84% dintre cumpărători declară că sunt predispuşi să renunţe la coşurile de cumpărături în perioada Sărbătorilor din cauza stresului şi a frustrării generate de procesul de achiziţie, conform unui studiu anual realizat de Accenture pe un eşantion de 3.000 de consumatori din zece ţări, conform unui comunicat de presă remis redacţiei. Intenţia este şi mai ridicată în rândul generaţiilor tinere: 91% dintre Milleniali şi 89% dintre Generaţia Z afirmă că ar putea abandona achiziţiile de cadouri.
Studiul arată că principalele surse de stres sunt presiunea de a găsi cadoul perfect (75% dintre respondenţi), teama de a lua o decizie greşită (73%) şi volumul tot mai mare de reclame şi opţiuni disponibile. În 2025, 82% dintre consumatori afirmă că se simt bombardaţi de publicitate (faţă de 78% în 2024), iar 77% spun că diversitatea prea mare de produse le îngreunează procesul decizional (faţă de 74% anul trecut).
Aceste rezultate subliniază un risc major pentru retaileri şi branduri, care pot pierde venituri semnificative într-o perioadă crucială pentru vânzări. Totodată, există oportunităţi pentru cei care aleg să răspundă prin simplificare şi personalizare: 45% dintre consumatori preferă magazinele fizice pentru a evalua produsele direct, 48% se bazează pe recomandările prietenilor şi familiei, o treime (34%) caută inspiraţie pe reţelele sociale, iar unul din cinci declară că va folosi asistenţi conversaţionali, precum ChatGPT sau Claude, pentru a lua decizii mai rapide.
"Tehnologiile bazate pe inteligenţă artificială, precum AI generativă, pot reduce "stresul cumpărătorilor', acţionând ca un concierge care ghidează şi susţine fiecare etapă a procesului de achiziţie. Această tehnologie poate oferi experienţe care par mai personale, relevante şi potrivite momentului, prin recomandarea de opţiuni, compararea caracteristicilor şi chiar simplificarea alegerilor. Pentru retaileri şi branduri, ea deschide calea către relaţii mai profunde cu clienţii şi către surse suplimentare de venituri. Este la fel de important să nu trecem cu vederea impactul pe care AI generativă îl poate avea asupra experienţei din magazine. Cu ajutorul instrumentelor de AI, angajaţii din retail pot avea acces instant la informaţii despre produse, preferinţele clienţilor şi sugestii contextuale. Astfel, petrec mai puţin timp cu sarcini repetitive, verificarea stocurilor, aranjarea rafturilor, şi mai mult timp interacţionând cu clienţii, prin recomandări personalizate şi consultative”, a declarat Jill Standish - Lider Global Retail la Accenture.
Un exemplu al modului în care tehnologia poate răspunde acestor nevoi este Noli, un startup susţinut de L'Oreal Groupe. Proiectul, dezvoltat cu sprijinul Accenture, îşi propune să îi ajute pe oameni să facă alegeri mai simple şi mai sigure într-o piaţă plină de opţiuni şi recomandări contradictorii. Cu ajutorul AI-ului antrenat pe peste un milion de date despre tipuri de piele şi mii de formule de produse, Noli creează un profil personalizat pentru fiecare utilizator şi oferă sugestii clare, cu produsele potrivite livrate direct acasă.
Opinia Cititorului