Utilizarea tehnologiilor digitale moderne nu contribuie la creşterea profitabilităţii companiilor din industria auto, dar ajută semnificativ la îmbunătăţirea eficienţei utilizării activelor, cu efecte vizibile aproape imediat, arată un studiu finanţat de Uniunea Europeană prin PNRR şi realizat de cercetătorii Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu cercetători ai Universităţii Corvinus din Budapesta (Ungaria) şi ai Universităţii Aalborg (Danemarca), potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Cercetătorii au analizat impactul financiar al digitalizării pe diferite orizonturi de timp, investigând efectul imediat (în acelaşi an), respectiv, pe o perioadă de un an şi doi ani. Rezultatele arată că digitalizarea nu generează un impact asupra profitabilităţii nici după doi ani, în schimb contribuie aproape instant la creşterea eficienţei activelor care includ, pe lângă altele, maşinile, echipamentele şi tehnologia folosită de aceste companii.
„Industria auto a fost întotdeauna printre primele care au implementat tehnologiile moderne în cadrul revoluţiilor industriale anterioare, iar acest lucru se confirmă şi în cazul tehnologiilor digitale din cadrul celei de-a patra revoluţii industriale. Rezultatele studiului sunt surprinzătoare: creşterea intensităţii utilizării acestor tehnologii nu conduce la o creştere a profitabilităţii nici pe termen scurt (în acelaşi an) şi nici pe termen mediu (1-2 ani), chiar şi în contextul în care cercetarea a fost realizată în cadrul celor mai performante companii din industria auto globală. Pe de altă parte însă, eficienţa utilizării activelor creşte atât în acelaşi an, cât şi pe un orizont de timp de 1-2 ani”, spune prof. dr. Levente Szasz, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.
Astfel, potrivit cercetătorilor de la UBB, rentabilitatea tehnologiilor digitale nu este, pentru moment, clar conturată: digitalizarea are un impact scăzut, dar pozitiv asupra rentabilităţii financiare, efectul fiind vizibil abia la cel puţin doi ani de la implementare.
Conform sursei, proiectul cercetătorilor UBB s-a concentrat asupra tehnologiilor digitale tradiţionale apărute în precedenta revoluţie industrială, odată cu dezvoltarea calculatoarelor electronice şi a automatizării în producţie (Industrie 3.0), care includ robotizarea şi automatizarea în producţie, telecomunicaţiile, precum şi executarea unor operaţiuni în mediul online. De asemenea, studiul a analizat explicit şi tehnologiile cele mai moderne din cadrul celei de a patra revoluţii industriale (Industrie 4.0), precum sensorii, cloud computing, inteligenţa artificială sau nanotehnologii.
Cercetarea UBB-FSEGA a fost realizată în cadrul proiectului Strengthening the digitalization of businesses în Eastern Europe - a micro and macro-level approach, în valoare de 1.415.964,77 euro (6.993.450 lei), finanţat de Uniunea Europeană, prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi derulat între 23 mai 2023 şi 30 iunie 2026. Obiectivul principal al acestui proiect este să ofere o înţelegere mai profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi integrate în activităţile de afaceri, identificând provocările şi soluţiile specifice implementării, care pot contribui la consolidarea digitalizării întreprinderilor din Europa de Est.
Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 producători auto şi top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puţin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022. În total, studiul UBB a inclus 495 de rapoarte anuale publicate de 54 de companii mari din industria auto globală. Eşantionul de cercetare include branduri cunoscute şi în regiunea noastră, precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corp, Stellantis sau grupul Mercedes Benz. Rapoartele anuale ale acestor companii au stat la baza calculării unor indici de digitalizare (Industrie 3.0 şi Industrie 4.0), utilizând tehnici de text mining, bazate pe un algoritm de machine learning, respectiv pe o analiză pe baza unor cuvinte cheie. Indicatorii financiari au fost extraşi din rapoartele financiare auditate şi publice ale acestor companii. Profitabilitatea a fost măsurată prin indicatorul marjei profitului operaţional (marja EBITDA), eficienţa activelor prin viteza de rotaţie a activelor (cifra de afaceri/active), iar rentabilitatea prin rata de rentabilitate a capitalului propriu (ROE).
Opinia Cititorului