Inteligenţa artificială generativă (gen AI) joacă un rol tot mai important în procesul de cumpărare, influenţând direct comportamentul consumatorilor, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Potrivit celui mai recent studiu Accenture, 72% dintre consumatori folosesc deja frecvent astfel de instrumente, iar jumătate dintre utilizatorii activi spun că au cumpărat produse la recomandarea AI. În plus, 1 din 10 consumatori o consideră cea mai de încredere sursă pentru luarea deciziilor de cumpărare.
Raportul „Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement”, bazat pe opiniile a peste 18.000 de respondenţi din 14 ţări, arată cum AI-ul nu mai este doar un sprijin tehnologic, ci devine un partener personal - un ghid, un companion şi, în curând, un agent autonom care acţionează în numele consumatorului. 75% dintre utilizatorii activi sunt deja deschişi să lase un AI să facă achiziţii în locul lor, semnalând o schimbare profundă în comportamentul de consum.
36% dintre utilizatorii activi se raportează la AI ca la „un prieten bun”, 93% fiind dispuşi să
apeleze la AI pentru definirea obiectivelor personale.
„Consumatorii devin tot mai deschişi la interacţiunea cu tehnologia, mai ales când aceasta le
face viaţa mai simplă sau le oferă recomandări pe care le simt relevante. Inteligenţa artificială generativă începe să joace un rol real în felul în care oamenii aleg produse sau servicii. Pentru companii, e un moment bun să asculte mai atent şi să construiască experienţe care contează cu adevărat pentru oameni. În egală măsură, dezvoltarea şi utilizarea AI-ului într-un mod responsabil au devenit mai critice ca niciodată,” a declarat Raluca Burghelea, country managing director al Accenture România.
Potrivit comunicatului, în paralel, raportul scoate în evidenţă o generaţie de consumatori foarte loială: 80% dintre tinerii din Gen Z sunt înscrişi într-un program de loialitate pentru cel puţin o categorie de produse, comparativ cu doar 48% dintre baby boomers. Această deschidere către relaţii de durată cu brandurile oferă oportunităţi uriaşe pentru companiile care investesc în experienţe personalizate şi autentice.
„Pentru mult timp, am anticipat că AI va deveni principalul ghid în procesul decizional al
consumatorilor. Ceea ce ne surprinde acum este cât de rapid se întâmplă acest lucru, pe
măsură ce oamenii dezvoltă legături emoţionale cu aceste tehnologii”, declară Oliver Wright,
Global Consumer Industries Lead, Accenture.
Într-un context economic marcat de incertitudine - 54% dintre respondenţi declarând că trăiesc un sentiment neobişnuit de nesiguranţă - consumatorii se orientează tot mai mult către branduri care oferă experienţe empatice, coerente şi relevante. Gen AI devine astfel un canal important pentru descoperirea şi selecţia produselor, iar brandurile care nu se adaptează riscă să fie excluse din procesul de luare a deciziilor.
„În retail, AI-ul generativ transformă radical modul în care consumatorii descoperă, aleg şi
interacţionează cu brandurile. De la recomandări la cumpărături automate, intrăm într-o nouă eră a comerţului. Marii retaileri şi branduri trebuie să fie prezenţi activ în acest nou ecosistem, altfel riscă să fie ignoraţi complet de consumatori”, explică Jill Standish, Global Retail Lead, Accenture.
Conform sursei, în ciuda provocărilor economice actuale, retailerii şi brandurile care mizează pe îmbunătăţirea experienţei consumatorilor şi pe conexiunea cu aceştia, pot stimula creşterea şi pot obţine beneficii reale. Mai exact, consumatorii sunt de 1,5 ori mai implicaţi, de 2,3 ori mai predispuşi să recomande un brand online şi de 1,7 ori mai dornici să plătească un preţ mai mare pentru un produs, dacă experienţa de cumpărare îi implică şi emoţional.
În plus, 34% dintre consumatori spun că ar renunţa la brandul preferat pentru altul care le oferă experienţe de cumpărare personalizate. Pentru cei înscrişi în programele de loialitate,
probabilitatea de a fi impulsionaţi în decizia de cumpărare pe fond emoţional sau experienţial
este de 1,6 ori mai mare, probabilitatea de a contribui la îmbunătăţirea produselor şi serviciilor noi oferite de branduri este de 1,4 ori mai mare şi, de asemenea, creşte şi probabilitatea ca ei să distribuie informaţii şi să se implice în experienţe personalizate.