Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării, a declarat în cadrul conferinţei educaţionale V.R.E.M. de la Târgu Jiu, că problema consumului de droguri şi a violenţei în şcoli necesită intervenţii la mai multe niveluri, nu doar din partea instituţiilor de învăţământ.
"Trebuie făcută curăţenie în jurul şcolilor - nu noi, ci Ministerul de Interne şi autorităţile locale trebuie să intervină: fără dealeri, fără droguri. Cei cu comportamente agresive trebuie monitorizaţi şi întrebaţi cu ce se ocupă", a afirmat ministrul. David a subliniat că responsabilitatea este partajată: "Toată lumea aşteaptă cumva greşit ca doar şcoala să facă ceva. Avem zeci de mii de activităţi în fiecare an, dar de multe ori nu le facem bine".
• Formare pentru profesori, mecanisme clare pentru elevi
Ministrul a accentuat necesitatea de a forma cadrele didactice pentru a detecta semnele timpurii ale consumului de droguri, iar elevii trebuie învăţaţi să recunoască astfel de comportamente şi să le semnaleze prin mecanisme clare. "Trebuie o cultură organizaţională în şcoală care să promoveze valori opuse violenţei şi consumului de droguri - nu doar în teorie, ci asumate. Regulamentul şcolar trebuie cunoscut de părinţi şi elevi. Raportarea nu este pâră, e un gest de responsabilitate", a adăugat el.
• Sesizări anonime pentru încurajarea raportării
Pentru a susţine o cultură antiviolenţă şi antidrog, ministrul a anunţat că săptămâna viitoare va semna un ordin care va permite sesizările anonime în cazuri de violenţă sau consum de substanţe. "Mulţi ezită să facă o sesizare semnată, de teamă de represalii. Aşa că vom permite raportări anonime. Problemele nu se rezumă la comportamentele profesorilor faţă de elevi, ci şi invers - avem şi cazuri de violenţă a elevilor asupra profesorilor", a afirmat el. David a avertizat că, în ciuda cadrului legislativ existent, România se confruntă cu o bătălie a formelor fără fond: "Tot creăm reguli, dar nu le implementăm. Trebuie să construim conţinut şi să lucrăm împreună".
Conferinţa V.R.E.M., desfăşurată la Teatrul Dramatic "Elvira Godeanu" din Târgu Jiu, a avut ca temă "Standardizarea Educaţiei" şi a fost organizată de profesoara Dana Constantinescu de la Colegiul Naţional "Ecaterina Teodoroiu". La eveniment au participat elevi, profesori şi reprezentanţi ai autorităţilor.
• Pierderea viziunii
Întrebat despre cea mai greşeală făcută în sistemul educaţional în ultimii 30 de ani şi care ar fi putut fi evitată, ministrul a vorbit despre "pierderea viziunii": "Mie mi se pare că, treptat, ne-am pierdut viziunea, în sensul că fiecare ministru a vrut să facă diverse reforme şi pe ce a avut înainte a început să pună nişte grefe, unul a mai făcut ceva, unul a mai strecurat ceva, unul a mai schimbat iarăşi ceva, astfel încât, păstrând proporţiile şi contextul, la un moment dat am impresia că suntem ca un Frankenstein, adică ne mişcăm, umblăm, dar nu ştim când ne blocăm. Cred că asta este o problemă. Noi trebuie să ne întrebăm cum ar trebui să arate sistemul şi eu am spus cum cred că ar trebui să arate - copiii care când ies din sistemul nostru îşi valorizează inteligenţa şi creativitatea în cele opt competenţe cheie, le simplific - buni specialişti, (...) buni cetăţeni (...) şi oameni mulţumiţi cu propria viaţă. Dacă noi reuşim să facem lucrul acesta, înseamnă că vom avea absolvenţi care pot decide unii să intre pe piaţa muncii, alţii să-şi continue studiile". Daniel David a reiterat şi problema analfabetismului funcţional, despre care a spus că îl sperie şi este risc de securitate naţională.