SUPLIMENT RETAIL"Am procesat solicitări de ordin tehnic într-un singur an cât în ultimii trei ani, în zona de suport"

Ziarul BURSA #Companii / 15 iunie

"Am procesat solicitări de ordin tehnic într-un singur an cât în ultimii trei ani, în zona de suport"

(Interviu cu Adrian Pintilie, CEO şi Co-Fondator Extended)

Criza sanitară a accelerat o creştere deja existentă în România, ţară cu cea mai mare creştere în comerţul electronic din Europa (30% în plus faţă de anul 2019 şi cumpărături de aproximativ 56 miliarde de euro), ne-a spus Adrian Pintilie, CEO şi Co-Fondator Extended. Acesta spune că a avut magazine online care, în perioada 16 Martie - 15 Mai 2020, au avut o creştere record de 384% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce creşterea medie a comenzilor procesate de către magazinele analizate a fost de 150%. Extended este o platformă eCommerce adresată business-urilor/magazinelor cu experienţă în mediul online sau companiilor mature care doresc să acceseze retail-ul online prin proiecte de tip start-up.

Reporter: Cum caracterizaţi evoluţia sectorului comercial?

Adrian Pintilie: În anul 2020, criza sanitară produsă de virusul SARS- CoV-2 nu a făcut decât să accelereze o creştere deja existentă în România, deoarece România este ţară cu cea mai mare creştere în comerţul electronic din Europa (30% în plus faţă de anul 2019 şi cumpărături de aproximativ 56 miliarde de euro). Totuşi, dacă analizăm perioada lockdown-ului în care oamenii nu au mai avut acces la magazinele şi centrele comerciale offline din cauza restricţiilor impuse, putem observa faptul că o mare parte a retail-ului s-a mutat în online. Spre exemplu, noi am avut magazine online (din portofoliu) care, în perioada 16 Martie - 15 Mai 2020, au avut o creştere record de +384% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce creşterea medie a comenzilor procesate de către magazinele analizate a fost de +150%.

Reporter: Cărui segment de clienţi va adresaţi dumneavoastră şi cu ce ati veniţi în faţa concurenţei?

Adrian Pintilie: Extended este o platformă eCommerce adresată business-urilor / magazinelor cu experienţă în mediul online sau companiilor mature care doresc să acceseze retail-ul online prin proiecte de tip start-up. Acest aspect este evidenţiat de faptul că în ultimii ani peste 80% dintre magazinele lansate pe platforma Extended sunt magazine care au migrat de pe alte platforme de tip Open-Source, custom sau SaaS.

La Extended, punem accent pe automatizarea fluxurilor operaţionale şi logistice (interne sau externe) ale unui magazin online pentru a reduce costurile şi eficientiza timpul sau modul de operare al magazinului. Din acest motiv, am orientat platforma noastră către conceptul de ecosistem eCommerce, Extended fiind complet integrată şi automatizată cu toate serviciile sau aplicaţiile de care are nevoie un magazin pentru a se dezvolta eficient: sisteme de facturare şi gestiune a stocurilor, curieri sau servicii de fulfillment, procesatori de plăţi şi rate online, canale de vânzare şi marketplace-uri, platforme de email şi SMS marketing, reţele şi platforme de marketing afiliat sau instrumente de marketing şi tracking sau profiling.

Reporter: Ce servicii oferiţi şi care sunt costurile pe care le presupun acestea?

Adrian Pintilie: Pe lângă acest ecosistem eCommerce pe care l-am menţionat, platforma Extended vine la pachet cu o serie de servicii auxiliare vitale unui magazin online, precum asistenţă tehnică şi consultanţă eCommerce, dezvoltări şi integrări custom (la cerere), servicii de design, suport pentru agenţiile / consultanţii de marketing şi promovare cu care colaborează clienţii noştri, update-uri cu funcţionalităţi noi şi, nu în ultimul rând, servicii de găzduire (hosting) cu servere dedicate şi optimizate pentru platforma noastră, astfel încât magazinele să poată rula atât un număr mare de produse în catalog, cât şi un flux ridicat clienţi şi comenzi procesate.

Toate serviciile menţionate mai sus sunt oferite sub forma a 3 pachete (cu particularităţi individuale) concepute în funcţie de nivelul de business la care se află fiecare magazin. Fiecare pachet este disponibil sub formă de abonament lunar (SaaS - Software as a service).

Reporter: Care sunt paşii pe care un antreprenor trebuie să ii facă pentru a-şi deschide o platformă online de vânzare de produse?

Adrian Pintilie: Fie că vorbim despre un business cu experienţă (în offline) sau un start-up, primul şi cel mai important pas este întocmirea unui plan de afaceri bine definit pentru lansarea magazinului şi, totodată, stabilirea unor aşteptări reale care să succeadă acestei lansări (inclusiv perioada după care business-ul va deveni profitabil). Acest fapt presupune o analiză amplă a pieţei şi a impactului produselor comercializate, cu ce se poate remarca magazinul faţă de concurenţa să (dacă această există) etc.

Un al doilea pas îl reprezintă alegerea soluţiei eCommerce (platforma) pe care va fi realizat magazinul, iar aici pot exista două situaţii: dacă magazinul se doreşte a fi lansat doar pentru a testa piaţa din zonă / nişă în care activează business-ul, noi recomandăm să fie aleasă o platforma "SaaS" de tip entry-level, deoarece aceasta va fi mai prietenoasă din punct de vedere financiar, iar dacă antreprenorul are un plan bine definit şi o serie de obiective clare şi realiste, recomandăm alegerea unei platforme dedicate business-urilor cu experienţă care să poată susţine o creştere constantă a magazinului online, aşa cum este Extended.

Punem accent pe soluţia eCommerce aleasă deoarece aceasta reprezintă nucleul magazinului online. În platforma pe care rulează magazinul se vor întâlni toate procesele operaţionale şi logistice: produse, clienţi, comenzi, facturare, contabilitate, curieri, plăti, marketing şi promovare ş.a.m.d., iar dacă un antreprenor pleacă la drum cu o platformă pe care ulterior va fi nevoit să o schimbe, această mutare va fi mai costisitoare.

În încheierea acestui răspuns doresc să subliniez o greşeală pe care o fac mulţi dintre antreprenorii care vin din zona offline către online: lipsa promovării şi omiterea stabilirii canalelor de vânzare. Simpla lansare a unui magazin online nu înseamnă că acesta va genera venituri. În prezent, fără o strategie de marketing şi un plan de promovare bine gândit, un magazin online nu va putea genera vânzări de la sine.

Reporter: Din ce zonă vin cererile cu preponderenţă?

Adrian Pintilie: Majoritatea cererilor au venit şi vin din zona Bucureşti şi împrejurimi, însă noi avem clienţi din toate colţurile ţării. Surpriza din ultima perioada o reprezintă oraşul Braşov, deoarece a început să crească numărul de solicitări venite din zona respectivă, iar o mare parte din acestea s-au şi concretizat. În ceea ce priveşte nişele comerciale, acestea provin din foarte multe domenii: fashion, beauty, home&deco, pet shop, IT&C, electrocasnice, produse alimentare, casă şi grădina (segment în care avem o anumită notorietate, datorită unui magazin lansat pe această nişă în anul 2012, printre primele magazine de acest tip lansate pe piaţă). O altă nişă de tip "fashion" pe care noi am abordat-o vine din zona showbiz-ului. Astfel, din ce în ce mai mulţi artişti sau influenceri îşi lansează online propriile game de haine şi accesorii, iar aici putem oferi câteva exemple din clienţii noştri: 5GANG, Delia, Carla's Dreams, Antonia, Alina Ceusan cu proiectul Retro Future, Ştefania, Irina Rimes sau Spike.

Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online şi dacă da, sunt pregătite platformele comerciale online să facă faţă unei astfel de cereri pe termen lung?

Adrian Pintilie: Piaţa eCommerce reprezintă doar 10% din totalul retail-ului din România, iar această cifră ne demonstrează în mod clar că există loc suficient de creştere şi de migrare din mediul offline către online. În ceea ce priveşte soluţiile eCommerce, consider că acestea sunt suficiente şi cred că pot susţine această cerere, însă doar dacă creşterea va fi liniară şi nu accelerată (aşa cum s-a întâmplat anul trecut, când unele platforme au întâmpinat dificultăţi din lipsa de personal şi resurse).

În perioada lockdown-ului, când vânzările clienţilor noştri au explodat, iar suportul nostru tehnic a fost vital pentru aceştia, am decis să ne concentrăm resursele şi efortul către clienţii existenţi. Pe măsură ce restricţiile s-au mai relaxat, am început să preluăm şi clienţi noi. Am abordat această strategie deoarece dorim să ne adresăm unui segment de clienţi consacraţi în domeniul online, alături de care am evoluat şi crescut, iar "boom-ul" de antreprenori care au dorit să migreze foarte rapid în perioada respectivă către mediul online, cel puţin din punctul nostru de vedere, nu erau pregătiţi 100% să facă acest pas, ci au fost mai mult constrânşi de situaţie.

Reporter: Cum a evoluat structura cererii şi ce produse se comandă cel mai mult în pandemie?

Adrian Pintilie: În pandemie, unele magazine au trebuit să se reinventeze, aşa cum au făcut-o cele de fashion care s-au orientat către comercializarea măştilor de protecţie imprimate, brodate etc. sau a articolelor vestimentare de purtat acasă. Alte magazine au crescut pe fondul pandemiei, precum cele legate de casă şi grădina sau bricolaj, oamenii orientându-se către ceea ce pot îmbunătăţi sau renova în spaţiul propriu de locuit, limitaţi fiind de activităţile externe. Din punctul nostru de vedere, această nişă din urmă o considerăm că fiind cea câştigătoare.

Reporter: Care credeţi că este trendul comerţului online? Dar retailul comercial cum apreciaţi că va evolua?

Adrian Pintilie: Business-urile şi antreprenorii care s-au concentrat până acum doar în zona de offline cred că vor avea de învăţat din această pandemie, astfel încât se vor orienta şi vor aloca resurse inclusiv pentru zona de online, asta dacă nu au făcut-o deja până acum. Cât despre magazinele existente, atât ele, cât şi noi am primit un test de anduranţă prin toată această perioadă care a generat un număr foarte mare de clienţi şi comenzi. Ca să vă faceţi o idee, în zona de suport am procesat şi finalizat solicitări de ordin tehnic şi dezvoltări într-un singur an cât în ultimii trei ani.

Reporter: Ce cifră de afaceri aveţi după primul trimestru din 2021?

Adrian Pintilie: În primul trimestru al anului 2021 am înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de aproximativ 42% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020, iar în 2020 am înregistrat o creştere de aproximativ 47% faţă de anul 2019.

Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi?

Adrian Pintilie: Investiile au început încă de anul trecut prin achiziţia unui spaţiu de birou care să ne permită extinderea planificată în ceea ce priveşte echipa tehnică, astfel încât să oferim suportul necesar celor aproape 100 de magazine online active pe platforma noastră. Totodată, ne-am orientat resursele către servere mai performante şi către zona de suport tehnic, pe care am intregrat-o direct în cadrul platformei, astfel încât clienţii noştri să intre în contact cu echipa tehnică mai rapid şi mai eficient.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
GRAMPET GROUP
Electromagnetica
ifep.ro
UNNPR
Hidroelectrica
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Dec. 2021
Euro (EUR)Euro4.9487
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3767
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7595
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8121
Gram de aur (XAU)Gram de aur249.2179

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro