LUCIA MORARIU, EXIMTUR:"Nu mai este deloc uşor să conduci o agenţie de turism"

A consemnat ADELINA TOADER
Ziarul BURSA #Companii #Turism /

Lucia Morariu: " Greutatea implementării directivei se simte în întreaga Uniune Europeană, nu doar în cazul noastru. Probabil că se vor mai face şi corecturi, ca în cazul oricărei directive va fi şi o perioadă de timp în care se face o evaluare".

Lucia Morariu: " Greutatea implementării directivei se simte în întreaga Uniune Europeană, nu doar în cazul noastru. Probabil că se vor mai face şi corecturi, ca în cazul oricărei directive va fi şi o perioadă de timp în care se face o evaluare".


"Estimăm că vom închide anul cu o creştere de cel puţin 7%"  

"Pe plan extern Turcia va fi principala destinaţie"

"Avem asigurare de 2,5 milioane de euro, o sumă cu mult peste nevoile noastre"

"Greutatea implementării directivei se simte în întreaga Uniune Europeană, nu doar în cazul noastru"

Elaborarea unei strategii de dezvoltare şi promovare a turismului şi dezvoltarea unui sistem informatic de evidenţă şi gestiune a operatorilor economici din turism trebuie să fie principalele priorităţi ale Ministerului Turismului, consideră Lucia Morariu, preşedinte fondator Eximtur.

Domnia sa ne-a acordat un interviu în cadrul căruia ne-a vorbit despre dificultăţile care apar pentru agenţiile de turism odată cu implementarea noii directive europene, dar şi despre destinaţiile cele mai căutate în 2019 şi despre noile circuite create de agenţie.

Reporter: Cum se vede până acum anul 2019 pentru turism în general, dar pentru Eximtur?

Lucia Morariu: În mod cert turis-mul intern va merge excepţional. Se văd creşteri încă din luna ianuarie atât pentru Litoral, cât şi pentru celelalte destinaţii din ţară. Estimăm că vom merge pe nişte creşteri serioase de cel puţin 30% la nivelul întregului an, dar este foarte posibil să fie şi un plus de 60%, totul depinde de cât de repede vor fi bugetate şi acordate voucherele de vacnţă din acest an. În general, noi înregistrăm un plus de 38% la cifra de vânzări în luna ianuarie, ceea ce ne indică că vom închide anul cu o creştere de cel puţin 7%. Anul trecut am închis cu o creştere de 20% şi cifra de vânzări a atins 66 milioane de euro.

Şi destinaţiile externe merg bine. Faţă de pachetele clasice pe care le avem în mod obişnuit, cu preţuri medii, am inclus şi pachete premium, organizate de noi. Ne bazăm că acestea ne vor ridica atât din punct de vedere calitativ, dar şi sub aspectul volumului de vânzări.

Zona de business travel o vedem relativ stabilă. Ea reprezintă o parte importantă pentru noi, fiind 50% din cifra totală de vânzări. Observăm, însă, o uşoară prudenţă a corporaţiilor în a aloca bugete pentru călătoriile cu scop de business, probabil şi datorită contextului internaţional şi încetinirii economiei globale. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în continuare pe acest segment. Nu ne aşteptăm la creşteri foarte mari în acest an, dar avem pe masă câteva contracte noi cu potenţial şi s-ar putea să înregistrăm şi aici creşteri, dar legate strict de activitatea noastră, nu de nivelul din piaţă. Apreciez că piaţa din zona business travel nu va avea creşteri până când nu se clarifică lucrurile legate de tendinţele din economia mondială.

În ansamblu, va fi un an bun, în special, datorită activităţilor leisure şi sus-ţinerii pe care Guvernul o dă turismului românesc prin sistemul voucherelor de vacanţă.

Reporter: Care credeţi că vor fi des-tinaţiile vedetă din acest an?

Lucia Morariu: Fără discuţie pe plan extern Turcia va fi principala des-tinaţie. Aici produsele sunt cu mult mai diverse şi în plus, numărul de operări charter cred că este cu peste 50% mai mare faţă de anul trecut. S-au introdus zboruri din oraşe noi din ţară care nu existau în trecut, ca Baia Mare, Oradea, vor fi mai multe zboruri şi din Suceava. Oferta pe Turcia este competitivă, sunt mai mulţi jucători pe piaţă. Cererea întotdeauna este mare, ţinând cont că raportul calitate-preţ este încă unul deosebit. Nu cred că ne vom confrunta cu scumpiri, care ar putea să vină din zona hotelierilor turci, nu de la operatorii noştri pentru că ei sunt mulţi şi competiţia este acerbă, putem să ajungem la creşteri şi de 50% pe această destinaţie. Turcia a crescut, anul trecut, cu 100%, cel puţin în cazul nostru.

În continuare, Bulgaria rămâne stabilă, are un segment sigur de turişti. Grecia va rămâne în continuare printre favorite, diversitatea destinaţiilor o face să fie mereu în top, a doua în cazul nostru, ca număr de turişti şi ca volum de vânzări. Nu cred că vor exista scăderi pe tendinţa de creştere a consumului în Grecia, dar nu va avea creşteri la fel de mari ca Turcia. Aces-tea sunt urmate de Spania, Portugalia, Croaţia care de vreo doi ani începe să îşi revină şi să fie din nou căutată, sunt destinaţii de vară pentru mare, pentru familii cu copii.

Pe destinaţiile interne, Litoralul este cel mai important în vânzări ca destinaţie, aici sunt de altfel şi cele mai multe unităţi de cazare şi are cea mai mare capacitate de vânzare. În cadrul Litoralului, Mamaia rămâne pe primul loc, dar se ridică frumos Venusul datorită inves-tiţiilor şi Cap Aurora. Şi investiţiile din Eforie Nord influenţează cota de piaţă.

Litoralul este urmat de Felix care este cea mai căutată destinaţie, are cel mai mare număr de locuri şi cu servicii din ce în ce mai bune. În plus, partea de servicii terapeutice a crescut, s-a ajuns la un nivel înalt şi datorită faptului că există o Universitate specializată în Oradea pentru terapeuţi de toate tipurile, cu mult peste cele din străinătate care ar putea concura.

După Felix, urmează staţiunile balneare clasice care se vând toate ca pâinea caldă. Oamenii caută SPA-uri şi tratamente preventive, merg aici şi pentru cure. S-au făcut investiţii serioase de-a lungul timpului în aceste unităţi, au fost renovate şi este efectiv o problemă să găseşti locuri în orice perioadă. Sovata dă pe afară de turişti tot timpul anului, noi avem contracte stabile şi un număr serios de locuri, cererea este foarte, foarte mare. Herculane, Govora, Covasna, Balvanyos, toate sunt căutate. Am angajat oameni în plus la fiecare 6 luni la acest department pentru a putea face faţă cererilor. Acest segment merge foarte bine şi are cel mai mare potenţial de creştere.

Reporter: Cât au reprezentat vânzările pe vouchere de vacanţă din totalul vânzărilor?

Lucia Morariu: Cred că din total turism intern am vândut peste 20% pe vouchere de vacanţă.

Reporter: Ce noutăţi le propuneţi anul acesta turiştilor?

Lucia Morariu: Am creat nişte programe care acoperă mari secvenţe culturale, oferind experienţe de călătorie unice, semnificative şi inedite. Astfel, avem câteva serii de programe pe care le propunem clienţilor: circuite în Mexic şi sejur în Cancun, circuite în Peru, în Chile, cu Insula Paştelui, Patagonia şi Argentina. De asemenea, le propunem turiştilor călătorii în Maroc sau Cuba, Japonia, safari în Tanzania şi sejur în Zanzibar sau safari în Kenya şi sejur pe plaja Diani Beach. Avem, de asemenea, circuite şi în Portugalia şi sejur la Oceanul Atlantic sau circuite în Canada de Est.

Reporter: Ce impact are intrarea în vigoare a Directivei Europene?

Lucia Morariu: Major. Problema nu se referă doar la garantarea pachetelor turistice, ci la ştiinţa de a identifica din ansamblul serviciilor vândute de o agenţie de travel sau de un operator economic, categoriile de combinaţii de servicii şi încadrarea lor ca pachete, ca servcii unice de călătorie sau ca servicii de călătorie asociate. Această încadrare necesită un management foarte aplicat. Este nevoie de definirea conceptelor şi un suport informatic care să te ajute să îi faci această identificare, să poţi să faci raportările res-pectivelor servicii şi bineînţeles să ai baza pentru a şti ce anume trebuie să garantezi. Noi am muncit la implementarea procedurilor din luna octombrie, până la sfârşitul lunii februarie, zi şi noapte. A fost nevoie de configurări în programele noastre IT de o complexitate ieşită din comun. Ne-am făcut propriile definiţii, concept şi sistem managerial şi am schimbat total procedurile şi circuitul documentelor pe zona aceasta datorită apariţiei directivei europene. Dar am avut resursele necesare, întreaga echipă de conducere a fost implicată, directorii de departamente şi totul a fost condus de mine personal. Eu am făcut conceptele, definiţiile, pentru că aşa este normal să fie. Mai este de lucru, va mai trebui să lucrăm mai ales în domeniul informatic, să automatizăm mai mult. Dar dacă mergi astăzi la Eximtur la oricare agend primeşti documentele făcute conform legii. Legat de garantare, pachetele pe care noi le vindem, de exemplu servicii de avion şi cazare se ridică la 100-300.000 de euro pe lună. Ne-am luat asigurare de 2,5 milioane de euro, o sumă cu mult peste nevoile noastre. Am decis să ne asigurăm pe această sumă astfel încât să nu avem probleme şi am avut norocul şi şansa să o primim fără probleme. Mai departe, în opinia mea, se va face diferenţa şi nu contează neapărat mărimea agenţiei, cât capacitatea de a implementa, deci pur management. Acum este foarte important şi am constatat că nu s-a înţeles de multe ori din directivă faptul că nu numai pachetele tip charter trebuie garantate, ci trebuie garantate şi aceste pachete combinate care erau făcute în mod direct de multe dintre agenţiile care iniţial şi-au cerut licenţă de intermediar.

O agenţie intermediară nu are voie să combine niciun serviciu pentru că atunci trebuie să-şi ia licenţă de organizator, să raporteze şi să garanteze. Sigur, sunt încă discuţii. Dar nu numai agenţiile trebuie să garanteze, ci orice operator economic care vinde pachete turistice. De exemplu, o companie aeriană sau un hotel trebuie să îndeplinească condiţiile legale şi să facă toate aceste proceduri, va avea nevoie de licenţă. Această directivă europeană se aplică oricărui operator economic, drept pentru care şi site-urile online care vindeau pachete combinate online, trebuie să fie foarte atente, la fel şi autorităţile, şi ministerul. Greutatea implementării directivei se simte în întreaga Uniune Europeană, nu doar în cazul noastru. Probabil că se vor mai face şi corecturi, ca în cazul oricărei directive va fi şi o perioadă de timp în care se face o evaluare. Această directivă este, totuşi, în vigoare din 2015, dar noi a implementat-o pe ultima sută de metri. Procedurile nu sunt complete şi nu sunt toate lucrurile clarificate, nici nu se poate, dar se va face diferenţa şi nu mai este deloc uşor să conduci o agenţie de turism.

Reporter: Vor fi descurajate noile agenţii online de turism?

Lucia Morariu: Nu, mai mult decât atât, agenţiile online au cel mai mare potenţial. Şi noi investim mult în această parte, am lasat recent noul site, acum clienţii noştri îşi pot face rezervările şi plata şi singuri, fără să mai fie nevoie de intervenţia consultantului de turism. Problema este că online, fără proceduri şi documente nu se poate. Amenzile sunt foarte mari, vor rămâne în piaţă cei care vor putea să respecte procedurile în condiţiile în care autorităţile vor fi prietenoase, nu împotriva mediului de afaceri. Cred că aşa va fi, cel puţin ministerul nostru are o abordare foarte prietenoasă şi realizează cât de complicat este pentru noi acum. Învaţă şi ei alături de noi.

Reporter: Care credeţi că ar trebui să fie priorităţile Ministerului, mai ales cu noul buget alocat?

Lucia Morariu: În primul rând domnul ministru Bogdan Trif a anunţat că redeschide birourile de promovare externă, ceea ce este un lucru bun. Au redefinit într-un mod corect, după părerea mea, funcţionarea lor pentru că erau la limita legii. S-a pierdut puţin contactul cu anumite pieţe odată cu închiderea lor şi este important să fie redeschise pentru că incoming-ul este în creştere. Noi deja nu mai facem faţă, avem nevoie să angajăm noi oameni.

Ministerul trebuie să întocmească proceduri legate de cheltuirea banilor de promovare, care nu este acoperită de legea achiziţiilor publice şi creează probleme.

Ministerul are în plan susţinerea autorităţilor locale pentru turism. Este nevoie şi de un sistem informatic, trebuie să aibă o evidenţă a turiştilor. Investiţiile în promovare trebuie evaluate pentru a şti în ce s-au investit banii. Pentru industria turismului, minis-terul a luat nişte măsuri bune: reducere TVA pentru hotelieri, buget mai mare la minister, vouchere de vacanţă.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
Invatamantul profesional dual - solutie pentru forta de munca
smart city industry awards 2019
PODUL DE LUT
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS