Abonament gratuit
Videoconferinţa “Afaceri în agricultură”Videoconferinţa “Afaceri în agricultură”

OPINIIDe FSDI poate atârna supravieţuirea sectoarelor strategice din economie

CRISTIAN DOGARU
Ziarul BURSA #Macroeconomie /

De FSDI poate atârna supravieţuirea sectoarelor strategice din economie

Mulţi s-au întrebat la ce bun un fond suveran de investiţii şi dezvoltare acum, în 2017, câtă vreme România nu mai dispune de mari rezerve de hidrocarburi în proprietate care să nască întrebarea cum gestionăm sumele rezultate din valorificarea lor pentru generaţiile viitoare.

Nu suntem Norvegia, nu suntem nici vreo monarhie din Golf, nu ne aflăm cumva în treabă cu un astfel de fond? Răspunsul este că avem, la rândul nostru, de gestionat ceva resurse şi companii strategice pentru generaţiile viitoare şi, prin intermediul acestui Fond, am putea să o facem mai bine.

Aderarea la UE presupune câteva reguli stricte, printre care şi limitarea drastică a ajutoarelor de stat. Nu poţi interveni în economie decât punctual şi foarte limitat, iar multe companii româneşti sau întregi sectoare de activitate au fost/sunt ameninţate cu punerea lacătului sau cu privatizarea pe 2 lei pentru a supravieţui. Vezi sectorul îngrăşămintelor pe fondul majorării preţului la gaze cu ceva ani în urmă, declinul Oltchim, când petrolul era scump şi imposibilitatea de a rentabiliza combinatul când ţiţeiul s-a ieftinit, problemele cu care se confruntă CE Oltenia în prezent, paragina în care a ajuns CFR Marfă scoasă şi retrasă apoi de la privatizare, situaţia Poştei, etc.

Statele europene nu pot investi în societăţi de importanţă strategică lovindu-se de pragul ajutorului de stat, dar un fond suveran n-ar avea astfel de bariere, dacă ar considera că este necesar să parieze, pe termen lung, pe companiile din portofoliul sau. Dispunând de câteva miliarde de lei anual din dividendele societăţilor din portofoliu şi, eventual, vânzări de pachete minoritare, FSDI ar avea ocazia să pună umărul la salvarea unor entităţi/sectoare de activitate care se confruntă temporar cu probleme, să participe la retehnologizări pentru creşterea performanţei companiilor de stat sau, de ce nu, să se comporte ca un investitor în zone în care concurenţa din partea companiilor occidentale nu e foarte entuziastă (în Republica Moldova de pildă). Sigur, nici de construcţia unor spitale regionale n-ar fi rău să profităm, dar până se realizează acestea, există lucruri mai presante prin bucătăria companiilor deţinute de stat. Iar partea care mă face optimist din draftul de lege privind înfiinţarea şi funcţionarea FDSI este prevederea care interzice vânzarea unor pachete de acţiuni care ar duce la pierderea posturii de acţionar majoritar a statului în companiile din portofoliul Fondului. Cu alte cuvinte, nu riscăm să dăm pe mere ce luăm pe pere, ci doar să folosim mai înţelept puţinele fructe pe care le mai produce economia locală. Cu un astfel de fond activ, nu cred că am mai fi auzit cu ani în urmă de necesitatea privatizărilor prin majorare de capital, proces prin care statul îşi dilua ponderea, iar investitorul străin o creştea ajungând majoritar pe seama aporturilor de capital aduse în companie, investiţii a căror valoare a fost ulterior disputată (vezi procesele statului cu distribuitorii de electricitate), dar fără ca asta să mai aducă în posesia statului res-pectivele firme. Sau, cel puţin, nu la scara la care ajunsese fenomenul respectiv.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Superficiala analiza si confuza argumentatia! Fara decuplarea actului de administrare a fondului de conducerea politica nu facem decat sa lasam capturat mai usor interesul statului, al nostru, in definitiv, de oligarhia politica. Fara reglementarea,prin lege, a expunerii la risc, strategiilor, domeniilor si randamentelor investitiilor acceptabile, nu facem decat sa acceptam ca risipim deliberat capitalul acumulat in societatile rentabile.

    1. Asta e tot ce vor contribuabilii să audă, încă un fond administrat privat.

      Interesul statului, dacă ar fi al nostru, ar avea legătură cu reprezentanții politici votați, nu cu mafii public-private. 

    Doar nu crede cineva ca simpla reorganizare a companiilor de stat intr-un fond mamut ar face sa cada bani din cer. Nu. Fiecare roman va contribui la acest fond cu banii proprii. De bunavoie, sau silit, cu sula impozitului pe gospodarie in coaste.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Videoconferinţa FONDURI EUROPENE
DTLAWYERS
BTPay
Nuclearelectrica

Curs valutar BNR

26 Oct. 2020
Euro (EUR)Euro4.8731
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1224
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5473
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.3888
Gram de aur (XAU)Gram de aur252.3262

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

AAGES GROUP
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
14 Noiembrie - Noaptea Muzeelor
Legal Accelerators
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie