Şantierul Naval Mangalia - blocat de lipsa deciziilor din Ministerul Economiei

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 9 aprilie

Şantierul Naval Mangalia - blocat de lipsa deciziilor din Ministerul Economiei

English Version

Damen Holding BV notifica, în 4 august 2023, statul român că se retrage de la Şantierul Naval Mangalia De atunci şi până acum au fost convocate lunar şedinţe AGA, dar reprezentanţii statului, prin societatea STNM 2 Mai, au blocat luarea oricărei decizii Din această cauză, şantierul naval nu are aprobate execuţia bugetară pe anul 2023 şi nici bugetul pentru anul 2024, fapt ce împiedică echipa managerială să încheie contracte ce ar aduce 300 milioane euro în vistieria companiei Cu toate acestea, există perioade când acţiunile STNM 2 Mai de pe piaţa AeRO îşi cresc valoarea, în loc să continue scăderea drastică demarată în vara anului trecut Următoarea şedinţă AGA este programată în 29 aprilie

Şantierul Naval Mangalia (DSMa) se află într-o situaţie economică dificilă după ce anul trecut, în luna august, partenerii de la Damen Holding BV notificau statul român că se retrag din acordul încheiat cu privire la implicarea acestora în compania respectivă şi după ce, în ultimele şase luni, reprezentanţii MEAT în Adunarea Generală a Acţionarilor şi în Consiliul de Administraţie au refuzat orice propunere din partea echipei manageriale, nefiind de acord inclusiv cu execuţia bugetară pe anul trecut şi nici cu proiectul de buget întocmit pentru anul în curs.

De la notificarea primită de la Damen, la Şantierul Naval Mangalia au fost convocate şapte Adunări Generale a Acţionarilor, iar la ultimele şase nu s-a aprobat nimic deoarece reprezentanţii Şantierului Naval 2 Mai Mangalia, companie prin care statul deţine prin MEAT 51% din acţiunile de la Şantierul Naval Mangalia (DSMa), au blocat luarea vreunei decizii.

Neaprobarea execuţiei bugetare şi a proiectului de buget până la această dată - următoarea AGA a fost convocată pentru 29 aprilie, înainte de Paşte - are consecinţe economice grave asupra DSMa, atât timp cât echipa managerială nu poate să obţină - prin prisma lipsei bugetului - garanţiile bancare necesare pentru încheierea unor contracte de prestări-servicii. Surse din cadrul sindicatului de la DSMa au afirmat pentru ziarul BURSA că în speţă ar fi vorba despre contracte ce ar aduce la bugetul şantierului aproape 300 milioane euro, sumă vitală pentru respectivul operator economic. Şi totuşi statul se opune, iar directorii nu pot demisiona deoarece reprezentanţii MEAT din partea STN 2 Mai îi ameninţă cu atragerea răspunderii administratorilor în cazul intrării în insolvenţă.

În aceste condiţii, reprezentanţii angajaţilor susţin că, dacă nici în 29 aprilie nu se aprobă bugetul, este posibil să se intre în insolvenţă, mai ales că Damen a deschis o procedură de arbitraj internaţional la Paris în care cere partenerilor de la STN 2 Mai să plătească daune de 500 milioane euro, iar insolvenţa va duce la disponibilizarea majorităţii celor 1500 de angajaţi de pe platforma portuară, printre aceştia numărându-se şi multe familii (soţ şi soţie) care ar rămâne fără un loc de muncă şi fără venituri.

Laurenţiu Gobeajă, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul ne-a spus: "În aceste momente se negociază cu potenţiali clienţi pentru proiecte viitoare ce ar urma să înceapă în anul 2025 sau cel mai devreme la sfârşitul anului 2024. În Monitorul Oficial a fost convocarea AGA pentru 11 martie; au fost convocări în fiecare lună, timp de opt luni, dar nu s-a luat nicio decizie, cum nu s-a luat nici în 11 martie. O nouă AGA este convocată pentru 29 aprilie cu aceeaşi ordine de zi ca şi precedentele. Din ceea ce am auzit, problemele au apărut din cauza modificării legislaţiei. În perioada anterioară bugetul şantierului se aproba prin ordin comun al celor trei ministere: Economie, Finanţe şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. Din păcate acum situaţia este un pic mai complicată, deoarece aprobarea bugetului înseamnă şi o aprobare a execuţiei bugetare, deoarece noul buget include şi pierderile. Damen a solicitat aproximativ 500 milioane euro, dar din această sumă doar o parte reprezintă datoriile şantierului către compania respectivă, restul fiind penalităţi de întârziere şi prejudiciu de imagine. Din păcate nu s-a ajuns la un consens între cei doi acţionari parteneri şi litigiul va fi clarificat la Curtea de Arbitraj de la Paris.

În ceea ce priveşte personalul, până când nu primim notificare scrisă nu are loc nicio concediere. Am înţeles că directorii doresc să găsească soluţii pentru ca să plece foarte puţini dintre angajaţi. De altfel, câteva zeci de angajaţi lucrează în acest moment temporar la şantierul naval din Tulcea, iar peste 100 de angajaţi vor lucra la proiectele de mentenanţă a navelor ce aparţin Forţelor Navale Române".

STN 2 Mai Mangalia, fantoma de pe piaţa AeRO

Şantierul Naval Mangalia este deţinut în coproprietate - aşa cum am arătat în ziarul BURSA - de statul român, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, care, printr-o societatea listată la Bursa de Valori Bucureşti, pe piaţa AeRO, deţine 51% din acţiuni, şi de compania olandeză Damen, care are restul de 49% din acţiuni. Societatea prin care MEAT deţine majoritatea capitalului social de la Şantierul Naval Mangalia se numeşte... Şantierul Naval 2 Mai SA Mangalia, simbol STNM, unde preţul acţiunilor oscilează între 9,8 lei (cât valora o acţiune în urmă cu un an) şi 4,8 lei atât cât era ieri, cu mici oscilaţii, cum a fost aceea înregistrată săptămâna trecută, când valoarea unei acţiuni a fost tranzacţionată cu 5,25 lei, sau în urmă cu două săptămâni când valoarea era de 5,9 lei. Potrivit informaţiilor de pe site-ul BVB, dacă în ultimele 12 luni, valoarea unei acţiuni la STNM a scăzut cu 51,02% (probabil din cauza anunuţului Damen făcut în luna august 2023 că se retrage de la Şantierul Naval Mangalia), de la începutul anului 2024 valoarea unei acţiuni la 2 Mai a crescut cu 2,13%.

Asta, în condiţiile în care vorbim despre o companie cu 6.672.645 acţiuni în care MEAT are 93,8878% din capitalul social, 5,9035% aparţine unor persoane fizice, iar restul de 0,2087% aparţine unor persoane juridice.

Deţinerea statului la STNM 2 Mai este o deţinere de skeeze-out. MEAT, cu peste 93% din acţiuni, este îndrituit conform legii să declanşeze o operaţiune de skeeze-out, de excluderea restului acţionarilor la societatea respectivă, operaţiune care se pare că nu le convine reprezentanţilor statului. De ce? Pentru că având acest balast de peste 6%, ei pot manevra capitalul societăţii şi preţul acţiunilor prin tranzacţii nesemnificative, operaţiune pe care am mai văzut-o în cazul SIF Imobiliare.

Astfel, dacă luăm în calcul tranzacţiile înregistrate în urmă cu zece zile, constatăm că valoarea totală a celor 6.672.645 de acţiuni a crescut pe hârtie de la 32.962.866,3 lei la 35.031.386,25 lei, adică o diferenţă în plus de 2.068.519,95 lei (aproximativ 400.000 euro) realizată cu tranzacţionarea câtorva zeci sau sute de acţiuni.

Cine sunt acţionarii persoane fizice şi juridice de la STN 2 Mai?

Există vreun zvon că statul vrea să vândă această societate? Deocamdată nu. În cazul în care se întâmplă, s-ar putea vorbi despre o speculaţie ordinară, atât timp cât nu sunt cunoscuţi ceilalţi acţionari - persoane fizice şi persoane juridice. Este posibil ca printre respectivele persoane fizice să se afle foşti funcţionari de rang înalt din cadrul MEAT sau altor ministere ori poate din cadrul serviciilor de informaţii.

Acţiunile lor, potrivit manipulării de piaţă a valorii activului net realizată la anumite intervale de timp care se proiectează în deţinerile lor, duc la o creştere cuprinsă între 20.000 şi 30.000 euro.

În aceste condiţii, apar două întrebări. De ce reprezentanţii statului nu aprobă execuţia bugetară pe anul 2023 şi proiectul de buget pe anul 2024 pentru Şantierul Naval Mangalia? De ce au crescut valoarea acţiunilor, care este ideea? Că vorbim despre o creştere nejustificată în cazul STNM 2 Mai.

Pe de o parte au nişte acţionari care în termeni reali micşorează valoarea deţinerii (recte statul român care prin acţiunile sale la Şantierul Naval Mangalia reduce indirect valoarea patrimoniului STNM 2 Mai), iar pe de altă parte cineva acţionează pentru creşterea valorii acţiunilor în piaţă, toată această situaţie fiind o mişcare de forfecare.

Realitatea devin din tristă în mai tristă, iar imaginea de ansamblu din veselă în mai veselă.

Din păcate, nu ştim dacă între deţinătorii acţiunilor de la STNM 2 Mai sunt alte societăţi de stat sau alte persoane fizice implicate în MEAT sau care sunt deţinătorii reali ai acţiunilor. Dacă aceleaşi persoane sunt cele care blochează luarea deciziilor la Şantierul Naval Mangalia şi aceleaşi persoane vând acţiuni la STNM 2 Mai, atunci ele trebuie să aibă un plan. În mod real, valoarea acţiunilor la STNM 2 Mai ar fi fost normal să îşi continuie căderea începută anul trecut, atât timp cât ei blochează activitatea Şantierului Naval Mangalia, dar constatăm că se întâmplă pe dos. Atunci ne întrebăm dacă aceşti acţionari care deţin peste 6% din STNM 2 Mai sunt concertaţi şi acţiunea lor este coordonată de reprezentanţii statului sau vina se află în altă parte.

Dacă nu sunt concertaţi, ci acţionează diferit, individual, atunci îi putem bănui pe cei care au crescut preţul acţiunilor la STNM 2 Mai şi pe cei care blochează deciziile la Şantierul Naval Mangalia că acţionează împotriva intereselor României şi împotriva economiei naţionale.

Dacă acest lucru se petrece la Şantierul Naval Mangalia şi la STNM 2 Mai, ne întrebăm ce se întâmplă la nivel macro, la toate celelalte companii aflate în portofoliul MEAT.

Am dorit să aflăm ce au de spus Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor cu privire la situaţia de mai sus şi cu privire la mandatul avut de reprezentanţii statului la adunările generale ale acţionarilor din ultimele opt luni de la Şantierul Naval Mangalia (DSMa). Din păcate, nu am primit niciun răspuns, până la închiderea ediţiei, la adresele trimise către cele două ministere.

I-am întrebat şi pe cei de la Damen ce se întâmplă la Mangalia şi ce au solicitat curţii de arbitraj internaţional de la Paris, dar Rick van de Weg, reprezentantul companiei olandeze ne-a transmis că în acest moment Damen Group nu are nicio informaţie de comunicat.

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. Întrebările ridicate în legătură cu neaprobarea execuției bugetare și a proiectului de buget pentru Șantierul Naval Mangalia (DSMa), precum și cu creșterea nejustificată a valorii acțiunilor la STNM 2 Mai, sunt extrem de relevante și indică existența unor potențiale probleme și comportamente dubioase.

    Iată câteva posibile explicații și manopere dolosive care ar putea fi implicate: 

    Manipulare a pieței de capital: Există posibilitatea ca unii dintre acționarii sau alte părți implicate să manipuleze prețul acțiunilor la STNM 2 Mai pentru a-și obține beneficii financiare. Aceasta ar putea implica tranzacții speculative sau alte tactici de manipulare a prețurilor care să creeze aparența unei creșteri nejustificate a valorii acțiunilor. 

    Interese personale sau politice: Persoanele sau entitățile implicate în blocarea deciziilor la Șantierul Naval Mangalia și în creșterea valorii acțiunilor ar putea avea interese personale sau politice ascunse în spatele acțiunilor lor. Aceste interese ar putea să nu aibă legătură directă cu bunăstarea sau cu interesele generale ale companiei sau ale acționarilor. 

    Conflicte de interese și abuz de poziție: Există posibilitatea ca unele persoane implicate să aibă conflicte de interese sau să abuzeze de pozițiile lor pentru a-și promova propriile interese sau pentru a obține avantaje personale sau de grup. Acest lucru ar putea include acțiuni care să submineze bunăstarea companiei în beneficiul personal al unor indivizi sau grupuri. 

    Lipsa de transparență și de responsabilitate: Dacă deținătorii reali ai acțiunilor sau alți actori implicați nu sunt transparenți cu privire la acțiunile lor și nu sunt responsabilizați pentru comportamentul lor, aceasta poate crea oportunități pentru manopere dolosive și comportamente neetice sau ilegale. 

    Este important ca aceste preocupări să fie investigate în mod corespunzător și să fie luate măsuri adecvate pentru a proteja interesele și bunăstarea companiei, a angajaților săi și a celorlalți acționari. O investigație riguroasă și o monitorizare atentă a situației pot ajuta la identificarea și la prevenirea oricăror abuzuri sau manopere dolosive. 

    Acestea sunt doar ipoteze. 

    Nu stim exact ce se intampla acolo... banuiesc ca doar liderul de sindicat si reprezentantii conducerii cunosc mai multe lucruri.De ce nu incercati acolo, daca nu ati primit raspuns de la MEAT si Damen. 

    Si apoi cine ar investi intr-o companie care se afla in litigii ? 

    1. În lipsa comunicării oficiale, este important să nu se cadă în speculații excesive și să se aștepte până când informațiile concrete sunt disponibile.

      Din articol, vad ca s-a vorbit cu liderul de sindicat. Iar managerii de acolo nu pot vorbi pentru ca au trecut in contract confidentialitatea cu privire la ce se intampla in santier, altfel sunt zburati din functie de Ministerul Economiei.

      Felicitari domnule George Marinescu. Foarte bun articolul.

    Alogoritmul e uzual in securistan: izgonit strainii "lacomi", adus oameni "seriosi" la conducere, demarat singura activitate pe care o cunosc, praduirea activelor prin inginerii pe bursa si vanzari fier chipurile vechi pt "diminuarea pierderilor". Vedeti cum votati ca asta e scenariul redivivus.

    Articolul evidențiază preocupări importante legate de lipsa de transparență și modul in care este administrat acest șantier naval. În lipsa transparenței și a răspunsurilor oficiale, întrebările ridicate de cetățeni rămân legitime și necesită un răspuns adecvat din partea autorităților "competente".

    Articolul evidențiază preocupări importante legate de lipsa de transparență și modul in care este administrat acest șantier naval. În lipsa transparenței și a răspunsurilor oficiale, întrebările ridicate de cetățeni rămân legitime și necesită un răspuns adecvat din partea autorităților "competente".

    Acesta SANTIER NAVAL din MANGALIA candva era o forta in economia zonala, cat si la nivel national. Acest santier a cazut pentru neimplicarea CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE si a DIRECTORULUI GENERAL, nu au relatii sa aduca comenzi acestui santier, iar cei 1500 de oameni vor fi dati afara datorita incompetentei conducerii. NU CONTEAZA ca statul are 51% si restul DAMEN si etc, conteaza ca SERVICIUL MARKETING a societatii doarme si le spun SOMN USOR.

    in urma cu circa 2 luni, am vrut sa candidez pentru functia de membru in CA, provizoriu, era vacant 1 post de administrator -membru in CA, AM TRIMIS SOLICITAREA PE ADRESA SANTIERULUI si am primit un raspuns...ca ...NU! ADUCEAM COMENZI DE VREO 21 MILIOANE DE EURO PENTRU ANUL 2024, tot din OLANDA. 

    Am auzit candva ca SANTIERUL NAVAL ORSOVA ar fi vrut sa ia managementul SANTIERULUI NAVAL MANGALIA, era un lucru bun, acolo este un domn director general destul de competent cu priza la contracte, se facea treaba! 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
APA NOVA
e-infra.ro
eximbank.ro
digi.ro
fngcimm.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9768
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6464
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2078
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8855
Gram de aur (XAU)Gram de aur346.6329

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb