Stagiunea celebrului teatru La Scala din Milano s-a deschis cu prezentarea operei „Lady Macbeth din regiunea Mţensk”, compusă de Dmitri Şostakovici şi considerată una dintre cele mai controversate creaţii ale secolului XX. Alegerea nu este întâmplătoare, anul acesta se împlinesc 50 de ani de la moartea compozitorului rus, un titan al muzicii moderne, persecutat în timpul regimului stalinist. Opera, inspirată din nuvela lui Nikolai Leskov, spune povestea Katerinei, o femeie captivă într-o căsătorie toxică, împinsă spre crimă şi autodistrugere. Emoţia, erotismul şi violenţa pe care Şostakovici le redă printr-o muzică explozivă au transformat lucrarea într-un „pericol ideologic” în anii "30. Deşi premiera din 1934, de la Sankt Petersburg, a fost aclamată, Stalin a condamnat opera la doar doi ani distanţă, iar aceasta a fost interzisă aproape 30 de ani în Uniunea Sovietică (URSS). „Deschiderea stagiunii cu această operă este un tribut adus unui gigant al secolului XX şi unei opere care a suferit mulţi ani”, a afirmat Riccardo Chailly, dirijorul principal al teatrului, într-o declaraţie pentru Reuters.
• Artişti ruşi pe scenele europene
În actualul context geopolitic, alegerea unei opere ruse interzise în trecut ridică inevitabil întrebări. Controversele legate de prezenţa artiştilor ruşi în instituţii culturale occidentale continuă să divizeze publicul şi lumea artistică. Regizorul rus Vasily Barkhatov, care semnează montarea de la Scala, a subliniat însă că arta trebuie separată de propagandă: „Dacă susţii deschis guvernul rus, trebuie să fii conştient de consecinţele alegerii tale. Dar e o situaţie diferită dacă eşti discriminat doar pentru că eşti artist rus.” În montarea actuală, Barkhatov şi scenograful belarus Zinovy Margolin au schimbat radical perspectiva clasică, mutând acţiunea din Rusia rurală a secolului al XIX-lea într-o Moscovă urbană a anilor 1950, epocă în care Şostakovici însuşi a trăit sub presiunea permanentă a cenzurii. Distribuţia reuneşte nume importante ale scenei internaţionale: soprana americană Sara Jakubiak, interpretează personajul central, Katerina, în timp ce tenorul rus Yevgeny Akimov joacă rolul soţului ei, Zinovy, iar tenorul uzbec Najmiddin Mavlyanov este Sergey, amantul fatal.
Deschiderea stagiunii La Scala este unul dintre cele mai importante momente ale vieţii culturale italiene, dar şi un eveniment monden de anvergură, programat în fiecare an pe 7 decembrie, de ziua Sfântului Ambrozie, patronul spiritual al oraşului Milano. Premiera de duminică s-a jucat cu sala plină (2.000 de spectatori) şi a generat venituri record de aproximativ 2,8 milioane de euro, potrivit organizatorilor citaţi de Reuters. Preţul unui bilet a variat între câteva sute şi 3.200 de euro pentru cele mai exclusiviste locuri. Pentru noul director artistic al instituţiei, Fortunato Ortombina, aceasta a fost prima deschidere de stagiune, iar alegerea simbolică a unei opere-protest scrise în Rusia anilor terorii staliniste devine, inevitabil, un mesaj cultural cu valenţe politice pentru prezent: o pledoarie pentru libertatea artistică, pentru demnitatea femeilor şi pentru independenţa culturii faţă de orice formă de presiune ideologică. „Lady Macbeth din regiunea Mţensk” va rămâne în programul teatrului La Scala până pe 30 decembrie, marcând una dintre cele mai puternice deschideri de stagiune din ultimii ani.




























































Opinia Cititorului