Înmatriculările de maşini în Europa au scăzut în iunie, cu un declin anual de 4,4%, până la 1,25 milioane de vehicule, potrivit datelor publicate miercuri de Jato Dynamics, transmite Reuters, de la care menţionăm următoarele.
În timp ce cererea generală s-a diminuat, producătorii auto chinezi au continuat să câştige teren, obţinând o cotă de piaţă record şi punând presiune pe mai multe mărci europene consacrate, arată datele companiei de cercetare.
Producătorii chinezi se extind în Europa, pătrunzând pe o piaţă dominată tradiţional de mărcile europene şi americane, susţinuţi de preţurile lor mai mici, în contextul trecerii la vehicule electrice (EV).
Această situaţie a amplificat tensiunile comerciale dintre Bruxelles şi Beijing, inclusiv disputa legată de taxele vamale ale UE asupra vehiculelor electrice produse în China, menite să protejeze producătorii europeni.
Mărcile chineze aproape şi-au dublat cota de piaţă combinată în Europa, ajungând la 5,1% în primul semestru din 2025, foarte aproape de cota Mercedes-Benz (5,2%), arată raportul.
Înmatriculările de vehicule chineze au crescut cu 91% de la începutul anului. BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor şi Xpeng sunt cele cinci mărci care au alimentat această creştere, iar BYD a înregistrat singură 70.500 de unităţi în primele şase luni ale lui 2025, o creştere de 311% faţă de anul anterior.
Stellantis a înregistrat cel mai puternic declin al cotei de piaţă dintre marii producători, la 15,3%, de la 16,7% anul trecut. Al doilea cel mai mare declin a fost cel al Tesla, care a scăzut la 1,6% în prima jumătate a anului, de la 2,4% în 2024.
Înmatriculările de vehicule electrice pe baterii (BEV) au depăşit pentru prima dată pragul de un milion de unităţi în prima jumătate a anului, înregistrând o creştere de 25%, la 1,19 milioane de unităţi - ceea ce reprezintă 17,4% din piaţă.
„Preţurile persistent ridicate, tensiunile geopolitice şi economice cu partenerii comerciali ai Europei, precum şi realitatea pieţei post-pandemie, sunt motivele declinului”, a declarat Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.
„Modelul Y modernizat al Tesla nu a reuşit, până acum, să aducă creşterea aşteptată a vânzărilor mărcii”, a spus Munoz. „În acelaşi timp, competiţia din partea BYD şi a Grupului Volkswagen face mai dificil pentru Tesla să-şi menţină poziţia de lider.”
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.07.2025, 00:15)
BYD,va deschide cea mai mare fabrica
din Europa,in Ungaria,
unii cu cresteri de taxe si impozite,
altii cu atragerea masiva,de capital strain.