SUPLIMENT RETAIL BAT foloseşte inovaţia, noile tehnologii şi platformele de comunicare pentru dezvoltarea permanentă a portofoliului de produse

Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 25 iunie

BAT foloseşte inovaţia, noile tehnologii şi platformele de comunicare pentru dezvoltarea permanentă a portofoliului de produse

(Interviu Sorin Preda, Director Comercial BAT România)

Menţinerea şi chiar creşterea avantajului competitiv se bazează în mare parte pe capacitatea companiilor de a implementa soluţii inovatoare din sfera digitală, apreciază Sorin Preda, Director Comercial BAT România. Printre altele, acesta subliniază că tehnologia şi inovaţia sunt esenţiale pentru majoritatea industriilor şi domeniilor de activitate, întrucât o foarte mare parte a business-ului, dar şi a vieţii personale se află în online: "În cadrul BAT, folosim inovaţia, noile tehnologii şi platforme de comunicare pentru a ne dezvolta permanent portofoliul de produse şi pentru a răspunde contextului în schimbare şi aşteptărilor consumatorilor. Această tendinţă vizează în primul rând dezvoltarea de produse cu risc redus* pe baza cercetărilor ştiinţifice derulate de companie".

Reporter: Pe an ce trece, provocările din economie sunt tot mai multe - încă avem o serie de crize - inflaţie, taxe, contrabandă, proiecte legislative, războaie, acum şi an electoral, dar şi evoluţia tehnologiei, cu dezvoltarea alertă a Inteligenţei Artificiale. Cum face faţă industria tutunului şi în speţă BAT tuturor acestor încercări?

Sorin Preda: Într-adevăr, sunt provocări care au mai degrabă un caracter de criză, precum creşterea inflaţiei, criza energetică, iar altele au impact pe termen lung, precum contrabanda, un fenomen care afectează nu doar industria, ci şi dezvoltarea economică şi societatea. Dar lumea are un anumit grad de ciclicitate în evoluţia ei şi, cum singura constantă este schimbarea, am învăţat să identificăm elementele comune ale acestor crize şi mecanisme prin care să ne adaptăm şi să ne dezvoltăm creativitatea, rezilienţa şi inteligenţa.

În cadrul BAT, folosim inovaţia, noile tehnologii şi platforme de comunicare pentru a ne dezvolta permanent portofoliul de produse şi pentru a răspunde contextului în schimbare şi aşteptărilor consumatorilor. Această tendinţă vizează în primul rând dezvoltarea de produse cu risc redus* pe baza cercetărilor ştiinţifice derulate de companie. BAT investeşte anual circa 300 de milioane de lire în cercetare ştiinţifică şi peste 1700 de experţi activează în diferite arii de cercetare la nivel global. Suntem lider la nivel global în categoria produselor de vapat şi în cea a produselor moderne cu nicotină pentru uz oral, iar glo, dispozitivul nostru pentru încălzirea consumabilelor din tutun şi plante, are de asemenea o creştere rapidă - în România, circa 400.000 de dispozitive sunt utilizate de consumatori adulţi.

În prezent, suntem singura companie din industrie care oferă consumatorilor din România întreaga gamă de produse cu risc redus* disponibile, respectiv Vuse - produse pentru vapat, glo - produse de încălzire a consumabilelor din tutun şi plante şi VELO - produse moderne cu nicotină pentru uz oral. Credem că nu există o opţiune unică pentru toţi consumatorii, de aceea investim foarte mult în construirea unui portofoliu cât mai divers şi sustenabil de produse cu nicotină care nu implică ardere.

Reporter: Care este evoluţia BAT în ceea ce priveşte produsele inovatoare? Ce investiţii faceţi în domeniul noilor categorii de produse?

Sorin Preda: BAT a demarat un amplu proces de transformare a afacerii, odată cu lansarea cu peste zece ani în urmă a primului produs pentru vapat în Marea Britanie şi în Statele Unite ale Americii. Portofoliul de noi categorii de produse s-a dezvoltat continuu şi azi include o gamă diversă de produse pentru vapat, produse de încălzire a consumabilelor din tutun şi plante şi produse moderne din nicotină pentru uz oral. Dacă acum zece ani consideram a fi inovaţie filtrul tubular din ţigarete, în prezent vorbim despre dispozitive electronice cu mecanisme complexe de funcţionare. Evident, şi comercializarea şi comunicarea acestora trebuie să fie diferită, în primul rând pentru ca informaţiile despre produs să ajungă la consumator într-un mod cât mai corect şi complet.

Ne-am concentrat pe dezvoltarea relaţiilor business- to-business cu retailerii care comercializează produsele noas­tre, prin setarea unor standarde de înaltă calitate a produselor şi serviciilor şi prin campanii de informare despre specificul noilor categorii de produse. Investiţia în inovaţie şi transformare reprezintă o prioritate constantă şi firească, iar în cazul dezvoltării relaţiei cu partenerii comerciali, inovaţia se traduce prin digitalizare şi dezvoltarea de noi platforme comerciale. Alături de inovaţia adusă de produsele noastre de nouă generaţie, am dezvoltat o serie de instrumente digitale inovatoare în segmentul Marketing & Retail, care şi-au dovedit rapid eficienţa.

Retailul rămâne canalul principal de comercializare a produselor noastre, cu un rol fundamental în business-ul nostru, iar investiţiile şi direcţiile noastre de dezvoltare în retail şi la nivelul întregului business au la bază direcţia strategică de transformare. În 2019, BAT România a devenit primul jucător în domeniul comercializării produselor din tutun în România care a dezvoltat o platformă de comenzi online pentru re­taileri, facilitând astfel fluxul de date dintre BAT şi partenerii noştri comerciali. În prezent, peste 25.000 de clienţi (retaileri) accesează săptămâ­nal platformele noastre de Digital Ordering (Web Ordering şi Electronic Data Interchange) în vederea plasării comenzilor şi peste 95% din volume sunt comercializate prin intermediul acestui instrument.

Noua platformă se dezvoltă continuu şi oferă partenerilor comerciali vizibilitatea necesară asupra portofoliului complex de mărci BAT, un management îmbunătăţit al stocurilor şi o mai bună monitorizare a vânzărilor produselor BAT, ceea ce conferă o contribuţie majoră în business-ul acestora, eficientizându-le procesele de vânzare. Acest mod de lucru a reprezentat o premieră şi un model de succes şi pentru alte companii FMCG din România, care au implementat ulterior platforme similare. În plus, a permis continuitatea business-ului în perioada pandemiei, în condiţii de siguranţă pentru toate părţile implicate. Pentru segmentul de parteneri comerciali care nu utilizează aceste platforme, BAT pune la dispoziţie o forţă dedicată de Customer Sales Support.

Construim platforme digitale dedicate unei informări rapide, corecte şi comprehensive a clienţilor şi consumatorilor, pentru a facilita alegerile informate din partea acestora. Similar multor furnizori din alte industrii, investim semnificativ în traseul produselor de la propriile noastre depozite la comercianţi, de aceea din 2019 am implementat sistemul Pick&Pack, cel mai avansat sistem automatizat de pregătire a comenzilor existent în prezent în România, dezvoltat şi implementat împreună cu o companie românească. Prin acest sistem, BAT a dezvoltat în România un lanţ de supply chain integrat (aprovizionare şi distribuţie), de la preluarea comenzilor până la livrarea către partenerul comercial.

"O foarte mare parte a business-ului, dar şi a vieţii noastre personale se află în online"

Reporter: În ce măsură produsele BAT se găsesc în retail-ul online?

Sorin Preda: Menţinerea şi chiar creşterea avantajului competitiv în prezent se bazează în mare parte pe capacitatea companiilor de a implementa soluţii inovatoare din sfera digitală. Tehnologia şi inovaţia sunt esenţiale azi pentru majoritatea industriilor şi domeniilor de activitate, pentru că o foarte mare parte a business-ului, dar şi a vieţii noastre personale se află în online. Tot acolo sunt şi consumatorii noştri, de aceea ne-am dorit foarte mult ca produsele noastre să fie disponibile cu toate informaţiile relevante pentru consumator. Mai mult, ne-am dorit să creăm în egală măsură un conţinut relevant în jurul portofoliului nostru, cu impact pozitiv în comunitate, în viaţa artistică şi culturală din România.

De la această idee s-au dezvoltat proiecte precum Rebels with a Cause sau glo Creative Camp, care au crescut în primul rând prin amplificare online şi care au adus consumatorii în călătoria noastră de susţinere a anumitor cauze, precum protecţia mediului sau artişti români la început de drum.

Abordarea pentru online este evident centrată pe consumator şi oferă o experienţă omnichannel: aşteptările consumatorilor evoluează, siguranţa, accesul facil şi rapid la produse şi informaţii fiind extrem de importante. Digitalizarea joacă un rol important în acest proces şi este esenţială pentru a crea o experienţă digitală relevantă şi interesantă în construirea unei relaţii pe termen lung cu clienţii şi partenerii noştri comerciali. În prezent deţinem unele dintre cele mai accesibile branduri prezente în comerţul digital din România, atât prin propriile platforme de e-commerce, cât şi prin platforme dezvoltate de parteneri, precum e-mag, Glovo sau Tazz.

Indiferent de mediul în care comercializăm produsele, credem cu tărie în responsabilitate şi integritate şi aşteptăm aceleaşi standarde şi de la partenerii noştri comerciali. Mă refer aici în primul rând la prevenirea accesului minorilor la produse cu nicotină, un element central în activitatea noastră, atât în cadrul propriilor echipe, cât şi în cazul partenerilor comerciali, indiferent de canalul de comercializare utilizat.

Reporter: Ce acţiuni derulaţi în domeniul sustenabilităţii?

Sorin Preda: Sustenabilitatea reprezintă o preocupare importantă pentru orice business respectabil care îşi doreşte să rămână relevant pe termen lung pentru consumatori, pentru partenerii comerciali şi pentru angajaţi. BAT şi-a asumat direcţii foarte clare şi ambiţioase în acest sens la nivel global, susţinute de strategii şi investiţii semnificative pe plan local. Pe de altă parte, cred că dincolo de principii şi aceste ţinte ambiţioase, sustenabilitatea se reduce la consecvenţă şi conştientizare din partea fiecăruia dintre noi a faptului că timpul nu se opreşte odată cu noi şi că fiecare poate contribui la o lume mai bună, chiar dacă acea lume se reduce adesea la o stradă, la plajă sau la magazinul din colţ.

Credem cu tărie în dezvoltarea unor principii şi valori organizaţionale care să ne reprezinte şi care să genereze proiecte relevante pentru noi, cu impact pozitiv în comunitate. Cei peste 3.000 de angajaţi ai BAT în România contribuie în fiecare an la multiplicarea mesajelor de conştientizare a importanţei gesturilor individuale simple, cu impact major pentru mediu şi societate. Anual, derulăm campanii de donare de sânge, de colectare selectivă, donaţii de textile pentru reutilizare şi reciclare sau acţiuni de plantare şi împădurire.

Compania a dezvoltat o viziune circulară asupra întregului ciclu de viaţă al produselor noastre, de aceea din 2021 BAT Româ­nia a lansat un program naţional de colectare în vederea reciclării versiunilor anterioare glo, dispozitivul de încălzire a consumabilelor din tutun şi plante din portofoliul companiei. În 2023, programul a fost extins pentru colectarea dispozitivelor BAT pentru vapat. În prezent, la nivel naţional sunt active circa 500 de puncte de colectare a dispozitivelor electronice BAT, iar până în prezent au fost colectate peste 155.000 de dispozitive. Anul acesta, angajaţii BAT România au plantat peste 5.000 de copaci în cadrul campaniei de reciclare a dispozitivelor, contribuind astfel la regenerarea ecosistemului din judeţul Călăraşi.

"Semnalăm dezvoltarea comerţului ilicit cu produse din tutun în mediul online"

Reporter: Cum apreciaţi evoluţia contrabandei cu tutun şi ce credeţi că ar mai trebui făcut pe acest segment? Care sunt acţiunile pe care le-aţi derulat în ultimul an pentru stoparea contrabandei?

Sorin Preda: BAT este un jucător global activ de peste 120 de ani, în prezent cu peste 46.000 de angajaţi în întreaga lume. În România, suntem prezenţi de peste 26 de ani, timp în care compania a generat un impact direct în economia locală de peste 125 de miliarde de euro*, din care 24 de miliarde de euro contribuţie directă la bugetul statului (sub formă de taxe şi accize)**. BAT România este cel mai mare jucător de pe piaţa locală a produselor din tutun şi nicotină, cu o cotă de piaţă de peste 47% prin brandurile de ţigarete, consumabile pentru glo, dispozitive de vapat şi produse moderne cu nicotină pentru uz oral, având astfel o amprentă semnificativă în retail-ul local.

Dacă un business legitim precum BAT contribuie semnificativ la dezvoltarea economică, contrabanda cu produse din tutun reprezintă un risc semnificativ pentru siguranţa economică şi a comunităţilor, în contextul în care produsele de contrabandă nu respectă standarde de calitate, nu plătesc taxe şi nu ţin cont de limita minimă de vârstă. De aceea, credem în importanţa parteneriatelor cu autorităţile cu atribuţii în domeniu şi în derularea de campanii susţinute de informare asupra riscurilor contrabandei şi a prevederilor legislative în domeniu. Conform estimărilor industriei, circa 2 miliarde lei se pierd anual la bugetul de stat din cauza traficului ilicit de produse cu tutun, iar cel mai recent nivel comunicat al contrabandei este de 9,8% din totalul pieţei de ţigarete, în aprilie 2024.

BAT România a dezvoltat în 2017 platforma www.stopcontrabanda.ro, singurul centralizator în timp real al datelor despre evoluţia capturilor de ţigarete de pe teritoriul României. Campania este desfăşurată în parteneriat cu Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) şi Autoritatea Vamală Română. Potrivit datelor centralizate în platformă, de la începutul anului până în prezent au fost capturate circa 40 de milioane de ţigarete, dintre care 62% au fost înregistrate în zona de sud a ţării, ceea ce reflectă tendinţa de creştere a traficului ilicit de produse din tutun din statele din sud (Bulgaria, Turcia), unde preţul ţigaretelor este semnificativ mai mic.

Salutăm intensificarea eforturilor autorităţilor de întărire a controalelor la graniţă, în condiţiile în care România are peste 2.000 de kilometri de frontieră cu spaţiul non-UE. Semnalăm, pe altă parte, dezvoltarea comerţului ilicit în mediul online, care implică riscuri majore pentru societate şi consumatori, în contextul în care reţelele de criminalitate se adresează tuturor categoriilor sociale, inclusiv celor vulnerabile.

Reporter: Având în vedere ca trecem printr-un an electoral, credeţi că vom asista la noi reglementări în domeniu?

Sorin Preda: Cred că reglementările sunt foarte bune şi extrem de utile pentru a seta regulile pieţei. În acelaşi timp, avem nevoie de reglementări adecvate şi adaptate evoluţiei şi contextului pieţei. Industria tutunului este extrem de strict reglementată, cu toate acestea există tendinţa impunerii unor reglementări suplimentare, menite mai degrabă să compenseze o aplicare corectă şi completă a legislaţiei deja existente.

În opinia noastră, o reglementare adecvată trebuie să permită industriei să continue dezvoltarea portofoliului prin inovaţie şi tehnologie, pentru a oferi consumatorilor adulţi produse cu risc redus* adecvate aşteptărilor acestora şi sustenabile pe termen lung. Reglementarea ar trebui să aibă în vedere dovezile ştiinţifice care susţin profilul de risc redus* al noii categorii de produse şi, implicit, nivelul diferit de risc al produselor din tutun şi nicotină, diferenţe care să fie reflectate de nivelul de taxare şi de o definire specifică a fiecărei categorii. Foarte important, reglementarea trebuie să aibă în vedere prevenirea accesului minorilor la produse din tutun şi nicotină, un obiectiv care trebuie asumat atât de industrie, cât şi de partenerii comerciali şi de autorităţi.

Reporter: Ce perspective are, în opinia dumneavoastră, sectorul tutunului?

Sorin Preda: Cred că viitorul înseamnă reducerea riscurilor prin inovaţie, tehnologie şi responsabilitate, iar BAT investeşte susţinut în dezvoltarea acestor direcţii, unde doar imaginaţia şi timpul pot pune limite. Cred, de asemenea, că un viitor mai bun înseamnă oameni mai buni şi sunt mândru să am alături colegi care îndrăznesc în fiecare zi să facă lucrurile diferit, creativ şi cu un impact pozitiv pentru comunităţile noastre.

Reporter: Mulţumesc!

*Bazat pe dovezile existente şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc şi provoacă dependenţă.

**Conform studiu CIVITTA

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
digi.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Iul. 2024
Euro (EUR)Euro4.9737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5689
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0989
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9158
Gram de aur (XAU)Gram de aur353.2067

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapebytourdefrance.com
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb