DUMITRU CHIRIŢĂ, PREŞEDINTELE ANRE:"Factura la energie poate scădea cu 12-15% dacă statul îşi asumă costul cu certificatele verzi şi cu bonusul de cogenerare"

Mihai Gongoroi
Ziarul BURSA #Politică #Protecţia consumatorilor / 30 septembrie

"Factura la energie poate scădea cu 12-15% dacă statul îşi asumă costul cu certificatele verzi şi cu bonusul de cogenerare"

Chiriţă: "26 de operatori economici sunt investigaţi pentru manipularea pieţei de energie" "Plafonarea preţului la consumatorul casnic, nu la producător, este o soluţie legală", a afirmat Chiriţă

Factura la energie a consumatorilor casnici şi non-casnici ar putea să scadă, în medie, cu 12-15%, dacă statul îşi asumă costul cu certificatele verzi şi cu bonusul de cogenerare, a afirmat, ieri, Dumitru Chiriţă, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), în cadrul audierilor din Comisia parlamentară de anchetă cu privire la creşterea preţurilor din energie. Chiriţă a spus că eliminarea din factură a acestor două costuri s-ar putea face numai temporar, pe 6 sau 12 luni, "până vedem cum evoluează piaţa". Pe un an, efortul bugetar ar fi de 4,2 miliarde lei, conform preşedintelui ANRE.

Chiriţă a afirmat: "Această eliminare temporară presupune trecerea pe cheltuială publică a acestor sume. Nu le vor mai suporta clienţii, le vom suporta de la bugetul de stat, probabil din veniturile suplimentare pe care unele companii le realizează ca urmare a creşterilor de preţ. Am făcut şi un calcul ce ar însemna pentru consumatorii casnici şi non-casnici: certificatul verde la clientul român reprezintă 64 de lei/MWh.

La un consum anual de 50 TWh ar reprezenta, pentru un an de zile, un efort al bugetului de 3,2 miliarde de lei; dacă am scoate şi bonusul de cogenerare, care va depăşi un pic, în perspectivă, 20 de lei pe MWh, tot aşa, la 50 TWh, ar însemna 1 miliard de lei. Adică în total 4,2 miliarde de lei cost pentru a elimina aceste elemente din factură, de la bugetul de stat. Dacă ar fi pe 6 luni ar fi 2,6 miliarde lei (sic!)".

El a notat că pe factura consumatorului casnic şi non-casnic, eliminarea celor doi factori din factură ar duce la o reducere medie a facturii de 12-15%. Efortul bugetar pe şase luni ar fi totuşi de 2,1 miliarde de lei.

Potrivit preşedintelui ANRE, în acest moment sunt investigate 26 de companii din energie pentru acuzaţii de manipularea pieţei, iar amenzile pentru acestea vor fi între 5 şi 10% din cifra de afaceri.

"Avem 26 de operatori economici în investigaţie pentru manipularea pieţei. Ce am constatat: operatorul A îi vinde lui B o cantitate de energie electrică, B vinde lui A aceeaşi cantitate la preţuri crescute. Şi, prin această formulă de manipulare a pieţei, preţul creşte", a arătat Chiriţă.

Potrivit acestuia, până acum, amenzile au fost simbolice, dar de acum înainte se va aplica legea care prevede aplicarea unor amenzi între 5 şi 10% din cifra de afaceri.

"Este destul de dificil să faci investigaţii în această zonă, dar avem aparatură care ne permite să facem clonare de date şi informaţii din sistemele electronice ale operatorilor. Este o dotare luată din Statele Unite, pentru care din şase în şase luni trebuie să semnez o declaraţie că nu o folosesc decât în scopul pentru care am achiziţionat-o", a adăugat preşedintele ANRE.

El a subliniat că toate aceste date au caracter confidenţial şi le va pune la dispoziţie doar comisiei de anchetă.

Chiriţă: "ANRE are circa 500 de procese în instanţă cu toţi operatorii de distribuţie a energiei electrice"

Potrivit lui Chiriţă, ANRE are în jur de 500 de procese în instanţă, cu toţi operatorii de distribuţie a energiei electrice.

"Le-am redus consumul propriu tehnologic (CPT) recunoscut în tarif (...), pe motiv că nu le recunoaştem costurile de operare, rata de rentabilitate pe care o doresc domniile lor, îi sancţionăm pentru că nu-şi îndeplinesc obligaţiile legale", a spus Chiriţă.

Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE, a spus că este nevoie ca, pe partea de furnizare a de energiei electrice, să fie modificată legea 123 a energiei, astfel încât toţi furnizorii să poată să ofere serviciu universal, nu doar furnizorii de ultimă instanţă, respectiv Electrica, CEZ, ENEL, E.ON. Serviciul universal este oferit, în acest moment doar, de aceşti patru furnizori, în serviciu universal fiind clienţii care nu au semnat contracte concurenţiale.

"Este momentul să vedem dacă într-adevăr acest serviciu universal ar trebui oferit de doar câteva companii sau toţi cei peste 100 de furnizori să aibă obligaţia de a oferi serviciu universal. (...) Categoric este potrivită o modificare legislativă în acest domeniu", a spus vicepreşedintele Nagy-Bege.

Chiriţă, ANRE: "Regulamentul 943 a fost adoptat când preşedinţia rotativă a UE era deţinută de România; puteam să facem mai multe din timp"

Chiriţă a mai spus că regulamentul european 943, care a obligat România la liberalizarea pieţelor de energie la clienţii casnici, a fost adoptat când preşedinţia rotativă a UE era deţinută de România. "Puteam să facem multe alte lucruri cu mult timp înainte", a arătat Dumitru Chiriţă.

Acesta a spus că România a fost acţionată în instanţă de Comisia Europeană la Curtea Europeană de Justiţie pentru faptul că nu a liberalizat piaţa la gaze naturale la clientul casnic, consideraţia fiind că aceasta este o barieră în calea exportului.

"Comisia nu a retras această acţiune pentru a vedea comportamentul statului român, dacă va introduce din nou preţuri reglementate la gaze naturale. Părerea mea este o obligaţie pe care nu avem cum să o evităm. Nu era vorba despre o oportunitate, o necesitate, era o obligaţie pe care trebuia să o îndeplinim, liberalizarea la gaze", a spus Chiriţă.

Acesta a adăugat: "La energie electrică, acest dosar la CJUE este încă pe rol şi dacă revenim la lucruri care ţin de reglementarea pieţei angro riscăm să plătim amenzi care sunt mult mai mari decât beneficiile pe care le-am acordat consumatorului final. Parlamentul trebuie să se gândească şi să decidă ce are de făcut. Noi, ca autoritate de reglementare, vă informăm care este situaţia. La energie electrică, regulamentul 943 care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020, obligă de asemenea ca liberalizarea să fie deplină. Noi am beneficiat de dreptul ca stat membru ca pentru o perioadă de tranziţie să amânăm completa liberalizare până la 1 ianuarie 2021. Asta s-a făcut prin comunicarea de către Ministerul Economiei la vremea respectivă. (...) Iar Regulamentul 943 a fost adoptat în 2019, în perioada în care preşedinţia (rotativă) a Uniunii Europene era deţinută de România. Aici puteam să facem multe alte lucruri cu mult timp înainte".

Preşedintele ANRE a mai afirmat că ar trebui încheiate de participanţii la piaţa de energie contracte bilaterale dar nu se încheie pentru că orice participant ar fi etichetat imediat "drept băiat deştept".

"Asta pentru că a beneficiat de un anumit contract. Sau în altă ordine de idei: dacă un producător, oricare ar fi el, cu cost mic de producţie ar face un contract sub preţul PZU-ului ar fi imediat verificat de Curtea de Conturi «de ce a vândut energie mai ieftin decât putea să vândă». Sunt dosare penale făcute de Curtea de Conturi pe acest aspect", a spus Chiriţă, notând că asta obligă, din păcate, producătorii să vândă energia scump.

Zamfir: "Ce spune Chiriţă despre contractele bilaterale şi intervenţiile Curţii de Conturi «este de noaptea minţii»"

Daniel Zamfir, senator PSD şi preşedintele Comisiei parlamentare de anchetă, a reacţionat surprins la cele spuse de Chiriţă, afirmând că ce spune Chiriţă despre contractele bilaterale şi intervenţiile Curţii de Conturi "este de noaptea minţii".

"Orice tranzacţie trebuie să fie făcută în mod voluntar între cel care oferă produsul şi cel care îl cere. Nu poate fi făcută această tranzacţie printr-o intervenţie a autorităţilor publice. Sunt contractele bilateral negociate, în afara platformelor de tranzacţionare, pentru contractele cu o valabilitate mai mare sau egală cu o lună", i-a răspuns Chiriţă lui Zamfir.

Senatorul PSD Radu Oprea a întrebat ce poate face ANRE şi Parlamentul pentru a scădea volumul tranzacţionat al energiei pe PZU (Piaţa pentru Ziua Următoare), în condiţiile în care 80% din energia din România se tranzacţionează pe această piaţă: "Ce putem să facem astfel încât să nu mai avem creşteri de preţuri din aceste tranzacţii care câteodată pot părea speculative?".

Specialistul în energie Ovidiu Demetrescu spunea, la conferinţa BURSA Energia în priză din această lună, că PZU - una dintre platformele de tranzacţionare de pe OPCOM - a ruinat investiţiile în sectorul energetic, alungând orice posibilitate de finanţare.

"Dacă ne uităm la evoluţia preţului energiei şi la ce s-a întâmplat cu tradingul de energie în ultimii ani observăm că undeva între 70-80% din energie s-a tranzaţionat pe OPCOM, pe PZU, care înseamnă Piaţa pentru Ziua Următoare. Vin şi pun o întrebare extrem de simplă, făcând o paralelă cu un alt domeniu: dacă mergeţi la bancă şi doriţi să luaţi un credit ipotecar pentru construirea unei locuinţe şi în foaia de venituri completaţi «nu ştiu, o să văd în fiecare zi ce venit o să am», care credeţi că va fi răspunsul băncii? Exact acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu PZU. A ruinat pur şi simplu investiţiile în sectorul energetic alungând orice posibilitate de finanţare. În momentul în care 80% din energie se tranzacţionează pe PZU acesta este efectul", spunea Demetrescu la conferinţa BURSA.

Preşedintele ANRE i-a răspuns senatorului PSD Radu Oprea că, "dacă există voluntaritate, PZU va avea o pondere mai mică".

Chiriţă a afirmat: "Aveţi o hartă a Europei, cum se fac tranzacţiile pe PZU: sunt ţări cu proporţii de 100% şi sunt ţări ca Germania care are o pondere foarte mică a PZU-ului în preţul final. Sigur că în Germania sunt acele contracte pe termen lung, bilateral negociate, dar sunt voluntare. Contractele respective nu sunt impuse de vreo autoritate a statului. Dacă există voluntaritate PZU va avea o pondere mai mică".

Acesta a mai spus că plafonarea preţului la consumatorul casnic, nu la producători, este o soluţie legală.

"Plafonarea preţului este o soluţie legală. Legea concurenţei prevede ca pe o perioadă limitată, în baza art. 4, alin. 3-4, să se facă această plafonare. Aceasta este o decizie pe care trebuie să o luaţi dumneavoastră, Parlamentul, şi Guvernul României. (...) Vorbesc de preţul final la consumatorul casnic, de la furnizor către clientul final. Nu de producători", a spus Chiriţă.

Acesta a mai afirmat că ANRE nu a anticipat o asemenea creştere a preţurilor la energie.

"Nu anticipam (înainte de liberalizare) o asemenea creştere a preţurilor, nu la nivelul la care suntem astăzi. (...) Am anticipat creşterea preţurilor pentru consumatorul casnic, care până la 30 iunie, respectiv 1 ianuarie, funcţiona în condiţii reglementate de către ANRE. (...) Toate autorităţile, inclusiv preşedinţia României, au fost informate", a spus preşedintele ANRE.

Totodată, Daniel Zamfir de la PSD a afirmat în răspuns că campania de informare a ANRE cu privire la liberalizarea pieţei nu a fost una de succes.

Chiriţă, preşedintele ANRE: "Avem 15.193 de petiţii de la consumatori; Vrem să schimbăm posibilitatea clientului casnic şi non-casnic de a schimba furnizorul în 24 de ore"

Potrivit conducerii ANRE, instituţia a primit până acum 15.193 de petiţii de la consumatori. Şeful ANRE a mai spus că reglementatorul are în vedere realizarea unei platforme prin care schimbarea furnizorului să se realizeze printr-un simplu click, în termen de 24 de ore, astfel încât să fie evitat un eventual comportament abuziv din partea furnizorilor.

"Până la data de ieri avem înregistrate petiţii în număr de 15.193 (de la consumatori), creştere determinată de obligaţia legală a furnizorilor de a răspunde clienţilor. Am sancţionat companiile şi unele şi-au îndreptat comportamentul şi sunt după părerea mea pe linia cea bună. (...) Cred că (Hidroelectrica) va reuşi într-o perioadă scurtă de timp să devină un furnizor competitiv şi prompt", a afirmat Chiriţă.

Acesta a mai spus că ANRE este limitată în posibilităţile instituţiei de a interveni în piaţă după liberalizarea pieţei. Vicepreşedintele Nagy-Bege a spus la rândul său că ANRE nu mai este în aceeaşi situaţie de a interveni în piaţa angro şi în piaţa cu ampnuntul pentru a stabili preţurile finale la consumatori.

"Ce putem să facem este să venim cu nişte reglementări care totuşi normalizează relaţia dintre clienţi şi furnizori/distribuitori", a spus Bege.

Dumitru Chiriţă a adăugat: "Legat de politica de achiziţie a furnizorilor: din păcate Regulamentul 943 (al UE) interzice oricărei autorităţi publice de a interveni în această direcţie. Noi nu ne permitem să încălcăm acest regulament pentru că am fi acuzaţi de abuz în serviciu. (...) Vrem să schimbăm posibilitatea clientului casnic şi non-casnic de a schimba furnizorul în termen de 24 de ore, nu doar în termenul legal de 21 de zile. Lucrăm la o platformă, să se realizeze la un click distanţă, astfel încât furnizorii să nu mai poată trata clientul în mod abuziv"

Potrivit conducerii ANRE, înmagazinarea de gaze în depozite este acum la 2,26 miliarde metri cubi, în condiţiile în care la aceeaşi dată din 2020 aveam 2,82 miliarde metri cubi de gaze.

"Au rămas în stoc anul trecut 1,6 sau 1,7 miliarde metri cubi. Aceste gaze depozitate sunt purtătoare de cost, cost cu înmagazinarea, care se adaugă preţului de achiziţie. Astfel iese un preţ mai mare decât cel din piaţă", a spus Chiriţă.

Zoltan Nagy-Bege: "Liberalizarea preţurilor nu a influenţat creşterea preţurilor"

"Categoric nu", a spus vicepreşedintele ANRE Nagy-Bege, întrebat fiind de către deputaţi şi senatori dacă liberalizarea preţurilor a influenţat creşterea preţurilor.

Vicepreşedintele ANRE Nagy-Bege adăugase anterior: "În momentul în care s-a făcut liberalizarea la energie electrică, unde am eliminat acele preţuri reglementate care s-au bazat pe achiziţia reglementată de energie electrică de la cele două mari companii producători Hidroelectrica şi Nuclearelectrica, care au cele mai mici costuri de producţie din România, şi preţul a fost stabilit pe baza unei formule care a stabilit că preţul de vânzare în piaţa reglementată este cost de producţie + 5% profit evident că acele preţuri erau cele mai mici posibile pentru orice consumator din România. De acolo, numai în sus puteau să meargă preţurile chiar şi în conjunctura în care încă nu se simţea această creştere (de preţ) din pieţele angro şi eram în pandemie cu o cerere de energie electrică relativ mică".

Florin Roman, PNL: "Trebuie să ne gândim dacă întărim autorităţile; dacă nu, mai bine le desfiinţăm"

Florin Roman, vicepreşedintele Camerei Deputaţilor din partea PNL, consideră că ori autorităţile de reglementare trebuie întărite din punct de vedere legal, ori trebuie desfiinţate.

"Eu înţeleg de la colegii de la ANRE că nu prea mai au pârghii, nici pe partea de reglementare, nici pe partea de control al costurilor şi nici pe partea de control al preţului final la consumator. Cel puţin concluzia pe care o trag eu după întâlnirea cu domnii de la ANRE este că trebuie înţelegem să renunţăm la populism şi întărim rolul autorităţilor de reglementare, al tuturor autorităţilor de reglementare, prin lege, pentru că nu te poţi bate cu mari companii dacă nu ai putere prin lege. Şi nu eşti bine plătit, ca să terminăm şi cu acest subiect. Dacă cineva crede că te duci şi controlezi un CEO de la o companie puternică cu 3 lei în buzunar înseamnă că nu ştie ce înseamnă un control real al reglementatorului. Facem asta, fie desfiinţăm autoritatea. Ori îi lăsăm şi spunem să reglementeze, să ţină piaţa sub control şi să apere consumatorul mic, care aduce bani la bugetul de stat, fie îi lăsăm pe dânşii în continuare şi ne vor spune că nu au suficiente puteri legale pentru a întări autoritatea. Dacă domnii de la ANRE vin cu propuneri de întărire al capacităţii administrative a autorităţii de intervenţie în piaţă eu le voi susţine. Dacă nu, o să mă gândesc foarte serios să vin cu un proiect ca să spunem de ce mai ţinem aceste autorităţi pentru că le ţinem degeaba", a spus Florin Roman.

Printre altele, Chiriţă a mai spus că Ungaria a semnat un contract de achiziţie de gaze naturale pe 15 ani, de la Gazprom, astfel încât Ungaria nu va mai avea nevoie de gazele din România.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Corectati titlul!!!

    NU STATUL isi asuma ci POPULATIA!!! 

    Statul doar REDISTRIBUIE!!! ceea ce populatia construieste /acumuleaza. 

    semnat comenturi "cretine" 

    1. Populatia nu isi asuma costul cu certificatele CO2 şi cu bonusul de cogenerare, pentru ca:

      1. populatia habar n-are ce sunt astea si oricare om cu ceva creier isi da seama ca nimeni nu isi poate asuma ceva despre care nu stie nici ca exista, pentru ca asumarea este un proces constient; 

      2. populatia nu are alt organ national de asumare decat organul numit Stat, care, spre deosebire de populatie, pote dispune de actiuni dirijate de intentii si decizii deliberate. 

      Statul isi asuma, nu populatia. 

      Dumneata, domnule cu comenturi cretine, vrei sa spui altceva, ca populatia este cea care plateste ceea ce statul asuma. 

      Great! 

      Ce revelatie!

      De indata ce iesi din sfera prostiilor cu "trenduri pe axul timpului", se observa ca spui simple cretinisme. 

      Un comentariu prin care doar te-ai dat grozav: ai concluzionat EXACT cu aceeași idee enunțată de "comenturi cretine". Statul plătește ceea ce asumă prin taxele și inflația dezlănțuită asupra cetățenilor.

      Ceea ce nu înțelegi tu este că asumarea este pe axul timpului pe fond ciclic de nominale circulate pe impuls generațional.

    ,, PIAȚA LIBERĂ CONCURENȚIALĂ " : ANRE , MINISTERUL ECONOMIEI , C C AU RESURSE FĂRĂ NUMĂR SĂ CREASCĂ PREȚUL CUM ??? : TAIE DIN PRODUCȚIE , C PT - UL UMFLĂ , ETC ...

    Ceva nu bate, pe factura sunt certificate verzi nu CO2, ori Chirita confunda, ori cine a scris articolul. Nu ar face ei asa beneficii termocentralelor ca doar scopul lor este sa le incida.In schim certificatele verzi le platesc romanii in factura, iar banii merg la firmele private, pentru profituri uriase. Peste 500 milioane de euro da populatia la firmele private, an de an pe certificatele verzi. Daca calculam din 2008 acesta taxa: 13 ani * peste 500 mil euro pe an = peste 6 miliarde 500 mil de euro. Ce popor plini de fraieri suntem. Ce au facut cu acesti bani, i-au dat la firmele private. Pe banii tuturor fac profituri uriase unii, pe care le exporta. Alti privati primesc ceva de la stat? Da, doar taxe care ii cocoseaza. Popor cu gandire de sclavi.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
GRAMPET GROUP
Electromagnetica
ifep.ro
UNNPR
Hidroelectrica
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Dec. 2021
Euro (EUR)Euro4.9487
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3767
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7595
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8121
Gram de aur (XAU)Gram de aur249.2179

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro