
Echipa naţională a prins gustul meciurilor disputate cu casa închisă. Stadioanele sunt pline indiferent de adversar şi acesta este un lucru lăudabil. Fanii mai vechi ai fotbalului au observat, însă, un lucru - la TV sau la faţa locului, o parte dintre spectatori nu sunt ocupaţi cu privitul meciului, ci sunt prinşi în mrejele telefoanelor mobile, fotografiază, postează, verifică mesaje, like-uri şi alte lucruri pe care le oferă reţelele de socializare. A devenit o modă să te îmbraci în galben şi să te prezinţi la stadion când joacă tricolorii. Ca să nu existe confuzii de interpretare, e preferabil un stadion plin cu oamenii, indiferent de preocupările acestora, unuia complet gol. Dar câteva precizări merită să fie făcute.
În trecut, a merge la stadion însemna să fii parte dintr-o poveste. Simţeai pulsul tribunei, urcai şi coborai emoţional cu fiecare fază, trăiai fiecare gol ca pe o izbăvire sau o cădere în gol. Astăzi, însă, tot mai mulţi spectatori par mai preocupaţi de cum arată experienţa decât de ce trăiesc cu adevărat acolo. Fotbalul a intrat în era TikTok. Nu mai contează scorul, adversarul sau miza meciului. Important este să faci un clip reuşit, să prinzi un selfie cu stadionul în spate, eventual să etichetezi corect locaţia. Emoţia autentică e înlocuită de atenţia pentru camerele de pe telefon. Meciul devine fundal, nu evenimentul principal.
Probabil aţi observat urale în momente mai puţin obişnuite, lipsite de importanţă estetică sau în economia jocului. O parte din public vrea să prindă pe camere şi bucuria, dar ştiind destul de puţine despre joc ratează esenţa.
Pe moment, fenomen e pozitiv: tribunele sunt colorate, pline, social media vibrează. Dar pe termen lung, e o golire lentă de conţinut a ceea ce înseamnă să fii suporter. Se pierde legătura reală cu jocul, cu echipa, cu suferinţa şi bucuria pe care fotbalul o aducea instinctiv. Rămâne doar estetica, ambalajul. Nu e o respingere a tehnologiei sau a platformelor, ci o invitaţie la echilibru. Fotbalul (şi nu doar el) merită mai mult decât 15 secunde de faimă pe TikTok. Merită trăit, simţit, înţeles. Altfel, riscăm să rămânem doar cu pozele - şi să uităm ceea ce este important cu adevărat.
Opinia Cititorului