Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită Parlamentului şi ASF schimbarea modului de aplicare a sistemului bonus-malus pentru poliţele RCA şi raportarea exclusivă a daunalităţii la conducătorul auto, potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
În sistemul actual, dacă o persoană fizică sau juridică are mai multe autovehicule, pe fiecare dintre acestea va înregistra o clasă diferită de bonus-malus, în funcţie de istoricul incidentelor fiecărei maşini în parte. În afară de această excepţie, sistemul de bonus-malus este conceput să se aplice pentru proprietarul autoturismului. Mai exact, pe întreaga perioadă de deţinere a unui autoturism, proprietarul este cel care va primi bonusurile sau i se vor imputa penalizările, indiferent de persoana căreia i-a încredinţat spre utilizare autoturismul, reclamă FORT.
Spre exemplu, dacă soţia deţine un autoturism, dar soţul este cel care îl conduce frecvent, orice accident provocat de acesta va fi imputat tot soţiei, ca unică răspunzătoare pentru vehiculul asigurat, iar în cazul unui proprietar persoană fizică, "firma rămâne cu malus-ul, iar şoferul < profesionist > migrează nestingherit către altă victimă", acuză Federaţia.
Totodată, transportatorii se plâng de faptul că poate fi asigurat un posesor de autovehicul, fără să deţină permis auto.
În aceste condiţii, FORT solicită ca sistemul malus-bonus să nu-i fie aplicat proprietarului maşinii, ci şoferuluii, iar istoricul incidentelor (malus-ul sau bonus-ul, dacă nu există evenimente) trebuie înregistrate în baza de date CEDAM exclusiv după datele de identificare ale şoferului, chiar şi în cazul persoanelor juridice cu mai multe autovehicule (cum este cazul transportatorilor).
În situaţia în care acelaşi autovehicul deţinut de o persoană fizică este condus de mai mulţi şoferi, aceştia trebuie să se regasească pe poliţa RCA, iar în cazul unui eveniment rutier, malus-ul să se înregistreze pe numele persoanei ce conducea autovehiculul în momentul producerii evenimentului, mai solicită FORT, adăugând că trebuie anulată posibilitatea ca un proprietar de autovehicul fără permis de conducere să apară pe o poliţă de asigurare.
Potrivit Federaţiei, prin aceste schimbări, ar avea loc: creşterea responsabilităţii conducătorilor auto profesionişti ce vor "purta" în spate povara malus sau avantajul bonus; schimbarea comportamentului în trafic al acestora, precum şi cel al şoferilor cu permisul proaspăt luat; sporirea siguranţei rutiere; reducerea evenimentelor rutiere (şi, implicit, a ratei medii a daunalităţii la nivel national) şi, nu în ultimul rând, diminuarea costurilor cu asigurarea obligatorie.
"Federaţia Operatorilor Români de Transport consideră că numai astfel de măsuri de tip proactiv pot îmbunătăţi semnificativ situaţia în care se află piaţa asigurărilor", conchide FORT.