Studiile arată o schimbare în obiceiurile tinerilor în comparaţie cu generaţiile anterioare. Dacă în ultimii ani, comportamentele asociate în mod tradiţional cu tineretul erau consumul de alcool, fumatul sau petrecerile, astăzi acestea au pierdut teren în favoarea unor rutine mai concentrate pe îngrijirea personală, sănătatea fizică şi mentală şi bunăstarea pe termen lung. Acest lucru înseamnă că şi companiile care sunt integrate în viaţa de zi cu zi a tinerilor merită atenţie din partea investitorilor, arată analiştii XTB, companie de investiţii pe bursele internaţionale, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Concret, investiţia în brandurile acestea nu înseamnă doar a paria pe rezultate financiare, ci şi pe transformările culturale şi de consum care vor modela următoarele decenii.
Companiile care înţeleg tinerii devin lideri bursieri
Generaţiile Alpha, născută după 2010, şi Z, care a venit pe lume la sfârşitul anilor 1990, sunt primele care au crescut în întregime în secolul XXI. Astfel, aceştia sunt tineri digitali, obişnuiţi cu tehnologia, asistenţii virtuali şi inteligenţa artificială încă de la o vârstă fragedă. Trăsăturile comune includ o afinitate ridicată pentru conţinutul vizual şi interactiv, o influenţă asupra obiceiurilor de cumpărare ale familiei şi o preocupare mai mare pentru sustenabilitate şi sănătate mentală.
Odată cu fiecare schimbare generaţională, apar companii care devin puncte de referinţă cotidiene pentru tineri şi care pot capitaliza această relevanţă culturală pe piaţa bursieră.
Lululemon
Lululemon a început ca un brand de yoga, dar ulterior a devenit un simbol al îmbrăcămintei sportive pentru tineri, purtată atât în sala de fitness, cât şi în afara acesteia. În ultimii ani, a fost unul dintre brandurile de haine cu cea mai rapidă creştere din SUA, cu venituri anuale de aproape 10 miliarde de dolari şi o marjă operaţională mai mare decât cea a giganţilor precum Nike sau Adidas. La nivel internaţional, a fost raportată o creştere a vânzărilor de peste 20% în al doilea trimestru, indică analiştii XTB.
Compania este foarte populară în rândul tinerilor din mediul urban şi de vârstă universitară din SUA şi Canada, până la punctul în care apar pe TikTok trenduri precum „efectul Lululemon” sau a fi „o fată/un băiat Lulu”.
Pentru că aceste noi generaţii de tineri acordă prioritate sănătăţii fizice şi esteticii, Lululemon se poziţionează ca un brand cu o puternică expansiune internaţională şi capacitatea de a păstra consumatori tineri, cu venituri ridicate.
Uber
Un alt jucător important în piaţă, Uber, s-a impus ca fiind cea mai recunoscută platformă de ridesharing la nivel global, cu peste 150 de milioane de utilizatori activi lunar. În al doilea trimestru al anului, a generat o creştere a veniturilor de 18%, surprinzând pozitiv piaţa.
Pentru generaţia Z, care amână achiziţionarea propriilor maşini, şi generaţia Alpha, care va creşte într-o lume mai urbană şi mai durabilă, Uber reprezintă standardul pentru transportul flexibil.
Diversificarea sa cu Uber Eats şi investiţiile în maşini autonome îi consolidează potenţialul de creştere şi îl fac un actor-cheie în economia tinerilor. Aceştia apreciază opţiunile sănătoase, dar şi rapiditatea. Uber Eats, care reprezintă deja aproape 30% din veniturile totale ale companiei, răspunde acestei duble cereri: mâncare sănătoasă şi livrare în câteva minute. De fapt, în cadrul aplicaţiei, restaurantele cu mâncare sănătoasă au înregistrat o creştere de două cifre a comenzilor în ultimii ani, în special cele pe bază de plante.
WW International
WW International (anterior Weight Watchers) este de asemenea în atenţia tinerilor, după ce s-a reinventat ca o platformă completă de wellness şi are peste 3,5 milioane de abonaţi digitali. Piaţa globală de wellness este estimată la peste 5 trilioane de dolari, iar WW îşi caută locul în această industrie în plină expansiune, explică XTB, companie de investiţii pe bursele internaţionale.
Pe lângă programe digitale, WW a lansat antrenori virtuali şi noi alianţe strategice care o apropie de tineri, conectându-se la tendinţa de a avea grijă atât de corpul, cât şi de sănătatea lor mentală.
Aceasta din urmă este una dintre principalele schimbări în rândul tinerilor - discuţiile despre anxietate, terapie sau îngrijirea psihologică nu mai sunt un tabu. Pandemia a accelerat această conştientizare, iar astăzi există un interes crescând pentru echilibrul dintre corp şi minte.
Aplicaţiile de meditaţie, practicile de mindfulness sau pur şi simplu căutarea unor medii mai calme fac parte din această nouă cultură a bunăstării, care coexistă cu hiperconectivitatea digitală şi cerinţele academice sau profesionale.
Roblox
Cu peste 111 milioane de utilizatori activi zilnic, Roblox nu este doar un joc video, ci o platformă unde tinerii se joacă, creează lumi şi socializează, totul pe o platformă digitală extrem de activă.
În SUA, mai mult de jumătate dintre copiii sub 16 ani folosesc Roblox în fiecare lună, ceea ce îl face un ecosistem central pentru tineri. Modelul său de afaceri bazat pe tranzacţii şi conţinut creat de utilizatori asigură o bază de venituri recurente şi un angajament greu de egalat în industria divertismentului digital. Tinerii petrec mult timp în faţa ecranelor, cum ar fi smartphone-uri, tablete, console de jocuri video, televizoare şi computere. În medie, copiii cu vârste cuprinse între 8 şi 18 ani din Statele Unite petrec 7 ore pe zi în faţa ecranelor, iar o mare parte din acest timp este petrecut pe Roblox, punctează analiştii XTB.
O analiză din 2024 a estimat că Roblox are în medie de două până la trei ori mai mulţi utilizatori activi lunar decât PlayStation, reprezentând de 2,85 ori numărul de utilizatori. De fapt, în ultimul trimestru, a raportat că creşterea şi implicarea utilizatorilor săi continuă să fie excepţionale, cu o creştere de 41% de la an la an.
Spotify
Spotify este liderul mondial în domeniul streamingului de muzică, cu peste 696 de milioane de utilizatori activi lunar, dintre care 276 de milioane sunt utilizatori plătitori. În al doilea trimestru al anului 2025, veniturile sale au crescut cu 10% faţă de anul precedent, ajungând la 4,2 miliarde de euro. Platforma şi-a extins aria de acoperire cu podcasturi şi conţinut de wellness, oferind peste 5 milioane de emisiuni în catalogul său.
Pentru tineri, Spotify este poarta de acces către artiştii descoperiţi pe TikTok şi către cultura audio în creştere. Modelul său de abonament recurent şi extinderea către noi formate îl fac un actor indispensabil în viaţa digitală a generaţiilor Z şi Alpha, asigurându-i relevanţa în ecosistemul cultural şi tehnologic.
Se estimează că aproximativ 29% dintre utilizatorii globali ai Spotify au vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani. Alţi 26% au vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, ceea ce înseamnă că mai mult de jumătate din baza de utilizatori aparţine în mod clar grupurilor mai tinere.
Toate aceste companii - Uber, Lululemon, WW International, Robinhood, Roblox şi Spotify - reprezintă obiceiuri care definesc generaţia Z şi generaţia Alpha.
Opinia Cititorului