Uniunea Europeană pregăteşte noi măsuri pentru a grăbi renunţarea la gazul natural lichefiat (GNL) din Rusia, la doar câteva zile după ce preşedintele SUA, Donald Trump, a cerut blocului comunitar să reducă mai rapid veniturile energetice ale Moscovei, transmite Bloomberg.
Potrivit unor surse familiare cu discuţiile, Comisia Europeană ia în calcul includerea în următorul pachet de sancţiuni a unei prevederi prin care importurile de GNL rusesc să fie eliminate mai devreme decât termenul actual, sfârşitul anului 2027. Pachetul ar putea fi prezentat chiar vineri. În paralel, Bruxellesul analizează şi posibilitatea modificării planului RePowerEU, astfel încât renunţarea la gazul rusesc să se facă într-un ritm mai accelerat.
„Încă din 2022, când am prezentat planul RePowerEU, am spus că eliminarea energiei ruseşti este mai bine să se facă mai devreme decât mai târziu”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Comisiei, Anna-Kaisa Itkonen.
Administraţia Trump a cerut Europei să-şi reducă mai rapid dependenţa de combustibilii din Rusia şi a exercitat presiuni asupra aliaţilor pentru a introduce tarife de până la 100% asupra Indiei şi Chinei, mari cumpărători de petrol rusesc. Cum multe state membre sunt reticente la o astfel de măsură, Comisia îşi concentrează atenţia asupra GNL-ului.
Piaţa globală de gaze este aşteptată să intre pe excedent din a doua jumătate a anului viitor, ceea ce ar limita riscul unor probleme de aprovizionare sau al unor creşteri bruşte de preţuri în cazul reducerii accelerate a importurilor de GNL rusesc.
Statele Unite, care au exportat anul trecut către UE circa 50 de miliarde de metri cubi de GNL, se pregătesc să îşi extindă capacitatea de producţie, iar infrastructura de regazificare există deja în aproximativ 12 state membre. Un angajament de creştere a achiziţiilor de GNL american face parte din acordul comercial UE-SUA, în valoare de 750 de miliarde de dolari pe trei ani.
În 2024, gazul rusesc a reprezentat încă aproape 19% din totalul importurilor europene, livrările venind atât prin conductele via Turcia, cât şi prin transporturi maritime de GNL. Spania, Belgia şi Franţa se numără printre cei mai mari importatori.
Diferenţa de procedură este că măsurile adoptate prin RePowerEU ar fi permanente şi se pot decide prin majoritate calificată, în timp ce includerea unor restricţii în pachetul de sancţiuni necesită unanimitate şi pot fi retrase dacă sancţiunile contra Rusiei ar fi ridicate.
Un proiect de regulament ce prevede oprirea importurilor de GNL rusesc până la finalul lui 2027 se află deja în discuţie la Consiliul UE, iar Parlamentul European poate propune amendamente.
Opinia Cititorului