SCANDAL ÎN AVIAŢIE Piperea: Falimentul - singura pistă pentru compania Blue Air

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 8 septembrie 2022

Piperea: Falimentul - singura pistă pentru compania Blue Air

"Şansele ca cetăţenii să-şi recupereze banii pe bilete tind către zero în acest moment", consideră avocatul Gheorghe Piperea

Actualizare În legătură cu declaraţia din material, a domnului Gheorghe Piperea, am primit o precizare din partea companiei CITR.

Este vorba despre declaraţia următoare:

"«Dacă s-a întâmplat chestia asta în concordatul preventiv înseamnă că principalul vinovat este administratorul concordatar, care în acest caz, la Blue Air, coincide cu lichidatorul companiei City Insurance», ne-a mai transmis Gheorghe Piperea."

CITR menţionează că nu deţine rolul de administrator concordatar în dosarul Blue Air.

---

Sectorul aviaţiei este bulversat de două zile de scandalul şi daunele provocate de suspendarea ope­raţiunilor Blue Air, care a anunţat că anulează toate zborurile până luni, după ce conturile i-au fost poprite de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Decizia companiei aeriene a creat haos atât pe aeroportul Henri Coandă, cât şi pe aeroporturile internaţionale de unde mulţi români urmau să vină în ţară. Astfel, mii de persoane care ar fi trebuit să zboare cu avioanele Blue Air în aceste zile au fost afectate.

Situaţia companiei Blue Air, care la finalul anului 2020 înregistra un capital negativ de 638.728.959 lei - conform datelor de pe site-ul Ministerului Finanţelor - capital negativ la care se adaugă şi cei 300 milioane lei primiţi în 2021 cu titlu de ajutor de stat, este una ce pare să aibă o singură ieşire - intrarea în faliment, conform avocatului Gheorghe Piperea.

"În iulie, când s-a aplicat amenda de 2 milioane euro din partea ANPC, orice şansă de ieşire cu bine din procedura de concordat preventiv a companiei Blue Air s-a terminat.

Concordatul preventiv previne insolvenţa, dar în cadrul acestei proceduri trebuie să faci nişte lucruri ca să nu ajungi în insolvenţă. În afară de faptul că trebuie să restructurezi activitatea, trebuie să faci şi nişte plăţi ale creanţelor istorice, mai bine spus trebuie să te comporţi în aşa fel încât să fii cât mai aproape de situaţia normală şi să ieşi din insolvenţă. Ăsta este scopul concordatului preventiv. Ce se întâmplă la Blue Air, cele două tipuri de evenimente - amenda de 2 milioane euro şi încă 28 milioane lei către Fondul de Mediu - nu mai oferă nicio şansă companiei să iasă cu bine din concordatul preventiv. Cred că, de urgenţă, atât creditorii, cât şi judecătorul sindic trebuie să pună în discuţie trecerea la insolvenţă sau chiar la faliment", ne-a declarat Gheorghe Piperea.

Domnia sa a precizat că decizia premierului Nicolae Ciucă de a solicita recuperarea tuturor datoriilor pe care compania Blue Air le are către bugetul de stat, inclusiv ajutorul de stat de 300 milioane lei, înseamnă, practic, intrarea societăţii în faliment.

"Numai că în faliment, creanţele se recuperează conform procedurii de faliment. Printre cei care se pot îndrepta în procedura de faliment împotriva companiei pentru recuperarea prejudiciului se numără şi cetăţenii care au avut bilete, iar cursele le-au fost anulate. Aceştia doar în procedura falimentului pot solicita recuperarea creanţelor respective, dar şansele lor de a recupera ceva tind către zero în acest moment", ne-a spus avocatul Gheorghe Piperea, care a menţionat că de vină pentru actuala situaţie în care se află operatorul de transport aerian ar fi mai multe părţi.

"De vină pentru actuala situaţie în care se află Blue Air sunt statul, managementul companiei, există şi elemente de conjunctură - cum ar fi pierderile masive din perioada pandemiei, pierderi pe care le-au avut aproape toate companiile aeriene din lume -, există şi naivitatea pasagerilor care, după ce au văzut amenda de 2 milioane euro primită de Blue Air pentru vânzarea de bilete over-booking, au continuat să cumpere bilete pe motiv că este simplu, că este ieftin şi iată unde s-a ajuns. Există şi alte vinovăţii. Există nişte auditori care, probabil, au spus că totul este ok, există şi nişte consultanţi, dar cel mai grav este că există un administrator concordatar, un comitet al creditorilor şi un judecător sindic care nu au luat nicio măsură, deşi era evident că se va ajunge în situaţia asta. De vină este administratorul concordatar, pentru că el nu a fost numit acolo doar să încaseze nişte onorarii exorbitante, ci trebuie să se asigure că nu se întâmplă astfel de incidente şi ca acest concordat preventiv, din procedură benefică, onestă, de evitare a insolvenţei, nu devine faliment. Dacă s-a întâmplat chestia asta, este şi pentru că administratorul concordatar nu şi-a exercitat cum trebuie atribuţiile", a precizat Gheorghe Piperea.

Avocatul afirmă că, dacă pasagerii păgubiţi prin anularea curselor de către compania Blue Air vor să îşi recupereze banii, atunci "ar trebui atrasă răspunderea în primul rând a administratorului concordatar, care face cam acelaşi lucru şi la CFR Marfă, o altă companie aflată în concordat preventiv, aproape de faliment".

"Importantă este răspunderea patrimonială, deoarece pe oameni îi interesează să îşi recupereze banii, nu să intre cineva în puşcărie, deşi probabil că sunt şi elemente de natură penală. Repet: procedura concordatului preventiv este aproape de insovenţă, atât doar că îi lipseşte stigmatul ăsta, de insolvenţă. Concordatul preventiv este o procedură transparentă, sub controlul judecătorului, administratorul concordatar are nişte responsabilităţi foarte vaste, nu are doar dreptul să încaseze sume mari de bani. Dacă s-a întâmplat chestia asta în concordatul preventiv înseamnă că principalul vinovat este administratorul concordatar, care în acest caz, la Blue Air, coincide cu lichidatorul companiei City Insurance", ne-a mai transmis Gheorghe Piperea.

Guvernul intervine pompieristic în cazul Blue Air

Guvernul a decis, ieri, alocarea a 5 milioane lei către compania Tarom, pentru cheltuielile ocazionate de transportul în ţară a celor câteva mii de cetăţeni români care se aflau pe aeroporturile din Europa şi care ar fi trebuit să ajungă în România prin intermediul curselor Blue Air, suspendate în urmă cu două zile, până luni, 12 septembrie, de compania de transport aerian.

"Din această cauză, mai mulţi cetăţeni români au rămas blocaţi în mai multe aroporturi şi în acest sens începând de aseară am luat decizia de a sprijini cetăţenii români care sunt clar afectaţi de suspendarea acestor zboruri. Ministerele de linie au întreprins măsurile necesare astfel încât să îi sprijinim să revină acasă. Toate demersurile trebuie făcute cu respectarea legii şi fondurile alocate pentru acest lucru trebuie recuperate de la compania care a cauzat acest lucru. Rog ANPC să monitorizeze acest proces, iar ministerele de linie să se ocupe de această situaţie pe toată perioada în care va fi activă hotărârea de guvern pe care o adoptăm astăzi. 2098 de cetăţeni români au apelat la serviciile consulare, conform centralizatorului trimis astăzi dimineaţă de Ministerul Afacerilor Externe. Absolut toate instituţiile trebuie să se implice în recuperarea datoriilor pe care compania Blue Air le are către bugetul de stat", a declarat, ieri, premierul Nicolae Ciucă, la începutul şedinţei de guvern.

La rândul său, vicepremierul Sorin Grindeanu - ministru al Transporturilor şi Infrastructurii, a spus: "Avem un regulament european care se aplică tuturor companiilor din acest domeniu din Europa. Acest regulament spune printre altele şi faptul că, în cazul unor anulări de zboruri sau întârzieri mai mari de şase ore, călătorii pot solicita despăgubiri la compania respectivă. Acest lucru se aplică şi companiei Blue Air, companie privată, care chiar dacă a primit un ajutor în 2020 de 300 milioane lei (n.red. - din care statul a plătit, din octombrie 2021 până în acest moment, doar 57 milioane lei) şi pe care statul trebuie sa îl recupereze cu dobânzile aferente, se află în procedură de concordat. Vorbim de relaţii comerciale, de regulamente europene, dar Guvernul trebuie să se preocupe de cetăţenii săi, aflaţi într-o situaţie deosebită. (...) Nu este simplu să mergi să găseşti sloturi în fiecare aeroport, să găseşti şi să preiei călătorii din alt aeroport, dar colegii de la Tarom încearcă să pună la punct acest mecanism pentru a depăşi situaţia creată ieri după-amiază".

Referitor la preluarea pasagerilor români din străinătate ai Blue Air de către compania Tarom, operatorul de transport aerian cu capital majoritar de stat arată, într-un comunicat de presă: "În contextul actual legat de suspendarea zborurilor Companiei Blue Air, TAROM precizează că, deşi se află într-o perioadă cu un program de zbor foarte aglomerat şi un factor de încărcare ce utilizează la maximum capacitatea de transport a aeronavelor, va depune toate eforturile necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor cetăţenilor români afectaţi, care se află momentan blocaţi pe diverse aeroporturi din străinătate. Vom analiza cu atenţie, şi ca de fiecare dată, vom face eforturi intense pentru a suplimenta capacitatea de operare şi a identifica soluţii de introducere a unor curse speciale în acest context dificil".

Pe lângă Tarom, companiile private Wizz Air şi Ryanair şi-au arătat disponibilitatea pentru preluarea pasagerilor Blue Air contra unor tarife speciale. Wizz Air arată într-un comunicat de presă că pasagerii afectaţi de suspendarea curselor Blue Air pot rezerva bilete pe zboruri Wizz Air cu tarife începând de la 49,99 euro, folosind codul rezervării Blue Air. Rezervările pot fi efectuate prin intermediul paginii Wizz Air pentru tarife speciale. Şi Ryanair a anunţat că a lansat "tarife de salvare", care pornesc de la 49,99 euro, pentru călătorii până pe 31 octombrie, cu menţiunea că pot fi rezervate până la miezul nopţii de 9 septembrie.

ANPC nu exclude depunerea unei plângeri penale împotriva Blue Air

Conform unui comunicat de presă emis de ANPC, instituţia publică a transmis o adresă oficială, cu caracter urgent, către Blue Air, prin care se solicită companiei prezentarea unei situaţii clare a zborurilor anulate, pentru toată perioada anunţată, cu toate detaliile necesare pentru a se putea interveni, în mod proactiv (rute, orar, număr de pasageri afectaţi, măsurile pe care le-a prevăzut compania pentru a respecta prevederile Regulamentului (CE) nr. 261/2004 etc.).

"Potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 februarie 2004, pasagerii ale căror curse aeriene au fost suspendate sau anulate au dreptul de a li se oferi gratuit următoarele: mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare; cazare hotelieră - în cazul în care este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi sau în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager; transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele); dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.

De asemenea, pasagerii curselor anulate au dreptul la rambursarea în termen de 7 zile a întregului cost al biletului sau rerutarea, în cel mai scurt timp, către destinaţia prevăzută. În plus, pasagerii pot solicita compensaţii stabilite în regulament pentru anularea zborului, calculate în funcţie de distanţa călătoriei", se arată în comunicatul de presă al ANPC.

Mai mult, Horia Constantinescu, preşedintele ANPC a declarat că, de fapt, asistăm la un şantaj din partea companiei Blue Air care "nu vrea să plătească taxe de mediu şi să dea banii înapoi pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate". Horia Constantinescu a spus că instituţia pe care o conduce ia în calcul să depună o plângere penală împotriva companiei.

El a menţionat că, la începutul acestei săptămânii, ANPC a lansat o invitaţie către Blue Air, pentru a vedea dacă au respectat recomandările făcute în urmă cu două luni, când instituţia publică a amendat companie cu 2 milioane euro, dar reprezentanţii societăţii nu au dat curs acestei invitaţii. Preşedintele ANPC pune acest refuz de colaborare din partea reprezentanţilor companiei pe seama faptului că "undeva, în toamna acestui an, cele cinci aeronave proprietate a companiei nu vor mai avea drept de zbor".

"De aceea, reprezentantul Blue Air ne spunea că iau în calcul închiderea companiei şi tot de aceea eu am transmis consumatorilor să fie precauţi în relaţia cu această companie", a precizat Horia Constantinescu.

Şi Comisia Europeană s-a sesizat ieri în legătură cu scandalul provocat de anularea curselor Blue Air. Într-un comunicat de presă, oficialii de la Bruxelles arată că trebuie respectate în primul rând drepturile pasagerilor.

Situaţia de la Blue Air - nou prilej de dispute politice

Situaţia financiară grea cu care se confruntă compania Blue Air reprezintă un nou motiv de dispute politice între putere şi opoziţie.

Preşedintele USR, Cătălin Drulă, a afirmat că s-a ajuns în această situaţie critică "exclusiv din vina PNL şi PSD", adăugând că "statul român a îngropat 300 de milioane lei în această companie".

"În toamna anului 2020, ministrul Lucian Bode a iniţiat OUG 139/2020 prin care statul, prin EximBank, a dat 300 de milioane lei companiei Blue Air, bani pe care statul nu-i va mai recupera. La momentul respectiv (15 octombrie 2020), ministrul Finanţelor, Florin Cîţu şi-a luat concediu şi nu a semnat hotărârea de guvern (HG 862/2020) privind garanţiile pentru acest împrumut. În locul său a semnat Sebastian Burduja, atunci secretar de stat, actual ministru al Digitalizării. Statul nu va mai vedea niciodată înapoi aceşti bani din cauza garanţiilor fără valoare care au fost acceptate pentru acordarea acestui împrumut: şase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, şi un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil. Aici e treaba autorităţilor, să se uite cum s-au putut da acele garanţii, să îl cheme puţin pe domnul Burduja să explice cum a semnat şi a dat 300 de milioane de lei ale statului pentru şase epave şi o pădurice. Cum s-a ocupat domnul Grindeanu în ultimele 12 luni de jobul pe care îl are? E nevoie de investigaţii, pentru că este un tun ce s-a întâmplat aici. ", a declarat Cătălin Drulă.

Liderul USR a afirmat că, potrivit prevederilor actului normativ din 2020, în acest moment statul ar trebui să devină proprietar pe 75% din compania falimentară Blue Air şi să o gestioneze prin intermediul Ministerului Transporturilor.

"Numai că domnul Sorin Grindeanu încă de acum patru luni s-a pus la adăpost printr-un amendament introdus în Parlament în legea de aprobare a ordonanţei. Astfel, în momentul executării garanţiilor pentru împrumut ordonanţa prevedea că Transporturile devin reprezentantul statului ca acţionar majoritar Blue Air, o prevedere firească fiind o companie aeriană. Grindeanu a mutat mortul şi participaţia statului va fi gestionată de AAAS, instituţia care gestionează toate epavele tranziţiei. Deci Grindeanu ştia ce urmează, dar n-a spus şi românilor. Grindeanu avea o obligaţie de due-diligence, să nu lase oamenii să ajungă în situaţia asta disperată, blocaţi prin aeroporturi, cu banii daţi. Erau nişte obligaţii ale Ministerului Transporturilor stipulate în respectiva ordonanţă, Ministerul are şi un reprezentant în Consiliul de Administraţie al Blue Air, tocmai ca urmare a acestui mega-împrumut dat de statul român, pentru a se asigura că lucrurile sunt în regulă", a afirmat Cătălin Drulă, preşedintele USR.

La rândul său, deputatul Ludovic Orban, şef al Guvernului în anul 2020 când a fost aprobat ajutorul de stat de 300 milioane lei pentru Blue Air, a spus că sprijinul respectiv a fost legal acordat.

"În anul 2020, practic zborurile au fost oprite din cauza pandemiei. Noi am acordat, aşa cum au făcut toate ţările europene, ajutoare de stat aeroporturilor şi ajutoare de stat companiilor aeriene. A fost acordat în acea OUG ajutor de stat şi TAROM şi Blue Air. Ajutorul de stat a fost acordat în conformitate cu prevederile legii, cu o notificare prealabilă la Comisia Europeană. (...) Acordarea ajutorului de stat companiilor aeriene în toate ţările nu a depins de forma de proprietate a companiei. Avioanele au rămas la sol în perioada pandemiei o lungă perioadă de timp şi reluarea traficului aerian a fost practic graduală şi companiile au avut de suferit. Alte ţări au dat ajutoare mult mai mari, de ordinul miliardelor de euro, nu de ordinul a 300 milioane lei. (...) Atât timp cât proiectul de OUG a fost avizat de toţi - de Ministerul Justiţiei, de Ministerul Finanţelor, de toţi cei care trebuie să verifice aceste lucruri - şi mai ales, evident, a fost notificat şi la Comisia Europeană, evident că ajutorul acordat a fost legal. Faptul că ulterior o companie a avut o evoluţie economică mai bună sau mai proastă în mod evident nu depinde de acel ajutor de stat, ci pur şi simplu de calitatea managementului sau de condiţiile pieţei în care acţionează compania respectivă", a declarat, ieri, Ludovic Orban, actualul preşedinte al formaţiunii politice Forţa Dreptei.

Compania Blue Air a anunţat, marţi, 6 septembrie, că suspendă toate cursele aeriene programate până luni, 12 septembrie, din cauza faptului că toate conturile sale au fost poprite la solicitarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, pentru o datorie totală de 28 milioane lei. Imediat, ministrul Tanczos Barna a declarat că respectivele conturi au fost blocate deoarece toate încercările Ministerului Mediului de rezolvare a situaţiei respective şi de dialog cu reprezentanţii companiei s-au izbit de lipsa de comunicare sau răspuns a acestora. Barna a solicitat companiei reluarea curselor aeriene şi a cerut reprezentanţilor Blue Air să vină la sediul ministerului pentru a formula o cerere de reeşalonare a plăţilor restante. În acest timp, aproximativ 3000 de pasageri erau blocaţi pe aeroporturile din ţara noastră şi din străinătate din cauza anulării curselor respective de către Blue Air.

Cert este că situaţia companiei Blue Air pare imposibil de redresat şi cei care au de suferit sunt cetăţenii care au achiziţionat în avans biletele pe cursele aeriene, pe care conducerea companiei avea de gând să le suspende - aşa cum a suspendat mii de curse aeriene în perioada 9 mai-16 iunie şi în această toamnă - indiferent de decizia de proprire a conturilor luată de Ministerul Mediului, pentru debitul de 28 milioane lei înregistrat de operatorul de transport aerian.

Potrivit hotnews.ro, cronologia evenimentelor de la înfiinţarea companiei Blue Air până la sistarea zborurilor este următoarea:

- 13 decembrie 2004 - Se înfiinţează Blue Air. Compania avea o singură aeronavă şi 35 de angajaţi.

- Decembrie 2012 - Compania de construcţii Romstrade, acţionarul majoritar al companiei Blue Air Transport Aerian, intră în insolvenţă, la scurt timp după ce omul de afaceri Nelu Iordache primeşte mandat de arestare.

- Ianuarie 2013 - Blue Air Transport Aerian anulează o comandă de peste 460 de milioane de dolari plasată în 2008 pentru cinci aeronave 737, din cauza situaţiei financiare a Romstrade.

- 11 aprilie 2013 - Noul consiliu de administraţie al companiei Blue Air Transport Aerian decide să scoată la vânzare compania.

- 17 mai 2013 - Operaţiunile Blue Air au fost vândute unei firme înfiinţate în aprilie şi care se numeşte Blue Air - Airline Management Solutions. Aceasta este şi compania care are licenţa de operator aerian şi gestionează cursele Blue Air.

- Iunie 2017 - Compania aeriană low-cost Blue Air se pregăteşte de listarea la bursă, proces despre care directorul general de atunci, Gheorghe Răcaru, spunea că ar putea dura trei ani.

- Februarie 2018 - Blue Air anunţă suspendarea, începând cu 17 februarie, curselor Timişoara-Iaşi şi Timişoara-Cluj Napoca, acuzând neînţelegeri cu conducerea Aeroportului Internaţional Traian Vuia, din Timişoara.

- 2019 - Blue Air înregistrează un profit de 72.203.229 lei, în condiţiile în care Tarom, Wizz Air şi Ryanair anulaseră în acel an peste 1000 de curse aeriene. Din păcate, capitalul total al Blue Air înregistra în continuare un deficit de 373.118.572 lei.

- 2020, anul pandemiei. Blue Air solicită statului un credit temporar de 42-45 de milioane de euro pentru a putea rezista acestei crize, deşi compania plăteşte anual taxe şi impozite de peste 100 milioane lei, dar actuala situaţie a pus-o în pericolul de a închide complet porţile.

- Iulie 2020 - Pentru a-şi putea onora toate obligaţiile către pasagerii, angajaţii şi partenerii săi şi a putea asigura desfăşurarea în bune condiţii a zborurilor regulate după 4 luni de suspendare totală sau parţială a zborurilor, Blue Air anunţă intrarea în procedura de concordat preventiv. Această procedura face parte din strategia de restructurare a Blue Air ca urmare a pandemiei de COVID-19, context care a determinat, în perioada martie-iunie 2020, o reducere cu peste 100 milioane euro a încasărilor faţă de nivelul estimat şi planificat pentru această perioadă. Concordatul preventiv este o procedură prin care debitorii aflaţi în stare de dificultate financiară (nu în insolvenţă!) pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor şi prin care pot asigura continuitatea şi viabilitatea companiei.

- Octombrie 2020 - EximBank acordă un împrumut (ajutor de stat) în valoare de 300,7 milioane lei Blue Air pe o perioadă de 6 ani. În aceeaşi lună, compania achită către SIF 1 Banat-Crişana întregul împrumut luat anterior, cu dobânzile aferente, în sumă de 9 milioane lei. Situaţia companiei nu arată bine, iar documentele Ministerului Finanţelor spun că emiterea scrisorii de garanţie la acest moment prezintă un risc major de executare şi de nerecuperare a sumelor platite de stat. Concluzia Eximbank este că "valoarea companiei în acest moment este negativă". Urmare a analizei economico-financiare compania este încadrată în categoria de performanţă financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie), în baza situaţiilor financiare încheiate la 31 decembrie 2019.

- Finalul anului 2020 - Blue Air încheie anul financiar cu o pierdere totală de 403.164.012 lei şi cu un deficit de 638.728.959 lei în privinţa capitalului total, ceea ce arată o situaţie financiară dezastruoasă. Pentru anul 2021 nu există o situaţie pe site-ul Ministerului Finanţelor.

- Februarie 2022 - Blue Air a anunţat instalarea unui nou CEO, Steven Greenway, cu o experienţă de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas.

- Iulie 2022 - ANPC aplică o amendă de 2 milioane de euro companiei Blue Air pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022 şi obligă Blue Air să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate.

- 6 septembrie 2022 - Blue Air anunţă că toate zborurile operate de companie din România vor fi sistate până luni, 12 septembrie. Motivul: conturile au fost poprite de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, iar compania nu poate plăti furnizorii.

Blue Air s-a înţeles cu AFM şi conturile companiei au fost deblocate

Administraţia Fondului de Mediu (AFM) a deblocat conturile companiei Blue Air, după ce reprezentanţii societăţii au ajuns la o înţelegere cu reprezentanţii privind reeşalonarea platei datoriei de 28 milioane lei, pentru o perioadă de 12 luni. Compania de transport aerian de pasageri îşi va continua activitatea, urmând ca în perioada următoare să găsească soluţii şi pentru celelalte debite considerabile pe care le are de achitat către bugetul statului, inclusiv amenda de 2 milioane euro aplicată de ANPC.

"Prioritatea noastră este să avem grijă de pasageri pentru a relua zborurile ca să începem să-i aducem acasă. Am avut o întâlnire cu preşedintele AFM şi am identidicat o soluţie pentru ridicarea popririi de pe conturi, ca să ne reluăm activitatea", a declarat, ieri, Cristian Rada, directorul general al Blue Air.

Potrivit directorului general al Blue Air, problemele cu Administraţia Fondului de Mediu datează din luna mai. De la acel moment s-au încercat mai multe proceduri de mediere, iar decizia de poprire a conturilor a fost emisă pe 1 septembrie şi a ajuns la companie pe 6 septembrie. Acesta a fost motivul pentru care zborurile au fost anulate, a spus Cristian Rada, fără ca pasagerii să fie anunţaţi din vreme.

---

În urma situaţiei apărute, Blue Air răspunde la mai multe întrebari primite din partea presei.

A fost ridicata poprirea si datora a fost esalonata. Cand se vor relua zborurile?

Poprirea a fost ridicată şi zborurile vor fi reluate am beneficiat de sprijinul AFM, în special cel al domnului preşedinte Dobre.

S-a oprit o companie aeriană şi s-a oprit de tot, iar credibilitatea Blue Air a fost puternic zdruncinată. În aceste momente facem o evaluare atentă ca să înţelegem care ne este capacitatea de operare. În decursul zilei de mâine vom reveni cu un comunicat oficial în care vom anunţa exact ce zboruri vom relua, fie cu sprijinul TAROM sau a altor operatori încercăm să aducem acasă pasagerii blocaţi în aeroporturile străine.

Cum plănuiţi să gestionaţi situaţia pasagerilor care au avut zborurile anulate?

Pasagerilor Blue Air afectaţi de anulări le-am oferit opţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare, aplicabile tuturor operatorilor aerieni la nivel european (rambursarea biletelor de călătorie, rerutarea pe următorul zbor disponibil publicat pe website sau rambursarea în portofelul electronic utilizabil la viitoare achiziţii de bilete).

Absolut toate chestiunile legate de rambursarea pasagerilor depind esenţial de reluarea activităţii, astfel încât societatea să poată realiza veniturile necesare atât pentru operarea zborurilor curente, cât şi pentru rambursarea sumelor datorate către pasageri.

Ce s-a întâmplat cu amenda primită de la ANPC? Şi cu acele acuzaţii de mită. Ce s-a întâmplat de fapt atunci?

Aşa cum am precizat în singurul comunciat oficial emis pe această temă, încă din data de 14 Iulie 2022, înţelegem să protejăm interesele şi imaginea Blue Air exclusiv prin apelarea la metodele pemise de legislaţia în vigoare.

Astfel, au fost depuse la instanţele şi parchetele competente atât Plângerea formulată în materia contenciosului administrativ, prin care solicităm anularea Procesului Verbal de Constatare a Contravenţiei emis de ANPC, Plângerea penală formulată împotriva funcţionarilor publici din cadrul ANPC care au redactat procesul verbal de contravenţie, în mod ilegal, în opinia noastră, pentru infracţiunea de abuz în serviciu, infracţiune prevăzută de art.297, alin.1 Cod Penal, precum şi Plângerea penală împotriva Preşedintelui ANPC, pentru comunicare de date false în spaţiul public, infracţiune prevăzută de art. 404, Codul Penal.

În cazul în care ne este solicitat, putem pune la dispoziţie dumneavoastră Plângerile menţionate mai sus, precum şi dovada depunerii acestora la instanţele şi parchetele competente. Nu vom formula nici un alt comentariu cu privire la aceste aspecte până la momentul la care instanţele competente se vor pronunţa în mod definitiv cu privire la respectivele Plângeri.

Câte datorii are compania Blue Air? Cum plănuiţi să le gestionaţi?

Datoriile Blue Air în acest moment sunt de aproximativ 230.000.000 EUR ceea ce înseamnă, într-un an normal de operarare, aproximativ 50% din totalul veniturile realizate. Aşa cum am demostrat şi în

anul 2019 (an în care Blue Air a avut venituri de aproximativ 415.000.000 EUR) compania deţine know-how-ul şi personalul necesar pentru realizarea veniturilor suficiente în vederea achitării tuturor datoriilor sale atât timp cât este lăsată să funcţioneze în condiţii de piaţă normale.

Ce se întâmplă cu angajaţii, aeronavele?

În luna Februarie 2020, Blue Air avea 1.570 angajaţi, iar actionariatul şi managementul societăţii au făcut tot ceea ce le-a stat în putinţă pentru a păstra acest personal, având în vedere gradul înalt de pregătire şi profesionalism a majorităţi angajaţilor în cadrul societăţii, precum şi faptul că Statul Român a investit foarte mult în pregătirea acestora, în special în pregătirea piloţilor şi tehnicienilor de aviaţie.

Din pacate, de-a lungul celor 2,5 ani în care am fost nevoiţi să trecem prin cele mai mari încercări care au lovit industria aeronautică la nivel mondial, în întreaga ei istorie, incertitudinile legate de activitatea Blue Air au condus la numeroase plecări din cadul acesteia astfel încât, momentan mai avem un număr de 560 angajaţi.

În ceea ce priveşte aeronavele, de la un număr de 32 aeronave în 2019, în acest moment funcţionam cu 13 aeronave, iar în cursul următoarelor luni vom fi obligaţi să rămânem cu 5 aeronvae pentru că restul vor trebui restituite proprietarilor acestora.

Care este datoria acumulată de Blue Air la Ministerul Mediului?

Datoria acumulata de Blue Air la AFM este de 28.751.323 RON

Ce soluţii aveţi pentru plata datoriei? În cât timp doriţi să returnaţi datoria şi în ce tranşe?

Datoriile Blue Air în acest moment sunt de aproximativ 230.000.000 EUR ceea ce înseamnă, într-un an normal de operarare, aproximativ 50% din totalul veniturile realizate. Aşa cum am demostrat şi în

anul 2019 (an în care Blue Air a avut venituri de aproximativ 415.000.000 EUR) compania deţine know-how-ul şi personalul necesar pentru realizarea veniturilor suficiente în vederea achitării tuturor datoriilor sale atât timp cât este lăsată să funcţioneze în condiţii de piaţă normale.

Câte cereri de eşalonare aţi făcut către Ministerul Mediului?

Am depus 2 cereri catre AFM.

Câte aeronave sunt în flota Blue Air şi cu ce capacităţi?

Flota Blue Air este formată de 13 aeronave (in operare), în prezent (media locurilor 174), în decursul iernii vor fi reduce la 5 aeronave, fiecare cu o capacitate de 189 de locuri.

Câte curse erau programate pentru zilele 6-11 septembrie şi cu ce număr total de pasageri?

În perioada 6 - 11 septembrie 2022 au fost planificate si anulate 401 zboruri si 54.161 pasageri au fost afectati de anulări.

Unde se află aeronavele în perioada de anulare a zborurilor?

Aeronavele Blue Air se află în aeroporturile Bucureşti Otopeni - 8 aeronave, Bacău - 2 aeronave, Iaşi - 1 aeronavă, Cluj Napoca - 1 aeronavă, Torino - 2 aeronave.

De ce Blue Air vinde în prezent bilete şi pentru zilele în care zborurile sunt anulate?

Nu vindem bilete de călătorie la zborurile anulate (sursa verificare www.flyblueair.com sau aplicaţia mobile).

Completare: Punem la dispoziţia oricărei insitutii de presă interesate de situaţia tuturor plaţilor efectuate din suma încasată cu titlul de credit de la EXIMBANK ROMÂNIA în luna Octombrie 2020, cu precizarea că toate aceste plăti au fost verificate de 3 controale diferite efectuate de Ministerul Finanţelor şi de ANAF.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Peste tot in lume companiile aeriene isi ling ranile dupa pandemie.Si beneficiaza de ajutoare masive de stat /garantii ,pentru supravietuire.In Romania, este invers.Nu-s deloc avocatul Blue Air.Dar se vede de la o posta, ca se vrea lichidarea acestei entitati,cu sprijinul decisiv al cozii de topor UDMR,pentru inghitirea cotei de piata de catre rahatul colorat al lui Orban.

    1. Scurt, clar si concis. Asta este adevarul.

      Wizzair este cu actionariat unguresc.

      UDMR falimenteaza voit Blue Air. 

    legea falimentului = invitatie la furat

    Nea piperea asta se pricepe la toate. Eu zic sa il punem presedinte, prim-ministru si portar la Steaua, toate simultan...

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Energia în priză”
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9763
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5085
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2942
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9133
Gram de aur (XAU)Gram de aur383.6722

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb