MIHAI IONESCU:"Exporturile au încetat să mai fie locomotiva economiei"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie /

"Exporturile au încetat să mai fie locomotiva economiei"

Exporturile ţării noastre au încetat să mai reprezinte locomotiva economiei autohtone, 2019 fiind primul an în care ritmul de creştere a exporturilor a fost mai mare decât cel de creştere a PIB, ne-a transmis Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).

Afirmaţiile domniei sale vin în contextul în care deficitul comercial s-a adâncit, anul trecut, cu peste 2,16 miliarde euro, depăşind nivelul de 17,28 miliarde euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

În 2019, exporturile au însumat circa 69 miliarde euro, iar importurile - aproximativ 86,28 miliarde euro. Astfel, exporturile au crescut, anul trecut, cu 1,9%, în timp ce importurile au avut un avans cu 4,2%, comparativ cu 2018.

În acest context, în care importurile au un ritm mai mare de creştere decât exporturile, nu sunt şanse foarte mari ca situaţia să îşi revină, opinează Mihai Ionescu, apreciind: "Ritmul de creştere a importurilor este de şase ori mai mare decât cel al exporturilor, în luna ianuarie, şi dacă vom continua aşa, atunci şi în acest an vom avea o situaţie asemănătoare a deficitului comercial".

Anul trecut, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor au fost deţinute de grupele de produse maşini şi echipamente de transport (47,2% la export şi 37,2% la import) şi alte produse manufacturate (31,7% la export şi respectiv 30,4% la import), conform datelor INS.

Acestea arată că valoarea schimburilor intra-comunitare de bunuri, în 2019, a fost de 52,83 miliarde euro la expedieri şi de 64,39 miliarde euro la introduceri, reprezentând 76,6% din total exporturi, respectiv 74,6% din total importuri. Valoarea schimburilor extra-UE de bunuri a fost de 16,16 miliarde euro la exporturi şi de 21,88 miliarde euro la importuri, reprezentând 23,4% din total exporturi şi 25,4% din total importuri.

Preşedintele ANEIR ne-a mai spus că a fost constituit un colectiv inter-ministerial, la care participă şi reprezentanţi ai ministerelor Economiei, Finanţelor şi Agriculturii, fiind declanşat un mecanism de analiză şi stabilire a unor măsuri în vederea reducerii deficitului comercial.

Mihai Ionescu ne-a precizat: "Prima măsură pe care o propunem este îndreptarea ajutoarelor de stat, din fonduri bugetare sau europene, către finanţarea investiţiilor privind producerea la noi în ţară a mărfurilor agro-alimentare pe care acum le importăm. De asemenea, propunem să fie atras şi sistemul bancar în co-finanţarea cu prioritate a unor astfel de proiecte de investiţii care au în vedere producerea în ţară a mărfurilor importate".

2019 a fost cel mai negru an de după criza din 2008-2009 pentru exportul românesc, ne-a spus, recent, Mihai Ionescu, în cadrul unui interviu. Domnia sa ne-a explicat: "Raportul dintre exporturi şi PIB este primul aspect negativ. Al doilea motiv pentru care spun că 2019 a fost cel mai negru an de după criză constă în faptul că s-a atins, iarăşi, un record al deficitului balanţei comerciale.

Un alt aspect al anului trecut vizează reducerea substanţială a ponderii exporturilor în zona extra-UE şi accentuarea dependenţei de piaţa comunitară. Dacă imediat după criză exporturile în UE acopereau doar circa 70%, acum au ajuns să depăşească 77%, în defavoarea pieţelor din restul lumii. Dependenţa de piaţa comunitară ne îngrijorează, chiar dacă majorarea constantă a exporturilor în această zonă (cu mult peste ritmul de creştere a exporturilor în zona extracomunitară) dovedeşte că mărfurile noastre sunt competitive într-o piaţă extrem de concurenţială, precum cea a Uniunii Europene. Nu în ultimul rând, cel de-al patrulea motiv ţine de structura exporturilor. Mai exact, în 2019 a fost pentru prima dată când exportul de maşini şi echipamente de transport (care dau aproape jumătate din exportul României) a început să gâfâie".

În luna decembrie a anului trecut, exporturile au însumat 4,8 miliarde euro, iar importurile - 6,59 miliarde euro, rezultând un deficit de 1,76 miliarde euro. Faţă de luna decembrie 2018, exporturile aferente ultimei luni a anului trecut au crescut cu 4,9%, iar importurile - cu 4,5%.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Poti sa incurajezi ori cit doresti investitii in domeniul realizarii in tara a produselir pe care le importam daca nu sunt calitativ comparabile si pretul mai mic decit cele din import.

    Deci costul investitiei va fi considetabil pentru a atinge cele 2 obiective. 

    Mai trebuie avut in vedere si increderea consumatorului in brandul firmei care realizeaza produsul. 

    Teoretic este frumos.Practic totul necesita multi bani si multa munca fara certitudinea ca reusesti

    Exista capital romanesc capabil.sa sustina asemenea investitii? 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
BTPay
elco

Curs valutar BNR

27 Noi. 2020
Euro (EUR)Euro4.8735
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0875
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5081
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4471
Gram de aur (XAU)Gram de aur237.6576

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cramele Cotnari
Aratoys
hygienium.com
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie