ANDREI PITIŞ:"Sunt cinci elemente pe care le iau în calcul când analizez un business"

V.G.
Companii / 24 octombrie 2022

"Sunt cinci elemente pe care le iau în calcul când analizez un business"

La nivel internaţional, 9 din 10 startupuri dau faliment, indiferent de industria în care activează. Andrei Pitiş, fondator Simple Capital, afirmă că ia în calcul 5 elemente atunci când analizează un business, printre care produsul, echipa potrivită şi finanţarea adecvată, arată un comunicat de presă transmis astăzi redacţiei.

Potrivit sursei citate, în 1997, la doar 25 de ani, Andrei Pitiş devenea cofondator al unui startup din Silicon Valley. De atunci şi până în prezent a participat la scrierea multor poveşti de succes, printre care şi lansarea Vector Watch, companie care producea ceasuri inteligente şi care, în 2017, a fost achiziţionată de Fitbit. În 2020, a lansat Simple Capital, vehicul de investiţii prin care a finanţat peste 30 de startupuri. Invitat de Vlad Mercori la Conferinţa The StakeBorg Talks, Andrei Pitiş a povestit despre cultura antreprenorială din România, despre motivele pentru care un startup ajunge să dea faliment dar şi despre oportunităţile aduse de industria blockchain.

Andrei Pitiş: "În 2010, existau doar vreo 10 startupuri de tehnologie în România".

Potrivit acestuia, unul dintre motivele pentru care ecosistemul de startupuri de tehnologie a întârziat să apară în România a fost reprezentat de lipsa exemplelor de succes din plan intern.

"La Babson College, în SUA, se analizează ecosistemele de antreprenori şi lucrurile de care e nevoie ca ele să se dezvolte. Printre aceste lucruri se numără şi existenţa exemplelor de succes. În România, astfel de exemple au apărut destul de târziu. Au fost vreo două, trei din zona de cybersecurity, printre care şi RAV Antivirus al lui Radu Georgescu, vândut către Microsoft. Au fost puţine exemple de acest fel. În 2010, când eu am început să susţin mai mult dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din România, nu era nimic. Era o singură casă, Bucharest Hub, undeva pe la Unirii, unde se întâlneau cele 10 startupuri de tehnologie care existau în România cu totul. În acel moment, am fost câţiva care ne-am decis să ajutăm: Bogdan Iordache, cel care a făcut How to Web, Radu Georgescu, care realizase un exit şi voia să facă investiţii, am fost eu care veneam cu experienţa din Silicon Valley foarte pregnantă şi care aici nu exista deloc. Mă duceam acolo printre cele 10 startupuri şi vorbeam despre ce se întâmplă în Silicon Valley şi toţi se uitau lung la mine. Nu înţeleg de ce nu se duce lumea din România în Statele Unite. Urcaţi în avion şi mergeţi în California. Mai ales dacă sunteţi tineri", i-a îndemnat Andrei Pitiş pe cei prezenţi la conferinţa The StakeBorg Talks.

De ce 9 din 10 startupuri dau faliment?

Potrivit fondatorului Simple Capital, la succesul unui startup contribuie o serie de factori, cei mai importanţi dintre aceştia fiind unicitatea sau calitatea crescută a produsului, echipa potrivită, finanţare adecvată, leadership şi timing:

Produs unic sau de calitate

Produsul pe care îl faci nu trebuie să fie neapărat unic, dar trebuie să fie un produs de calitate. Trebuie să aducă valoare cumpărătorului, ca acesta să fie dispus să-ţi plătească preţul pe care îl ceri.

-Echipa

De foarte multe ori, startupurile eşuează din cauză că fondatorii nu reuşesc să alcătuiască o echipă competitivă, care să poată executa produsul.

-Finanţare adecvată

Un startup are nevoie de un echilibru din punct de vedere financiar. Nici de prea mulţi bani, dar nici de prea puţini.

-Leadeship

Un proiect antreprenorial aflat la început de drum nu are nevoie doar de o echipă bună, ci şi de unul sau chiar de doi lideri cu viziune care să inspire echipa.

-Timing

Timingul este, poate, cel mai important din cele cinci. Dacă fondatorii reuşesc să construiască produsul potrivit, să aibă echipa necesară, să atragă investiţiile potrivite şi să dea dovadă şi de leadership, eşuează din cauza timingului. De foarte multe ori se întâmplă să fie construite produse foarte bune dar care nu sunt înţelese de către public.

În ceea ce priveşte caracteristicile necesare unui fondator, Andrei Pitiş susţine că, de departe, cea mai importantă este rezilienţa:

"Se spune că un om de afaceri de succes este un om de afaceri fără succes care s-a mai ridicat o dată. Contează să poţi să te ridici de fiecare dată după ce cazi. Şi aş mai adăuga un lucru. În viaţă, creşterea unei persoane nu este liniară şi la fel se întâmplă şi cu antreprenorii. Aceştia încearcă ceva, se dezvoltă, mai apoi se confruntă cu un eşec, pentru a creşte ulterior din nou. Un antreprenor care nu s-a confruntat cu eşecuri este riscant. E ca un luptător care nu are răni din alte lupte", atrage atenţia Andrei Pitiş.

Nevoi tip analgezice vs. nevoi tip vitamine

"Istoric, primele businessuri au apărut pentru a satisface nişte nevoi primare, oferind cazare şi mâncare. Dacă faci o casă, vei găsi la un moment dat pe cineva care să o cumpere pentru că are nevoie de un acoperiş deasupra capului. Acestea sunt nişte nevoi clare. În ultimii zeci de ani, de când a luat naştere internetul, au apărut aceste nevoi inventate, precum nevoia de a avea o poză de profil cool. Aceasta nu este o nevoie reală, dar simţi că nu poţi trăi fără. Se creează nişte trenduri pe care poţi să le urmăreşti din punct de vedere social şi să vezi când ele devin analgezice mai degrabă decât vitamine. Pentru că dacă uiţi să-ţi iei vitaminele nu se întâmplă mare lucru şi poţi trăi fără, însă dacă ai uitat să-ţi iei analgezicele cu tine, cobori până la farmacie să ţi le cumperi pentru că nu poţi trăi fără ele. În limbajul antreprenorial, analgezice sunt supranumite acele nevoi care cresc din ce în ce mai mult în importanţă. La început, foarte multe nevoi apar mai degrabă ca nişte vitamine. De exemplu, să ai o poză frumoasă pe Instagram este o vitamină pentru marea majoritate a oamenilor. Dar pentru cei care creează conţinut în social media, nevoia de a avea la profil o poză făcută de un profesionist devine una de tip analgezic", adaugă fondatorul Simple Capital.

Andrei Pitiş, unul dintre primii advisori ai startupului Elrond

Antreprenor şi investitor în startupuri de tehnologie, Andrei Pitiş nu a stat departe nici de industria blockchain, în 2018 devenind unul dintre primii advisori ai Elrond, startup autohton ajuns, între timp, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură blockchain la nivel internaţional.

"Prin 2018, eram la Fitbit, după ce vândusem Vector Watch către ei şi lucrurile mergeau destul de bine. Începusem din nou să vreau să fiu deschis în a fi advisor pentru startupuri. Atunci, Lucian Todea, pe care îl cunoşteam, a venit la mine alături de Beniamin Mincu, mi-au povestit despre startupul lor şi mi-au propus să le fiu advisor. Eu nu mă pricepeam la blockchain şi le-am zis acest lucru, însă ei voiau să-i ajut cu know-how privind creşterea businessului şi a echipei, să îi pun în legătură cu companii din plan extern şi cu alţi posibili advisori. (...) Ulterior, am început să citesc din ce în ce mai mult şi să înţeleg ce se întâmplă în spatele tehnologiei", afirmă Andrei Pitiş.

Andrei Pitiş trage un semnal de alarmă cu privire la investiţiile în industria crypto, susţinând că proiectele câştigătoare sunt greu de anticipat. Totuşi, chiar dacă este greu să identifici use case-urile viitoare ale unei tehnologii emergente, exact ca în cazul bulei dotcom de la începutul anilor 2000, cele mai mari şanse de reuşită le au proiectele care dezvoltă infrastructura acelei tehnologii. Tocmai din acest motiv, şi în cazul de faţă, singurele proiecte cu care alege să lucreze sunt cele care construiesc în zona de infrastructură blockchain.

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

02 Feb. 2023
Euro (EUR)Euro4.9024
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4632
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9026
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4966
Gram de aur (XAU)Gram de aur280.1298

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro