Abonament gratuit
Videoconferinţa “FONDURI EUROPENE”Videoconferinţa “FONDURI EUROPENE”
Videoconferinţa “Afaceri în agricultură”

Tesla produce doar iluzii foarte scumpe şi maşini electrice

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /


Călin Rechea

Într-o lume în care cotaţiile de pe pieţele de capital depind aproape exclusiv de lichiditatea injectată de marile bănci centrale, rezultatele raportate de Tesla pentru T4 2019 şi întreg anul trecut au reprezentat un nou motiv pentru continuarea euforiei.

Nici nu mai contează, la fel cum nu a contat niciodată, că producătorul de automobile electrice a raportat o nouă pierdere anuală, de 862 de milioane de dolari, pe fondul apariţiei unui fenomen extrem de rar, respectiv două profituri trimestriale consecutive (vezi graficul 1).

Pierderea anuală s-a temperat faţă de 2018, când a fost de 977 de milioane, însă valoarea sa cumulată din ultimii 6 ani, de 5,67 miliarde de dolari, este impresionantă.

Rezultatele au fost raportate după închiderea burselor americane, iar cotaţiile ulterioare au înregistrat un salt de peste 11%, până dincolo de 640 de dolari pe acţiune, după o evoluţie explozivă în ultimele luni (vezi graficul 2).

Pierre Ferragu, analist la New Street Research, a declarat pentru televiziunea Bloomberg că "Tesla se află la un moment de cotitură" şi estimează că acţiunile companiei vor ajunge până la 800 de dolari.

Dar mai există "combustibil" pentru acest impuls fantastic, care a fost "alimentat" şi de atingerea, în premieră, a ţintei de producţie promisă de Elon Musk?

După cum se arată într-un comunicat de presă al companiei, numărul autovehiculelor livrate în 2019 a fost de 367.500, cu 50% peste nivelul din 2018, în condiţiile în care directorul executiv a promis că vor fi livrate între 360.000 şi 400.000 de unităţi. Elon Musk promite că în acest an vor fi livrate cel puţin 500 de mii de unităţi.

"Dacă Tesla poate continua în ritmul actual, atunci compania poate că se va ridica la nivelul implicat de evaluarea sa ridicolă din prezent", scrie MarketWatch.

Ideea că preţul acţiunilor Tesla (TSLA) este rupt complet de realitatea situa iilor sale financiare nu este prezentă doar în ştirile de la MarketWatch, ci este larg acceptată pe piaţă.

Cu toate acestea, nimeni nu doreşte că rupă "vraja" şi să spună cu voce tare că "împăratul este gol".

"La fel ca în trimestrul anterior, disonanţa dintre rezultatele de dimensiunea unui oarece şi reacţia elefantină a pieţei este asurzitoare, mai ales dacă luăm în considerare şi explozia preţului acţiunilor din această perioadă", scrie şi Bloomberg.

Agenţia de ştiri americană aminteşte că Tesla a înregistrat o creştere de 9 miliarde de dolari a capitalizării bursiere după raportarea rezultatelor din T3 2019, care au arătat un profit de 143 de milioane de dolari, iar profitului de 105 milioane din T4 2019 i-a corespuns o creştere a capitalizării de 12 miliarde.

De la raportarea profitului din T3 2019, capitalizarea bursieră a companiei a crescut de peste 2 ori şi a depăşit 100 de miliarde de dolari.

Jurnalistul de la Bloomberg atrage atenţia că profitul net a scăzut cu 25% în T4 2019 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul unei creşteri cu 2,2% a veniturilor.

Mai mult, profitul net trimestrial de 105 milioane de dolari a fost obţinut pe fondul încasării a 133 de milioa-ne de dolari de pe urma creditelor fiscale primite de la autorităţi şi vândute de companie altor producători de automobile care încearcă să se apropie cât mai mult de ţintele de emisiuni, astfel încât să-şi minimizeze penalizările.

De la aceste "credite de poluare" porneşte şi analistul Wolf Richter în evaluarea perspectivelor companiei. Pe baza rezultatelor financiare raportate de Tesla, Richter subliniază că "fără creditele de poluare, compania ar fi raportat o pierdere de 28 de milioane de dolari", în condiţiile în care valoare acestora a fost de 133 de milioane de dolari în T4 2019, cu 40% peste nivelul din aceeaşi perioadă a anului precedent.

Fără "creditele de poluare" cumulate în 2019, pierderea netă a companiei nu ar fi fost de 862 de milioane de dolari, ci de 1,5 miliarde.

Conform datelor financiare din T4 2019, bilanţul Tesla include în partea de pasiv datorii de 13,4 miliarde de dolari, după o creştere de 12,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, din care datoriile pe termen lung sunt de 11,6 miliarde.

Richter mai aminteşte că Tesla a atras resurse financiare de 2,7 miliarde de dolari în luna mai 2019 prin emisiuni de acţiuni şi obligaţiuni, iar în ultima lună a anului a obţinut un credit de 1,63 de miliarde de dolari de la un consorţiu de bănci din China pentru construirea fabricii de la Shanghai.

Un cititor al analizei lui Wolf Rich-ter subliniază că "întreaga capitalizare bursieră a companiei Tesla se bazează pe vânzările potenţiale din China", însă estimările sunt mult prea optimis-te, deoarece "tehnologia bateriilor nu este viabilă şi este complet depăşită".

Un alt cititor, care afirmă că este rezident într-un oraş prosper de 3 milioane de locuitori din China, susţine punctul de vedere. "Tesla a fost maşina la modă printre pasionaţi şi cei bogaţi în urmă cu doi ani", scrie acesta, însă acum "par să existe doar modele locale pe şosele", echipate cu baterii LiFePO (n.a. pe bază de litiu-fier-fosfaţi), care pot fi încărcate până la 80% din capacitate în 15 minute sau 100% în 40 de minute.

Concluzia sa este că "Tesla a rămas în urmă", iar astfel este justificat şi faptul că "Tesla este singura companie auto căreia i s-a permis intrarea pe piaţă fără un partener local", deoarece "nu există nicio tehnologie care merită transferată".

În finalul analizei sale, Wolf Rich-ter încearcă să determine preţul unei acţiuni Tesla în condiţiile în care nu ar fi vorba despre pierderi anuale nete de 4,92 de dolari pe acţiune, ci de un câştig similar, în condiţiile unui indicator PER (n.a. price earnings ratio, raportul dintre preţul acţiunii şi profitul pe acţiune) de 20.

Rezultatul de 98,4 dolari pe acţiune, de peste 6 ori mai mic faţă de preţul de pe piaţă, îl determină pe analis-tul american să afirme că "aceasta este dimensiunea nebuniei actuale".

Până unde se poate ajunge? Nimeni nu mai ştie sau poate că toţi au obosit să mai alerge după iluzii tot mai scumpe.

Opinia Cititorului ( 13 )

  1. Foarte bun articolul !

    1. Dl. Rechea spune lucrurilor pe nume de multe ori dar multi vor sa simta pe buzunarul lor realitatea. Nu pot sa dispara vinzatorii de iluzii asa cum nu dispar nici cumparatorii lor

    Da. Total de acord.

    Actiunea Tesla se comporta ca Bitcoin-ul inainte de spargerea bulei sale. 

    Actiunea Tesla e noul Bitcoin. Avem o noua bula, domnilor. 

    Interesant de vazut ca omenirea investitionala gaseste intotdeauna un nou activ in care sa-si puna sperante imense nejustificate de cifre. Aste e o posibila explicatie. 

    A doua ar fi fenomenul short-squeeze, facut de cei care stiu ca compania este supraevaluata si au inceput sa short-eze actiunea, dar ea creste, asa ca sunt nevoiti sa cumpere si mai multe actiuni la un pret si mai mare ca sa-si acopere pozitiile de pierdere...fapt ce creeaza un cerc vicios. 

    Concluzionez ca totul se va prabusi la un moment dat, dar cine e in masura sa stie exact cand?

    Pana atunci pretul e clar nejustificat si culmea, e in urcare. 

    1. Nu stiu ce bula bitcoin s-a spart. pretul bitcoinului creste in medie, desi oscileaza foarte mult.Ca multi au crezut ca pot vinde la 20.000, e treaba lor. Cat despre tesla nu stiu prea multe dar faptul ca nu are profit, nu e un argument ca pretul actiunilor nu valoreaza atat. Defapt eu nu am incredere si nu am sa cumpar niciodata aciuni ale companiilor care au profit prea mare. Pentru ca nu investesc, si asta spune ceva despre viitorul companiei..

    Discutiile despre masini electrice devin parca totmai emotionale. Mie articolul mi se pare destul de pesimist, sau scris dintr-un punct de vedere anti masini electrice. Musk e un vizionar si iluzionist in acelasi timp. Daca viziunile lui vor avea succes vom vedea probabilo in cateva zeci de ani. Tesla a luat-o de la zero. Au construit de la zero capacitati de productie, au investit in cercetare, in personal etc. E normal sa acumuleze datorii foarte mari. Probabil investitia se va amortiza in 20-30 de ani. Poate mult mai repede, daca Tesla reuseste sa arunce pe piata si niste masini mai ieftine.

    Eu nu-mi fac griji pentru Musk. Autovehiculul electric e viitorul - Masinile pe baterie pentru oras si distante scurte, pila de hidrogen pentru distante lungi, trafic greu etc. Cererea va creste constant si am impresia (nu certitudinea) ca o mare parte din veniturile Tesla vor venii din date si informatii utilizatorilor. In plus bateriile stricate (capacitate  

    1. Bah Jiji, eu cred ca tu fumezi marijuana exact cum fumeaza Musk. Sigur lumea din jurul tau este de culoare mult mai roz decit o vezi acuma. Pesimismul lasa-l la cei care vad cu ochii realitatii aceasta masina Tesla ce este o balega de diferite culori, impachetata in poleiala marketingului profesionist.

    mi se pare un articol ridicol, a incerca sa evaluezi dezvoltarea tehnologica in dolari si centi de azi. E fix ca si cand autorul ar fi scris despre apple versus nokia cand a aparut iphone. Nokia facea un profit foarte mare iar Apple de abia inventase un produs. As vrea si sa va aduceti aminte ca amazon a pierdut bani in toti primii 12 ani de activitate, investind practic mai multi bani decat avea in extindere. Azi valoreaza un trilion de dolari , una dintre cele 4 firme de pe planeta: Apple, Amazon, Alphabet si Microsoft. Musk, cu tot stilul lui excentric, are Midas touch , a facut un mare succes din tot ceea ce a atins. Tocmai de asta scurtii la tesla pierd miliarde de dolari in fiecare luna, pentru ca nu pot pricepe .

    1. Una e sa fie o companie buna, cu valoare ridicata pe termen lung, cu un fondator cu viziune si succese in spate, si alta ca pretul actiunii sa ia o directie apropae de 90 de grade catre nord. Ori articolul sublinieaza ca fundamentele economice ale companiei nu justifca pretul actiunii.

      Dar nu e primul caz si nici ultimul, s-au mai vazut asemena povesti...toti sfarsesc prin explozia bulei. 

      Bitcoin de exemplu a depasit faza de bula si acum e un asset matur. La fel va fi probabil cu Tesla, dar poate ne inselam.

      Ori scurtii sunt la fel de idioti ca lungii, la actualele preturi, desigur. Amandoua tabere joaca cu focul. 

      Prescienta lui Bezos cind a spus ca Amazon va fi in faliment in 5 ani nu ai mentionat-o. Sa nu confundam vinzarea iluziilor cu cu midas touch. Daca nu ar fi hiperismul bursei si pierderea din fondurile de pensii ce joaca la cacialma impreuna cu Federal reserve nu cred ca ai mai putea vorbi despre o evaluare la un trilion.

      Valorile se contruiesc de obicei cu multa sudoare si nu se pot tipari. Cred ca esti prea tinar ca sa intelegi ca istoria se repeta si nu rimeaza. 

      O, deci tu spui ca e justifcat pretl actiunii Tesla...

      Probabil ai fost de acord si cu pretul BTC la 19k de dolari...

      Istoria se repeta si nu rimeaza...mare adevar invoci, dar vad ca nu tii cint de ea. 

      Bitcoin nu este nici pe departe un asset matur ci va fi in momentul cand devine un instrument de plata la scara larga, insa inca nu suntem pregatiti pentru asta. Intai de toate sa devina un obicei la scara larga platile cu telefonul prin nfc. Nu ai cum sa compari Bitcoin ce nu are o valoare palpabila cu Tesla care produce masini electrice din ce in ce mai populare, ca sa nu spun cele mai destepte masini din lume. Masinile astea primesc performante in plus la fiecare upgrade? Ce producator mai ofera asa ceva? Tesla este precum Apple, ei iti ofera pachetul complet hardware+software foarte bine optimizat. Alti producatori depind de terti pentru o multime de aspecte cheie precum baterii, softuri, etc. Inca sunt producatori de masini care in momentul de faţă negociaza contracte cu furnizori de baterii care sunt doar 2-3, Musk livreaza sute de mii de masini.

      Btc creste in medie. nu stiu ce 20.000 vorbesti aia a fost pentru o secunda. BTC creste si va mai creste incet incet, plafoanele devin suporturi. Cine spune ca btc a valorat 20.000 e in bula. nu BTC.

      Argumentul ca nu are profit nu e un argument ca actiunea nu valoreaza atat. Desi nu spun ca actiunea valoreaza atat. Firmele noi investesc peste 100%. defapt nu recomand nimanui sa cumpere actiuni la companiile care sunt noi si au profituri prea mari. Pentru ca nu investesc, nu inoveaza. nu au cheltuieli, de aia nu au profit. Da na Romanii se pricep la toate.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
BTPay
Nuclearelectrica

Curs valutar BNR

19 Oct. 2020
Euro (EUR)Euro4.8746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1456
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5464
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.3917
Gram de aur (XAU)Gram de aur254.7806

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

AAGES GROUP
ROMANIAN ENERGY DAY 2020
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
14 Noiembrie - Noaptea Muzeelor
Legal Accelerators
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie