Gala BURSA 2019Gala BURSA 2019

ZIUA FRANŢEI"Piaţa bancară a devenit extrem de competitivă şi, în special, efervescentă"

A consemnat EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii /

Miruna Senciuc

Miruna Senciuc

(Interviu cu Miruna Senciuc, CEO BNP Paribas Personal Finance Bucureşti) 

Piaţa bancară a devenit extrem de competitivă şi, în special, efervescentă, este de părere Miruna Senciuc, CEO BNP Paribas Personal Finance Bucureşti. Printre altele, domnia sa ne-a spus, într-un interviu în care ne-a vorbit despre evoluţia şi produsele entităţii pe care o reprezintă, că, în sector, atenţia este îndreptată în zona creditării, cu focus pe împrumutul pentru nevoi personale.

Reporter: Cum a evoluat piaţa finanţărilor de la noi?

Miruna Senciuc: Piaţa finanţărilor din România este una dinamică, iar ceea ce s-a întâmplat în această primă jumătate a anului nu face excepţie de la acest dinamism. După un final de 2018 situat pe un trend ascendent, am văzut un debut de trimestru întâi 2019 mai reţinut.

Deşi 2019 a debutat timid în zona de creditare, iar măsurile legislative adoptate la finalul anului trecut au creat o stare generală de agitaţie în sistemul bancar românesc, la finalul primului trimestru al anului creditarea totală a înregistrat o creştere faţă de nivelul din martie 2018.

Aceste rezultate sunt expresia clară că piaţa îşi va păstra dinamismul şi anul acesta.

Reporter: Ce s-a schimbat de când Cetelem IFN SA a devenit banca BNP Paribas Personal Finance Sucursala Bucureşti?

Miruna Senciuc: Transformarea din IFN în entitate bancară specializată a fost o decizie strategică şi a avut ca piatră de temelie dorinţa de a ne îmbunătăţi activităţile operaţionale în regiunea Europei Centrale.

De la momentul finalizării transformării şi până în prezent, eforturile noastre au fost îndreptate către consolidarea poziţiei băncii şi oferirea, în continuare, a unor servicii financiare flexibile şi eficiente, adaptate nevoilor clienţilor noştri.

Suntem unul dintre principalii jucători de pe piaţa creditelor de consum, nu doar din România, ci şi din regiune şi vom rămâne acelaşi partener responsabil şi pe viitor. Vom continua să oferim soluţii financiare optimizate, menite să prevină supraîndatorarea. Toate produsele noas-tre financiare sunt în moneda RON şi beneficiază de rate fixe, astfel clienţii noştri pot avea o imagine de ansamblu clară asupra finanţelor proprii, gestionându-şi în manieră corespunzătoare bugetul personal, pe toată perioada contractului de creditare.

Primul trimestru din 2019 a venit cu o creştere de 10% şi estimăm, pentru finalul de an, o evoluţie organică în ritm cu piaţa.

Ne bucurăm că în cei cinsprezece ani de când suntem prezenţi pe piaţa din România am avut oportunitatea să deservim peste 1,4 milioane de clienţi şi să oferim 2,2 milioane de credite.

Reporter: Care este profilul clienţilor dumneavoastră?

Miruna Senciuc: Statistic vorbind, profilul general al clienţilor băncii este reprezentat de femei şi bărbaţi deopotrivă, cu vârste cuprinse între 35 şi 55 de ani, căsătoriţi sau proprietari de locuinţe, care trăiesc în zonele urbane şi încasează lunar un venit mediu net de 2.000 de lei.

Reporter: Ce servicii oferiţi în ţara noastră?

Miruna Senciuc: În prezent, BNP Paribas Personal Finance este o bancă specializată în creditul de consum şi nu o bancă universală.

Pe termen scurt, vom continua să oferim credite de consum, carduri de credit, împrumuturi de nevoi personale, împrumuturi pentru refinanţare sau împrumuturi pentru industria de automomobile.

O treime din portofoliul băncii este reprezentat de împrumuturile pe cardul de credit, o treime de creditele acordate la punctele de lucru ale comercianţilor, iar restul provine din creditele de nevoi personale şi creditele auto.

În ceea ce priveşte strategia pe termen mediu şi lung a băncii, vom continua strategia de a aduce inovaţie pe piaţă şi cu siguranţă vom rămâne deschişi la oportuniţăţile pe care aceasta le oferă.

Reporter: Care sunt cele mai bine primite produse?

Miruna Senciuc: Cardul de credit rămâne unul dintre cele mai importante produse Cetelem: 75% din portofoliul companiei este reprezentat de carduri de credit şi de credite în magazin.

Gradul crescut de atractivitate de care se bucură produsele noastre financiare se datorează efortului susţinut de a le oferi utilizatorilor o experienţă cât mai confortabilă. În acest sens, sprijinim clienţii care deţin carduri Cetelem şi carduri co-branded pe toată durata contractului de credit, prin dezvoltarea şi derularea de campanii promoţionale care să se plieze pe nevoile lor. Încă din prima lună de contract oferim consiliere cu privire la utilizarea responsabilă a cardului de credit, a facilităţilor de tip plata în rate şi beneficiile aferente şi, mai mult decât atât, avem în vedere să comunicăm constant promoţii de tip cash back sau 0% dobândă, motiv pentru care, în luna mai, acest tip de tranzacţii (contactless) a raportat o creştere de 15%.

În ceea ce priveşte creditele de nevoi personale oferite de bancă, acestea nu au comision de analiză a dosarului şi nici comision de administrare. În plus, pentru clienţii aflaţi în dificultate avem programe speciale prin care putem reeşalona sau amâna datoriile.

Cu peste 460.000 de carduri de credit în portofoliu şi peste 480.000 de clienţi activi, BNP Paribas Personal Finance Bucureşti îşi menţine poziţia în top 3 emitenţi de carduri de credit din Româ-nia.

Reporter: Cum a evoluat numărul cererilor de creditare la BNP Paribas Personal Finance în ultima perioadă?

Miruna Senciuc: Primul trimestru din 2019 s-a încheiat cu o creştere de 10% în ceea ce priveşte evoluţia creditării şi un sold de credite de 1,9 miliarde de lei.

Cu toate că piaţa bancară se confruntă în permanenţă cu provocări, la nivelul companiei se poate totuşi remarca o evoluţie pozitivă. Aceasta se datorează în principal campaniilor de loializare derulate pe parcursul anului, investiţiilor alocate zonei digitale, diversificării beneficiilor oferite clienţilor, dar şi investiţiilor în resurse umane care să acopere sfera de satisfacţie a clienţilor, ceea ce se reflectă într-o evoluţie pozitivă a ratei creditelor neperformante.

Reporter: Ce tipuri de finanţări solicită clienţii dumneavoastră?

Miruna Senciuc: Clienţii noştri solicită finanţări pentru achiziţia de bunuri de tip "white & brown", mai exact electronice, electrocasnice, produse IT&C, dar şi pentru produse precum cele "do it yourself". Nu sunt înregistrate diferenţe vizibile faţă de anii anteriori, iar destinaţia împrumuturilor vizează, de multe ori, amenajarea sau reamenajarea locuinţelor.

Perioada contractuală poate varia în funcţie de produsul financiar pe care clientul îl alege. De exemplu, în Q1 2019 avem o perioadă de rambursare medie de până la 18 luni pentru creditele de consum în magazinele partenere, 57 de luni pentru creditele auto şi tot o medie de până la 57 de luni pentru rambursarea împrumuturilor pentru nevoi personale. Comparativ cu anul precedent, nu au fost înregistrate schimbări.

În schimb, există schimbări la nivel de sume împrumutate: comparativ cu Q1 2018, anul acesta se remarcă o creştere de 32% atunci când vine vorba despre împrumuturile pentru nevoi personale şi 9% pentru împrumuturile dedicate achiziţiei de automobile. Creditele de consum din zona de retail s-au menţinut constante.

Reporter: Cu ce avantaje veniţi în faţa concurenţei?

Miruna Senciuc: Prin marca sa comercială Cetelem, BNP Paribas Personal Finance Bucureşti derulează parteneriate strategice cu retaileri din toate sectoarele de activitate, iar acesta este unul dintre atuurile noastre.

Un diferenţiator important în faţa concurenţei este abordarea omnichannel: produsele noastre financiare pot fi contractate atât în punctele de vânzare ale partenerilor noştri, on-line, prin telefon sau în sucursalele noastre de tip Light Branch.

Înţelegem aşteptările clienţilor şi ne dorim ca aceştia să aibă mereu experienţe pozitive şi soluţii bancare facile. Ne-am concentrat atenţia către explorarea şi dezvoltarea celor mai bune soluţii care vizează finanţarea responsabilă şi sustenabilă, stabilindu-ne o nouă direcţie strategică, orientată înspre zona de impact pozitiv asupra mediului înconjurător. Alături de creditarea responsabilă, reducerea amprentei asupra mediului s-a transformat într-o direcţie principală a modelului nostru de business şi a culturii noastre organizaţionale. Astfel, am adăugat produselor noastre şi alte avantaje majore: o reţea în continuă expansiune - dezvoltăm în permanenţă noi parteneriate şi noi oferte pentru o gamă variată de produse şi, recent, am început să "croim" noi oferte financiare personalizate, care beneficiază de dobândă mai mică decât cea standard. Aceste oferte de creditare "verzi" sunt dedicate unui segment selectat de produse, precum aparatura electrocasnică eficientă din punct de vedere energetic, panouri solare, biciclete sau alte mijloace alternative şi electrice de locomoţie.

Cardurile de credit sunt apreciate pentru simplitatea procedurilor de solicitare a creditului, dar şi pentru condiţiile de aprobare şi acordare ale finanţării, alături de valabilitatea produsului în întreaga reţea de parteneri Cetelem. Astfel, deţinătorul unui card de credit Cetelem poate achiziţiona orice bun comercializat de către partenerii noştri din zona de retail (comercianţi offline şi online).

Complementar posibilităţii de a accesa o plajă de produse puse la dispoziţie de peste 300 de parteneri Cetelem - retaileri renumiţi precum Leroy Merlin, Dedeman, Auchan, Opel, Rombiz, Hyundai, Flanco, Praktiker, Arsis, CEZ sau EMAG (industriile variind de la magazine DYI, IT&C, electronice şi electrocasnice, produse sustenabile, eficiente energetic, auto, etc.), considerăm că este important să reamintim componenta Mastercard Installments, care permite clienţilor noştri să plătească în rate fixe la majoritatea comercianţilor din România, indiferent de afilierea acestora din urmă cu brand-ul Cetelem.

Reporter: Cum vedeţi competiţia din piaţă?

Miruna Senciuc: Consider că, în ultimii ani, piaţa bancară a devenit extrem de competitivă şi, în special, efervescentă. Atenţia este îndreptată în zona creditării, cu focus pe împrumutul pentru nevoi personale.

Indiferent că discutăm despre bănci mici sau despre cele mari, absolut toţi jucătorii din piaţă fac eforturi să se evidenţieze prin intermediul produselor financiare şi a serviciilor pe care le oferă, dar şi prin inovaţie. Sunt deja vizibile parte dintre roadele investiţiilor pe care băncile le-au făcut în zona de digitalizare, dar şi în zona de customer experience - din ce în ce mai mulţi români sunt încrezători în circumstanţele lor personale şi manifestă o atitudine de comoditate în relaţia cu băncile.

La rândul nostru, am investit şi continuăm investiţiile în digitalizare, iar în următoarele şase luni ne vom concentra pe zona de dezvoltare şi vom veni în întâmpinarea clienţilor şi partenerilor noştri cu soluţii şi produse financiare competitive.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS