern cu ştampila Ministerului Sănătăţii, în loc de cea a Secretariatului General al Guvernului".

Cristiana Anghel ne-a mai spus că proiectul de lege a plecat spre Camera Deputaţilor - care este for decizional - pentru avizare, considerând că iniţiativa poate fi aprobată în regim de urgenţă, până la vacanţa parlamentară.

Textul legislativ lansat în dezbatere de Ministerul Sănătăţii motivează faptul că noua lege ar urma să fie aprobată prin Ordonanţă de Guvern subliniind, printre altele, că termenul prevăzut pentru transpunerea actului european de către statele membre, respectiv 20 mai 2016, a expirat, orice întârziere a autorităţilor române putând conduce la declanşarea acţiunii de infringement.

Iniţiativa legislativă mai precizează că este nevoie de OUG ţinând cont de vacanţa parlamentară şi "în scopul evitării impunerii sancţiunilor pecuniare împotriva României (...) în cazul în care Comisia Europeană, sesizând Curtea de Justiţie cu o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, consideră că statul membru nu şi-a îndeplinit obligaţia de a comunica măsurile de transpunere a unei directive adoptate în conformitate cu o procedură legislativă".

JTI: "Cine va suporta prejudiciile generate de incertitudinile legislative?"

Industria tutunului avertizează că producătorii nu vor putea să se conformeze noilor prevederi, întrucât detaliile referitoare la implementarea legii se află în normele de aplicare, în timp ce Ordonanţa prevede că societăţile de tutun sunt obligate să-şi adapteze producţia odată cu intrarea în vigoare a noii legi, adică în momentul publicării sale în Monitorul Oficial.

În acest context, conducerea JTI subliniază: "Incertitudinile în creştere generează prejudicii atât industriei de profil, cât şi bugetului de stat, în condiţiile în care managementul stocurilor este din ce în ce mai dificil, iar ANAF înregistrează deja fluctuaţii la încasările din acciza la ţigarete. Totodată, nu putem să nu întrebăm: cine va suporta aceste prejudicii? (...) O chestiune elementară, neclarificată de către reprezentanţii Ministerului Sănătăţii, este cu ce culoare trebuie tipărite textele avertismentelor de sănătate: cu alb, sau cu alb şi roşu? Acest aspect nu a fost lămurit nici în cadrul şedinţelor publice din comisiile de specialitate ale Senatului, nici ca urmare a adreselor trimise ministerului. În fişierele transmise producătorilor de către Ministerul Sănătăţii la începutul lunii februarie, textul este alb pe fond negru (în conformitate cu Decizia Comisiei 2015/1842), iar în Anexa la Proiectul Legii de transpunere/Proiectul Ordonanţei de urgenţă, textul este scris cu alb şi roşu (conform Directivei delegate 109/2014/UE)".

În aceste condiţii, JTI solicită acordarea unei perioade de tranziţie pentru conformarea producţiei la noile cerinţe, "prin prevederea unui termen de intrare în vigoare rezonabil, ulterior publicării Normelor de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă şi a unor dispoziţii tranzitorii care să permită continuarea producţiei conform actualei legi până la data intrării în vigoare a noului act normativ, luând în considerare că modificarea ambalajelor, tipărirea acestora de către furnizori şi adaptarea tehnologică a producţiei pentru piaţa locală nu se pot face peste noapte".

Reprezentanţii Ministerului Sănătăţii s-au arătat miraţi de nelămuririle industriei, precizând că, pe site-ul ministerului de resort, au fost postate încă din luna februarie fişiere şi fotografii cu mesajele care vor fi puse pe pachetele de ţigări şi că acestea nu vor fi modificate în textul normelor de aplicare.

Referitor la metoda de rulare a ilustraţiilor pe pachetele de ţigări, aceasta va fi stabilită printr-un Ordin de ministru la care se lucrează şi care ar urma să fie dat imediat după aprobarea Ordonanţei.

În plus, JTI consideră: "Textul Proiectului de Ordonanţă permite Ministerului Sănătăţii să decidă, prin Ordin, în privinţa standardizării pachetelor produselor din tutun, măsură echivalentă confiscării mărcilor. Subliniem că, din perspectiva ierarhiei actelor normative şi a tehnicii legislative, un ordin nu poate modifica o lege, acest lucru putându-se face numai printr-un act normativ cu rang de lege".

Producătorii de ţigări subliniază că au atras atenţia în mai multe ocazii Guvernului cu privire la consecinţele întârzierii procesului de transpunere a Directivei, în februarie 2016 solicitând adoptarea proiectului de lege prin Ordonanţă de urgenţă, pentru ca producţia să aibă un timp de conformare şi pentru "evitarea blocării funcţionării unui sector economic cu o contribuţie importantă la bugetul de stat".

Sursele citate menţionează că Executivul a refuzat, la momentul respectiv, orice dialog cu producătorii legali, iar solicitările nu au primit un răspuns formal. Proiectul actual de Ordonanţă nu îşi are rostul. E întârziat şi redundant, cu termene nerealiste.

Producătorii de ţigarete spun că depind de furnizorii globali de ambalaje

Este necesar ca România să transpună noile reglementări europene într-un timp cât mai scurt şi cu acurateţe, au declarat, recent, reprezentanţii British American Tobacco (BAT), menţionând că societatea a făcut eforturi susţinute de pregătire pentru noile cerinţe de producţie.

Sursele citate au precizat: "Deşi termenul limită de 20 mai a fost depăşit, noi vom continua să producem conform legislaţiei în vigoare, însă ne vom adapta celei noi de îndată ce va fi finalizată. Cerem stabilirea unui calendar clar şi transparent de transpunere a Directivei Tutunului de către autorităţile române, angajându-ne totodată să ne adaptăm complet procesele de producţie în termen de trei luni de la adoptarea legii de transpunere.

Reprezentanţii JTI au arătat, în urmă cu câteva luni, că producţia nu se poate modifica peste noapte, ci doar în baza unei legi şi a unor norme publicate în Monitorul Oficial: "Am arătat public că depindem de furnizorii globali de ambalaje, că avem nevoie de câteva luni pentru schimbarea designului, pregătirea procesului de tipărire, comanda materialelor, printarea blanchetelor şi transportul acestora către România, unde se produc ţigaretele şi se face împachetarea propriu-zisă. Acesta este motivul pentru care am solicitat o perioadă de tranziţie pentru fabricaţie sau permisiunea de a produce în paralel şi a ne adapta din mers, astfel încât, la anul, pe 20 mai 2017, data prevăzută în Directivă pentru «curăţarea pieţei», să putem avea doar produse de tip nou. Stocurile, limitate de legislaţia fiscală în vigoare, nu sunt suficiente pentru a acoperi vânzările din perioada de vară, care este o perioadă de vârf şi există pericolul real ca piaţa să fie inundată de produse de contrabandă".

Aceştia au explicat de ce sunt necesare câteva luni pentru adaptarea producţiei la cerinţele Directivei tutunului.

"Înainte de tipărire, trebuie pregătite desenele tehnice şi ştanţele cu avertismentele de sănătate şi adaptate designul şi grafica pentru fiecare dintre cele 150 de sortimente. Această pregătire este făcută de doar două companii globale care deservesc toţi producătorii de tutun din Europa.

Odată încheiată pregătirea graficii şi a ştanţelor, se comandă cilindrii şi cartonul. În lume, există numai trei furnizori de cilindri pentru rotogravură. Pregătirea cilindrilor durează până la 14 săptămâni. Cilindrii sunt apoi transportaţi la cele câteva tipografii de profil. De la instalarea cilindrilor în tipografie şi până la definitivarea comenzii de tipărire trec aproape şase săptămâni. Dintre tehnicile de tipărire (rotogravură - tipărire cu cilindri, offset - tipărire cu plăci şi flexo), este preferată rotogravura, chiar dacă este mai scumpă, pentru că menţine calitatea tiparului la tiraje mari şi reprezintă o piedică în calea contrafacerii (offset-ul este utilizat pentru volume mici).

După tipărire, ambalajele sunt transportate în fabricile locale. Transportul, cu tirul, durează până la o săptămână. Producerea şi împachetarea propriu-zisă a ţigaretelor, în fabricile producătorilor de tutun, se fac în aproximativ trei săptămâni, după care urmează distribuţia în ţară, către depozite, magazine, chioşcuri etc.

Numărul furnizorilor globali de ambalaje este limitat, iar modificările trebuie făcute pentru toate cele 28 de state membre aproape simultan. Aşadar, se aplică principiul «primul venit, primul servit», capacităţile de producţie ale furnizorilor trebuind în mod normal rezervate cu câteva luni în avans. Rezervarea e posibilă doar după ce legea şi normele ei de aplicare sunt definitive. Fabricile din România nu au rezervat încă nimic, iar pieţele cu legi adoptate sau proiecte de lege foarte avansate au lansat deja comenzi".

Philip Morris a demarat deja, încă de acum câteva luni, procesul de adaptare a producţiei, pe baza specificaţiilor tehnice primite de la Ministerul Sănătăţii în procesul de transpunere, urmărind să se încadreze în termenul legal, au spus reprezentanţii PMI, precizând: "Compania şi-a asumat, astfel, un semnificativ risc comercial, dată fiind lipsa garanţiilor că proiectul de lege se va finaliza la termenul preconizat şi că nu va suferi modificări pe parcursul procesului de legiferare".

Aceştia au subliniat că producătorul susţine eforturile de reglementare şi menţinerea unui dialog instituţional şi transparent cu toate părţile implicate.

Piaţa neagră este singura care poate profita de pe urma întârzierii adoptării noilor reglementări, în timp ce, atât consumatorii, cât şi bugetul de stat vor suferi în cazul unei prezenţe crescute a produselor de contrabandă sau contrafăcute, mai consideră reprezentanţii domeniului.

Aceştia evidenţiază că ţara noastră se situează pe locul al doilea în Europa de Est ca dimensiune a pieţei ilegale a produselor din tutun, precizând: "Aproximativ o ţigaretă din şase fumate în România este netaxată şi fiecare punct procentual din cele 17,6 reprezentând nivelul actual al contrabandei înseamnă 40 milioane euro lipsă la bugetul de stat".

Pe piaţa locală sunt produse şi comercializate circa 150 de sortimente de ţigarete. Anul trecut, pentru piaţa românească, au fost fabricate aproximativ 1,2 miliarde pachete de ţigarete. Toate ambalajele necesare producţiei au fost concepute şi tipărite în străinătate de către furnizori specializaţi.

Avertismente de 65% din suprafaţa pachetului

Avertismentele de sănătate vor fi mărite până la 65% din suprafaţă şi vor fi poziţionate pe faţa şi pe spatele pachetului de ţigarete, fiind mutate în partea de sus.

În plus, pe părţile laterale ale pachetului vor fi amplasate un avertisment general şi un mesaj de informare, care vor acoperi 50% din suprafaţa acestora.

Avertismentul general va fi "Fumatul ucide", iar mesajul de informare care va apărea pe cealaltă suprafaţă laterală va fi: "Fumul de tutun conţine peste 70 de substanţe care cauzează cancer".

20 mai 2017 - termenul de piaţă curată

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă care va transpune Directiva Europeană stabileşte că, până la data de 20 mai 2017, este permisă introducerea pe piaţă a următoarelor produse care nu sunt în conformitate cu textul ordonanţei:

"a) produsele din tutun fabricate sau puse în liberă circulaţie şi etichetate în conformitate cu Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările şi completările ulterioare, înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă;

b) ţigaretele electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse în liberă circulaţie înainte de 20 noiembrie 2016;

c) produsele din plante pentru fumat, fabricate sau puse în liberă circulaţie înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă".

Ordonanţa exceptează spitalele de psihiatrie de la interdicţia fumatului în locurile publice

Ordonanţa de Urgenţă prevede unele măsuri privind prevenirea şi combaterea consumului produselor din tutun, prin interzicerea completă a fumatului în toate spaţiile publice închise, în spaţiile închise de la locul de muncă şi în locurile de joacă pentru copii.

Textul legislativ arată: "Se interzice complet fumatul în unităţile sanitare, de învăţământ, precum şi în cele destinate protecţiei şi asistenţei copilului, de stat şi private. De la prezentele prevederi fac excepţie unităţile sanitare în care sunt internaţi pacienţi cu afecţiuni psihice, în baza unei hotărâri emisă de o instanţă de judecată. În aceste unităţi este permis fumatul doar pentru pacienţii internaţi în baza hotărârii judecătoreşti şi doar în spaţii special amenajate în exteriorul clădirilor cu respectarea următoarelor condiţii:

a) să servească exclusiv fumatului;

b) să fie dotate cu scrumiere şi extinctoare şi amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea şi stingerea incendiilor;

c) să fie marcate la loc vizibil cu indicatorul: «Loc pentru fumat»".

Prevederile Directivei şi ale proiectelor de acte normative

Introducerea pe piaţă a produselor din tutun cu o aromă caracteristică este interzisă, conform atât proiectului de Ordonanţă, cât şi proiectului de lege aflat în Parlament.

Se interzice şi introducerea pe piaţă a produselor din tutun care conţin anumiţi aditivi, precum şi a celor care conţin arome în oricare dintre componentele lor, cum ar fi filtrele, hârtiile, ambalajele, capsulele sau orice caracteristică tehnică care permite modificarea mirosului sau a gustului produselor din tutun respective, sau modificarea intensităţii arderii; tutun ori nicotină în filtre, hârtii sau capsule.

Vânzările transfrontaliere la distanţă de produse din tutun, ţigarete electronice şi flacoane de reumplere către consumatorii din România sunt interzise, de asemenea.

"Scopul prezentei Ordonanţe de Urgenţă este asigurarea unui nivel înalt de protecţie a sănătăţii publice, în special a tinerilor, faţă de efectele dăunătoare ale consumului de tutun şi de produse conexe, în condiţiile asigurării liberei circulaţii a produselor din tutun şi a produselor conexe şi a respectării prevederilor Convenţiei-Cadru a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii pentru controlul tutunului", subliniază proiectul legislativ.

Directiva Europeană din domeniu introduce noi condiţii privind ingredientele utilizate în fabricarea produselor din tutun, inscripţionarea şi prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate şi comerţul transfrontalier la distanţă cu produse din tutun şi conexe.

Ambele proiecte de transpunere reglementează ingredientele ce pot fi utilizate în produsele din tutun şi nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotină şi monoxid de carbon.

Printre altele, Ministerul Sănătăţii va percepe producătorilor şi importatorilor de produse din tutun tarife proporţionale pentru primirea, stocarea, prelucrarea şi analizarea informaţiilor transmise. Suplimentar, producătorii şi importatorii au obligaţii de raportare extinsă pentru anumiţi aditivi conţinuţi în ţigarete şi tutunul de rulat.

Pachetele unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic care va permite stabilirea următoarelor elemente: data şi locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor, schimbul de lucru sau ora fabricării, descrierea produsului, piaţa de destinaţie pentru vânzarea cu amănuntul, ruta de transport preconizată, dacă este cazul, importatorul în UE, ruta efectivă de transport de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul, data transportului, destinaţia, punctul de plecare şi destinatarul, identitatea tuturor cumpărătorilor, de la fabricare până la primul punct de vânzare cu amănuntul etc.

"Toate aceste informaţii vor fi accesibile prin mijloace electronice, toate persoanele fizice şi juridice implicate în lanţul de aprovizionare al produselor din tutun ţinând o evidenţă completă şi exactă a tuturor tranzacţiilor relevante".

Produsele din tutun care sunt introduse pe piaţă poartă un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile şi invizibile, care se tipăreşte sau se fixează astfel încât să nu poată fi îndepărtat, să nu poată fi şters, ascuns sau întrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de securitate vor fi aprobate de către Comisia Europeană şi transpuse în legislaţia naţională prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Cristiana Anghel ne-a spus că, în textul proiectului de lege, au fost reintroduse spaţiile speciale pentru fumat, absolut izolate, astfel încât nefumătorii să nu aibă de suferit.

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite în acest sens de Ministerul Sănătăţii, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală, în funcţie de competenţele stabilite prin lege.

DIRECTIVA TUTUNULUI

Iniţiator versus Industrie

- Argument iniţiator

Neadoptarea acestui proiect va face ca, în România, consumatorii să fie mai puţin informaţi cu privire la riscurile pentru sănătate prezentate de produsele din tutun comparativ cu alţi consumatori europeni.

-Argument industrie

Consumatorii sunt informaţi prin actualele avertismente de sănătate care transpun Directiva 37/2001/EC. De asemenea, în anul 2009, România era al doilea stat membru UE care a implementat pictogramele (avertismentele grafice/ poze), în mod voluntar, fără ca acest lucru să fi fost impus de vreo Directivă sau altăa reglementare europeană.

-Argument iniţiator

Neadoptarea acestui proiect va crea diferenţe între dispoziţiile naţionale şi cele din celelalte state membre privind etichetarea şi prezentarea produselor din tutun, în special în ceea ce priveşte utilizarea avertismentelor de sănătate combinate, informaţiile despre serviciile de renunţare la fumat şi elementele promoţionale de pe pachetele unitare sau din interiorul lor.

-Argument industrie

Doar 16 state membre au transpus Directiva 40/2014/UE, diferenţe, deci, există şi vor mai exista între diferite pieţe până la momentul 20 mai 2017, când pe nicio piaţă nu se vor mai regăsi pachete de ţigări neconforme.

-Argument iniţiator

Astfel de diferenţe pot constitui o barieră în calea comerţului şi pot împiedica buna funcţionare a pieţei interne de profil.

-Argument industrie

Nu este vorba de bariere în calea comerţului şi de împiedicarea bunei funcţionări a pieţei interne, atât timp cât termenul pentru "piaţa curată" este prevazut pentru 20 mai 2017.

-Argument iniţiator

Neadoptarea acestui proiect va conduce la îngreunarea îndeplinirii de către statul român şi de către producătorii şi importatorii produselor din tutun a obligaţiilor de raportare a ingredientelor utilizate în produsele din tutun ca urmare a menţinerii formatului actual de raportare.

-Argument industrie

Atât statul român, cât şi producătorii şi importatorii îşi îndeplinesc obligaţiile de raportare pe baza legislaţiei în vigoare, dosarele de ingrediente fiind depuse în două exemplare - unul pentru autorităţile naţionale şi unul pentru Comisia Europeană.

-Argument iniţiator

Necesitatea armonizării actelor legislative, ca urmare a introducerii accizelor nearmonizate pentru produse din tutun încălzit şi pentru lichidele cu conţinut de nicotină destinate inhalării cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip "ţigaretă electronică".

-Argument industrie

Nici proiectul de lege, nici proiectul de ordonanţă nu au ca obiect introducerea accizelor pentru produsele din tutun încălzit şi pentru lichidele cu conţinut de nicotină. Accizele pentru aceste produse sunt deja introduse prin Codul Fiscal aprobat în septembrie 2015.

- Argument iniţiator

Este imperios necesar să se stabilească condiţiile de comercializare care vizează protecţia consumatorilor acestor produse.

-Argument industrie

Dacă avea în vedere protecţia consumatorilor acestor produse, Ministerul Sănătăţii putea, în orice moment, să reglementeze acest domeniu şi să nu aştepte adoptarea Directivei 40/2014/UE.

-Argument iniţiator

Neadoptarea prezentului act normativ poate avea consecinte grave din perspectivă economică, întrucât pe piaţă se vor regăsi produse din tutun de contrabandă sau refăcute.

-Argument industrie

Tocmai prevederile proiectului, care stabilesc aceeaşi dată atât pentru intrarea în vigoare, cât şi pentru conformarea producţiei, vor impulsiona comerţul ilegal.

-Argument iniţiator

Atât consumatorii, cât şi bugetul de stat vor suferi în cazul unei prezenţe crescute a produselor de contrabandă sau contrafăcute.

-Argument industrie

In ianuarie, nivelul contrabandei se situa la 17,8%, generând pierderi anualizate de circa 600-700 de milioane de euro. În condiţiile în care producătorii legali vor fi pusi în situaţia de să-şi oprească producţia din cauza incertitudinilor legislative, atunci bugetul de stat va avea de suferit prin neplata accizei aferente produselor legale care nu pot fi puse pe piaţă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

GALA BURSA 2022
Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

07 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9186
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6835
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9766
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7021
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.0437

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro