În primele cinci luni ale anului 2025, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 0,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Totuşi, luna mai a adus o creştere de 1,6% faţă de mai 2024. Maşinile electrice pe baterii (BEV) au ajuns la o cotă de piaţă de 15,4%, în timp ce modelele hibride rămân cele mai populare în rândul cumpărătorilor europeni, cu o cotă de 35,1%.
Vânzările de autoturisme complet electrice (BEV) au ajuns la 701.089 de unităţi în perioada ianuarie-mai 2025, în creştere faţă de 12,1% cotă de piaţă în 2024. Germania a condus avansul cu o creştere de 43,2%, urmată de Belgia (+26,7%) şi Olanda (+6,7%). Franţa, în schimb, a înregistrat un recul de 7,1%.
Hibridele electrice au continuat să crească accelerat, înregistrând 1.601.090 unităţi până în mai, susţinute de majorările din Franţa (+38,3%), Spania (+34,9%), Italia (+13,8%) şi Germania (+12,1%). Segmentul reprezintă acum peste o treime din piaţa totală auto din UE.
Şi plug-in hibridele au avut un avans remarcabil, cu 375.182 unităţi înregistrate şi o cotă de piaţă de 8,2%, faţă de 7,1% anul trecut. Creşteri importante s-au înregistrat în Germania (+52,8%) şi Spania (+66,6%).
Registrările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 20,2% până la sfârşitul lunii mai, ajungând la o cotă de piaţă de 28,6%. Franţa a raportat cel mai abrupt declin (-34,3%), urmată de Germania (-26,1%), Italia (-15,4%) şi Spania (-13,3%). Dieselul a suferit o scădere de 26,6%, cota de piaţă reducându-se la doar 9,5%.
Comparativ cu luna mai 2024, vânzările de maşini electrice au crescut cu 25%, cele hibride cu 16%, iar plug-in hibridele au înregistrat a treia lună consecutivă de creştere puternică (+46,9%). În contrast, înmatriculările pe benzină au scăzut cu 18,6%, iar cele pe motorină cu 27,6%.
Datele reflectă o tranziţie clară a pieţei auto europene către surse de propulsie mai curate şi mai eficiente, în ciuda unei stagnări generale a volumului total de înmatriculări.
Opinia Cititorului