Statul român, obligat să plătească 12 milioane euro pentru o greşeală de proiectare la A7

Ana Felea
Ziarul BURSA #Politică / 9 iunie

Statul român, obligat să plătească 12 milioane euro pentru o greşeală de proiectare la A7

Un fermier din Vrancea urmează să primească cea mai mare sumă acordată sub formă de despăgubire de la statul roman pentru o lucrare de infrastructură. Este vorba despre 12 milioane de euro, sumă pe care trebuie să o plătească Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Ministerul Transporturilor, fermierului Vasile Macovei, după ce ferma sa ecologică a fost grav afectată de lucrările la Autostrada Moldovei, tronsonul Focşani-Bacău. Despăgubirea a fost stabilită printr-o decizie definitivă şi irevocabilă de Curtea de Apel Galaţi, după o perioadă de doi ani de procese.

Totul a pornit de la o eroare de proiectare, greşeală recunoscută şi de CNAIR. Potrivit lui Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, firma care ar fi întocmit studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic nu a făcut verificările necesare în teren, iar traseul autostrăzii a fost stabilit chiar prin mijlocul unei ferme ecologice funcţionale, fără ca aceasta să fie menţionată măcar în documentaţie.

„În 2018 s-a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic cu această firmă care a făcut proiectarea. În mod normal, pe lângă faptul că ar fi trebuit să se ducă în teren şi să ia într-adevăr de la OCPI toate datele, ar fi trebuit să organizeze şi nişte dezbateri pe variantele de traseu - avem analiză multicriterială 1, analiză multicriterială 2 - pentru a se stabili cea mai viabilă variantă, astfel încât să nu deranjeze eventuale afaceri care sunt pe traseu. Acest proiectant, din moment ce habar nu avea că acolo este o fermă, le-a făcut din burtă, din birou”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, într-o intervenţie la o televiziune locală.

Greşeala de proiectare a ieşit la iveală însă mult mai târziu, astfel încât lucrurile să poată fi îndreptate. Chiar fermierul Vasile Macovei a fost cel care a sesizat, în urmă cu trei ani, la momentul semnării contractului pentru construcţia autostrăzii. Practic, CNAIR ar fi aflat de existenţa fermei în urmă cu trei ani.

„Noi ne-am trezit luând de bun ce a spus proiectantul, care ne-a predat studiul de fezabilitate în baza căruia s-au obţinut indicatorii tehnico-economici şi proiectul tehnic. Am intrat în faza de execuţie în 2022, când s-a semnat contractul doar pe execuţie. După ce ne-am apucat de lucrări, ne-am trezit cu domnul care are ferma acolo. Omul, de bună credinţă, a zis: «Domnule, staţi puţin, că eu am o fermă!». Ne-am dus la proiect: e vreo fermă? Nu e consemnată nicio fermă în proiect”, a anunţat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Ferma ecologică, construită cu fonduri europene

Ferma din Vrancea a fost construită cu fonduri europene şi era acreditată pentru producţia de lapte şi produse din lapte ecologice. Afacerea şi-a pierdut licenţa bio imediat cum au început lucrările la Autostrada Moldovei, din cauza poluării şi a traficului din şantier, amenajat chiar lângă grajdurile cu animale.

„Îmi pare rău că păţeşte ce păţeşte omul, că - vorba aia - a muncit acolo. Acum, bineînţeles că o să-i plătim cele 12 milioane de euro, pentru că omului, săracul, i-am compromis afacerea. Autostrada compromite componenta bio a fermei. Vă daţi seama: acolo e trafic, e poluare. Noi îi plătim, nu avem probleme. Din momentul în care avem motivarea deciziei judecătoreşti, facem demersurile şi consemnăm sumele la CEC pe numele cetăţeanului respectiv”, a precizat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Obligată să achite suma record, CNAIR nu poate decât să se îndrepte , la rândul ei, către firma de proiectare, astfel încât să recupereze prejudicial imens.

„Prejudiciul a fost produs de această firmă de proiectare şi cred că Curtea de Conturi ar trebui să intervină aici, să verifice, să vadă ce s-a întâmplat şi să putem să ne îndreptăm şi noi, ca stat, împotriva acestei firme pentru a ne recupera banii”, a mai spus purtătorul de cuvânt CNAIR.

De altfel, aceasta este şi opinia fermierului afectat. Vasile Macovei ştie că eroarea aparţine doar a proiectantului şi nu a statului, deşi afacerea în care a investit aproape trei decenii nu va mai putea fi niciodată pusă pe picioare la nivelul initial.

„Firma de proiectare sau firmele de proiectare care adjudecă licitaţiile cu statul fac din burtă, pe româneşte. Statul, aici, din punctul meu de vedere, nu are nicio vină. Toată marea vină este a firmei de proiectare, care a proiectat autostrada fără să meargă pe teren, să vadă ce întâmpină în faţa ei”, a spus Vasile Macovei.

Ferma ecologică, ce adăpostea peste 1.000 de vaci, nu mai poate funcţiona în regim bio. În prezent, numărul animalelor s-a redus drastic, iar producţia se face în regim convenţional, la limita de avarie. Mutarea întregii activităţi în altă zonă ar costa peste 28 de milioane de euro, potrivit unei expertize judiciare.

„Bio nu se mai poate face decât dacă o reiau de la zero, în altă locaţie. Practic, s-o încep din nou. Iar toată treaba asta ar însemna vreo 7-8 ani de zile. Din calculul experţilor puşi de instanţă, relocarea fermei costă 28 de milioane de euro. Şi eu ce să fac cu 12 milioane? Cum să pot să reiau ceva cu atâţia bani? Afacerea, cum trebuia ea să se deruleze, nu se mai poate face. Trebuia să stau trei ani în conversie, din nou, cu un teren, doi ani cu vacile în altă locaţie. Nu... ea s-a închis, ca business s-a închis partea asta de bio. Acum suntem în convenţional, lucrăm la cota de avarie, nu mai lucrăm ca fermă ecologică. De la peste 1.000 de vaci, acum mai avem vreo 560, dar în cel mai scurt timp cred că se diminuează şi mai mult, pentru că e greu să poţi să lucrezi şi teren şi animale, şi cu utilajele în cap, şi cu ferma în cap. Acolo suntem într-un dezastru... Ce putem face? Autostrada clar trebuia să se facă, e firesc, toată lumea are nevoie de ea. Dar asta e...”, a spus fermierul din Vrancea.

Aceasta rămâne cea mai mare despăgubire acordată pentru o lucrare de infrastrură, deşi, în judeţul Buzău, au mai fost situaţii îm care lucrările de la A7 au distrus mai multe suprafeţe agricole fără ca proprietarii să fie anunţaţi de faptul că autostrada urmează să fie construită pe terenul lor.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

06 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0422
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4152
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3743
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9763
Gram de aur (XAU)Gram de aur476.4646

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapeseries.com
aiiro.ro
thediplomat.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb