Mitul autostrăzilor

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 8 ianuarie 2008

Cătălin Avramescu

Mai mult ca în ceilalţi ani, autostrăzile au fost printre subiectele importante în 2007. În tradiţia locală, evident, nu pentru motive onorabile. Scandaluri cu lucrări făcute de mântuială, accidente teribile, licitaţii cu cântec, exproprieri telegrafiate şi note de plată care nu mai contenesc să creas-că. Iar peste toate acestea, deprimant, România este în continuare codaşa clasamentului european în ce priveşte lungimea autostrăzilor. Cât despre calitate, oricine a trecut pe "Autostrada Soarelui" - peste o sută de kilometri fără nicio benzinărie sau toaletă - ştie că nici nu poate fi vorba.

Iată de ce autostrăzile se vor bucura şi în 2008, an electoral, de atenţia politicienilor. Ne vor explica în ce fel vor fi verificate contractele existente, pe unde cred ei că trebuie să facă loc pentru "coridoarele europene" şi, mai ales, cât de mult sunt ei dispuşi să sprijine construcţia de noi autostrăzi. Pe bani mulţi de la Buget, evident.

Actuala clasa politică româ-nească se află într-o acută pană de idei. După ce refrenul "aderării la UE" şi-a epuizat utilitatea, ea s-a găsit în situaţia de a inventa noi sloganuri care să mimeze o activitate raţională. Iată de ce auzim tot mai des declaraţii avântate despre "integrare" sau despre "proiecte regionale". România are nevoie să-şi modernizeze "infrastructura", ni se spune, şi de aceea primul lucru pe agenda Guvernului ar trebui să fie construcţia de autostrăzi. De trei, cinci sau şapte miliarde de euro bucata.

Realitatea este, însă, că România nu are nevoie de autostrăzi noi. Ştiu că şoferii exas-peraţi de trafic îmi vor reproşa că nu voiesc progresul ţării. Dar faptele nu lasă loc de nicio interpretare.

Autostrăzile au sens atunci când trebuie să uneşti mari aglomerări urbane. Urmăriţi traseul autostrăzilor italiene sau germane şi veţi vedea că ele asta fac. Dar România e într-o situaţie aparte. Jumătate din populaţie trăieşte în mediul rural. Mai grav, chiar şi dintre cei care convenţional sunt consideraţi citadini, unii locuiesc în localităţi ridicate la rang de oraş doar din considerente pur electorale. Nici o treime dintre români nu trăiesc în ceva care seamănă a oraş veritabil.

Dintre aceştia, majoritatea trăiesc în oraşe mici şi medii. Oraşele mari sunt puţine. Între prima urbe a ţării (Bucureşti, circa 2 milioane de locuitori) şi a doua (Iaşi, circa 300.000) e o distanţă enormă în termeni de populaţie. Doar 25 de oraşe au peste 100.000 de locuitori. Doar 10 au peste 200.000.

Adăugaţi la datele demografice un alt fapt, elementar: cei mai mulţi români (inclusiv subsemnatul) nu au maşină. Şi mai puneţi la socoteală slaba dezvoltare a industriei şi comerţului. Câte centre comerciale sunt în provincie, în comparaţie cu, să zicem, centrul Greciei? - am ales intenţionat o zonă exasperant de săracă după standarde occidentale. Concluzia e una singură: traficul în România e firav. Iar o bună parte a sa este trafic local, provincial.

Oricine a văzut o autostradă reală, de genul celor care intră în Londra sau Milano, ştie că proporţiile traficului în Europa de Vest sunt de-a dreptul megalitice. În comparaţie, ambuteiajele de pe DN1, despre care ni se transmite isteric în fiecare duminică după-amiaza, sunt o glumă. Mai putem compara empiric cele două situaţii, din România şi din Occident, şi altfel. Mergeţi pe aproape oricare şosea românească. În afara câtorva cazuri patologice, generate de regulă de lucrări de modernizare care trenează, traficul e uşor. Am mers acum câteva săptămâni spre Petroşani, de la Târgu Jiu. Aveam senzaţia că sunt într-o rezervaţie naturală, în afara sezonului.

E popular să ceri autostrăzi "ca în Germania". Întrebarea e dacă avem ce face cu ele. Mult mai simplu şi mai ieftin e să modernizăm ce avem: şoselele naţionale. Pe acolo trece cea mai mare parte a traficului. Unde se circulă pe două benzi e deja foarte bine. Pericolele apar acolo unde nu e decât o bandă sau unde şoseaua traversează, nemarcată, localităţi. Cu bani mai puţini decât miliardele după care suspină politicienii s-ar putea delimita şi semnaliza bine drumurile, s-ar putea face rute ocolitoare, ori s-ar putea lărgi carosabilul. Oraşele mici şi satele ar deveni locuri mai atractive pentru locuit. Doar în câteva cazuri precise, cum ar fi centura Bucureştilor, s-ar justifica o autostradă.

Morala acestui articol nu e despre autostrăzi. E despre felul în care guvernanţii iau deciziile. Şi politicienii occidentali mai greşesc şi aruncă banii pe proiecte absurde. Guvernul britanic a cheltuit echivalentul unui miliard de euro pe Millennium Dome, care a fost un eşec financiar şi social. Diferenţa e însă că acolo ei îşi permit, pentru că au de unde. Altă diferenţă e că cei care fac prostii ajung să plătească.

Guvernele, ca şi persoanele, sunt failibile. Dacă îmi doresc ceva în noul an pentru noi, ca societate, este să începem să privim planurile guvernanţilor - oricăror guvernanţi - cu o doză de scepticism. Este, cred, primul pas, necesar, spre realism.

Opinia Cititorului ( 12 )

  1. cataline te rog sa intri in politica. eu sint mare admirator al tau si te-as vota (poate preiei conducerea pd ca e lipsa acuta de un lider cum cred eu ca ai putea sa fi tu)

    1. ba chiar si la pede minus el ;)

      Are suficiența îngămfată a idolului său politic cu trei ordine de mărime peste! – la nivelul manifestării publice, cel puțin. Băse a învățat să se exprime mai ponderat – când nu i-o ia gura pe dinainte :)) –, dar trompetele d-sale se pot dezlănțui în locul său la nesimțire, intoleranță și virulență – ș.cl., știți și voi :)) – maxime. 

      Revenind la… berbecul nostru (că oaie nu pot să-l nukesc), l-am urmărit într-o emisiune tv în care și-a arătat disprețul față de o întreagă categorie socio-profesională (breasla contabililor). Tot așa cum mentorul d-sale, până să întâlnească un anume medic, considera că singurul armean bun e un armean mort. Vreau să spun că exprimarea prezidențială trăda o asemenea concepție, nu că s-a exprimat în felul ăsta ;) 

      Așa că da, ar fi un bun locțiitor al Comandantului la cârma pd-l.

      Probabil că și remarca preopinentului Silviu era subtil-ironica. Io așa bănuiesc :D 

    in 2007 au murit pe sosele 2500 de oameni si un pampalau ca dumneata consideri constructia de autastrazi absurda. Multi repetenti ajung sa scrie prin ziare.

    locuiesc in iasi,moldova,zona privita ca cea mai saraca din tara.investitorii de anvergura au ocolit aceasta zona,chiar din lipsa infrstructuri,adica a unor strazi bune si rapide care sa faca legatura cu orice zona a europei.ce inseamna bune si rapide ,in loc sa faca de la iasi la granita cu ungaria 12 ore ,acest lucru sa se fac in 4 ore.dar pentru acest ziarist de bucuresti care se crede in buricul pamintului si pentru el alta zona a tarii nu are nicio importanta sau mai bine spus nu conteaza.bine ca se fac investitii in bucuresti ,restul d-zeu cu mila.aceste opinii sint 0(ZERO).NICI NU AR TREBUI SA-L MAI LASE SA SCRIE VREUN RIND PRIN ZIARE.

    nu ma mir ca merge tara asa cum merge daca si ziaristii scriu asemnea ineptii

    normal ca nu trebuie impanzita tara cu autostrazi ca in germania,dar este imperios necesar sa fie macar 3 care sa uneasca cele trei provincii istorice, si in primul rand sa avem o legatura decenta cu Europa. treaba asta este importanta atat pentru investitori ptr care apropierea de infrastructura este esentiala dar si ptr turism.oricum este de rasul curcilor ca in timp ce in SUA sunt 250 000 de km de autostrada la noi in tara sunt cam 235. oricum ramane interesanta mentalitatea acestui ziarist bucurestean care crede ca numai la el in oras ar trebui autostarda ca centura si in rest se circula ca la tara (poti merge zile in sir pana sa mai vezi vreo masina), mai ales ca eu sunt din cluj si pe la noi traficul este floare la ureche. sa nu mai vorbim de miile de morti de pe sosele in Romania din cauza drumurilor cu doar 2 benzi, sau de faptul ca la noi toate drumurile nationale trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu toate satele intalnite in cale. inca o data felicitari ptr asemenea tampenie de articol,poti cere o prima 

    Degeaba se agita "boicotul" de la 4, pentru ca nici autostrazile nu sunt mai sigure. Mortii de pe Bucuresti-Constanta si accidentele infioratoare de pe autostrada Bucuresti-Pitesti dovedesc ca autostrazile nu sunt scutite de probleme. Soferul roman e acelasi, fie pe autostrada fie pe sosea, din pacate.

    Bai baiatule, tu n-ai mintea acasa. Esti un cretin patent. Esti zero. Du-te-n ma'ta si lasa-ne'n pace! De unde stii tu ce e bine si ce e rau, pramatie? N-ai logica nici cat un copil fugit de-acasa. Sustii toate ineptiile pe care le-a sustinut candva Basescu chiar daca intre timp si el a inteles prostiile facute. Tu, de dobitoc ce esti, cred ca circuli pe langa drum, handicapatule!

    Mai tii minte, pupincuristule, cand sustineai ca, deoarece a pierdut Guvernul cateva procese de dreptul muncii impotriva unor functionari dati afara abuziv, Tariceanu este infractor? Aceeasi logica de tampit iti joaca feste acum. Tu ai fost respins de o comisie care a vazut ca nu esti sanatos, taica nu ca nu le-ar place mutra ta din ce in ce mai suferinda.

    Ma handicapatule, tu nici nu meriti sa mergi c-o masina (probabil de aceea nici n-o ai). Idiotule, aia din vest la care tot privesti dar nu intelegi nimic si-au dezvoltat reteaua de autostrazi in functie de dezvoltarea vietii economice,sociale,culturale si concomitent cu ea, sustinandu-se inevitabil una pe alta. Altfel nici nu se putea, plus ca autostrazile le faci pentru o perida lunga de timp (de ordinul multor zeci de ani), dezvoltand importante zone economice si sociale in preajma si de-a lungul ei. Dar ce-mi pierd timpul cu un tampit explicandu-i necesitate construirii autostarzilor evidende pentru oricine dar nu oentru idoiti. Eu cred ca ti-ai gresit epoca istorica in care sa traiesti, la cat esti de "ciudat" erai perfect in periada '48-'89 (iti mai aduci aminte de planul Valeev care predestina Romaniei o dezvoltare economica eminamente agricola deci ce dracu sa faca c-o infrastructura de transport dezvoltata).

    Ciudat este ca Basescu nu realizeaza cu ce "ideologi" retrograzi si tembeli s-a inconjurat! Bleah!

    Idiotule, ce zici de vecina Ungaria care in 10-12 ani si-a dezvoltat o retea de autostrazi super (parca vreo 9 trasee) in conditiile in care nu are nici numarul de orase si nici marimea lor sau a distantelee dintre ele ca-n Romania. Pleaca dracu de aici de tembei! 

    Nu am idee cat de profunde sunt motivatiile acestui articol dar cred ca tinta e corecta. Si ma refer la obiectivele politicienilor. Auotstrazile au toate sansele sa fie una din cele mai paguboase orientari de dezvoltare a infrastructurii nu numai in Romania dar si pe plan mondial. Foarte adevarat ca tarile dezvoltate au o retea uriasa de sosele si autostrazi. Dar ele O AU. Au folosit-o deja si s-a justificat existenta ei. E limpede pentru orice prost ca transportul pe aceste cai de comunicatie intra in declin. Sa arunci banii unei tari si asa cu mari probleme, pe inutilitati miroase a tampenie. Ca sunt capete patrate pe aici ce se joaca cu vorbele, nu e o trgedie. Pentru ei tot ce se poate intampla rau e sa lase fieratania sa rugineasca in fata blocului. E doar o pierdere personala pe care o merita. Fiecare investeste pentru sine cun il taie capul. Dar cei ce guverneaza au responsabilitatea vietii unui popor intreg. Transportul va fi vital si in perioada ce urmeaza dar trebuie gandit cum sa se faca in lipsa petrolului.

    In mod cert articolul e o gluma. Imposibil ca in Romania anului 2007 sa existe asa un tampit sa sustina ca nu ne trebuie autostrazi.

    "Mai mult decât în ceilalți ani" se spune corect.

    Cu teoria asta ești în urmă, e deja caducă printre învățăturile tătucului Băse ;)

    Mai apdatează-te, dom'le! :)) 

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

27 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.8922
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4928
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8793
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5612
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.5647

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro