Conferinţa “Codul insolvenţei 2020”Conferinţa “Codul insolvenţei 2020”

FLORIN CÎŢU, MINISTRUL FINANŢELOR PUBLICE:"Am încheiat 2019 cu un deficit bugetar de 4,6%"

RAMONA RADU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări /

Florin Cîţu: "Bugetul de anul acesta este construit pe un model conservator, care ţine cont de structura economiei pe care nu o poţi schimba peste noapte".

Florin Cîţu: "Bugetul de anul acesta este construit pe un model conservator, care ţine cont de structura economiei pe care nu o poţi schimba peste noapte".

Deficitul depăşeşte cu 0,2 puncte procentuale ţinta stabilită prin cea mai recentă rectificare bugetară, a mai arătat ministrul  

În 2018, deficitului bugetar era de 2,8% din PIB

Anul 2019 s-a încheiat cu un deficit bugetar de 4,6% din PIB, depăşind estimările specificate în rectificarea bugetară din luna noiembrie, a anunţat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu.

Cifrele Ministerul Finanţelor Publice (MFP), prezentate ieri, arată o adâncire a deficitului bugetar de la 2,8% din PIB, în anul 2018, la 4,6% din PIB, în 2019.

Domnia sa a declarat: "Anul trecut s-a terminat cu un deficit bugetar de 4,6%, puţin peste ceea ce estimăm la rectificarea din noiembrie. Ţinta stabilită prin ultima rectificare bugetară era de 4,4% din PIB, deficitul în creştere cu 0,2 puncte procentuale din PIB fiind generat de: plata a 0,91 miliarde de lei pentru stingerea obligaţiilor financiare rezultate din hotărârea arbitrală nr. ARB/05/20 (plata unor despăgubiri către Viorel şi Ioan Micula); cheltuieli suplimentare de 1,3 miliarde de lei în luna decembrie (cheltuieli de capital şi de funcţionare la unităţile administrativ-teritoriale); încasări mai mici cu 1,3 miliarde de lei din dividende suplimentare de la companii naţionale.

Sunt câteva companii şi acolo vom trimite şi echipa de control financiar pentru că există unele neclarităţi - dividendele apar pe hârtie, dar când încerci să le colectezi, ele nu apar ca dividende, sunt altceva, şi atunci trebuie să clarificăm această situaţie. - De aici au apărut aceste surprize şi depăşirea ţintei de deficit estimat".

Întrebat de presă care ar fi companiile naţionale vizate de afirmaţia anterioară, ministrul Finanţelor Publice a menţionat Hidroelectrica.

Revenind la execuţia bugetară, domnia sa a explicat că legea a trecut prin Parlament cu venituri de 33,5% din PIB şi cheltuieli de 36,3%, adăugând: "La final, execuţia bugetară a fost în linie cu ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani în România cu veniturile, 30,9% din PIB, deci nu a fost nicio surpriză acolo, dar s-au păstrat cheltuielile. Aşadar, veniturile au fost supraestimate în buget în 2019 tocmai pentru a diminua artificial deficitul bugetar la începutul anului, adică ceea ce vă spuneam şi v-am spus din primul moment de când am preluat acest mandat. Era clar, de la începutul anului se ştia, şi am şi prezentat documente interne care arătau că deficitul bugetar o să fie în jur de 4%, peste 4% în timpul acestui an".

Cîţu: "În 2019 au fost luaţi bani de la investiţii pentru cheltuielile cu salariile şi asistenţa socială"

Florin Cîţu a mai afirmat că, iniţial, au fost estimate venituri fiscale mai mari, dar au apărut probleme pe partea privind fondurile europene, iar în ceea ce priveşte cheltuielile, s-au înregistrat creşteri la cele de personal, asistenţă socială, bunuri şi servicii, dar au scăzut cele cu investiţiile.

"În 2019 au fost luaţi bani de la cheltuielile cu investiţiile, la buget nu s-au făcut economii şi s-au dus pe cheltuielile cu salariile şi asistenţa socială. Bugetul de anul acesta este cons-truit pe un model conservator, care ţine cont de structura economiei pe care nu o poţi schimba peste noapte", a mai spus ministrul de resort, reiterând: "V-am arătat că, în timpul anului, banii au fost luaţi de la investiţii şi duşi către cheltuielile de salarii şi asistenţă socială. În noiembrie am inversat acest trend. În noiembrie am plătit facturile şi am cheltuit banii pentru investiţii şi vedeţi clar că în noiembrie 2019 s-au cheltuit banii pentru investiţii - 6,4 miliarde de lei, res-pectiv 10,4 miliarde de lei (în decembrie n.r.)".

În ceea ce priveşte gradul de colectare a taxelor, ministrul Finanţelor Publice susţine că, fără reforma ANAF şi fără măsuri care să crească colectarea, fără să se schimbe ceva din punct de vedere structural, nu au cum să existe îmbunătăţiri şi, nu în ultimul rând, domnul Cîţu a menţionat că statul nu poate cere conformare voluntară de la agenţii economici, atât timp cât statul nu îşi plăteşte facturile.

Ministrul de resort a mai precizat, totodată, că, dacă anul trecut au fost plătite facturile din urmă, anul acesta ele vor fi plătite la timp, adăugând că în 2020 se doreşte o "curăţare" şi o stabilizare a economiei, iar Codul Fiscal nu va fi modificat.

Ministrul de Finanţe susţine că riscul ca România să sufere de pe urma unei crize globale este foarte foarte mic, având în vedere modul în care este construit bugetul pentru acest an.

Domnia sa aexplicat: "Noi am construit un buget conservator, cu mai mulţi bani alocaţi investiţiilor, ceea ce înseamnă că ne aşteptăm ca anul acesta o contribuţie mai mare la creşterea economică să vină de la investiţii, nu de la consum. Deci nu îmi este teamă de o încetinire globală, România este ok".

--------------

Aderarea la zona euro depinde de foarte mulţi factori şi va fi un obiectiv ambiţios, o provocare foarte mare pentru noi, să ajungem în 2024 la zona euro, a mai spus ieri, Florin Cîţu.

Domnia sa a precizat că România nu are, însă, cum să evite aderarea la zona euro, întrucât este un obiectiv pe care şi l-a asumat. "Pentru ca acest lucru să se întâmple, însă, trebuie să reducem inflaţia, dobânzile, trebuie să avem o structură mult mai flexibilă a economiei. În ultimii ani, am avut toate aceste dezechilibre macroeconomice - deficite de cont curent şi comerciale care s-au adâncit, o inflaţie care a urcat - şi nu ai cum să vorbeşti despre zona euro când distrugi economia. Ca să ajungi la zona euro trebuie să arăţi că ai disciplină fis-cală", a subliniat ministrul Finanţelor.

--------------

Ministerul Finanţelor Publice a publicat, ieri, execuţia bugetului general consolidat pentru anul 2019.

Potrivit raportului, pe baza datelor operative, execuţia bugetului general consolidat pe anul 2019 s-a încheiat cu un deficit de 48,3 miliarde lei (4,6% din PIB). Execuţia bugetului general consolidat pe anul 2019 indică o majorare amplă a deficitului bugetar cu 1,8 puncte procentuale în PIB faţă de nivelul de 2,8% din PIB înregistrat în anul 2018.

Raportul execuţiei bugetare pe 2019, publicat ieri de MFP, mai notează: "Veniturile bugetului general consolidat au însumat 321,13 miliarde de lei, în creştere nominală cu 8,8% faţă de nivelul înregistrat în anul 2018. În raport cu programul iniţial al veniturilor totale potrivit legilor bugetare anuale aprobate pentru anul 2019, s-au înregistrat încasări mai reduse cu 21,5 miliarde de lei (grad de realizare de 93,7%), din care 8,4 miliarde de lei corespund sumelor primite de la UE; 6,1 miliarde de lei veniturilor fiscale; 5,8 miliarde de lei încasărilor din contribuţii sociale; iar 1,2 miliarde de lei veniturilor nefiscale. Totuşi, exprimate ca pondere în PIB, veniturile bugetare au înregistrat o reducere marginală (0,1 puncte procentuale) de la 31,0% din PIB în 2018 la 30,9% din PIB în 2019. În structura încasărilor, se constată că reducerea cu 0,1 puncte procentuale din PIB a fost determinată în principal de reducerea veniturilor nefiscale (0,3 puncte procentuale) şi a sumelor de la Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate (0,4 puncte procentuale) în timp ce veniturile fiscale s-au menţinut la 15% din PIB în anul 2019, iar veniturile din contribuţii sociale au crescut cu 0,4 puncte procentuale din PIB".

Conform aceluiaşi document, încasările din TVA au înregistrat 65,42 miliarde de lei în anul 2019 şi o creştere nominală de 9,7% faţă cele înregistrate în anul 2018. Ponderea în PIB a veniturilor din TVA s-a menţinut la 6,3% în 2019. În raport cu programul iniţial, veniturile din această sursă au fost mai reduse cu 4,23 miliarde de lei corespunzător unui grad de realizare de 93,9%, mai indică MFP, menţionând că încasările din TVA au crescut în luna decembrie cu un ritm anual de 8,1%, superior ritmului înregistrat de evoluţia cifrei de afaceri în economie în perioada de referinţă.

MFP: "Cheltuielile bugetului general consolidat au fost anul trecut în sumă de 369,43 miliarde de lei (35,5% din PIB)"

În ceea ce priveşte cheltuielile, raportul citat indică în 2019, în termeni nominali, o majorare a cheltuielilor cu 14,7% faţă de anul precedent, gradul de realizare al acestora fiind de 99,6% faţă de programul iniţial. Astfel, cheltuielile bugetului general consolidat au fost anul trecut în sumă de 369,43 miliarde de lei (35,5% din PIB) şi au înregistrat o creştere cu 1,7 puncte procentuale de la 33,8% din PIB în 2018 la 35,5% din PIB în 2019, mai arată MFP, potrivit căruia expansiunea cheltuielilor bugetare este explicată de majorarea ponderii în PIB a cheltuielilor de personal cu 0,8 puncte procentuale din PIB, a cheltuielilor de asistenţă socială cu 0,4 puncte procentuale din PIB, a cheltuielilor de investiţii cu 0,6 puncte procentuale şi a cheltuielilor de bunuri şi servicii cu 0,4 puncte procentuale.

Conform documentului citat, cheltuielile pentru investiţii au însumat 43,61 miliarde de lei (4,2% din PIB), anul trecut, şi prezintă o creştere de 27,4% faţă cele înregistrate în anul 2018.

În schimb, cheltuielile privind proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvenţiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 27,99 miliarde de lei şi cu 10,43 miliarde de lei mai reduse decât prevederile bugetare iniţiale pe anul 2019 şi neimplementarea acestor proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile s-a reflectat şi pe partea de venituri în nerealizarea sumelor rambursate de la UE de 0,8 puncte procentuale din PIB, mai indică ministerul de resort.

Nu în ultimul rând, MFP precizează că deteriorarea amplă a deficitului bugetului general consolidat în anul 2019 faţă de ţinta de 2,76% din PIB a fost determinată de majorarea programată a unor categorii de cheltuieli potrivit prevederilor legilor bugetare anuale aprobate la începutul anului 2019 fără acoperire în creşterea corespunzătoare a veniturilor bugetare sau economii substanţiale realizate la alte categorii de cheltuieli.

Opinia Cititorului ( 3 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. efectele conducerii psd ...

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Spalat pe creier pana la moarte vezi deficitul SUA si dupa mai fa comentarii

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Dute ba incapabile la groapa de gunoi a istoriei că îngropi de tot România! Voi liberalii împreună cu Johannis niște incompetenți!!!!!!

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Business Card
BTPay
Gala 'Women in Economy 2020'
Benihana
Hotel Marshal Garden

ENGLISH SECTION

more articles

Anvergura
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Pagini Aurii
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS