Crypto

O propunere de strategie de guvernare pentru "telecomunicaţii"

Dr. Nicolae Oacă
Ziarul BURSA #Companii #Telecomunicaţii / 06 ianuarie

Nicolae Oacă

Nicolae Oacă

Guvernanţa

1.Administrarea activelor de telecomunicaţii deţinute de România

1.1 S.N. Radiocomunicaţii

Radiocom are probleme - îşi poate pierde curând obiectul muncii: televiziunea terestră digitală este sub semnul întrebării (şi deci raţiunea de a fi a operatorului) de vreme ce 103,5% dintre gospodării, în iunie 2020 potrivit ANCOM, pot recepţiona programele naţionale prin alte tehnologii (cablu, IP, DTH). Şi prin internet se pot accesa posturile naţionale. Şi atunci care ar mai fi raţiunea de a fi pentru Radiocom? De ce ar trebui românii să finanţeze un serviciu care nu mai este util?

Ca atare se impune o restructurare a activităţii companiei introducând noi linii de afaceri:

- servicii prin tehnologia 5G (acces mare viteză), în locul WiMAX (nu ştiu dacă mai este folosit) folosind spectrul deţinut (banda C) şi permisiune prin neutralitatea tehnologică. Radiocom are spectru propice 5G şi nu trebuie să se bazeze pe expedienţe - închirierea spectrului către RCS&RDS, pentru care se aşteaptă implementarea noului cod european. O strategie de restructurare viabilă trebuie să se bazeze pe servicii proprii nu pe expedienţe. Operatorul ar mai putea achiziţiona spectru (local) la viitoarea licitaţie 5G.

-operator de turnuri, bazat pe expertiza existentă, într-o companie separată.

În prezent Radiocom are personal care se ocupă cu instalarea şi operarea de echipamente radio (radioreleee, turnuri, antene, etc.) în principal pentru companie, fiind dificil de obţinut contracte de la ceilalţi operatori competitori.

Externalizarea acestui personal prin crearea unei noi entităţi cu obiect de activitate instalarea, menţinerea şi operarea infrastructurilor şi echipamenetelor radio, prezintă avantaje:

- fiind o companie specializată şi nu un operator cum este astăzi Radiocomunicaţii, va putea aborda întrega piaţă, adică toate companiile care folosesc astfel de echipamente; operatori de comunicaţii mobile (Vodafone, Orange, Telekom, RCS&RDS), de comunicaţii la punct fix (fostul RomTelecom, RCS&RDS, etc.) sau furnizori de Internet, oferind servicii de instalare, menţinere şi operare infrastructură şi echipamente radio şi nu numai. Compania ar putea oferi infrastructură (turnuri antene, ..) 5G unică pentru toţi operatorii de comunicaţii mobile.

- noua entitate ar putea intra chiar şi în administrarea turnurilor cu antene, afacere care este posibil să apară şi în România urmare a saturării pieţei de comunicaţii mobile, fază în care reducerea costurilor va impune externalizarea activităţilor "non-core'.

- ar creşte eficienţa, cifra de afaceri şi valoarea de piaţă a operatorului Radiocomunicaţii.

Primul client al noii entităţi va fi Radiocomunicaţii care va asigura contracte pentru o perioadă limitată, 6 luni de exemplu, urmând ca acesta să devină independentă prin atragerea de contracte din piaţă.

Pentru început acţionar în noua entitate va fi SN Radiocomunicaţii, singur sau împreună cu statul român prin ministerul telecomunicaţiilor, urmând ca pe termen mediu în structura acţionariatului să fie atras un partener strategic şi/sau fonduri de investiţii.

Noua companie s-ar creea prin detaşarea de angajaţi şi active aferente activităţii, care se constituie în capital, aport al companiei mamă.

România are nevoie de încă un jucător puternic, Radiocom, pe piaţa "telecomunicaţiilor", mai ales dacă ar dispărea Telekom România.

Este o şansă, altfel Radiocom ar putea dispărea nemaiavând obiectul muncii. Desigur vor fi probleme de finanţare, dar cu un plan de afaceri lucrativ şi o echipă executivă profesionistă se poate obţine. Pe lângă partenerul strategic ar putea fi considerată şi listarea la BVB.

1.2 INSCC, Institutul Naţional de Studii şi Cercetări în Comunicaţii

INSCC urma a fi absorbit de ICI, Institutul de Cercetări în Informatică la 1 ianuarie 2021, fapt care nu s-a întâmplat existând încă speranţe că ar putea supravieţui HG36/2020.

Este o insituţie care avea contracte şi cu fostul MCSI (oraşe inteligente, etc.). În general rezultatul contractelor INSCC nu au avut o utilitate practică - studii, care uneori erau citite şi care, de cele mai multe ori, au zăcut uitate prin sertarele din minister.

Supriavieţuirea INSCC este legată de o restructurare a activităţilor sale şi de o reconsiderare a rolului său de către potenţialii beneficiari - ministerul "telecomunicaţiilor. INSCC ar trebui să aibă o implicare mai mare în activitatea ministerului "telecomunicaţiilor", acţionând ca un consultant permanent al acestuia şi chiar în calitate de coordonator sau executant al unor proiecte naţionale deosebite. De exemplu, INSCC împreună cu ICI, ar putea lansa în 2021 un proiect pilot de oraş inteligent folosind noua tehnologie 5G, proiect pilot care să stea la baza unui proiect pe termen lung România Intelgientă, de digitalizare a localităţilor ţării. De asemena, s-ar putea lansa şi alte proiect de interes pentru economia naţională, bazate pe tehnologia 5G - sănătate, transport, etc. Restructurarea ar trebui să vizeze şi refacere forţa de cercetare.

1.3 Cumpărarea operatorului Telekom Romania pentru prezervarea competiţiei

Vânzarea fostului RomTelecom către Orange Romania anunţată în 9 noiembrie 2020 de către Orange ca având girul guvernului României ar putea fi urmată de vânzarea fostului Cosmote România către RCS&RDS, ducând la dispariţia unui operator puternic de pe piaţa noastră, şi afectând profund şi pe termen lung competiţia. Este o greşeală majoră a fostului guvern cu efecte ireparabile pe termen lung (tarife mărite, calitate scăzută, etc.) analizate în https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-11-20T19:19:00%2B02:00&max-results=7&start=4&by-date=false, greşeală, care ar trebui reparată de actualul guvern prin achiziţionarea Telekom, de exemplu.

În ipoteza că nu va apărea un alt cumpărător care nu este prezent pe piaţa noastră, achiziţia Telekom România de către statul român este singura şansă a României să păstreze o piaţă a telecomunicaţiilor competitivă cu PATRU mari operatori, dar pentru aceasta ar trebui un guvern cu un minister al "telecomunicaţiilor", care, în primul rând, să înţeleagă rolul telecomunicaţiilor în economia viitorului şi apoi să renunţe la practicile de până acum numind profesionişti în administrarea companiilor de stat.

2.Menţinerea competitivităţii pieţei

O piaţă este competitivă dacă are suficienţi competitori - minim 6 pentru ca valoarea indexului Herfindhal Hirschman să fie 1800, maximul pentru o piaţă competitivă. Lipsa competitivităţii se traduce prin creşterea tarifelor cu amănuntul, scăderea calităţii serviciilor, etc.

În telecomunicaţii, unde înainte de liberalizare reţeaua de telefonie era unică - monopol natural - este dificil de avut 6 operatori cu acoperire naţională şi afaceri lucrative. În Europa au fost 5 sau 6 operatori prin acordarea licenţelor 3G în anul 2000. Astăzi situaţia este alta. Germania a avut şase operatori după licitaţia 3G din anul 2000, acum au rămas doar patru. Patru sunt şi in Anglia, deşi în anul 2000 s-au acordat cinci licenţe 3G.

Patru este o cifră minimă pentru o competiţie rezonabilă (indexul Herfidhal Hirschman ar fi putea fi 2500) şi nu trebuie să renunţăm la ea, deşi marii operatori din Europa doresc concentrarea pieţei. Pentru a înţelege ce ar putea urma prin dispariţia unui operator, să ne amintim ce a însemnat pentru competiţia din România intrarea celui de al patrulea operator, RCS&RDS, după acordarea licenţei 3G în 2006, cum au evoluat tarifele, calitatea serviciilor. Sau, intrarea operatorului Free/Iliad pe piaţa din Franţa.

Fostul RomTelecom a fost oferit spre vânzare şi fostul guvern a fost de acord cu achiziţia sa de către Orange România, fără a înţelege ce face. Ar urma vânzarea fostului Cosmote Romania, RCS&RDS exprimându-şi dorinţa de de a-l achiziţiona. În felul acesta ar dispărea operatorul Telekom, numărul competitorilor reducându-se la TREI, valoare mult prea mică, indexul Herfidhal Hirschmann crescând la circa 3400, aproape dublul valorii maxime 1800.

Ce ar trebui făcut? Decizia asupra aprobării vânzării deţinerilor OTE din România ar trebuit luată NUMAI după ce se PRIMEŞTE şi OFERTA DE VÂNZARE a fostului COSMOTE ROMÂNIA. Şi să fi fost aprobată doar dacă se asigură existenţa în continuare a PATRU operatori de comunicaţii mobile în România. Ambele oferte trebuie analizate împreună. Dacă acest lucru nu este posibil singura soluţie ar fi ca statul român să cumpere fostul RomTelecom şi fostul Cosmote, costul total ridicându-se la circa 500 milioane euro.

Nici piaţa furnizării de echipament de telecomunicaţii nu stă prea bine. Avem câţiva mari furnizori - Ericsson, Huawei, Nokia, care totalizează circa 90% din piaţă şi funizori mai mici - Intrarom, Cisco, ZTE, etc. Dar nu toţi dintre aceştia furnizează soluţii complete pentru reţele 5G. Proiectul de lege 5G, transpunerea în plan local a memorandumului România-SUA, lansat în consultare vara trecută, îşi propune, în premieră europeană, autorizarea fabricanţilor, vizând eliminarea fabricanţilor chinezi, astfel că s-ar reduce puternic oferta şi competiţia pe această piaţă cu efecte dramatice asupra telecomunicaţiilor şi economiei româneşti - întârzieri, cheltuieli mai mari cu circa 1 miliard de euro, etc., adică creşterea decalajului digital al ţării noastre faţă de restul tărilor europene, analizate în articolul publicat aici https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-03-24T10:59:00%2B02:00&max-results=7&start=2&by-date=false

Date fiind complexitatea noii tehnologii şi multitudinea de obiecte care se pot conecta la reţelele 5G, securitatea cibernetică va fi întotdeauna o problemă indiferent de furnizorul echipamentului. Ca atare, securitatea noilor reţele 5G este o problemă tehnică, care trebuie rezolvată de tehnicieni, România trebuind să se alinieze practicilor din Uniunea Europeană.

Este necesar un cadru instituţional - o agenţie naţională responsabilă pentru securitatea cibernetică: CERT.ro, de exemplu, sau preconizatul DNSC şi măsuri pentru prevenirea şi detectarea atacurilor cibernetice: setul de măsuri privind securitatea reţelelor prezentat de Comisia Europeană https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/cybersecurity-5g-networks-eu-toolbox-risk-mitigating-measures. De menţionat că, în acest document nu se face referire la interzicerea vreunui fabricant, ci doar la securitatea cibernetică.

Atâta vreme cât la orizont încă nu au apărut înlocuitori de acelaşi calibru pentru fabricanţii chinezi cu soluţii totale 5G - Samsung, NEC şi Fujitsu cresc, însă nu suficient de repede pentru a-i putea înlocui total - fabricanţii chinezi ar trebui păstraţi cu măsuri de precauţie.

2.Reînfiinţarea ministerului "telecomunicaţiilor" - Ministerul Comunicaţiilor şi Digitalizării

Pentru a treia oară în istoria postdecembristă nu avem un minister al "telecomunicaţiilor", guvernul condus de liberali nu are în componenţă un minister al telecomunicaţiilor, acestea regăsindu-se sub forma unui departament într-un minister al Cercetării, Inovării şi Digitalizării! - o nouă struţo-cămilă! Nici măcar în titlu nu se regăsesc!

Unde sunt telecomunicaţiile fără de care digitializarea nu poate avea loc? De ce este "Inovarea" în denumirea unui minister şi "telecomunicaţiile" nu?

În ţările dezvoltate, cercetarea (mă refer la sectorul de stat) se face în marile centre universitare şi ca atare cercetarea ar fi trebuit ataşată ministerului educaţiei. Normal ar fi fost un minister al Educaţiei şi Cercetării şi un altul al Comunicaţiilor şi Digitalizării. Aceasta pentru că telecomunicaţiile sunt cele care asigură suportul, "hard"-ul - reţele de mare viteză, prin care circulă informaţia necesară digtalizării - "soft"-ul. Digitalizare nu se poate fără telecomunicaţii!

Normal ar fi ca la prima restructurare a guvernului să fie aşezate lucrurile la locul lor normal şi să avem ministerului "telecomunicaţiilor" - ministerul Comunicaţiilor şi Digitalizării.

Se pare că repetăm greşelile! S-ar putea şi consecinţe!

Articol preluat de pe https://nicolaeoaca.blogspot.com

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Mereu mă scarpin in cap când citesc așa ceva.

    Rostul guvermului lu Iohannis este să vândă ce a mai rămas de vândut și să pună țara pe tava corporațiilor dar.. uite, exista și persoane care văd lucruri pe în sens profund opus direcției din care bate vântul. E bine că mai există și astfel de curente de gandire rupte de realitate, măcar de dragul exercițiului mental. 

    1. Cam pesimist mesajul acum la inceput de an. Rolul guvernanților este sa guverneze în interesul celor care i-au ales, iar rolul nostru este sa-i ajutam atunci când greșesc sau nu reușesc ...

      Doar scărpinatul în cap nu ajuta ....

      Un an nou cu sănătate, bucurii si impliniri alături de cei dragi! 

      Respect domnule Dr. Nicolae Oacă.

      As vrea însă să văd un interes din partea guvernului României un interes pentru problema pietei de telecomunicații dar sunt convins că în ordinele de la Bruxelles sunt altele.

      Am auzit odată cum vorbea un oficial de la Fondul Proprietatea despre ce își dorește acest "investitor" de la Hidroelectrica sa m-am crucut de-a dreptul, îi interesează doar dividende cat mai mari, nu dau doi bani pe planul de investiții de culoare verde. 

      Ziua buna,

      Si eu doresc acelasi lucru - sa vad un interes din partea guvernatilor pentru telecomunicații (comunicații, digitalizare) care ar trebui sa stea la baza dezvoltarii Romaniei. Din acest motiv scriu , atrag atentia, doar, doar …. Din pacate nu prea suntem ”ajutati” de cei puși în functii executive … 

      Este normal ca investitorii sa-si doreasca dividende, pentru aceasta investesc (ROI). Fara ”dividende” banii, investitțiile ocolesc aceste locuri, piete …. Ati depuen banii la o banca care nu va da dobanda, sau chair mai mault sa va ceara comision de administrare? 

      La multi ani!

    D-le Doctor, cu tot respectul, nu am inteles nimic din solutia dvs. de crestere a eficientei Radiocom (S.N. Radiocomunicatii).

    Dvs. propuneti crearea unei noi entitati cu acelasi obiect de activitate ca al Radiocom: 

    - "Radiocom are personal care se ocupă cu instalarea şi operarea de echipamente radio (radioreleee, turnuri, antene, etc.)..." 

    - "Externalizarea acestui personal prin crearea unei noi entităţi cu obiect de activitate instalarea, menţinerea şi operarea infrastructurilor şi echipamenetelor radio..." 

    - "noua entitate ar putea intra chiar şi în administrarea turnurilor cu antene..." 

    la care actionar sa fie tot Radiocom: 

    - "Pentru început acţionar în noua entitate va fi SN Radiocomunicaţii, singur sau împreună cu statul român..." 

    si mai mult decat atat, Radiocom va fi in acelasi timp si client: 

    - "Primul client al noii entităţi va fi Radiocomunicaţii care va asigura contracte pentru o perioadă limitată, 6 luni de exemplu..."  

    De unde rezulta eficienta acestei solutii prin care Radiocom este si "tata si fiu" (client al firmei la care este actionar, chiar unic)? 

    Multumesc anticipat pentru raspunspunsul lamuritor. 

    1. Ziua buna,

      Ideia prezentata este de a crea un operator de infrastructura (turnuri, etc.), cum exista prin alte parti (Cellnex, Arqiva , American Tower, etc.) . Si asta separand activitatea de infrastructura de activitatea de oferire servicii telecomunicații care ramane la Radicom. 

      Radiocom are spectru 5G (banda C) și mai poate obtine la licitația 5G si ar trebui sa ofere servicii pe baza noii tehnologii (cel putin local). Nu sa inchirieze spectrul catre RCS&RDS, traind din expediente, cum se planuieste. 

      Noua companie va oferi servicii de infrastructura (instalare turnuri, echipament, cablu, etc.) menteneață, operare, proiectare amplasamante, atât ptr Radiocom cat si ptr restul pietei. 

      Tehnologia 5G a adus in discutie partajarea infrastructurii (reducere costuri) , iar noua companie daca se misca repede ar putea dezvolta infrastructura 5G ptr cei patru operatori de la noi proiectand amplasamente turnuri, cabluri, obtinand aprobari, si instaland turnuri care vor fi inchiriate operatorilor . 

      Unii dintre marii operatori (Vodafone, parca) vor sa externalizeze operarea turnurilor, care s-ar putea face si in Romania. 

      Pentru a deveni operator de turnuri in Romania noua entitate ar avea nevoie pe langa finantare, o echipă executiva experimentata si de un partner strategic.  

      Un an nou cu sănătate, bucurii si impliniri alături de cei dragi!

      Cred ca e vorba de "tunuri" si nu "turnuri" ca de asa ceva nu ai nevoie in 5G. La o dimensiune de celula 5G de cativa zeci de metri practic sunt niste stalpi asemanatori cu cei de iluminat. Si cum celulele fiind mici de aici rezulta numarul mare de stalpi si "reticenta" operatorilor de a suporta costurile...practic se incearca pasarea cheltuielilor guvernelor pe motiv de situatii de criza ca doar asta e prima regula a unui investitor privat. Investitile se fac cu "other people's money", riscurile sunt pasate guvernelor si profiturile se privatizeaza

      Licențele 5G sunt oferite in benzile de 700MHz, banda C (3,xGHz) și ceva mai sus la altii.In plus, 5G se poate oferi in orice banda (800, 900, 1800, ...) - neutraliitate tehnologica. Benzile joase (700, ...) au propagare buna si se preteza pentru zone slab populate . Aici se folosesc tuRnuri ptr antene. si nu numai aici ...

      Nu este vorba de plasarea cheltuielilor ci de redeucerea lor - un operator de tuRnuri proiecteaza amplasamentul turnurilor pttr acopeire national si constuieste tuRnurile pe care le ofera spre inchiriere toturor operatorilor - acestia isi vor reduce cheltuielile investiontionale. Operatorul de tuRnuri va investi si ca atare ar trebui sa aiba profit din afacerea asta.

      La multi ani! 

      Deci sa le luam pe rand: Da, teoretic poti oferi 5G in orice banda, dar daca oferi in benzile "joase", 700MHz, 800MHz, 900MHz, 1800MHz, practic nu obtii viteze de transfer superioare tehnologiilor 3G si 4G...ori, la 5G tocmai viteza de transfer reprezinta "morcovul" care ni se tot promite ( nu mai vorbesc de connectivitate si latenta). Astea fiind spuse turnurile EXISTENTE se vor folosi pe post de "relee" pentru "padurea" de stalpi 5G. Si operatorii nu vor renunta la turnurile existente, sunt deja amortizate, in plus operarea lor se face remote de la un Operating and Maintenance Center. Padurea de noi stalpi 5G e "durerea" lor, odata ca numar, apoi aprobari, autorizatii, instalari, maintenanta. PS: Daca era ceva profitabil si fara riscuri, operatorul mobil nu externaliza serviciul.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Crypto

Supliment dedicat pieţei monedelor digitale
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
Super protecție cyber pentru echipamente de business
BITCOIN ROMANIA

Curs valutar BNR

26 Feb. 2021
Euro (EUR)Euro4.8745
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0209
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4406
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5894
Gram de aur (XAU)Gram de aur228.2335

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
www.hipo.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro