Mofturi europene

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Toamna tîrziu, la noi, cad frunze, cad pe ici pe colo şi copaci, scoşi din rădăcini de ape şi furtuni, cad desigur temperaturile zilei şi mai ales cele ale nopţii, cad trecători întîrziaţi şi maşini grăbite prin gropile recente ori mai vechi practicate din construcţie în marile magistrale ale urbanismului nostru deşănţat, cad visătorii în nostalgii ori depresii de sezon... iar dinspre Europa, cea cu sediul la Bruxelles, cad bolovani. Nici nu trebuie mulţi, unul este de-ajuns. Scrie pe el MCV!!! Raportul care ar trebui să ne dea nu doar temperatura la zi, ci diagnosticul precis privind starea de fond a "bolnavului" nostru, aflat cronic în stare critică, justiţia. Despre hibele acestei improvizaţii politice am scris de cîteva ori în marginea altor rapoarte care nu se deosebeau mult de cel care agită de cîteva zile apele şi aşa tulburi ale politichiei de la Bucureşti. E cazul să revenim, nu de dragul lui Platon şi nici al Adevărului, ci de dragul cititorului nostru căruia, ştim bine, un singur punct de sprijin în univers îi este de ajuns să poată muta planetele de pe orbitele lor "eterne". E vorba, desigur, despre universul cunoaşterii şi al înţelegerii lucrurilor aparent simple şi mărunte de care depinde însă viaţa noastră, individuală şi socială, în cele mai ascunse cute ale desfăşurării sale.

De ce este MCV-ul un moft? Aş putea răspunde simplu, pentru că este o improvizaţie. Aşa ceva nu există şi nici nu a mai existat în istoria instituţională a Uniunii Europene. Admiterea unui nou membru era, pînă la venirea "esticilor" un act deplin şi total. Voia cineva să intre în club? Era inspectat, evaluat, i se făceau recomandări pentru schimbări de politici locale, aflate în conflict cu regulile comunitare, după care devenea membru. Cu totul! Cu bune, cu rele, cu ce mai avea el ascuns pe acasă, pe sub preş ori prin cine ştie ce dulapuri. Comori, ori schelete, nimeni nu mai stătea să bage de seamă. Marea Britanie este un exemplu elocvent în această privinţă şi doar exemplul Greciei este încă şi mai convingător. Pentru noii membri de la răsărit, consideraţi, din capul locului, aparţinînd "lumii a treia", regulile s-au schimbat. De ce a treia? Pentru că deja erau două lumi distincte în UE, înainte de venirea lor. Cei "mari" şi "restul". Pentru că nu trecuseră printr-o procedură de "dezinfectie, dezinsecţie şi deratizare anti-comunistă" prescrisă şi executată de instituţiile de la Bruxelles, admiterea acestor noi state s-a făcut sub suspiciunea (deloc neîntemeiată) că incompatibilităţile structurale şi deficitele de adaptare la mecanismele comunitare sunt tare de lungă durată, pentru eradicarea cărora, pacientul trebuie pus şi ţinut sub o supraveghere relativ strictă a "doctorilor". Pînă aici toate bune şi frumoase, doar că "doctorii" s-au dovedit doar nişte felceri cu diplome false, cum fuse italianul ăla care opera prin spitalele din Bucureşti, fără să aibă la bază nici măcar şcoala de surori de caritate!!! Cînd o instituţie pilon, cum este Comisia Europeană, emite raporate de evaluare şi recomandări în consecinţă, privitoare la mersul lucrurilor dintr-o ţară, în cazul nostru sistemul justiţiei, se cer îndeplinite cîteva condiţii de profesionalitate şi responsabilitate politică. Un asemenea raport nu poate fi o "operă anomimă". El trebuie încredinţat unor experţi, care îl întocmesc, îl semnează şi îl pun pe masa decidenţilor de la nivelul Comisiei, care şi-l asumă, politic. Ori, îl resping şi îi pun pe experţi să o ia de la capăt, pînă rezultatul final se conformează cerinţelor "beneficiarului". La rîndul lor, experţii cu pricina trebuie să pună la dispoziţia celor care citesc raportul cu pricina, atît beneficiarul primar (Comisia), cît şi cel secundar (ţara andrisantă!) un minim de repere metodologico -teoretice, din care să reiasă cum şi cu ce instrumente au fost făcute "măsurătorile" şi "evaluările" pe procesele şi starea de fapt evaluate, cum şi pe ce baze au fost elaborate recomandările. Aceste cerinţe minimale, valabile în orice demers ce ţine de precizia măsurării şi de construcţia unei soluţii la o problemă, începînd cu lucrarea de licenţă a unui absolvent de facultate şi terminînd cu comunicarea unui laureat Nobel, sunt inevitabil valabile şi pentru "experţii" Comisiei Europene. Doar că, se vede treaba, ei nu ştiu asta şi nici nu s-a găsit nimeni să le-o spună pînă acum. Nici de la Bruxelles, nici de prin capitalele ţărilor vizate de raporatele MCV-ului. În mod mai mult decît suspect, niciodată nu ştim cine au fost aceştia! Iar dacă textul MCV-ului nu respectă din capul locului, nici măcar cerinţele minimale ale unei evaluării cît de cît "ştiinţifice", atunci el nu este altceva decît "literatură politică", cu care poţi să faci ce vrei, de la a o fereca în aur şi argint după ce ai declarat-o oficial "noua biblie revelată", ori poţi să te ştergi cu ea la cur... pardon, în zonele sensibile ale excreţiei fecaliere! Păi, cam asta fac şi politicienii noştri, fiecare după interesul propriu, de unde se vede treaba că MCV-ul nu este decît un moft! QED!

Alt moft, cu răsunet ceva mai înăbuşit însă, este aburcarea oficială a cetăţenei europene Koveşi în funcţia de procuror şef al unui organism european ce urmează a fi construit! OK, se poate şi aşa, s-au mai văzut cazuri! Chestiunea pare importantă. În drumul ei de la Uniunea Europeană, la Statele Unite ale Europei, suprastructura suprastatală de putere de la Bruxelles trebuie să se doteze cu toate instituţiile necesare. A început cu "legislaţia" şi normele obligatorii pentru state, a continuat cu justiţia cocoţată nu doar peste normele statelor, ci şi peste puterea de legiferare viitoare a parlamentelor naţionale, a continuat cu moneda, iar acum mai are pe agendă doar două liniuţe, instanţe şi reguli de judecată europene, deasupra şi diferite de cele ale statelor membre, pentru că există, nu-i aşa, o seamă de "delicte federale" care nu pot fi lăsate pe seama judecăţii autorităţilor "locale", respectiv realizarea unei "armate federale". Cum spuneam, chestiunea e serioasă, ba chiar foarte serioasă. Cum de a ajuns un moft! Prin contribuţia nepreţuită a cetăţeanului european Laura Codruţa Kovesi, proaspăt "unsă" în funcţia de "comisar al poporului", pardon al "Bruxellesului". Nici nu se uscase bine cerneala pe documentul oficial care o investea în funcţie şi dumneaei a simţit nevoia să răbufnească, să îşi dea arama pe faţă, să le dea cu tifla celor care au acuzat-o, ba chiar au demis-o la Bucureşti, pentru celebrele protocoale de colaborare instituţională dintre justiţie şi serviciile de informaţii. Le-ar semna din nou, dacă i s-ar mai da ocazia!!! Nu e nimic ilegal în ceea ce a făcut!!!!

Cum ziceam, Justiţia? Mofturi europene!

Opinia Cititorului ( 8 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Stagiarii de scriu. Acestia depasesc birocratii europeni, uneori. De unde am trans aceasta concluzie?In calitate de stagiar la Comisia Europeana va pot dezvalui un secret. Colegii mei stagiari lucrau la rapoartele de tara. Eu aveam alte sarcini, din fericire nu am lucrat la MCV sau alte rapoarte de evaluare.Din experienta mea pot trage concluzia ca le luau ca tare, din lipsa de timp si expertiza. Concursurile EPSo sunt o gluma buna. Nu se mai cer cunostinte de specialitate si nici inainte nu s-au cerut, asa ca oricine care are logica buna si rapiditate in rezolvarea problemelor de logica numerica si verbala, e admis.. EPSO a fost creat tocmai pentru noii veniti in UE.S-a organizat concurs intre stagiari si angajatii UE, culmea stagiarii au avut scor mai mare, adviserul meu nu a vrut sa vina de teama la concurs. Mi-a spus clar ca nu are cunostinte vaste in domeniu. S-a speriat pentru ca m-a vazut studiind multe carti cumparate din libraria lor.Asa ca ma ruga sa ii pregatesc discursurile la diferite conferințe și chiar mergeam eu in locul dansului, pentru ca avea încredere dar și pentru ca era foarte ocupat.Ca sa ma faca sa accept îmi spunea ca eu am expertiză mai mare decat dansul. Se acceptă astfel și rapoartele și strategiile făcute de ERT, din lipsa de expertiză in domeniu. Lobby-ul ERT este foarte puternic la nivel european, accept, din lipsa din competenta și standarde morale, a birocratia europeni.De aceea nu semneaza pentru ca multi contribuie la redactarea unui raport, inclusiv societatea civilă. Se organizează intalniri cu diferite ONG-uri și alți actori care ajuta cu informații fără a fi verificate riguros.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    da, lucrurile sunt cam pe acolo. meceve este un buzdugan politic al ue de dat in cap la astia mici din est, fripturistii veniti sa se infrupte din tortul ue. si atunci, baietii din bruxelles zic asa - te-am invitat la masa, ai servit primul fel - fonduri structurale, altii din cei noi primesc si ceva din felul al doilea, iar bulgarii, romanii si alti saraci ai europei nu primesc feliuta de tort, intrarea in schengen.

    un raport care nu este semnat inseamna ca nu este asumat de niciun expert in carne si oase, desi s-ar gasi si asta, dar arata ca e ghioaga cu care iti arata stapanul ce bataie vei primi - nu ai fost cuminte, nu primesti schengen nici anul asta, poate iti taiem si din fonduri, gasim noi ac de cojocul tau.

    a se citi ascensiunea lui kovesi ca un premiu personal, ca decoratiile primite prin ambasade straine la bucuresti pt munca ei de a trimite la puscarie de-a valma oameni vinovati si nevinovati, si nu ca vreo recompensa data romaniei cu postul respectiv, cum unii se inflamau prosteste pe aici ca de ce nu e sustinuta de premier si de nu mai stiu cine, care nu avea niciun rol formal pe lantul de decizie. dar, asa de bine ne dam in cap intre noi, incat ce face bruxelles-ul e doar bonus dupa ce se tavalesc de ras cand ne vad ce gramada suntem. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. meceve mi se rupe dar emceve e bine, Biz-tu scrii a se citi profesional dar deja ti-au iesit frunzele la varza....

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Personal, nu un premiu profesional. Să nu confundam meritul personal al doamnei cu ce ar fi fost normal sa fie, și anume o recunoaște profesională, dar ce sa faci, nu toată lumea ia de buna propaganda asta kovesisto-iohannista.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Sigur ca aveti dreptate domnule Codita.

    Dar cunosc acest stil si va raspund ceva mai scurt si aplicat la aceasta tema generoasa a justitiei. 

    Batranul continent traieste din justitie, nu mai este niciun secret. Dar exista un secret extrem de important, cel care desluseste un pic si alta tema la moda, Brexitul: 

    Cele doua sisteme de justitie nu se impaca si gata. 

    Daca la tarile de sorginte britanica PRECEDETUL JUDICIAR este o lege, pe batranul continent nu reprezinta nimic. 

    Asa ca toate aceste justificari (puerile) nu arata decat balcanismul generalizat (involuntar) pe batranul continent. Si exact acelasi lucru se intampla in domeniul frate al justitiei, sistemul bancar european. 

    Politicienii (de mucava), europeni sau nationali, tin pasul cu deresponsabilizarea pe care si-o aroga cele doua sisteme.

    Romanii si europenii primesc exact ceea ce inteleg ei din DUDO. Britanicii au creat DUDO. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    O EUROPA PUTERNICĂ, O LUME MAI BUNĂ CU MCV SI FARA MCV

    Cu aceste schimbări profunde în curs, este posibil să pară ușor să respingă Europa, la fel de mică și prea nesemnificativă pentru a face cu adevărat diferența, dar asta ar fi o greșeală gravă. Nu numai Europenii au nevoie de Europa, ci lumea are nevoie de Europa - ca inspirație pentru un viitor mai bun; un echilibru solid între economic, social și obiective de mediu; un far al democrației, diversitate și libertate; și un adevărat campion al soluțiilor multilaterale și abordărilor colaborative într-o lume din ce în ce mai dominată de naționalism și politică cu sumă nulă. Europa este încă o superputere normativă, locul care stabilește standardul global al aurului, când vine vorba de tehnologia centrată pe om și drepturi digitale, la reglementare și bunăstarea consumatorului, pentru protecția socială și a societăți incluzive. 

     

    Europenii au două alternative: 

    - să fie în mare parte suporterii inactivi ai unui viitor care va fi modelat de alții  

    - sau să modeleze viitorul în sine. 

    Răspunsul pare clar, dar este departe de a fi sigur că europenii vor acționa în comun și decisiv pentru a se confrunta cu provocările și a profita de oportunități. Dacă acest raport indică clar un punct; chiar și cele mai mari state membre ale UE nu pot spera să obțină mult pe cont propriu într-o lume complexă, contestată și competitivă. Tendințele globale sunt modelate de puterile globale, iar 2030 este chiar după colt. Alegerea este a noastră și a noastră singuri.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Europa este un jucător cheie la nivel mondial în multe zone, dar lumea nu mai este eurocentrică - nici nu va fi așa în viitor. Europenii vor fi mai puțini, mai bătrâni și relativ săraci, în timp ce o mare parte din restul lumii este în creștere. Chiar dacă statele membre ale Uniunii Europene adună mai multe resurse laolaltă, Europa va rămâne pe dinafară privind securitatea și apărarea. Și așa cum o putere globală este redefinită prin progres tehnologic rapid, europenii rămân în urma Chinei și a Statelor Unite privind tehnologiile și inovațiile emergente – de la Inteligența artificială la calculul cuantic.

      Acestea sunt fapte și contează.Și, dacă există vreo îndoială cu privire la cât de mult 

      lumea se va schimba în următorii 10 ani, aici sunt doar câteva dintre faptele care indică o schimbare de profunzime la orizont: 

      » Lumea devine tot mai puțin liberă : Dacă, până în 2005, democrațiile și libertățile se extindeau în întreaga lume, astăzi sunt în declin – o tendință care s-a evidențiat în mod neclintit în ultimii 13 ani; 

      » Puterea globală se schimbă : Dacă, astăzi, cele opt mari economii din lume, patru sunt europene (inclusiv Regatul Unit), până în 2030, acest număr va fi până la trei 

      (inclusiv Regatul Unit) și până în 2050, numai Germania urmează să rămână.

      » Economia mondială se rotește către est : Dacă, în 2005, dimensiunea economiei europene (în prezent prețurile de piață) a fost de peste șase ori mai mare decât China, astăzi, China are o economie în valoare de 11,4 trilioane de euro, față de 15,9 trilioane pentru UE 28 sau 13,5 trilioane pentru UE 27; 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Principala caracteristică a lumii anului 2030 va fi natura sa conectată - definând tot, inclusiv geopolitica.

      » Puterea va fi, de asemenea, determinată în funcție de câte state sunt lideri în noile tehnologii - o zonă în care Statele Unite și China se află în frunte și Europa rămâne în urmă.  

      » Cum se simt cetățenii în legătură cu rolul statului lor în lume hrănește identitatea lor - într-adevăr, există o legătură între populism și percepția pierderii importanței globale.  

      » Oarecum ironic, pe măsură ce lumea devine globală, politica devine mai locală și regională. Aceasta înseamnă că orașele, precum și regiunile vor juca un rol în sectoarele rezervate anterior statelor, cum ar fi diplomația, rezolvarea conflictelor – și crucial schimbările climatice.  

      » Alianțele s-ar putea forma pe o bază ad-hoc, țări foarte diferite vor emite obiective precum explorarea spațială sau combaterea schimbărilor climatice.

      » Natura interdependentă a economiei ar putea spori sau reduce importanța sancțiunilor ca instrument al puterii, pentru că, deși statele pot răni pe alții prin impunerea de sancțiuni, se rănesc și pe ele însele.  

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS