De la Sfântul Nicolae până la Sfântul Ion, în comuna Luncaviţa (judeţul Tulcea) se ţese, an de an, un fir neîntrerupt între trecutul profund şi prezentul viu, între rădăcinile comunităţii şi nevoia de continuitate a identităţii locale. Sărbătoarea Moşoaielor nu reprezintă doar un obicei de sezon, ci o adevărată matrice etnoculturală care singularizează Luncaviţa pe harta Dobrogei. În nordul acestei provincii istorice, moşoiul devine simbol, mărturie şi punte peste generaţii, adunând în jurul lui nu doar comunitatea locală, ci şi priviri venite de departe, atrase de farmecul acestui ritual unic.
Începând cu primele zile ale iernii, satul intră într-o forfotă creatoare cu rădăcini adânci în antropologia ritualurilor de trecere. Confecţionarea măştilor, împodobirea lor cu lână, pânză sau piele, montarea talangelor şi pregătirea întregii vestimentaţii sunt momente sacralizate, unde mâinile meşterilor se mişcă după un cod transmis din generaţie în generaţie. Tinerii învaţă colindele şi dansurile ritualice, iar bătrânii veghează ca fiecare gest să respecte tradiţia. Fiecare mască devine un substitut al strămoşilor, o personificare a forţelor protectoare, iar fiecare talangă adăugată este un ecou al lumii pastorale de altădată, unde zgomotul artefactelor avea rolul de alungare a răului.
Ansamblul de colindători „Moşoaiele”, purtătorul contemporan al acestor ritualuri, a devenit ambasadorul neoficial al Luncaviţei. An de an participă la festivaluri, gale televizate şi spectacole radiofonice dedicate tradiţiilor de iarnă, ducând faima acestui obicei în ţară şi peste hotare. Strasbourg, Viena şi alte oraşe europene au răsunat de clinchetul talangelor, iar spectacolul lor arhaic a fost întâmpinat cu uimire şi emoţie, confirmând încă o dată unicitatea tradiţiei luncăviţene.
Cioalele şi talangele, prin zgomotul lor specific, au o încărcătură simbolică ce depăşeşte esteticul. În perspectiva etno-ştiinţifică, asemenea instrumente sonore sunt interpretate drept mecanisme de purificare acustică, chemând binele şi alungând răul, pregătind ritmic intrarea într-un nou an. Comunitatea întreagă simte, la fiecare sunet, vibraţia unei lumi arhaice în care protecţia casei, a animalelor şi a oamenilor era legată de rituri precise, în care masca şi zgomotul erau percepute drept scuturi împotriva nenorocirilor. Astfel, Luncaviţa reînnoieşte, în fiecare decembrie, acel pact străvechi prin care tradiţia protejează prezentul şi deschide drumul viitorului.
În case se aprind lumini calde, iar mirosul de sarmale, cârnaţi, plăcinte cu brânză şi cozonaci pluteşte în aer, împletindu-se cu pregătirile spirituale. Familiile se reunesc, prietenii se întorc din oraşele mari sau chiar din străinătate, iar comunitatea respiră într-un ritm comun, ca un singur organism.
Moşoiul şi moşoicuţa, personificări ale celor mai vechi forme ale creştinismului popular, devin în această perioadă gardienii invizibili ai satului. Ei sunt bătrânii ancestrali, ocrotitorii, sfătuitorii, cei care, prin gesturi ritualice, „curăţă” sufletele şi casele, pregătind spaţiul domestic pentru Naşterea Mântuitorului şi pentru trecerea în noul an. În logica tradiţiilor româneşti, aceste personaje nu sunt doar mascate, ci hărăzite cu o funcţie sacră: aceea de a purifica, a proteja şi a aduce lumina binelui în fiecare gospodărie.
Primul moment în care „cloapetele” se aud este pe 6 decembrie, de Sfântul Nicolae. Acea zi marchează începutul perioadei magice în Luncaviţa. Zgomotul metalic, puternic şi vibrant, face pielea „de găină” şi aduce lacrimi în ochii celor care păstrează în ei amintiri din copilărie. Este semnul că tradiţia nu moare, că timpul nu şterge rădăcinile, ci le hrăneşte cu emoţia fiecărei generaţii. Pentru luncăviţeni, moşoiul nu este doar un personaj, ci un simbol interiorizat, o marcă identitară recunoscută în cele două sate, Luncaviţa şi Rachelu.
Cea mai spectaculoasă manifestare rămâne parada din seara Ajunului de Crăciun, pe 24 decembrie. Mii de oameni, localnici şi turişti, se adună în centrul comunei, fascinaţi de defilarea moşoaielor. În sunetul talangelor, al strigăturilor şi al paşilor ritmici, satul se transformă într-o scenă vie a unui trecut care încă respiră. După festivitate, cetele pornesc pe uliţe: adulţi, tineri, copii, veterani, fiecare având un rol bine definit în dinamica obiceiului. Intră în casele gospodarilor, ale prietenilor, ale fetelor tinere, pentru care vizita moşoilor este un semn al norocului şi un ritual de trecere spre maturitate. Colindul răsună până în noapte, iar fiecare vers poartă în el ecouri vechi, păstrate cu grijă.
Ultima dată când moşoiul şi moşoicuţa îşi rostesc cântecele este la Bobotează, marcând sfârşitul perioadei festive. Momentul este încărcat de înţelesuri cosmologice, pentru că sfârşitul sărbătorilor de iarnă nu reprezintă un final, ci un nou început al ciclului anual. Colindul „Lerului în seara de Ajun şi de Bobotează” poartă cu el o binecuvântare universală şi o invocare a sănătăţii, fiind un liant între sacru şi comunitar.
Repertoriul de colinde cântate de cetele moşoilor păstrează forma arhaică, nealterată de modernitate. „La lină fântână”, „Colindul ăl mare - Dinaintea istor curţi”, „Doamnele”, „Cerbul”, „Ciutele”, „La creangă de vişinel” şi multe altele sunt documente vii ale unei lumi în care cântecul era instrument de rugă, invocaţie, protecţie şi comunicare simbolică. Fiecare colind îşi are propria funcţie în ritualul complex al sărbătorilor de iarnă: unele sunt pentru fete mari, altele pentru gospodari, altele pentru copii sau pentru vânători, ilustrând o societate tradiţională foarte bine structurată.
Toate aceste evenimente sunt promovate în mass-media, pe site-ul comunei şi pe reţelele de socializare, atrăgând anual turişti dornici să descopere patrimoniul spiritual al Luncaviţei. Turismul cultural se împleteşte astfel cu tradiţia autentică, oferind comunităţii posibilitatea de a-şi valorifica identitatea şi de a crea un model de dezvoltare bazat pe patrimoniul imaterial.
Moşoaiele rămân, dincolo de orice explicaţie etnografică sau istorică, dovada vie că un sat poate păstra aprinsă o flacără esenţială a identităţii româneşti. Între Sfântul Nicolae şi Sfântul Ion, Luncaviţa devine spaţiul în care timpul nu este o linie, ci un cerc, iar fiecare strigare, fiecare pas şi fiecare colind reînnoiesc legătura nevăzută dintre oameni, natură, credinţă şi istorie.



























































Opinia Cititorului