SUPLIMENT IC&T"Unele aspecte ale vieţii noastre vor fi îmbunătăţite de tehnologiile care apar şi sunt în continuă evoluţie"

Ziarul BURSA #Companii #IT / 30 mai

Octavian Spoială

Octavian Spoială

(Interviu cu Octavian Spoială, Thoughtworks România)

Numărul de dispozitive IoT conectate este de aşteptat să ajungă la 14,5 miliarde la nivel global, până la sfârşitul anului 2022 Brandurile stabile de pe piaţă pot aloca un buget de până la câteva milioane de euro pentru dezvoltarea de noi aplicaţii pentru uz casnic

Tehnologia s-a ancorat puternic în viaţa noastră de zi cu zi, iar evoluţia sa continuă urmăreşte să îmbunătăţească aspecte ale existenţei noastre. Astfel, au luat amploare aplicaţiile de uz casnic, care nu de mult făceau parte doar din scenarii ale filmelor SF. Astăzi însă aplicaţiile de tip home service au devenit o obişnuinţă şi sunt tot mai prezente în viaţa noastră. Companiile investesc milioane de euro pentru dezvoltarea aplicaţiilor care au la bază tehnologia IoT (Internet of Things).

Octavian Spoială, Project Development Manager în cadrul Thoughtworks România, ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre evoluţia pieţei de aplicaţii pentru uz casnic, despre cum vor arăta aplicaţiile viitorului, dar şi despre bugetele pe care companiile le alocă acestui segment.

Reporter: Cum a evoluat piaţa de aplicaţii pentru uz casnic în ultimii ani?

Octavian Spoială: Piaţa de IoT a fost surprinzător de rezilientă în vremuri incerte. Potrivit analizei Global IoT Enterprise Spending Dashboard, cheltuielile globale ale întreprinderilor pentru Internetul lucrurilor (Internet of Things) au crescut cu 22,4% numai în 2021. Conform estimărilor, numărul de dispozitive IoT conectate este de aşteptat să ajungă la 14,5 miliarde la nivel global, până la sfârşitul anului 2022.

Dar, pentru a vizualiza mai bine, propun un exerciţiu de imaginaţie. E dimineaţa devreme, te trezeşti, poate iei un mic dejun rapid şi pleci la serviciu. Ai musafiri seara, dar nu ai timp pentru curăţenie sau să speli vasele - nicio problemă, ai electrocasnice pentru astfel de treburi. Ceea ce ar putea fi problematic este că ai uitat să îţi hrăneşti pisica sau să uzi plantele. Ei bine, nu trebuie să îţi mai faci nici griji pentru asta. Până te întorci de la birou, vasele sunt spălate, podelele aspirate şi mobila ştearsă de praf, pisica este hrănită, iar plantele sunt udate. În timp ce un astfel de scenariu ar fi putut părea desprins dintr-un film SF cu aproximativ zece ani în urmă, în prezent aceasta pare o experienţă obişnuită datorită aplicaţiilor de tip home service.

Acum, pornind de la acest exemplu, putem concluziona că evoluţia aplicaţiilor pentru uz casnic a fost spectaculoasă. În prezent, se preconizează ca unele aspecte ale vieţii noastre să fie îmbunătăţite de tehnologiile care apar şi sunt în continuă evoluţie.

Reporter: Cum vor arăta aplicaţiile de uz casnic ale viitorului?

Octavian Spoială: De-a lungul anilor, oamenii s-au îndrăgostit de dispozitivele lor mobile şi s-au obişnuit să petreacă din ce în ce mai mult timp interacţionând cu ele. În plus, odată cu pandemia, am observat o creştere substanţială a timpului petrecut pe telefonul mobil sau pe laptop determinată de factori precum cumpărăturile online extinse la alimente, munca la distanţă, şcoala online şi diverse forme de divertisment.

Deoarece telefonul şi tableta reprezintă soluţia de bază pentru aproape orice, conceptul de mega aplicaţie este următorul pas natural. În prezent, implementarea sa este limitată la piaţa chineză, dar merită să ştim ce poate face. O astfel de platformă poate fi folosită pentru plata facturilor, pentru a comanda prânzul, pentru a cumpăra alimente, pentru a viziona un film, pentru a-ţi verifica e-mailul şi multe altele, totul din aceeaşi aplicaţie. Pentru mine, mega aplicaţia este calea de urmat, cel puţin deocamdată.

Reporter: Cât de deschişi sunt oamenii în faţa noilor aplicaţii de uz casnic de pe piaţă şi la conceptul de case inteligente?

Octavian Spoială: Îmi amintesc un articol din 2017 care spunea că aproximativ 60% dintre proiectele IoT eşuează. Cu toate acestea, câţiva ani mai târziu, aflăm că, în medie, 80% dintre ele sunt un real succes. Acest lucru demonstrează că oamenii nu sunt doar deschişi, ci şi dornici să fie utilizatori activi, cu condiţia să li se ofere o experienţă vibrantă şi bogată în timp ce interacţionează cu dispozitivul respectiv. Primul exemplu care îmi vine în minte este modul în care folosim cuptoarele. O funcţie precum scanarea pentru gătire îţi permite să scanezi o reţetă dintr-un pachet alimentar şi să preîncălzeşti automat cuptorul la temperatura necesară pentru acel fel de mâncare. Aplicaţia te informează când să introduci alimentele în cuptor şi când sunt gata. Acest tip de interacţiune are cele mai bune rezultate în utilizarea unei astfel de aplicaţii.

Un alt exemplu este din experienţa mea profesională. Am avut un proiect în care, cu aplicaţia mobilă existentă, clientul avea aproximativ 2.000-3.000 de utilizatori şi doar aproximativ 10% dintre aceştia foloseau în mod activ aplicaţia. Acest procent mic are drept cauză experienţa slabă a utilizatorului, dar şi a gestionării proaste şi defectuoase a aparatelor.

După lansarea versiunii 2.0, complet reproiectată şi bogată în funcţii, am observat o creştere masivă a descărcarii aplicaţiilor (până la 30.000-40.000) şi a utilizatorilor activi - 5.000-7.000 zilnic. Deci, aş spune că oamenii sunt foarte receptivi la noile aplicaţii de uz casnic.

Reporter: Ce bugete alocă companiile pentru dezvoltarea de noi aplicaţii pentru uz casnic?

Octavian Spoială: Răspunsul scurt este că depinde. Unul dintre factorii esenţiali în dezvoltarea oricărei aplicaţii de uz casnic este modelul de preţ. De exemplu, deşi este un model de încredere, rezultatul poate să nu garanteze un raport bun până la dezvoltarea pieţei cu un preţ fix. Modelul de timp şi material, pe de altă parte, oferă beneficii rapide, mai ales în tandem cu metodologia Agile.

Şi, aşa, pe baza modelului ales, a obiectivelor afacerii şi a planului de dezvoltare, pentru un start-up un buget ar fi între 5.000 şi 15.000 euro. În schimb, brandurile stabile de pe piaţă pot aloca un buget de până la câteva milioane de euro.

Reporter: Cum se conectează aplicaţiile de uz casnic la sistemul smart home?

Octavian Spoială: O "casă inteligentă" standard foloseşte un sistem de întrerupătoare, senzori şi unităţi de siguranţă controlată printr-un controler central sau un panou de control montat pe perete. Modul în care o aplicaţie de uz casnic se conectează la un sistem de casă inteligentă este relativ uşor, însă până la un punct. Majoritatea aplicaţiilor permit utilizatorului să scaneze un cod QR, să descarce aplicaţia respectivă şi, cu doar două click-uri eşti conectat.

Cu o simplă atingere a telefonului, poţi aprinde luminile, poţi începe să faci cafea fără să atingi aparatul de cafea sau poţi programa o anumită activitate şi să urmăreşti cum se face în mod regulat.

Ceea ce ar face ca experienţa să fie ideală este să ai un singur brand care să acopere toate nevoile tale. Cu toate acestea, cel puţin din câte ştiu, nu suntem încă acolo.

Reporter: Cum schimbă viitorul aplicaţiile de uz casnic aflate în continuă dezvoltare?

Octavian Spoială: Cu câţiva ani în urmă, utilizatorul obişnuit ar fi fost încântat dacă ar fi putut aprinde sau stinge un bec, porni încălzirea într-o zi mai rece sau spune ceva de genul: "OK, Google, redă melodia mea preferată".

Între timp, ne-am actualizat preferinţele. Nu ne interesează doar să avem o casă; ne propunem să avem o casă inteligentă. Aceasta înseamnă controlul sistemului de securitate, contorizarea inteligentă, climatizarea şi controlul luminii. Şi, aşa, pentru frigiderele cu filtru de apă, a avea o aplicaţie care îţi trimite un mesaj la fiecare 6 luni prin care să spună "Te rog înlocuieşte filtrul de apă" a devenit de bun simţ. La fel, un concept de frigider inteligent cu o cameră încorporată şi un AI care recunoaşte alimentele depozitate în el şi recomandă reţete precise este foarte apreciat, dar nu mai este o noutate.

Reporter: Cum reuşesc companiile să actualizeze în continuare aplicaţiile casnice cu volumul de produse lansate?

Octavian Spoială: Cel mai rapid şi mai simplu răspuns ar fi utilizarea sistemului de integrare, implementare şi livrare continuă. Livrarea continuă înseamnă că este nevoie de un efort minim pentru a implementa codul nou. Metodologia Agile intră în joc în această etapă pentru a asigura valoarea adăugată şi o experienţă bogată în funcţii prin procesul de livrare, în timp ce aplicaţia devine mai atractivă şi mai uşor de utilizat pentru utilizatorul obişnuit.

Reporter: Care sunt cele mai căutate aplicaţii dezvoltate de Thoughtworks la nivel global?

Octavian Spoială: Thoughtworks creează soluţii diversificate pentru numeroase domenii de activitate. De exemplu, în sectorul financiar, dăm posibilitatea băncilor să fie mai rapide, să comercializeze sau să sprijine noii cripto-jucători pentru a-şi atinge obiectivele de afaceri. În eCommerce, lucrăm cu cei mai importanţi jucători din Germania şi Marea Britanie pentru a-i ajuta să-şi modernizeze platformele, să migreze în medii cloud/microservicii etc.

Dar aş dori să subliniez că cea mai recurentă solicitare a clienţilor noştri este să-i ajutăm cu modernizarea - modernizarea aplicaţiilor lor şi menţinerea update-urilor în pas cu noile tehnologii de dezvoltare, dar - cel mai important - modernizarea modului lor de a-şi desfăşura activitatea de-a lungul procesului end2end: de la modelarea produsului, la dezvoltarea agilă şi de la guvernanţă descentralizată a datelor până la existenţa CI/CD în ciclul de viaţă al oricărui proiect.

Reporter: La ce proiecte lucrează Thoughtworks în prezent când vine vorba de aplicaţii (exemple)?

Octavian Spoială: Avem o vastă experienţă în domeniul aplicaţiilor mobile. Noi ştim cât de dificil este să oferim 4,5 stele plus aplicaţiilor pentru sute de mii sau de milioane de utilizatori.

Nu este vorba doar de proiectare sau despre abilităţi excelente de dezvoltare. Este vorba despre a avea grijă de fiecare pas, de la conceptul produsului şi designul UI/UX până la a avea mecanisme adecvate pentru a asigura calitatea.

Clienţii noştri şi, mai important, utilizatorii aplicaţiilor sunt foarte pretenţioşi. Pentru a oferi doar câteva exemple despre ceea ce livrăm: aplicaţii complete IoT pentru uz casnic, aplicaţii bazate pe inteligenţă artificială pentru a îmbunătăţi productivitatea forţei de muncă, aplicaţii de securitate bancară sau aplicaţii pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor în industria transporturilor.

Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut şi care sunt estimările financiare pentru anul în curs?

Octavian Spoială: În al patrulea trimestru din 2021, am raportat creşterea veniturilor în funcţie de locaţia clienţilor. Veniturile geografice au crescut astfel: America de Nord - 36,3%; APAC -45,7%; Europa - 36,6%; LATAM - 28,0%. comparativ cu al patrulea trimestru din 2020.

Reporter: Vă mulţumesc!

Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

29 Noi. 2022
Euro (EUR)Euro4.9184
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7383
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9890
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6933
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.3958

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro