ISTORICUL PRIVATIZĂRII ÎN ROMÂNIA (19)Cazul Ciprom SA Ploieşti

Mircea Ursache
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 17 mai

Mircea Ursache

Al doilea caz pe care îl prezint poate să lase fără comentarii pe oricine, privind o societate (Ciprom SA Ploieşti), pe care o instituţie a statului o restructurează conform atribuţiilor sale (AVAS) şi alta îi cere falimentul conform, evident, tot atribuţiilor proprii (ANAF).

Astfel, din analizele AVAS a rezultat că la Ciprom SA Ploieşti, specializată în construcţii de clădiri şi lucrări de geniu (poduri, autostrăzi suspendate, viaducte, tuneluri, pasaje subterane, conducte de mare lungime, linii de comunicaţii şi electrice etc) şi la care statul român era acţionar cu 51% prin AVAS, exista posibilitatea restructurării ca urmare a dificultaţilor cu care se confrunta societatea.

Sumarul cauzelor care au condus la situaţia de societate în dificultate în anul 2007 se rezumă la:

-managementul neperformant a condus la pierderea pieţei interne şi externe, la producerea incapacităţii de plată, la înregistrarea de pierderi financiare, la crearea de datorii fiscale şi comerciale restante, la care s-au adăugat accesoriile (majorări şi penalităţi) de peste 150% faţă de debite şi pe această bază, deteriorarea imaginii de piaţă şi în relaţiile cu autorităţile competente ale statului;

-capacitatea de producţie supradimensionată, neproductivă şi cu o uzură fizică şi morală deosebit de avansată a condus la o productivitate a muncii necorespunzătoare şi la înregistrarea unui nivel deosebit de ridicat de cheltuieli neproductive ceea ce a determinat realizarea unor venituri subdimensionate;

-prăbuşirea pieţei estice, care a condus la reduceri severe a veniturilor, la disponibilizări masive de personal, la imposibilitatea folosirii capacităţii de producţie existente şi la înregistrarea de pierderi economice substanţiale;

-divizarea neperformantă şi subiectivă a societăţii prin desprinderea unor agenţi economici care în prezent reprezintă concurenţi agresivi şi neloiali a condus direct la înregistrarea unui balast de infrastructură în gestiunea societăţii, neproductiv, cu cheltuieli neeficiente privind paza, întreţinerea, amortizarea, impozite şi taxe, consum utilităţi, toate nejustificate şi de nerecuperat;

-imposibilitatea de a participa la licitaţii datorită datoriilor către bugetul de stat, a condus la situaţia ca societatea să devină dependentă de beneficiari, în special consilii locale, care ofereau lucrări prin încredinţare directă, fără însă a avea asigurată finanţarea acestora, creând imobilizări într-un volum de neacceptat, cu blocaj financiar în relaţiile de finanţare a producţiei şi a achitării obligaţiilor către bugete şi furnizori.

Vreau să reamintesc că la începutul anului 2007, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de Urgenţă nr. 3 despre care a informat Comisia Europeană şi care a propus restructurarea unui număr de 28 societăţi comerciale din portofoliul AVAS, fiecare din aceste societăţi comerciale având câte o particularitate economico-financiară sau legată de obiectul de activitate.

Printre societăţile comerciale nominalizate în OUG nr. 3/2007 a fost şi SC Ciprom SA Ploieşti care urma a fi restructurată inaintea procesului de privatizare. Este de reţinut faptul că din analiza bilanţului contabil la 31.12.2006 rezultă că din valoarea de vânzare a activelor societăţii comerciale se va acoperi volumul datoriilor totale înregistrate de aceasta.

Soluţia decisă a fost, aşadar, restructurarea prin vânzare de active şi privatizare concomitent cu aplicarea Programului de Restructurare care presupune vânzarea activelor neviabile din patrimoniul societăţii comerciale având ca rezultat restrângerea activităţii pe un singur flux viabil, astfel fiind oportună reluarea procesului de privatizare pentru SC Ciprom SA Ploieşti, identificat ca modul/flux viabil, cu personalitate juridică, iar AVAS va putea opta, în funcţie de analiza pe care o va efectua la finele acoperirii tuturor datoriilor, astfel încât "profitul" obţinut de stat (suma obţinută în plus de stat) să fie maxim, ori pentru continuarea vânzării de active (inclusiv a fluxului viabil) ori pentru vânzarea afacerii (prin vânzare de acţiuni).

În concluzie, programul de restructurare a fost întocmit în baza OUG nr. 3/2007 şi avea ca scop restrângerea activităţii SC Ciprom SA Ploieşti pe un flux viabil, care putea asigura societăţii obţinerea de venituri în condiţii de rentabilitate.

SC Ciprom SA Ploieşti cu modulul viabil SC Ciprom Filiala Ploieşti SA, persoană juridică, cu sediul în Ploieşti, str. Gh. Gr. Cantacuzino nr. 23, cu 5 loturi în teritorii, care asigura desfăşurarea obiectului de activitate în 14 judeţe ale ţării, cu implementarea directă din partea conducerii societăţii a managementului şi a celorlate funcţii de activitate ale filialei, astfel încât să se elimine conducerile actuale ale persoanelor juridice existente, cu servicii şi compartimente componente neperformante, neeconomicoase şi cu cheltuieli neproductive existente la toate nivelele.

Programul de restructurare avea ca scop vânzarea activelor care nu mai produc venituri în scopul achitării datoriilor restante ale societăţii şi menţinerea obiectului de activitate prin modulul viabil propus.

Programul de restructurare întocmit de societate nu avea în vedere disponibilizări colective de personal şi acordarea de plăţi compensatorii conform OUG nr. 116/2006 cu modificările şi completările ulterioare.

Prin Hotărârea AVAS din iunie 2007 a fost aprobată prima vânzare de active şi a fost demarat programul de restructurare.

Dar, ce să vezi? În acelaşi an, împotriva SC Ciprom SA Ploieşti au formulat cereri de deschidere a procedurilor prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei Administraţia Finanţelor Publice Ploieşti, Serviciul Public Finanţe Locale Ploieşti, urmată la puţin timp. În urma Hotărârii Consiliului de Administraţie, SC Ciprom SA Ploieşti de solicitarea deschiderii procedurii generale de insolvenţă.

Prin încheierea din data de 17.12.2007 pronunţată, Tribunalul Prahova Secţia Comercială - Judecător Sindic a hotărât deschiderea procedurii insolvenţei prevăzută de Legea nr. 85/2006.

Şi uite aşa, ce statul a dat cu stânga, a luat cu dreapta.

Procedura este în derulare.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Mircea iti depeni amintirile si cresti nepotii. Cat de curand iesi la pensie iti scrii memoriile. Apoi stii ce urmeaza. De ea nu scapa nimeni!

    1. Ti se pare ca ai spus ceva?

      Lasa ca intelegi tu mai tarziu!

      Si tie ti se pare ca ai spus ceva?

      Dl.M. Ursac-he are porniri barbatesti si ne ameninta ca ne va spune cum a fost cu "privatizarea", numai ca incepe sa tremure chilotii pe el si o da in ...memorii sau "Povesti din calimara" de M. Ursac-he.

Videoconferinţa “Sistemul bancar după un an de pandemie”
Dtlawyers
BTPay
Allview
Stiri Locale
AAGES

Curs valutar BNR

22 Iun. 2021
Euro (EUR)Euro4.9253
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1431
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7465
Gram de aur (XAU)Gram de aur236.9350

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Boromir
piperea.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
CCIB - Focus Bucuresti - iunie 2021
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro