Tăriceanu: "Senatorii vor relua discuţiile privind reexaminarea Codului Fiscal miercurea viitoare"

F.A.
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 24 august 2015

Tăriceanu: "Senatorii vor relua discuţiile privind reexaminarea Codului Fiscal miercurea viitoare"

Şedinţa conducerii Camerei Deputaţilor a fost anulată

Actualizare 21:05

Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a precizat, azi, că, cel mai probabil, senatorii vor relua discuţiile referitoare la reexaminarea Codului Fiscal miercurea viitoare, în cadrul sesiunii parlamentare ordinare, adăugând că este nevoie de discuţii politice, după analizarea cifrelor.

"Având în vedere, luări de poziţii de cele mai multe ori contradictorii pe Codul Fiscal, am considerat că este, probabil, mai util şi mai înţelept, să nu ne grăbim inutil şi să facem încă o fază de consultări, discuţii şi analize privind Codul Fiscal, care să fie furnizate de specialiştii din Ministerul de Finanţe", a explicat Tăriceanu decizia de anulare a sesiunii extraordinare a Parlamentului.

Preşedintele Senatului a susţinut că în urma datelor pe care le-a avut până acum, oferite de Ministerul Finanţelor, colaliţia de guvernare şi-a fundamentat un punct de vedere care este acela de a susţine Codul Fiscal în forma în care a fost aprobată de Parlament.

"Pe datele pe care le-am avut până acum, pe care le-am primit de la Ministerul de Finanţe, ne-am fundamentat un punct de vedere, care este acela de a susţine Codul Fiscal în forma în care a fost aprobată de Parlament", a mai spus Tăriceanu.

Tăriceanu a mai afirmat că a propus partidelor politice ca, joi, după ce vor analiza în amănunt cifirele şi datele de fundamentare ale Codului Fiscal, să se întrunească, din nou, pentru a avea o discuţie politică.

"Aşadar, în această săptămână, am propus şi partidelor din opoziţie să facem, joi, o discuţie politică după ce şi noi şi ei vom fi analizat în amănunt cifrele şi datele de fundamentare ale Codului Fiscal, ale bugetului, pentru a putea să luăm o decizie de consens", a mai afirmat Tăriceanu.

El a mai afirmat că ar fi fost de dorit ca instituţiile care au intrat în dezbaterea Codului Fiscal şi care au păreri contradictorii cu cea a Ministerului Finanţelor, să "atenţioneze" mediul politic, înainte ca proiectul de Cod Fiscal să fie votat în Parlament.

"Diferitele instituţii care au intrat in aceste dezbateri, BNR, Consiliul Fiscal au păreri care sunt contradictorii cu cea a Ministerului de Finanţe. Sigur că ar fi fost de dorit, ca aceste păreri să fi fost prezentate înainte de votarea în Parlament a Codului Fiscal, dar aici nu cred că este nevoie de a pune acest argument în mod precumpănitor în discuţie. Dacă BNR şi Consiliul Fiscal nu au fost în stare la vremea respectivă să atenioneze suficient de bine, au făcut-o între timp, suntem receptivi. Cred că suntem într-o fază nu de confruntare, ci de dialog", a declarat preşedintele Senatului.

Călin Popescu Tăriceanu a subliniat că, negocierea partidelor politice, de săptămâna trecută, pe tema Codului Fiscal, nu a fost "absolut deloc convingătoare", reamintind că Banca Naţională a susţinut "că lucrurile rămân neschimbate în privinţa analizei pe care a făcut-o asupra Codului Fiscal, în pofida propunerilor care au fost avansate".

Tăriceanu a mai afirmat că a avut o discuţie şi cu preşedintele Comisiei de Buget, Finanţe a Senatului, care a spus că, în situaţia dată, comisia nu este în măsură să furnizeze un raport.

"Am discutat cu preşedintele Comisiei de Buget, Finanţe a Senatului, ei nu sunt, în condiţiile acestea în măsură să furnizeze un raport şi vom amâna pentru săptămâna viitoare, în cadrul sesiunii extraordinare, dezbaterea şi decizia pe marginea cererii de reexaminare făcute de preşedinte", mai afirmat preşedinteele Senatului.

Şedinţa Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor, programată pentru data de azi de la ora 13:30, a fost anulată, informează Direcţia de Comunicare a Camerei Deputaţilor.

Precizarea a fost făcută la scurt timp după ce preşedintele interimar al PSD, Liviu Dragnea, a anunţat, la finalul şedinţei Coaliţiei, că social-democraţii cer amânarea dezbaterii cererii de reexaminare a Codului Fiscal pentru sesiunea parlamentară ordinară.

(A.C.)

-------------------

Actualizare 11:22

Preşedintele interimar al PSD Liviu Dragnea a anunţat că liderii coaliţiei au decis să fie amânat votul asupra cererii de reexaminare a noului Cod fiscal pentru sesiunea parlamentară ordinară şi le-a propus reprezentanţilor Opoziţiei ca joi să aibă o întâlnire pe această temă.

Comisia economică a Senatului: Aviz negativ la cererea de reexaminare a Codului fiscal

Senatorii Comisiei economice, industrii şi servicii au avizat negativ, azi, cererea de reexaminare a preşedintelui privind noul Cod.

Senatorii Comisiei economice s-au pronunţat cu şase voturi "pentru", unul "împotrivă" şi o abţinere ca proiectul să fie trimis spre promulgare în forma iniţială adoptată de Parlament, potrivit surselor din presă.

(A.C.)

---------------

Actualizare 10:20 Comisia pentru transporturi a Senatului: Aviz negativ la cererea de reexaminare a Codului fiscal

Senatorii Comisiei pentru transporturi şi energie au avizat azi negativ cererea preşedintelui Klaus Iohannis pentru reexaminarea Codului fiscal.

Preşedintele Comisiei de transporturi Mihai Fifor: "După discuţii cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi după analizarea solicitării preşedintelui României privind Codul fiscal, am decis, cu majoritate de voturi, să dăm aviz negativ la solicitarea de reexaminare a preşedintelui Iohannis. Am considerat că în ceea ce priveşte Comisia de transporturi şi energie nu sunt elemente care să conducă la o modificare a punctului nostru de vedere, respectiv susţinerea cu amendamente a Codului fiscal. Cu alte cuvinte, ar trebui retrimis preşedintelui pentru promulgare în forma aprobată de Parlament".

El a precizat că din partea Ministerului de Finanţe şi a Guvernului "nu a venit o susţinere a acestei solicitări a preşedintelui", motiv pentru care comisia rămâne "la poziţia iniţială".

Avizul Comisiei este consultativ.

Comisia juridică a Senatului: Aviz favorabil pentru cererea de reexaminare

Comisia juridică a Senatului a dat un aviz favorabil cererii de reexaminare a preşedintelui asupra noului Cod fiscal, aducând patru amendamente, care sunt rezultatul acordului dintre partidele parlamentare.

Zece întrebări adresate de Ponta partidelor politice înaintea sesiunii extraordinare a Parlamentului

Victor Ponta a scris pe Facebook zece întrebări adresate partidelor politice, "în calitate de premier care a conceput si promovat proiectul noului Cod Fiscal" şi spune că acestea "au datoria să răspundă" înaintea sau în timpul dezbaterilor de luni din Parlament.

Cele zece întrebări adresate de Ponta partidelor politice sunt:

"1. Consideră ca noul Cod Fiscal propus de Guvern este un instrument legislativ categoric mai bun decât cel aflat acum în vigoare? Ajută economia românească să se dezvolte în continuare, păstrând şi crescând numărul de locuri de muncă, plătind salarii mai decente, achitând taxe mai mici şi mai puţine (sprijinind efortul autorităţilor de combatere a birocraţiei şi evaziunii fiscale)? Dacă nu sunt de acord cu aceste afirmaţii, de ce votează pentru?

2. Când au votat în unanimitate Codul Fiscal au ştiut ce votează? Au citit textul, specialiştii lor au înţeles prevederile şi consecinţele? Dacă da, de ce unele partide au considerat după vot şi după trimiterea la reexaminare că noul Cod Fiscal este iresponsabil, nesustenabil, prost conceput etc.?

3. De ce reprezentanţii PNL/PDL au depus un amendament privind scăderea cotei generale de TVA de la 20% (propunerea Guvernului) la 19% şi chiar au condiţionat votul pozitiv de acceptarea acestui amendament? Au avut calcule de impact sau a fost o simplă propunere electoralistă şi populistă? Dacă era o propunere bună de ce au solicitat acum să se revină la varianta Guvernului de 20%?

4. Care a fost impactul estimat al creşterii TVA de la 19% la 24% şi al tăierilor de salarii şi ajutoare sociale din 2010? Care dintre partidele actuale consideră şi acum că a fost corectă şi utilă viziunea economică a guvernării PDL de atunci, când sute de mii de firme au dat faliment, s-au pierdut peste 170.000 de locuri de muncă stabile, s-a redus cu 0,5 puncte procentuale potenţialul economic, a avut loc o cădere economica drastică, a explodat evaziunea fiscală, rata inflaţiei s-a dublat faţă de 2009, iar puterea de cumpărare a scăzut dramatic, chiar cu 40% în cazul profesorilor, medicilor şi a categoriilor sociale cu venituri reduse?

5. Care este opinia partidelor politice actuale - România ar trebui să renegocieze ţintele de deficit bugetar ESA mai mici de 1% din PIB prevăzute în actualul Medium Term Objective sau să ţină cura de slăbire (austeritate) şi să acumuleze deficite de dezvoltare? Sau ar fi mai bine ţintirea unor deficite bugetare ESA în jurul a 2% din PIB şi astfel să se accelereze procesul de convergenţă faţă de media UE28?

6. De ce România ar fi nesustenabilă în condiţiile unui deficit de 2 - 2,5% din PIB şi o datorie brută guvernamentală de 40% din PIB, iar Spania cu un deficit bugetar de 3,7% din PIB şi cu o datorie de 103% din PIB, Franţa cu un deficit bugetar estimat de 4,1% din PIB şi o datorie publică de 98% din PIB, Portugalia cu 2,8% din PIB şi o datorie publică de 124% din PIB, Polonia cu un deficit bugetar de 2,7% din PIB şi o datorie de 50% din PIB sau Marea Britanie cu un deficit bugetar de 3,6% din PIB şi o datorie brută de 91% din PIB ş.a.m.d., ar fi cu toate sustenabile?

7. Ştiu partidele politice că 2014 a fost primul an din ultimii 12 când România a obţinut sold bugetar primar pozitiv, de 0,1% din PIB (adică soldul bugetar fără plată de dobânzi a fost pe plus)? Este nevoie în continuare de austeritate sau de măsuri de creştere economică şi noi locuri de muncă? (o dezbatere ideologică fundamentală azi în cadrul Uniunii Europene).

8. Ştiu partidele politice că în 2014 România a atins ţinta de deficit bugetar structural de 1% din PIB definită drept regulă fiscală în Tratatul privind coordonarea, stabilitatea şi guvernanţa în cadrul Uniunii Economice şi Monetare alături de Olanda, Germania, Danemarca şi Austria? Şi că a avut un deficit bugetar mai mic decât cel prevăzut în acordurile cu FMI/CE/BM ? Este bine să păstrăm aceasta situaţie sau să cheltuim mai mult din banii noştri pentru dezvoltare şi cresterea nivelului de trai?

9. Doresc partidele politice un nou Acord Stand By cu Fondul Monetar Internaţional ştiind că România îndeplineşte criteriile de calificare pentru pentru un alt tip de Acord - accesarea unei Linii de Credit Flexibile (având condiţii macroeconomice similare cu ale Poloniei)?

10. Consideră partidele politice că actualul curs de creştere economică neîntreruptă din 2012, scădere a somajului şi ridicare a puterii de cumpărare şi a nivelului de trai al populaţiei este sau nu afectat de crize şi scandaluri politice având ca pretext măsuri economice? Sau de inconsecvenţe legislative absolut ridicole (de felul "votăm în unanimitate Codul Fiscal şi după o lună anunţăm că este greşit şi nu îl mai susţinem")? Este necesar şi se poate încheia un acord politic pentru dezvoltare economică şi creşterea nivelui de trai (care să cuprindă cel puţin principalele obiective privind nivelul de fiscalizare, salariul şi pensia medie, modul de finanţare în educaţie şi sănătate) - aşa cum s-a făcut pentru Apărare?".

În finalul mesajului postat pe Facebook, premierul spune că aşteaptă şi el şi toţi cetăţenii ţării răspunsurile partidelor politice parlamentare la aceste întrebări.

"Cine nu răspunde (dacă va fi cineva) este evident că de fapt habar nu are ce să facă cu economia şi viaţa de zi cu zi a acestei ţări!", adaugă Ponta în mesajul de pe reţeaua de socializare.

(A.C.)

----------------

Cererea de reexaminare a noului Cod Fiscal transmisă Parlamentului de preşedintele Klaus Iohannis a prilejuit dezbateri aprinse toată vara. Acum Guvernul pare că a făcut un pas înapoi şi a acceptat reducerea TVA în două etape şi amânarea eliminării supraaccizei pe carburanţi. Dar negocierile dintre liderii politici nu s-au încheiat.

Codul va reintra în dezbaterea parlamentară începând de astăzi, când este programat ca Senatul să se reunească în sesiune extraordinară pentru analiza şi votarea cererii de reexaminare a legii transmisă de preşedinte. Senatul este primul for legislativ sesizat în legătură cu Codul Fiscal, decizia finală urmând să fie luată de Camera Deputaţilor, care se va reuni tot în sesiune extraordinară.

Reprezentanţii partidelor parlamentare au avut, joia trecută, o întâlnire tehnică pe tema Codului Fiscal şi au convenit ca TVA să fie scăzut în două etape: la 20% de la 1 ianuarie 2016 şi la 19% de la 1 ianuarie 2017. Ei au hotărât amânarea cu un an a măsurii de eliminare a supraaccizei pe carburanţi, aceasta urmând să fie aplicată din 2017, nu din 2016, aşa cum era stabilit iniţial.

Însă, preşedintele interimar al PSD, Liviu Dragnea, a declarat, sâmbătă, că nu s-a ajuns la o soluţie, ci la o propunere de modificare a actului normativ. Domnia sa a adăugat: "În primul rând, sunt mulţumit că ideea lansată de mine a dat roade, în sensul că am propus să încercăm să creăm un alt climat politic în ţară, nu un climat bazat pe scandal, tensiune şi contraziceri permanente, ci un climat în care cel puţin marile teme ale societăţii să fie în oarecare consens. Că propunerea la care s-a ajuns poate deveni soluţia finală sau mai poate fi nuanţată este cu totul altceva.

Vom avea întâlnirea liderilor politici care va decide acest lucru. Pentru mine, este mulţumitor faptul că ce am propus s-a întâmplat".

Înainte cu o zi de întâlnirea tehnică a reprezentanţilor partidelor parlamentare, preşedintele Klaus Iohannis s-a întâlnit cu prim-ministrul Victor Ponta, pentru a discuta despre priorităţile legislative din toamnă, inclusiv despre Codul fiscal, conform Agerpres.

Prezent la discuţiile tehnice ale reprezentanţilor formaţiunilor politice, ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a arătat că ţinta de deficit bugetar de 1,2% nu va putea fi atinsă nici acum, după aplicarea măsurilor de reducere a TVA în două etape şi de amânare a eliminării supraaccizei pentru carburanţi. Domnia sa a estimat că deficitul se reduce la 2% în urma amendamentelor propuse de reprezentanţii formaţiunilor politice pentru Codul Fiscal.

Ministrul Finanţelor a mai spus că, în cadrul întâlnirii cu reprezentanţii partidelor politice, s-a solicitat ca Guvernul să facă trimestrial în Parlament o informare cu privire la modul în care se realizează execuţia bugetară, astfel încât parlamentarii să ştie exact că ţinta de deficit este respectată.

Vineri, premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul şi-a propus o creştere economică de circa 3% în fiecare an, creştere care va fi una "sănătoasă şi sustenabilă" prin adoptarea noului Cod Fiscal.

Domnia sa a menţionat: "Deci, dacă noi menţinem creşterea de 3% în medie anuală şi părerea mea este că, în baza noului Cod Fiscal, vom menţine acest lucru şi în 2016, atunci vom reuşi să avem o creştere sănătoasă, sustenabilă şi să recuperăm din decalajul faţă de ţările din vestul Europei. Pentru că este nevoie doar de stabilitate, de înţelepciune şi este nevoie să lăsăm deoparte scandalurile care vin şi pleacă într-o zi şi să ne uităm la lucrurile importante".

Klaus Iohannis a retrimis Parlamentului spre reexaminare, în 17 iulie, proiectul noului Cod fiscal, invocând faptul că actul normativ poate fi pus în aplicare numai după o "riguroasă analiză" a implicaţiilor asupra bugetului consolidat.

GALA BURSA 2022
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

25 Noi. 2022
Euro (EUR)Euro4.9250
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0120
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7274
Gram de aur (XAU)Gram de aur266.4903

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro