TradeVille: Oferta Cris-Tim, în derulare

F.A.
Ziarul BURSA #Companii / 22 octombrie

Sursa foto: facebook/ Cris-Tim

Sursa foto: facebook/ Cris-Tim

Oferta publică de subscriere a Cris-Tim Family Holding SA, desfăşurată între 17 şi 29 octombrie 2025, îşi propune să atragă până la 473,6 milioane de lei, la un preţ fix de 17,5 lei/acţiune pentru investitorii de retail, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

TradeVille: Oferta Cris-Tim, în derulare

Principalele caracteristici ale ofertei

-Tipul valorilor mobiliare: ordinare, nominative, dematerializate, conferind drepturi de vot şi dividende

-Tip: Ofertă publică (IPO)

-Perioada ofertei: 17.10 - 29.10 (ora 12:00)

-Valoarea ofertei: până la 473.666.672 lei

-Număr de acţiuni în ofertă: până la 27.066.667 acţiuni (6.200.000 acţiuni noi oferite de societate şi vânzarea a până la 20.866.667 acţiuni existente)

-Posibilitatea de supra-alocare: până la 1.353.333 acţiuni

-Free-float estimat la încheierea ofertei: maxim 35%

-Valoarea nominală: 1 leu/acţiune

-Tranşe: oferta este împărţită în două tranşe - 15% dedicată investitorilor de retail (4.060.000 acţiuni) şi 85% celor instituţionali (23.006.667 acţiuni)

-Preţul de subscriere: 16,5-17,5 lei/acţiune. Investitorii de retail pot subscrie acţiuni la preţul fix de 17,5 lei/acţiune

-Discount: în primele patru zile lucrătoare din ofertă, subscrierea se face la un discount de 5% din preţul final de ofertă

-Subscrierea minimă: 300 de acţiuni

Piaţa pe care vor fi listate acţiunile: piaţa reglementată a BVB

-Destinaţia fondurilor obţinute: finanţarea planurilor de dezvoltare a companiei.

Până la momentul scrierii acestei analize, subscrierile însumau 2,7 milioane de acţiuni, reprezentând 67% din totalul tranşei dedicate investitorilor retail (47,5 milioane de lei).

Informaţii despre emitent

Cris-Tim este unul dintre cei mai mari producători de mezeluri şi produse alimentare din România, cu o istorie care începe în 1992 ca o afacere de familie. Grupul deţine un lanţ complet integrat de producţie, de la ferme proprii şi abatorizare până la procesare, ambalare şi distribuţie. Compania este primul producător român care a introdus conceptul de eticheta curată, eliminând E-urile din produse.

Linii de business Cris-Tim

1. Mezeluri

-Reprezintă activitatea centrală a grupului şi principalul generator de venituri.

-Include brandurile Cris-Tim, Obrăjori, Matache Măcelaru', Csardas şi Alpinia.

Producţia este realizată în două fabrici moderne:

- Fabrica Recunoştinţă (Filipeştii de Pădure) - 60.000 mp, cea mai mare unitate, dotată cu linii pentru produse fierte-afumate, crud-uscate, specialităţi şi catering. Dispune de depozit automatizat, cogenerare pe gaze şi panouri solare (3 MW).

- Fabrică Măgureni - 6.000 mp, unitate integrată cu aceleaşi secţii de producţie, cogenerare şi panouri solare (0,5 MW).

2. Ready Meal (mâncăruri gata preparate)

Dezvoltată sub brandul Bunătăţi Gătite de Cris-Tim

Include două unităţi de producţie:

- Fabrica Bucureşti - produce salate şi mâncăruri gătite (capacitate 14 tone/zi).

- Fabrica Filipeştii de Pădure - produse pentru grătar şi sosuri (6 tone/zi).

Poziţionarea societăţii pe piaţa de mezeluri şi ready-meals

Industria alimentară din România este dominată de consumul de carne, înregistrând o medie de 75,8 kg per locuitor în 2023, din care carnea de porc şi pasăre reprezintă peste 89%, potrivit INS. Piaţa producătorilor de carne, unde sunt incluşi şi producătorii de mezeluri, este una foarte fragmentată, incluzând un număr foarte ridicat de jucători de dimensiune mică şi medie - aproximativ 400 de societăţi cu cifră de afaceri mai mică de 5 milioane de euro, potrivit datelor din 2023.

TradeVille: Oferta Cris-Tim, în derulare

Conform prospectului de listare, cota Cris-Tim la nivelul pieţei de mezeluri în termeni valorici era de 14,3% în 2024, în creştere semnificativă raportat la procentul din 2022, de 11,9%. În termeni de volum, cota de piaţă s-a majorat de la 9,3% în 2022 la 10,6% în 2024. Diferenţa dintre cotele de piaţă în valoare şi volum este explicată prin poziţionarea Cris-Tim pe segmentul premium, cu preţuri peste media pieţei. Cei mai importanţi competitori ai companiei pe piaţa de mezeluri sunt Caroli Foods, Fox, Meda şi Aldis.

Piaţa locală de ready-meals este una relativ tânără în România, înregistrând un ritm accelerat în ultimii ani. Cris-Tim este unul dintre cei doi jucători principali ai acestei pieţe, restul competitorilor fiind de dimensiuni semnificativ mai mici. Cota de piaţă în anul 2024 s-a ridicat la 36,4% (considerând doar categoriile de produse în care compania este activă).

Situaţia financiară a emitentului

- Contul de profit şi pierdere

În anul 2024, veniturile totale din contracte cu clienţii (terţi) ale grupului Cris-Tim au atins valoarea de 1,12 miliarde de lei, marcând o creştere de 7,1% faţă de anul precedent (1,05 miliarde de lei) şi de 20% comparativ cu 2022. Creşterea a fost susţinută în principal de performanţele segmentului Mezeluri, care continuă să reprezinte pilonul central al activităţii companiei. Segmentul Mezeluri a generat 963,97 milioane de lei, reprezentând aproximativ 86% din totalul veniturilor, în creştere cu 8% faţă de 2023 şi cu 22% faţă de 2022. Evoluţia pozitivă s-a datorat în special creşterii volumelor vândute cu 3,5% şi avansului preţului mediu de vânzare cu 4,3%. Această tendinţă a reflectat consolidarea brandului pe piaţa internă şi o cerere stabilă pentru produsele tradiţionale. În primele şase luni din 2025, segmentul Mezeluri a înregistrat o creştere de 2,7%, generând 88% din veniturile totale ale companiei.

Segmentul Ready-Meals (produse gata de consum) a înregistrat venituri de 105,67 milioane de lei, în creştere cu 5,3% faţă de anul anterior şi cu 10% comparativ cu 2022, avans determinat de o majorare a volumelor vândute cu 5,4%, deşi preţul mediu de vânzare a scăzut uşor, cu 0,1%. Acest segment a contribuit cu 9,4% la veniturile totale obţinute de companie în 2024. În primul semestru din 2025, această categorie a continuat să se dezvolte, cu un avans de 19,5% faţă de perioada similară din 2024 (10,6% din veniturile totale).

Celelalte segmente de activitate au generat 51 de milioane de lei, în scădere cu 3,1% faţă de 2023. Scăderea se explică prin reclasificarea în 2025 a activităţilor de distribuţie de produse lactate în categoria ”Alte venituri din contracte cu clienţii”.

La nivel de pieţe, cea internă a avut o pondere dominantă, de 93,2%, cu o creştere de 7,4%, în timp ce exporturile au avansat cu 4,1%, atingând 75,9 milioane de lei. Principalele pieţe externe au fost Germania (19,4%), Spania (18,4%) şi Italia (17,1%), care au generat împreună aproape jumătate din veniturile externe totale.

Veniturile financiare, reprezentate integral de dobânzi, au urmat un trend descendent în ultimii ani, scăzând de la 12 milioane de lei în 2022 la 4,3 milioane de lei în 2024, acestea provenind preponderent din dobânzile aferente împrumuturilor intra-grup acordate de societate, notează TradeVille.

Cheltuielile operaţionale ajustate ale Cris-Tim au fost dominate de costurile cu materiile prime, consumabilele şi mărfurile, care au reprezentat 66,4% din total, în creştere uşoară faţă de anul anterior. Cheltuielile cu beneficiile angajaţilor au avut o pondere de 18%, iar cele cu amortizarea şi serviciile prestate de terţi au rămas relativ stabile, în jur de 4-5%. Per ansamblu, compania a înregistrat în 2024 o îmbunătăţire a eficienţei operaţionale datorită optimizării costurilor şi investiţiilor în energie regenerabilă.

EBITDA a atins 166,8 milioane de lei, în creştere cu 8,1% faţă de 2023, susţinută de reducerea costurilor cu materiile prime şi de optimizarea preţurilor de vânzare. EBIT a urcat la 120,4 milioane de lei (+1,6% faţă de anul anterior), reflectând îmbunătăţirea profitabilităţii operaţionale, în special pe segmentele Mezeluri şi Ready-Meals. Profitul net la finalul perioadei s-a situat la 87,6 milioane de lei, în creştere cu 6% faţă de 2023, iar marja netă s-a menţinut la un nivel solid, de 7,8%.

- Bilanţ

Bilanţul Cris-Tim arată o creştere semnificativă a totalului activelor, de la 666,2 milioane de lei în 2022 la 879,5 milioane de lei la 30 iunie 2025. Numerarul şi echivalentele de numerar rămân relativ reduse în perioada analizată, atingând 11,57 milioane de lei în primele şase luni ale anului curent. Datoriile totale au crescut de la 485,6 milioane de lei în 2022 la 595,7 milioane de lei la 30 iunie 2025, dintre care datoriile pe termen lung au însumat 131,92 milioane de lei, iar cele pe termen scurt 463,75 milioane de lei.

- Strategia de investiţii Cris-Tim (2025-2030)

Planul de investiţii al societăţii pentru perioada 2025-2030 are o valoare totală de aproximativ 890 de milioane de lei, din care 374,1 milioane de lei reprezintă investiţia eligibilă contractată prin programul naţional multianual al Guvernului României, Investalim. Programul prevede o contribuţie de 39,4% din partea societăţii, iar restul de 226,6 milioane de lei provine din ajutor de stat. Sumele suplimentare, în valoare de 131,2 milioane de lei, vor fi susţinute de societate pentru atingerea unei investiţii totale de 505,3 milioane de lei în cadrul aceluiaşi proiect.

TradeVille: Oferta Cris-Tim, în derulare

Principalele obiective de investiţii

Extinderea capacităţii de producţie din Filipeştii de Pădure

- Creşterea capacităţii zilnice cu aproximativ 120 de tone faţă de media anului 2024;

- Dezvoltarea capacităţii de stocare a materiilor prime congelate (până la 25.000 tone, în depozite frigorifice);

- Construirea unei capacităţi de gospodărire a apelor uzate (1.000 mc/zi).

Optimizarea fluxurilor de producţie

- Creşterea eficienţei operaţionale şi reducerea costurilor prin introducerea de echipamente moderne.

Dezvoltarea infrastructurii logistice la Filipeştii de Pădure

- Creşterea eficienţei distribuţiei produselor şi modernizarea administrării flotei proprii de transport;

- Închiderea centrului logistic din Mogoşoaia şi transferul operaţiunilor către noul hub logistic.

Crearea unei noi capacităţi de producţie pentru gama Ready-Meals

- Amplasată tot la Filipeştii de Pădure, investiţia este estimată la 112 milioane de lei.

Modernizarea flotei de transport şi autoturisme

- Înnoire planificată începând cu anul 2025 şi continuând treptat până în 2029.

Politica de dividende

Începând cu exerciţiul financiar imediat următor ofertei publice, Cris-Tim îşi propune să distribuie, sub formă de dividende ordinare, cel puţin 50% din profitul net anual individual distribuibil. De asemenea, compania îşi rezervă dreptul de a acorda, la discreţia Adunării Generale a Acţionarilor, dividende extraordinare din câştigurile reportate, dacă acestea sunt disponibile. Dividendele vor fi declarate pe baza situaţiilor financiare anuale întocmite conform standardelor IFRS.

Factori de risc pentru businessul Cris-Tim

-Situaţia economică: Situaţia companiei poate fi influenţată de încetinirea consumului, consolidarea comerţului modern şi majorarea costurilor de producţie. În acelaşi timp, intervenţiile guvernamentale privind preţurile şi restricţiile la import pot amplifica presiunile asupra profitabilităţii. Expansiunea comerţului online alimentează competiţia, obligând compania să îşi adapteze rapid strategia de preţuri şi să optimizeze costurile pentru a rămâne competitivă.

-Fluctuaţiile de preţ: Preţul cărnii, principala materie primă pentru linia Mezeluri, poate fluctua semnificativ, influenţat de factori externi, precum reglementări sau situaţii geopolitice. Lipsa instrumentelor de hedging în Europa face ca aceste variaţii să afecteze direct costurile şi marjele companiei, putând necesita ajustări de producţie şi strategie.

-Siguranţa alimentară: Activitatea companiei este supusă unor reglementări stricte privind siguranţa alimentară, igiena şi calitatea produselor, fiind verificată periodic de autorităţi. Există riscuri legate de sănătatea animalelor, apariţia bolilor sau incidente de siguranţă alimentară, care pot afecta aprovizionarea, producţia şi încrederea consumatorilor. Astfel de situaţii pot genera costuri suplimentare, procese, rechemări de produse şi prejudicii de imagine, cu impact negativ asupra rezultatelor financiare şi a capacităţii operaţionale.

-Comportamentul consumatorilor: Compania se confruntă cu provocarea de a anticipa nevoile şi preferinţele consumatorilor, influenţate de factori sociali precum puterea de cumpărare şi structura demografică. Schimbările în comportamentul de consum şi extinderea canalelor online pot afecta poziţia pe piaţă. Totodată, creşterea interesului pentru produse sănătoase sau alternative la carne impune adaptare rapidă şi inovaţie continuă.

-Sezonalitate: Compania este expusă fluctuaţiilor sezoniere specifice industriei alimentare, cu vânzări maxime în august şi scăderi notabile în lunile de iarnă. În 2024, 52,8% din venituri au fost realizate în a doua jumătate a anului. O performanţă slabă într-un trimestru sau sezon poate genera stocuri excedentare şi afecta rezultatele anuale. Prin urmare, planificarea producţiei şi a resurselor este esenţială, iar o adaptare întârziată la aceste variaţii poate influenţa negativ stabilitatea veniturilor şi performanţa financiară pe termen lung.

-Investiţii: Compania urmăreşte o strategie de dezvoltare ce include investiţii şi achiziţii, precum participarea la programul ”Investalim” pentru modernizarea producţiei. Există riscul ca în viitor să nu identifice oportunităţi adecvate sau să nu finalizeze tranzacţiile în condiţii avantajoase. Procesul de integrare poate genera costuri suplimentare şi dificultăţi operaţionale, iar eşecul unor astfel de proiecte ar putea afecta performanţa financiară şi perspectivele de creştere ale companiei.

Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: Prospect IPO Cris-Tim Family Holding, TradeVille.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

cristim.ro
rominsolv.ro
Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Oct. 2025
Euro (EUR)Euro5.0832
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.5076
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8542
Gram de aur (XAU)Gram de aur600.4050

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
hipo.ro
sustenlandia.com
immromania.eu
world-nuclear-exhibition.com
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb