Cine va suporta diferenţa dacă plafonăm preţurile carburanţilor?

Theodor Stolojan
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 23 iunie

Cine va suporta diferenţa dacă plafonăm preţurile carburanţilor?
 Theodor Stolojan

Din nou, politicienii şi nu numai discută despre "necesitatea" de a plafona preţurile carburanţilor - în principal benzină şi motorină -, fără a se raporta la realitatea din industria respectivă din România.

Potrivit Comunicatului Institutului Naţional de Statistică, în anul 2021, resursa totală de ţiţei şi produse petroliere de care a dispus România a fost de 13,8 milioane tone, în echivalent petrol. Din ţară, s-au asigurat numai 3,1 milioane tone (ţiţei extras în echivalent petrol), respectiv 22,5%, iar din import 10,7 milioane tone, 77,5% (import de ţiţei 6,8 milioane tone şi de produse petroliere 3,9 milioane tone). Prin urmare, la fiecare o tonă din ţară, au revenit 3,4 tone din import; spre deosebire de gaze naturale, în cazul ţiţeiului şi al produselor petroliere, România este puternic dependentă de import. Fără măsuri de compensare financiară, plafonarea preţurilor carburanţilor ar bloca importul de ţiţei şi produse petroliere, provocând o lipsă majoră de carburanţi în România, cu efecte distrugătoare asupra întregii economii. Pe fondul declinului natural al producţiei de ţiţei din ţară, anul 2022 nu va arăta mai bine decât 2021, în privinţa importului de ţiţei şi produse petroliere.

În consecinţă, cei care fac propuneri de plafonare a preţurilor carburanţilor ar trebui să spună cetăţenilor şi cine achită diferenţa între preţul ţiţeiului şi al produselor petroliere importate şi preţurile plafonate de pe piaţa internă.

Unii politicieni consideră că trebuie reduse accizele şi taxa pe valoarea adăugată la carburanţi, că aşa au făcut şi alte ţări. Pentru România, reducerea acestor impozite ar fi o dovadă de iresponsabilitate economică, deoarece bugetul public se confruntă cu deficite mari (comparativ cu alte ţări din Uniunea Europeană), pe care le finanţează prin împrumuturi la dobânzi în creştere.

În condiţiile în care preţurile de pe pieţele internaţionale în domeniul ţiţeiului şi produselor petroliere vor rămâne ridicate în anii care urmează, plafonarea preţurilor carburanţilor are şi alte efecte negative: slăbeşte efortul pentru reducerea risipei şi a consumului de carburanţi la nivelul firmelor, instituţiilor publice şi cetăţenilor (de exemplu, în România, instituţiile publice achiziţionează în continuare maşini cu consum mare de carburant), precum şi pentru tranziţia la economia verde. Statul român, ca şi cetăţenii săi, nu pot ignora noua realitate economică pentru economia globală, inclusiv pentru România, care conţine preţuri ridicate în domeniu ţiţeiului şi produselor petroliere; iar de această nouă realitate trebuie să ţină seama fiecare firmă, fiecare instituţie publică şi fiecare cetăţean, care trebuie să se ajusteze corespunzător; ea nu mai poate fi evitată, ca la început, când era considerată ca un fenomen temporar.

Bugetele publice din România nu au capacitatea de a acoperi diferenţele între preţurile ţiţeiului şi al produselor petroliere din import şi preţurile plafonate ale carburanţilor de pe piaţa internă, pentru întreaga economie. O astfel de subvenţie generală nici nu ar fi de dorit, deoarece firmele au diferite grade de profitabilitate, iar în rândul cetăţenilor există diferenţe semnificative în ceea ce priveşte veniturile şi consumul de carburanţi.

Ca atare, ţinând seama de situaţia concretă a României, precum şi de menţinerea şi în anii viitori a preţurilor ridicate la ţiţei şi produse petroliere pe pieţele internaţionale, consider că soluţiile potrivite sunt următoarele:

(i) evitarea plafonării preţurilor carburanţilor. Aceste preţuri deja schimbă structura preţurilor relative din întreaga economie (inclusiv a preţului forţei de muncă);

(ii) sprijinul financiar punctual şi limitat în timp pentru anumite sectoare economice (cum ar fi, de exemplu, motorina pentru lucrările agricole);

(iii) ajutoare financiare pentru gospodăriile populaţiei care realmente au nevoie de aceste ajutoare, ceea ce impune dezvoltarea capacităţii instituţionale existentă, de analiză şi evaluare la nivelul unităţilor teritorial administrative;

(iv) încadrarea sprijinului financiar şi a ajutoarelor în parametrii de reducere a deficitelor bugetelor publice pe termen mediu şi lung.

Opinia Cititorului ( 10 )

  1. Citu!

    exceptia punctului cu "populatia care are nevoie realmente" de sprijin, de acord cu autorul. Si spun asta pt. ca

    in "populatia" aia se strecoara, in proportie de 90%, unii care realmente nu au ce cauta acolo! 

    Si pretul la motorina era 5,50-6,00 lei

    Ce văd eu aici se înscrie în tehnica globalistă de adunare a capitalului în mâna câtorva oameni, se preferă subvenția(în acest caz statul asigură profitul nerușinat al companiilor prădătoare) în loc de plafonare(în acest caz se limitează profitul companiilor la un nivel decent) iar sistemul de subvenții pentru ajutorarea celo aflați la limita subzistenței nu face altceva decât să distrugă clasa de mijloc. Acești lachei ai lui Soroș văd lumea viitoare formată dintr-o elită super-bogată care nu se supune nici-cărei reguli și marea masă a populației asistată social, încătușată în reguli stricte în privința gândirii dar liberă în a-și exprima toate instinctele animalice din sfera sexuală.

    1. Amice, articolul este despre pretul carburantilor.

      Despre instinctele sexuale citeste in Revista de Psihanaliza. 

    Cred că ar trebui sa mai renunțăm și noi la mașina și să folosim transportul in comun unde se poate sau alternative gen bicicleta mers pe jos etc. Am amici și cunoștințe care merg cu mașina sa duca și aducă copiii de la școala despartindu.i câteva străzi de școală! Daca am pune cate puțin de la fiecare cererea nu ar mai fi atât de mare iar preturile se vor ajusta de la sine!

    1. Perfect.

      Ia să te văd că folosești transportul în comun sau chiar bicicleta să ajungi de la Oradea la București o dată pe săptămână. Dus-întors.

      Dar vezi să n-ajungi ca elefantul Pantani. 

    Merg pe jos pana la metrou, tramvaiul 1 mă duce pe cale de rulare împrejmuită în 20 min de la p-ta Victoriei la p-ta Sudului. Copiii mei au mers pe jos cu părinții la școală, înapoi la fel, școala la 10 min. Acum sunt mari și au biciclete. Mașina o folosesc doar la shopping și în concedii. E așa de greu?

    A reapărut Gunoiul de la Banca Mondială cu soluțiile lui magice. Exact ca-n vremea-n care naționaliza valuta din conturile fraierilor.

    Oare cum se poate ca o țară ca Ungaria, cu 0 resurse de petrol, ungurii să alimenteze cu 6 lei/l motorina. În timp ce-n România, unde gunoiaie bine blindate, ca Stolojan, execută instrucțiunile primite din afară, același litru de motorină să fie 9,3 lei??? 

    Hai Stolojane, plângi un pic și "esplică-ne"! 

    Plafonarea si subventia cu 50 bani, sunt asa cum ati sesizat niste aiureli. Preturile carburantilor ca si a energiei in genearal, nu trebuiesc reglementate. In aceste domenii trebuie sa functioneze in primul rand economia de piata.

    Si atunci ce este de facut.

    Acciza la carbutanti trebuie marita pana cand cetatenii de rand vor cumpara numai strictul necesar. Cei plini de bani, desigur, vor cumpara in continuare, dar ei sunt putini. Si atunci OMW, Petrol, Bol si alti jefuitori ai acestui popor vor avea din preturile astonomice castiguri nesemnificative si vor trebui sa revina la preturi drepte cinstite in Romania. Altfel vor trebui sa inchida si sa plece.  

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
csalb.ro
BTPay
Electromagnetica
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Iun. 2022
Euro (EUR)Euro4.9454
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7424
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9466
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7525
Gram de aur (XAU)Gram de aur276.3032

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro