BNR: Ce poate învăţa ţara noastră de la Polonia pentru stabilitate şi creştere

I.S.
Piaţa de Capital / 10 iunie

 BNR: Ce poate învăţa ţara noastră de la Polonia pentru stabilitate şi creştere

Discuţiile recente privind măsurile de reducere a deficitului bugetar au pus pe tapet o serie de soluţii „originale”, puţin sau deloc încercate în alte state ale Uniunii Europene, potrivit unui articol BNR.

În căutarea de noi surse de venituri la buget, responsabilii politici au propus impozite nestandard precum taxa de solidaritate sau taxa pe tranzacţii financiar-bancare, acestea alăturându-se altor găselniţe deja în vigoare, precum taxa pe stâlp. Astfel de invenţii, cu randament incert, nu fac decât să enerveze sectoarele şi grupurile sociale cărora li se aplică. Un alt aspect demn de menţionat este că, pe lângă faptul că se inventează noi impozite, modificările fiscale sunt foarte dese. Astfel, conform studiului „Modificările noului Cod fiscal: inventar şi impact (2015-2023)”, elaborat de The Tax Institute, în perioada menţionată au fost introduse în fiscalitate 554 de modificări prin 107 acte normative (Legi, OG, OUG). Mult mai simplu ar fi de replicat sistemul fiscal din alte state în tranziţie, care au înregistrat succese în stabilizarea macroeconomică.

Un astfel de stat ar fi Polonia, care nu este foarte diferită de România în ceea ce priveşte tabloul macroeconomic (Tabel 1).

Potrivit sursei, s-ar putea obiecta că, dacă România ar colecta TVA mult mai bine (cu 2% din PIB în plus), s-ar putea apropia de nivelul deficitului bugetar din Polonia. Dar chiar şi în acest scenariu optimist (şi la care nu se poate ajunge pe termen scurt), tot ar rămâne o diferenţă notabilă: statul polonez funcţionează cu venituri bugetare de circa 42% din PIB şi cu cheltuieli de circa 48% din PIB, în timp ce statul român funcţionează cu venituri bugetare de circa 33% din PIB şi cu cheltuieli de circa 42% din PIB.

Capacitatea fiscală mai mare a statului polonez explică, printre altele, de ce:

-Polonia este stat membru al OECD, în timp ce România încă nu este;

-Polonia îşi permite cheltuieli de apărare de peste 4% din PIB, iar România de-abia trece de 2% din PIB;

-Polonia se bucură de un rating de A- din partea agenţiilor Standars & Poors şi Fitch, cu trei trepte peste ratingul BBB- atribuit României etc.

Din punct de vedere structural şi cultural, diferenţa de capacitate fiscală dintre Polonia şi România se poate explica prin aceea că acolo contractul social nescris dintre cetăţeni şi stat funcţionează în dublu sens mult mai bine: cetăţenii sunt de acord să plătească sume mai mari către buget din veniturile proprii, conştienţi fiind că şi statul va furniza servicii sociale mai multe şi mai de calitate. Dar aceasta ţine de educaţia de bază, primită din familie şi din şcoală, a tuturor celor implicaţi.

Conform sursei, dacă alegem Polonia ca model pentru sistemul de impozitare, observăm, pe baza comparaţiei prezentate în anexă, faptul că România impozitează mai puţin atât capitalul, munca, cât şi consumul.

În ce priveşte impozitul pe profit, cota standard a acestuia este de 19% în Polonia, faţă de 16% în România.

Impozitul pe salarii este de 12% în Polonia pentru salariile mici, dar 32% pentru salariile ce depăşesc 10.000 zloţi/lună, comparativ cu 10% pentru toate salariile din România.

Dividendele sunt taxate cu 19% în Polonia fără deduceri, şi cu doar 10% (sau mai puţin) în România.

Contribuţiile sociale totale (angajat + angajator) sunt de 43% în Polonia, faţă de 37,75% în România.

Cea mai importantă taxă pe consum, TVA, are cota standard de 23% în Polonia, faţă de 19% în România.

Toate exemplele de mai sus arată că fiscalitatea din România este departe de a fi excesivă, la orice analiză obiectivă şi nepartizană. Problema este că în ţara noastră avem rareori parte de analize obiective, întrucât chiar cei presupuşi a le face , analiştii economici, acţionează cel ai adesea ca lobby pentru sectorul de afaceri.

La final, o constatare: taxa de solidaritate, care este astăzi printre propuneri, nu este altceva decât impozitul progresiv, cu un alt nume. Dacă pentru urechile românilor taxa de solidaritate sună mai bine decât impozitul progresiv, este în regulă. Să ne amintim că, într-o formă sau alta, el există în cele mai liberale economii, inclusiv în Mare Britanie din 1842 şi în SUA din 1862.

Concluzionând, ar fi (fost) de dorit ca România să întreprindă mai puţine experimente în materie de fiscalitate şi să adopte modele care au funcţionat cu succes în altă parte.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Eu zic să mergeti un pic mai in profunzime:

    1.pensii speciale(numarul si valoarea lor din PIB) 

    2.numarul celor care se pensionează la 47 de ani și care se reangajează iar la stat 

    3.sporurile care mai de care... 

    4.productivitatea muncii 

    5.angajatii statului roman versus polonez

    6.etc,etc,etc 

    Nu putem noi plăti taxe și impozite cât poate sa toace statul român...

    De exemplu sa includa in minuta dupa sedinta, sau in comunicatele care le da oficial BNR urmatoarele:

    - BNR nu este de acord si nu sprijina politica guvernului de imprumutiri in scop electoral. 

    - BNR trage un semnal de alarna si spune clar ca maririle de pensii si salarii sunt in scop electoral. 

    - BNR afirma ca maririle si cheltuielile din timpul anului electoral nu sunt sustemnabile pe termen lung si ca mai tarziu vor duce la mariri de taxe si plati de dobanzi mai mari. 

    - BNR afirma ca guvernul si toti cei care spun ca datoria raportata la PIB este mica in comparatie cu alte state, induc in eroare populatia. Un indicator mai corect este cheltuielile cu dobanzile ca procent din PIB. 

    - putea da drumul la curs chiar daca electoral nu este popular. BNR nu are treaba cu alegerile, are treaba cu economia. 

    Pe scurt, putea multe dar nu a facut mai nimic. Acum toti zbiara si se dau mari specialisti.  

    Pana invata multimea , BNR-ul putea face rapid mai multe incat sa nu se ajunga la deficitele de acum. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

11 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0251
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3941
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3476
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9332
Gram de aur (XAU)Gram de aur471.0407

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb