Cifrele estimate de Ministerul Transporturilor cu privire la kilometri de autostradă ce vor fi daţi în folosinţă la finalul anului 2025, se pare că au fost contrazise de realitatea din teren şi de ritmul lucrărilor. Ceea ce trebuia să reprezinte maturitatea lucrărilor din infrastructura rutieră, a devenit o dezamăgire greu de ignorat, după un an în care promisiunile au depăşit cu mult realitatea din teren, iar optimismul oficialilor s-a topit în faţa cifrelor reci ale şantierelor rămase în urmă.
La capătul a zece luni şi jumătate, bilanţul este sub aşteptări: mai puţin de jumătate din kilometrii inauguraţi în 2024 au fost finalizaţi în 2025, deşi autorităţile vorbeau cu o siguranţă aproape triumfală despre depăşirea barierelor istorice. După recordul din anul 2024, cu peste 200 de kilometri puşi în circulaţie, Guvernul, Ministrul Transporturilor, asociaţiile civice şi platformele de specialitate estimau pentru anul 2025 între 157 şi chiar 290 kilometri de autostradă şi drum expres gata de inaugurat, un avânt fără precedent care ar fi trebuit să transforme radical transportul rutier.
Amintim că în cursul lunii martie, fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, garanta în faţa presei că anul se va închide la aproximativ 250 kilometri noi de autostradă, în pofida instabilităţii politice şi a presiunilor bugetare. Niciuna dintre aceste aşteptări nu s-a confirmat.
Realitatea arată sec: doar 80 kilometri inauguraţi până la jumătatea lunii noiembrie, în ciuda faptului că şantierele active sunt răspândite în toată ţara, iar miza politică a succesului este uriaşă. Primele inaugurări din iunie au dat impresia unui an în ascensiune: 15 kilometri pe A1 între Curtea de Argeş şi Băiculeşti, apoi 18 kilometri care au completat sudul Autostrăzii Capitalei, urmaţi de mici segmente critice în Moldova şi Oltenia. Vara a adus în sfârşit finalizarea completă a Drumului Expres Craiova-Piteşti, iar toamna, cei 28 kilometri de autostradă între Mizil şi Pietroasele au mai ridicat speranţele într-o revenire de etapă. Cu toate acestea, ţinta anuală s-a îndepărtat dramatic.
Ultima şansă de salvare a imaginii anului 2025 stă în câteva tronsoane aflate pe ultima sută de metri. Segmentul Pietroasele-Buzău, decisiv pentru continuitatea Autostrăzii Moldovei între Ploieşti şi Buzău, a trecut deja prin inspecţia tehnică preliminară, iar autorităţile au promis inaugurarea până la finalul lunii noiembrie, moment care ar permite circulaţia continuă pe autostradă între Bucureşti şi Focşani, pe o distanţă de peste 200 kilometri. Tot în linie dreaptă se află şi tronsonul Focşani-Domneşti Târg, aproape 36 kilometri adjudecaţi în execuţie avansată, precum şi Drumul Expres Brăila-Galaţi, ce ar urma să fie dat în folosinţă înainte de finalul anului, întregind un nod strategic pentru traficul din estul ţării.
În raport cu anul precedent, prăbuşirea este evidentă şi greu de justificat. 2024 a fost anul care a doborât mituri şi a spulberat scuze: 201 kilometri de autostrăzi şi drumuri expres inauguraţi, cel mai mare salt al României din toate timpurile şi doar al doilea an în istorie când constructorii au depăşit barierele psihologice şi administrative ale celor 100 kilometri de autostradă livraţi într-un singur an. Atunci, România a atins 1.137 kilometri de autostradă şi 121 de kilometri de drum expres. Acum, în ciuda stagnării, reţeaua totală a ajuns la 1.358 de kilometri şi, dacă ultimele inaugurări se concretizează, începutul lui 2026 ar putea prinde România trecând simbolic pragul de 1.400 de kilometri de şosele de mare viteză.
Dar anul 2025 nu va fi ţinut minte ca un an al performanţei, ci ca un test eşuat al capacităţii administrative de a livra ritmul promis, un an în care optimismul a fost mai rapid decât utilajele, iar declaraţiile au alergat mult înaintea asfaltului. Într-o ţară în care fiecare kilometru construit schimbă destine economice, sociale şi regionale, rămâne o întrebare dureroasă: cum a reuşit România să transforme anul cu cel mai mare potenţial din istoria sa în infrastructură într-un exerciţiu de ratări succesive?




















































Opinia Cititorului