O nouă accelerare a inflaţiei la nivel mondial pe fondul crizei de motorină?

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 24 octombrie 2022

Călin Rechea

Un semnal de alarmă pentru economia globală a venit recent de la un analist al pieţei energiei de la Bloomberg. Javier Blas scrie că stocurile comerciale de motorină, combustibil pe care îl numeşte "calul de povară al economiei globale" se află la un nivel extrem de redus, în condiţiile în care nivelul stocurilor din Statele Unite a atins un minim al ultimilor 71 de ani pentru această perioadă a anului.

Cele mai recente date de la Energy Information Administration (EIA), preluate de Bloomberg, arată că stocurile de motorină şi păcură din SUA au ajuns la circa 106 milioane de barili, nivel comparabil cu cel de la mijlocul lunii octombrie 1951, de 102,6 milioane de barili (vezi graficul 1).

O nouă accelerare a inflaţiei la nivel mondial pe fondul crizei de motorină?

"O criză a motorinei înseamnă costuri mult mai mari pentru toate sectoarele majore ele economiei, de la construcţii, transporturi, până la agricultură", scrie Blas, iar acest fenomen "reprezintă o încercare majoră pentru administraţia Biden".

În ce fel? Dacă intervine pe piaţă, având în vedere alegerile de luna viitoare, prin restricţionarea exporturilor, de exemplu, creşterea preţurilor motorinei se va transmite la nivel global, cu "implicaţii asupra securităţii energetice din Europa şi America Latină", după cum scrie Bloomberg. Dacă nu se va încerca influenţarea preţurilor, atunci creşterea acestora se va transmite la nivelul economiei americane, va alimenta în continuare cea mai mare inflaţie din ultimele patru decenii şi poate împinge economia în recesiune.

În condiţiile acestei crize a motorinei, preţurile spot de referinţă de la New York au depăşit 200 de dolari pe baril, iar marjele de rafinare au atins noi recorduri (vezi graficul 2).

O nouă accelerare a inflaţiei la nivel mondial pe fondul crizei de motorină?

Conform datelor de la Bloomberg, profitul obţinut din rafinarea unui baril de petrol într-un baril de motorină a atins 86,5 dolari pe baril, un nivel cu 450% mai mare decât media perioadei 2000 - 2020, de circa 15,7 dolari pe baril.

Charles Payne, fondator şi director executiv al companiei de servicii financiare Wall Street Strategies, scrie pe contul său de Twitter că "angajamentul Preşedintelui Biden faţă de utopia verde a provocat un prejudiciu economic masiv americanilor". Payne susţine apoi că "administraţia va încerca să dea vina din nou pe industria petrolieră".

Dincolo de căutarea ţapilor ispăşitori, Casa Albă a mai anunţat şi scoaterea unei noi cantităţi de petrol, de circa 15 milioane de barili, din rezerva strategică a Statelor Unite, care a ajuns la cel mai redus nivel din luna mai 1985 (vezi graficul 3).

O nouă accelerare a inflaţiei la nivel mondial pe fondul crizei de motorină?

Scopul rezervei nu este nicidecum de a fi utilizată ca instrument de manipulare a preţurilor în scop electoral, ci de a fi utilizată în situaţii de urgenţă. Oficiali ai administraţiei Biden au declarat că scoaterea petrolului din rezervă nu are un scop politic, iar rezerva va fi refăcută când preţurile vor scădea până la 67 - 72 de dolari pe baril sau sub acest nivel.

Oricum efectul scoaterii petrolului de rezerva strategică este aproape nul asupra preţurilor combustibililor, în condiţiilor în care problemele majore apar la rafinare, pe fondul reducerii sistematice a capacităţilor de rafinare.

"Oferta aproape de minimul record, pe fondul reglementărilor care au condus la un deficit istoric în ceea ce priveşte capacitatea de rafinare, a întâlnit un nivel record al cererii", explică Zerohedge condiţiile care au determinat preţurile şi marjele de rafinare ale motorinei din SUA.

Javier Blas mai subliniază că piaţa motorinei din SUA a fost în stare de criză pentru cea mai mare parte a acestui an, iar "luminile de avertizare s-au aprins de mai multe luni".

Analistul de la Bloomberg evidenţiază patru cauze ale crizei motorinei. În primul rând, cererea din SUA s-a redresat mai repede decât în cazul benzinei sau combustibilului de aviaţie după pandemie, iar cererea a determinat scăderea stocurilor.

Al doilea factor îl reprezintă cererea externă mare pentru motorina rafinată în SUA, dar aceasta a avut loc pe fondul reducerii masive a capacităţii de rafinare, considerat al treilea factor şi cel mai important.

Invadarea Ucrainei de către Rusia este considerată a patra cauză a creşterii preţului motorinei, în condiţiile în care Statele Unite importau o cantitate semnificativă de petrol din Rusia înainte de război, petrol care era transformat în motorină în rafinăriile din regiunea Golfului Mexic. Sancţiunile impuse Rusiei au oprit aceste importuri.

Criza motorinei se poate accentua semnificativ în următoarele luni, după cum mai subliniază Blas, în condiţiile în care importurile de motorină din Rusia vor fi interzise în Uniunea Europeană începând din luna februarie 2023, iar furnizorii alternativi care să permită înlocuirea totală a importurilor din Rusia vor fi foarte greu, dacă nu imposibil, de găsit.

Chiar şi în situaţia găsirii surselor alternative pentru importurile de motorină ale statelor din UE, preţurile vor fi oricum semnificativ mai mari, ceea ce reprezintă un al factor major de reducere a competitivităţii economiilor europene.

Se pare că doar recesiunea economică mai poate opri creşterea preţului motorinei, după cum mai scrie Bloomberg, deoarece va conduce la scăderea cererii, pe fondul reducerii activităţii din construcţii, a cererii pentru bunurile de consum şi a temperării pieţelor imobiliare.

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. buna Calin,

    Aprecieri si multumiri pentru munca pe care o faci, iti apreciez articolele (desi nu am scris-o pe aici) - sunt articole tehnice cu cap si coada si cu sens.  

    In opinia mea, nu e vorba de criza de motorina (sau nu doar).  

    e vorba ca urmeaza o accelerare teribila a pretului petrolului (tinta mea pentru sem.1 / 2023,amintita aici pe Bursa de 4-5 luni este de 220-235 $/baril crude oil wti). Acum wti se invarte pe la 85 $/bbl (si deja motorina da semne de "viata" la nivel de pret :)) ...)  

    Toate derivatele din petrol vor sari in aer , si benzina si toate... Nu doar motorina. Deci inca o super-injectie de Inflatie ( cu "i "mare de tot)  

    Acum nu e nici o criza economica, deci sociala.... , stati sa vedeti cum se vede realitatea la aprox 200 $/bbl (baril) si peste!  

    1. p.s. cand ma gandesc la "predictia" BNR de aplatizare a inflatiei si coborare a ei in 2023... ma umfla rasul efectiv. Se vor face de rusine. Big time! Si eu , un anonim amarat de pe net, se pare ca voi avea dreptate. Vara nu-i ca iarna si anonimul vali nu e la fel ca si consilierii Guvernatorului Isarescu! :)

      Nu s-au facut de ris si pina acum ? In citi ani de cind e Manole la BNR au "tintit" cu succes inflatia ?

      Da

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

03 Feb. 2023
Euro (EUR)Euro4.9005
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4823
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9076
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4945
Gram de aur (XAU)Gram de aur275.3749

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro