ZIUA FRANŢEI"Relaţia economică dintre România şi Franţa - un pilon al parteneriatului strategic bilateral"

A consemnat RAMONA RADU
Ziarul BURSA #Companii /

Francois Coste

Francois Coste


(Interviu cu Francois Coste, preşedintele Camerei Franceze de Comerţ şi Industrie din România) 

Anul trecut, importurile franceze care provin din România au crescut cu 10,4% în raport cu anul 2017 Investiţiile directe ale companiilor franceze în România, în anul 2017, s-au cifrat la 4,4 miliarde de euro Se poate atinge performanţa în România, în ciuda provocărilor politice, economice sau fiscale

România a reuşit trecerea de la un model economic low cost la unul bazat pe valoare adăugată, iar această tranziţie, acompaniată de investiţii în inovaţie şi tehnologie, încurajează creşterea productivităţii şi diferenţierea României pe anumite segmente cheie, cum ar fi sectrorul aeronautic sau cel al construcţiilor navale, ne-a declarat, în cadrul unui interviu, Francois Coste, preşedintele Camerei Franceze de Comerţ şi Industrie din Româ-nia (CCIFER).

Oficialul susţine că potenţialul oferit de România în materie de business este uriaş şi poate genera creşteri spectaculoase, care, în acest moment, în Europa de Vest nu mai sunt posibile.

Potrivit domniei sale, relaţia economică dintre România şi Franţa este strategică, investiţiile directe ale companiilor franceze în România, în anul 2017, cifrându-se la 4,4 miliarde de euro.

Se poate atinge performanţa în România, antreprenorii şi companiile private au demonstrat-o, în ciuda provocărilor care pot apărea în cadrul politic, economic sau fiscal, a conchis reprezentantul Camerei Franceze de Comerţ şi Industrie din România.

Reporter: Cum aţi descrie relaţiile economice actuale dintre România şi Franţa? Cum au evoluat ele de-a lungul timpului?

Francois Coste: Relaţia economică dintre România şi Franţa este strategică. Ea reprezintă unul dintre pilonii parteneriatului strategic care leagă cele două ţări, pe toate planurile. Franţa este un partener strategic pentru România atât din punctul de vedere al schimburilor comerciale, cât şi al investiţiilor. Companiile franceze au avut investiţii directe în România de 4,4 miliarde de euro (în 2017) şi au creat peste 100.000 de locuri de muncă directe. Investitorii francezi sunt prezenţi în România începând din anii '90. România continuă să atragă investitori francezi, în domenii precum IT, agricultură, servicii. Cele mai multe investiţii directe franceze în România se concentrează astăzi în domeniul serviciilor.

Investiţiile trebuie privite nu doar prin prisma fondurilor pe care le aduc în economia românească, ci şi prin prisma valorii adăugate, a transformărilor pe care le generează în România şi a modernizării pe care o alimentează constant. Poveştile de succes din mediul de afaceri franco-român sunt adevărate poveşti care schimbă jocul, în sensul că au generat şi generează transformări transversale în societate. Am prezentat câteva poveşti de acest gen, din cele mai relevante industrii, la Forumul economic "Poveşti care schimbă jocul", organizat de CCIFER pe 19 iunie.

Probabil tocmai de aceea, relaţia bilaterală franco-română a fost în creştere constantă în ultimii ani şi va continua această tendinţă ascendentă. Creşti din modernizare şi din transformare. Franţa este al cincilea investior al României şi cel de-al treilea client al său. Anul trecut, importurile franceze care provin din România au crescut cu 10,4% în raport cu 2017.

Reporter: Care sunt principalele categorii de bunuri şi servicii pe care le schimbă între ele aceste două state?

Francois Coste: Franţa exportă, în principal, în România maşini industriale şi agricole, material de transport şi produse chimice, iar echipamentele de trans-port reprezintă segmentul principal în Franţa pentru bunurile de provenienţă românească (+29,2% în 2018, însemnând 1,5 miliarde de euro). Acest lucru se explică prin creşterea puternică a importurilor de autovehicule (+59,4% la 909 milioane de euro) care este primul bun importat din România (21%). Conform MAE, exporturile româneşti în Franţa au totalizat 4,81 miliarde de euro, anul trecut, în creştere cu 13,40% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Franţa se află pe locul doi în topul ţărilor UE cu care România înregistrează o balanţă excedentară, după Marea Britanie. Exporturile de maşini, aparate, echipamente electrice şi vehicule şi echipamente de transport reprezintă 54,2% din totalul exporturilor româneşti în Franţa.

Reporter: La ce sumă s-au ridicat schimburile comerciale dintre Franţa şi România în 2018? Cum arată aceasta, în raport cu valoarea consemnată în 2017 şi ce prag estimaţi că vor atinge anul acesta?

Francois Coste: În 2018, schimburile comerciale franco-române au crescut cu 8,2% în raport cu 2017, ajungând la 8,5 miliarde de euro, iar pentru anul în curs mă aştept ca tendinţa să rămână una de creştere. Investitorii francezi sunt prezenţi în România cu precădere în sectorul auto şi al componentelor auto, precum şi în alte industrii de viitor, cum ar fi servicii financiare, farmaceutica, distribuţia, agricultura, informatica. România, ca piaţă internă a Uniunii Europene, nu este încă saturată şi cred că o creştere cu două cifre este posibilă aici într-un timp scurt.

Reporter: Care sunt sectoarele economice cu ponderea cea mai mare în totalul schimburilor comerciale dintre cele două state?

Francois Coste: În România, investiţiile franceze se concentrează mai ales în domeniul serviciilor, al automobilelor şi al materialelor de transport, sectoare care contribuie cu 14% la PIB-ul României şi la 23% din exporturi. Schimburile comerciale franco-române sunt dominate de industria auto: Dacia produce astăzi peste 3% din PIB-ul României si generează 7% din exporturi. În contrapartidă, România exportă în Franţa cu precădere produse cu valoare adăugată mare, produse inovative. Companiile străine vor găsi o bază de creştere în toate domeniile şi sectoarele economice, fără excepţie.

Reporter: Care este cel mai mare atu al României din punct de vedere economic şi cum poate fi el valorificat? În ce anume constă potenţialul pentru o creştere economică sustenabilă?

Francois Coste: Potenţialul oferit de România în materie de business este uriaş şi poate genera creşteri spectaculoase, care în Europa de Vest nu mai sunt posibile în acest moment. Investitorii care vin în România vor găsi pe piaţa de aici un potenţial de creştere foarte mare şi o bază de competitivitate globală, climat de business care e completat foarte bine de forţa de muncă bine instruită şi talentată din România. Vorbitorii din cadrul Forumului economic franco-român din 19 iunie au pus în evidenţă faptul că România a reuşit trecerea de la un model economic low cost la unul bazat pe valoare adăugată. Această tranziţie, acompaniată de investiţii în inovaţie şi tehnologie încurajează creşterea productivităţii şi diferenţierea României pe anumite segmente cheie, cum ar fi sectrorul aeronautic sau cel al construcţiilor navale. Asistăm astăzi la dezvoltarea în Româ-nia a unor centre de engineering de talie mondială cum ar fi Renault sau Thales. Marile centre industriale îşi cresc capacitatea de producţie prin automatizare şi optimizare continuă, iar agricultura reprezintă, la rândul său, un sector strategic pentru viitor, atât pentru Franţa, cât şi pentru România.

Reporter: Care credeţi că sunt alte potenţiale sectoare pe care România le-ar putea accesa, pe viitor, în Franţa, privind exportul de bunuri şi servicii şi, la rândul său, Franţa în România?

Francois Coste: Anual, în jur de cinci-zeci de companii franceze fac apel la serviciile CCIFER pentru a cunoaşte mai bine piaţa din România şi sectoarele pe care doresc să le acceseze aici. Nu există niciun sector rezervat sau interzis. Toate domeniile sunt interesante, cu condiţia ca investitorii francezi să găsească în România o bază de creştere accelerată pe piaţa locală care nu este saturată, sau o bază de competitivitate la nivel global, producând o parte din valoarea lor adăugată în România. Acest lucru e valabil şi în sens invers, pentru investitorii români care doresc să acceseze sectoare din Franţa.

Reporter: Ce proiecte derulează, în prezent, CCIFER şi ce alte proiecte aveţi în plan?

Francois Coste: Proiectele pe care CCIFER le derulează sunt în strânsă legătură cu cele trei axe strategice ale noastre - crearea de oportunităţi, reprezentarea intereselor membrilor şi dezvoltarea întreprinderilor, dar şi în concordanţă cu cele patru misiuni ale asociaţiei noastre de afaceri - consolidarea legăturii între membri, dezvoltarea ecosistemului de advocacy, dezvoltarea antreprenoriatului şi educaţiei, prin susţinerea formărilor profesionalizante şi creşterea calitativă a competenţelor în jurul filierelor francofone.

Tocmai am încheiat şase luni fructuoase din 2019, în care, în cadrul Sezonului Franţa-România, am contribuit la redes-coperirea relaţiei franco-române dincolo de clişee. CCIFER a înscris în Sezon trei evenimente cu impact durabil: Ziua dedicată Oraşului Durabil, Hackathonul de Inteligenţă Artificială şi Forumul Economic Franco-Român "Poveştile care schimbă jocul". Aceste evenimente ne-au oferit ocazia să vedem dintr-o nouă perspectivă poveştile de succes care au modelat România şi Franţa în ultimii treizeci de ani, poveşti care astăzi fac parte din cotidianul românilor şi al francezilor. În afara Sezonului, CCIFER organizează o serie variată de evenimente dedicate comunităţii de afaceri franco-române din întreaga ţară, cum ar fi Maratoanele de Business, desfăşurate anul acesta la Iaşi şi la Timişoara, următoarea ediţie fiind programată pentru noiembrie la Braşov, Conferinţele dedicate competenţelor de mâine şi facilitării sinergiilor între autorităţi, mediul de afaceri şi mediul academic, evenimente de networking ca Business Accelerator, dar şi Pot-urile lunare, evenimente marca CCIFER ce reunesc membrii comunităţii noastre.

Reporter: Cum aţi caracteriza piaţa şi economia franceză?

Francois Coste: În cadrul Forumului economic din 19 iunie am vorbit mult des-pre inovaţie, element care cred că defineşte cel mai bine piaţa şi economia franceză. A fost un context potrivit pentru a încuraja în România schimbarea imaginii generale, care e înrădăcinată, despre Franţa, văzută ca o forţă economică tradiţională. Franţa are, de fapt, mare tendinţă către inovare, o ţară a start-up-urilor. Sunt 15.000 de startup-uri în Franţa, iar în 2018 s-au investit în acestea peste 3 miliarde de euro. La Forum s-a lansat French Tech, ecosistem de start-up-uri susţinut de guvernul francez şi sunt convins că lansarea acestui proiect va contribui atât la creşterea oportunităţilor în domeniul start-up-urilor şi al tehnologiei, pentru România şi pentru Franţa, cât şi la schimbarea imaginii pe care românii o au despre economia franceză. Franţa este o ţară a inovaţiei, iar inovaţii franceze se fac şi în România, cu talentele de aici.

Reporter: Există şi antreprenori francezi care îşi doresc să intre pe piaţa românească; ce îi motivează pe aceştia?

Francois Coste: În 2019, CCIFER a ajutat 40 de proiecte noi să se dezvolte în România. Toate aceste proiecte sunt generate de companii mici şi mijlocii sau de antreprenori, care caută în România oportunităţi de afaceri. Multe proiecte sunt în industrie, pentru identificare de furnizori, însă avem şi clienţi care caută să vândă pe piaţa românească fie produse de larg consum, textile, fie echipamente specializate, de exemplu pentru reciclare. Pentru majoritatea companiilor pe care noi le însoţim, principala aşteptare este să câştige timp şi să aibă o bună înţelegere a contextului local. Oportunităţile sunt foarte mari, pe de o parte pentru că piaţa românească este a doua din regiune şi în creştere accelerată, şi pe de altă parte pentru că se găsesc parteneri bine calificaţi, flexibili, competitivi, într-o relaţie de proximitate geografică şi culturală care avantajează companiile franceze.

Reporter: Ce oportunităţi şi piedici vedeţi în privinţa dezvoltării relaţiilor economice dintre cele două state?

Francois Coste: Faptul că România este parte din Uniunea Europeană este un avantaj pentru ambele ţări: funcţionăm într-un context european, pe reguli şi practici asemănătoare. Deci, câtă vreme respectăm regulile europene, nu există piedici. Există însă foarte multe oportunităţi - aşa cum am pus în evidenţă şi în cadrul Forumului economic franco-român din 19 iunie - oportunităţi de a dezvolta proiecte noi, în ambele sensuri, bazate pe valoare adaugată: inovaţie, cercetare, competenţe. De asemenea, sunt oportunităţi importante şi pentru IMM-urile româ-neşti care sunt pregătite să meargă la internaţional - piaţa franceză este matură şi complexă, însă, cu o abordare potrivită, oferă un potenţial important, mai ales pe segmentul Business-to-Business.

Reporter: Ce părere aveţi despre actualul cadru politic, economic şi fiscal din spaţiul românesc şi cum anume credeţi că va influenţa acesta, în continuare, economia românească în ansamblul său?

Francois Coste: Alături de colegii noştri din cadrul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României, CCIFER susţine dialogul şi colaborarea între mediul de afaceri şi autorităţile publice. Cele cinci priorităţi ale mediului de afaceri românesc fac obiectul acestui dialog susţinut cu reprezentanţi la cel mai înalt nivel: simplificarea şi transparenţa legislativă, reducerea deficitului forţei de muncă, dezvoltarea infrastructurii, creşterea predictibilităţii mediului economic şi a interacţiunii cu administraţia, ancorarea profundă a Româ-niei în Uniunea Europeană. În ciuda anumitor carenţe din România, cum ar fi infrastructura rutieră de exemplu, am avut ocazia, în cadrul Foru-mului economic franco-român de pe 19 iunie, să ascultăm zeci de mărturii ale antreprenorilor români şi ale reprezentanţilor companiilor cu capital francez care au pus pe picioare poveşti de succes. Se poate atinge performanţa în România, antreprenorii şi companiile private au demonstrat-o, în ciuda provocărilor care pot apărea în cadrul politic, economic sau fiscal.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Hidroelectrica
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS