SUPLIMENT RETAIL"În retail se va stabiliza un model hibrid, online/offline"

Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 15 iunie

"În retail se va stabiliza un model hibrid, online/offline"

În premieră, retailerul electr-IT Flanco îşi orientează majoritatea fondurilor dedicate investiţiilor către segmentul online, după cum ne-a spus Dragoş Sîrbu, CEO al companiei. Domnia sa ne-a explicat, într-un interviu: "Pentru anul acesta avem bugetate aproximativ 19 milioane lei pentru investiţii şi ne vom orienta cu precădere spre platforme şi aplicaţii şi mai puţin către magazinele fizice. E de remarcat că este pentru prima oară când se întâmplă asta - majoritatea banilor să fie direcţionaţi către online".

Potrivit lui Dragoş Sîrbu, per total, în piaţa de retail se va întâmpla ceea ce se întâmplă şi în piaţa muncii - se va stabiliza un model hibrid, multichannel, online/offline.

(Interviu cu Dragoş Sîrbu, CEO Flanco)

Reporter: La un an de la pandemie, puteţi să conturaţi o imagine de ansamblu a retailului românesc?

Dragoş Sîrbu: Nu cred că putem emite o opinie asupra retailului în general, pentru că situaţia a fost foarte diferită de la un segment de produse la altul, de la un tip de retail la altul. E clar că online-ul a luat un avânt extraordinar, pe de o parte dezvoltându-se magazinele deja existente, pe de altă parte tot mai multe companii mai mici stabilindu-şi şi ele prezenţa pe net.Vânzarea online a reprezentat, pentru mulţi, anul trecut, cheia supravieţuirii.

Pentru noi, ca retailer electro IT, cu prezenţă online dar şi cu o reţea foarte extinsă de magazine fizice, este evident că lunile cu restricţii de circulaţie ne-au afectat mult, generând reduceri de trafic şi de vânzări care nu au fost compensate întru totul de online. Dar ca intenţie de cumpărare, anul trecut produsele pentru casă, printre care s-au regăsit şi electronicele şi electrocasnicele au câştigat teren, spre deosebire de modă, de exemplu, sau de turism.

Per total, anul trecut îl începeam aşteptându-ne la creştere, o creştere aşezată şi stabilă, bazată pe extinderea reţelei şi pe extinderea gamei de servicii financiare. Ce s-a întâmplat a fost că am încheiat anul pe plus după eforturi şi investiţii considerabile şi situaţii de piaţă fluctuante de la o săptămână la alta. Serviciile financiare s-au completat cu un portofoliu extins de servicii logistice, foarte importante pentru a oferi flexibilitate la livrare pentru clienţii noştri, cum ar fi livrarea la Easy Box, livrarea programată, comanda cu ridicare din magazine şi aşa mai departe.

Reporter: Care a fost strategia Flanco în pndemie?

Dragoş Sîrbu: 2020 a fost un an atipic, dar nefiind primul an de criză pe care l-am parcurs la Flanco, veneam bine pregătiţi să răspundem unor circumstanţe adverse. Prima preocupare a fost, desigur, către siguranţa angajaţilor din magazine şi a clienţilor, iar pentru asta am creat fluxuri de parcurs în magazine, am introdus măsuri de igienizare şi am permis întregii echipe din sediul central să lucreze de acasă.

Am revizuit reţeaua de magazine şi am închis câteva care aveau performanţe modeste chiar şi în condiţii bune de piaţă şi am redeschis în spaţii mai potrivite. Am căutat să atingem un punct de echilibru financiar. Aici au ajutat mult şi măsurile lansate de guvern, pe care a trebuit să le accesăm, altfel, cu un efectiv de 1500 de angajaţi în şomaj tehnic pentru câteva luni ne-ar fi fost foarte greu.

Ca măsuri strategice, ne-am concentrat asupra prezenţei online - cu produse care erau pe agenda clienţilor (de la espressoare şi purificatoare de aer la tablete, laptopuri şi imprimante de birou) - şi cu servicii financiare şi logistice tot mai multe şi mai utile. Am căutat să permitem clienţilor să contracteze credite de orice tip, cât de simplu şi de rapid posibil şi am valorificat toate scenariile posibile de livrare şi ridicare a produselor, în condiţii de contact minim sau complet contactless.

Reporter: Care a fost evoluţia cererii în această perioadă?

Dragoş Sîrbu: Migrarea către online a fost principala tendinţă, desigur, dar alte schimbări s-au remarcat la nivelul portofoliului de produse vândute - după cum spuneam, priorităţile clienţilor au fost reorganizate de pandemie. Am trecut printr-o perioadă de focalizare asupra întreţinerii casei - cu best sellers din categoria aspiratoarelor şi a roboţilor de curăţenie, alături de maşini de spălat şi uscătoare, apoi a fost o explozie a electrocasnicelor mici pentru bucătărie, de la roboţi de bucătărie la espressoare, ca ulterior să crească foarte mult produsele utile pentru dotarea unui birou de acasă sau pentru şcoala online (laptopuri, tablete, imprimante).

Reporter: În ce măsură v-aţi intensificat activitatea către online?

Dragoş Sîrbu: În foarte mare măsură - am reorientat mare parte din planul nostru de investiţii către online - site, interfaţă de utilizare, servicii.

Reporter: Ce investiţii aţi făcut pentru această trecere?

Dragoş Sîrbu: Am mers înainte cu planul nostru de investiţii, care avea o valoare mare, stabilită încă înainte de pandemie (7 milioane lei) şi ne-am axat pe zonele de interes maxim ale clienţilor conform studiilor - platforma de creditare, dezvoltarea şi diversificarea serviciilor online şi a celor de livrare.

Reporter: Ce proiecte derulaţi în prezent şi ce alte investiţii aveţi în plan pentru acest an?

Dragoş Sîrbu: Pentru anul aces­ta avem bugetate aproximativ 19 milioane lei pentru investiţii şi ne vom orienta cu precădere spre platforme şi aplicaţii şi mai puţin către magazinele fizice. E de remarcat că este pentru prima oară când se întâmplă asta - majoritatea banilor să fie direcţionaţi către online.

Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online şi dacă da, sunt pregătite centrele comerciale să facă faţă unei astfel de cereri pe termen lung?

Dragoş Sîrbu: Ponderea pieţei online a crescut, fără îndoială, foarte mult în ultimul an şi pentru mulţi consumatori această tendinţă nu va fi una reversibilă. Dar per total cred că se va întâmpla ce se întâmplă şi în piaţa muncii - ne vom stabiliza la un model hibrid, multichannel, online/ offline. Ne e dor să intrăm într-un magazin şi să cumpărăm ceva pe loc, un produs pe care, în prealabil, am putut să-l vedem şi să-l testăm acolo. Noi suntem pregătiţi pentru asta, cu o reţea naţională foarte extinsă, la care per total anul trecut am adăugat 3500 mp de spaţiu comercial.

Reporter: Cum aţi încheiat anul 2020 şi cum aţi început anul în curs?

Dragoş Sîrbu: Am încheiat anul trecut cu 1,08 miliarde lei cifră de afaceri, iar pentru 2021 am bugetat o creştere către 1,2 miliarde lei.

Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?

Dragoş Sîrbu: Încă este dificil să ne pronunţăm. Din punct de vedere al comportamentului consumatorilor, încă lucrurile nu s-au aşezat şi pandemia încă nu s-a încheiat. Pe măsură ce procesul de vaccinare avansează, lucrurile reintră pe făgaşul obişnuit. Dacă paşapoartele de sănătate se materializează, probabil mult din bugetul direcţionat anul trecut dinspre călătorii spre casă se va redirecţiona anul acesta în sens invers. Rămâne să vedem. În orice caz, offline şi/sau online, retailul rămâne un domeniu viu şi util, miza noastră fiind, în continuare, să găsim noi metode să atragem şi să fidelizăm clienţii cu oferte şi servicii.

Reporter: Cum apreciaţi strategia autorităţilor de susţinere a domeniului?

Dragoş Sîrbu: Aşa cum am şi menţionat, pentru noi, ajutorul acordat de Guvern pentru perioada de lockdown a fost extrem de important. Multe industrii au avut de suferit, unele va trebui să se reinventeze complet ca să facă faţă noii situaţii, în care convieţuim, practic, cu o pandemie. Lecţia pe care am învăţat-o noi este să avem întotdeauna opţiunile deschise şi planurile a, b, c şi d dacă se poate...

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
Apanova
anahotels.ro

Curs valutar BNR

24 Sep. 2021
Euro (EUR)Euro4.9491
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.2167
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5700
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7803
Gram de aur (XAU)Gram de aur237.8628

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Topul firmelor din Bucuresti 2021
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
bsenergyweek.com
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro