Abonament gratuit
Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”Videoconferinţa “Antreprenoriat fără gen”

SUPLIMENT DIGI COMMUNICATIONS"2019 - un an de referinţă în istoria companiei"

A consemnat EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital #Telecomunicaţii /

"2019 - un an de referinţă în istoria companiei"

(Interviu cu Serghei Bulgac, CEO Digi Communications) 

"Rezultatele bune obţinute la nivel operaţional nu au reuşit să atenueze impactul factorilor externi companiei şi industriei"

Reporter: În 2019, Digi Communications a raportat creşteri importante ale veniturilor, unităţilor generatoare de profit (cel mai ridicat nivel al numărului total de servicii oferite de companie din istorie), în timp ce profitul net a fost mai mult decât dublu faţă de cel din 2018. Care sunt elementele cheie care au stat la baza acestei performanţe?

Serghei Bulgac: Într-adevăr, 2019 este un an de referinţă în evoluţia grupului nostru. Veniturile au fost de aproximativ 1,2 miliarde euro, cu o creştere robustă de 14%, faţă de 31 decembrie 2018, EBITDA s-a majorat cu peste 17% (fără impactul IFRS 16), ajungând la 380 milioane euro, ne-am dus la bun sfârşit proiectele propuse pentru 2019. Am depăşit 16 milioane de unităţi generatoare de venituri (RGU), cu evoluţii încurajatoare pe toa­te pieţele unde activăm.

Vârful de lance al creşterii l-a reprezentat majorarea bazei de utilizatori şi evidenţiez aici creşterea cu 8% a numărului total de servicii oferite, în condiţiile în care principalele linii de business au înregistrat creşteri ale numărului de RGU cuprinse între 5% şi 14,5%. Alte două elemente care au contribuit la această creştere au fost diversificarea portofoliului de servicii în Spania, inclusiv introducerea ofertei de servicii fixe pe această piaţă, şi ajus­tarea preţurilor în România şi Ungaria, din martie 2019, după zece ani, păstrând o politică de preţuri avantajoa­să pentru clienţi.

Reporter: Digi Communications este o companie de creştere, ceea ce implică investiţii mari. Totuşi, în ultimii doi ani, au fost alocaţi şi bani către acţionari sub formă de dividende. Ce se preconizează pentru acest an?

Serghei Bulgac: Potrivit actului constitutiv al companiei şi politicii de rezerve şi dividende, Consiliul de Administraţie poate propune distribuirea de dividende după publicarea situaţiilor financiare anuale (din care rezultă că distribuirea de profituri este permisă).

DIGI a adoptat o politică de remunerare a acţionarilor care a reflectat oportunităţile de creştere disponibile pentru afacere şi investiţiile necesare pentru exploatarea acestor oportunităţi. În acelaşi timp, am căutat să recompensăm încrederea pe care acţionarii ne-au arătat-o, acordând în 2019 un dividend superior celui din 2018. Momentul şi valoarea plăţilor viitoare de dividende depind de condiţia financiară, rezultatele operaţionale finale, alte elemente pe care le vom considera relevante (cum ar fi cheltuieli de investiţii şi condiţiile pieţei). Aşa cum am spus încă de la listare, Digi este o companie axată pe creştere şi ar trebui abordată ca o investiţie pe termen lung.

Reporter: În ultimul an, se observă o dezvoltare a diviziei Digi Mobil şi chiar o implicare în activitatea de producţie a telefoanelor sub marca firmei dumneavoastră, până în acest moment fiind cunoscute trei modele. Ţinând cont de curentul anti Huawei privind introducerea tehnologiei 5G, implicarea dumneavoastră în producţia de smart-phone reprezintă un preambul al intrării Digi în competiţia privind tehnologia 5G? Va afecta alocarea de resurse financiare privind producţia din sectorul Digi Mobil participarea la licitaţia legată de spectrul 5G, preconizată a avea loc la mijlocul anului?

Serghei Bulgac: Aş separa cele două teme. În privinţa accesului Digi pe piaţa de terminale, aş aminti că anul trecut am lansat în România şi Ungaria telefoanele marcă proprie Digi, care au ajuns la cea de-a doua generaţie. Este vorba despre trei echipamente - Digi C2, Digi R2 şi Digi K2. Este mai degrabă un vector de auto-promovare şi de creştere a notorietăţii brandului, decât o declaraţie de intenţie privind transformarea Digi într-un jucător pe piaţa echipamentelor. Gama de telefoane Digi reprezintă cea mai bună ofertă sub raportul calitate-preţ de pe piaţă. Pentru abonaţii Digi Mobil, Digi C2 este dis­ponibil la preţul de 399 lei, Digi R2 la preţul de 499 lei şi Digi K2 la 999 lei (preţuri cu TVA).

În ceea ce priveşte licitaţia 5G, faptul că anul trecut am lansat deja aceste servicii în România, că avem deja staţii de emisie funcţionale în 14 oraşe din ţară şi o ofertă de terminale compatibile cu noua tehnologie sunt cele mai bune dovezi ale interesului nos­tru.

Dar licitaţia în sine nu o putem controla şi nici nu o putem influenţa noi. Ţine de voinţa autorităţilor să deblocheze procesul, iar din semnalele primite recent de la ANCOM, conform planului anunţat recent, licitaţia 5G figurează pe roadmap-ul reglementatorului, în partea a doua a anului. Aş vrea să salut intenţia ANCOM de a actualiza şi legislaţia cu privire la regimul infrastructurii. Este binevenită preocuparea pentru mai multă disciplină în zona de implementare şi construire a reţelelor, dar orice regulă are nevoie şi de un cadru care să faciliteze respectarea ei: fără birocraţie inutilă, cu roluri şi responsabilităţi clar definite pentru fiecare decident, cu un singur punct de intrare-ieşire pentru documentaţii.

Reporter: În ce stadiu se află negocierea cu Telekom, privind achiziţia de către RCS&RDS a unor active/operaţiuni pe care compania germană le deţine/derulează în România?

Serghei Bulgac: Nu am făcut niciodată comentarii în legătură cu acest subiect. Ne păstrăm poziţia şi în prezent.

Reporter: În luna noiembrie a anului trecut, RCS&RDS a încheiat o serie de contracte de transmitere a dreptului de a opera reţelele de comunicaţii electronice şi vânzarea unor active aparţinând Digital Cable Systems (DCS), AKTA Telecom şi ATTP Telecommunications. Totuşi, RCS&RDS va putea opera reţelele celor trei operatori numai dacă ATTP va dobândi majoritatea acţiunilor Digital Cable Systems şi AKTA Telecom. În ce stadiu se află operaţiunea şi ce ţinteşte compania prin acest demers?

Serghei Bulgac: Este un proces ce presupune parcurgerea unor etape obligatorii. Pentru moment, părţile implicate în tranzacţie aşteaptă analiza autorităţii pentru concurenţă din România cu privire la această intenţie, aşa cum am precizat şi în anunţul public transmis la data de 29 noiembrie 2019. Drept urmare, nu suntem în măsură să oferim alte detalii faţă de ceea ce am comunicat, la acel moment, în informarea către Bursa de Valori Bucureşti.

Reporter: Care sunt cele mai importante proiecte pe care le are Digi Communications, în acest an?

Serghei Bulgac: Ne propunem să valorificăm cât mai bine investiţiile făcute în ultimii ani în dezvoltarea tehnologică, mai ales în România şi Ungaria. Obiectivul nostru este să ne păstrăm competitivitatea pe pieţele cheie şi am investit 318 milioane EUR în 2019 în proiectele de extindere a acoperirii reţelei 4G şi roll-out-ul reţelei 5G în România şi Ungaria, în dezvoltarea infrastructurii de fibră optică în România, Ungaria şi Spania. Aceste investiţii vor contribui la continuarea parcursului nostru pe piaţa comunicaţiilor electronice prin reţele fixe, în România, la consolidarea poziţiei de operator convergent complet în Ungaria şi la dezvoltarea pe segmentele de servicii mobile şi fixe, pe piaţa spaniolă.

Reporter: De la listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) din mai 2017 şi până în prima parte a anului 2019, acţiunile Digi Communications (DIGI) au descris o traiectorie descendentă pentru ca, ulterior, coaţia companiei să se înscrie pe o tendinţă de creştere, care se derulează şi în prezent. Care credeţi că sunt motivele pentru care asistăm, din a doua parte a anului trecut, la inversarea trendului acţiunilor DIGI?

Serghei Bulgac: Experienţele trăite în aceşti doi ani şi jumătate ne-au făcut încrezători în capacitatea companiei de a genera valoare pentru acţionari, pentru investitori, pentru clienţi şi piaţă, în ansamblu. Influenţa mediului economic şi politic, mai ales pe parcursul anilor 2018-2019, s-a reflectat în evoluţia pe bursă, nu numai în cazul nostru, ci şi pentru alţi emitenţi. Rezultatele bune obţinute la nivel operaţional nu au reuşit să atenueze impactul factorilor externi companiei şi industriei. Iar acum, asistăm la o nouă perioadă de oscilaţii, antrenată de epidemia de coronavirus şi de temerile legate de încetinirea economiei globale. Totuşi, aşa cum spun chiar chinezii, în orice criză există şi o oportunitate, o şansă pentru schimbare şi inovare.

Dincolo de aceste influenţe pasagere, Digi a dovedit că este o companie stabilă, cu un management experimentat şi echipe bine pregătite, cu o mare capacitate de concentrare asupra rezultatelor de business. Evoluţia din ultima parte a anului 2019 şi din primele luni ale lui 2020, reacţia pieţei la recenta emisiune de obligaţiuni din ianuarie 2020 constituie semnale că Digi beneficiază, în rândul investitorilor, de percepţia unei investiţii pe termen lung, cu potenţial. 2020 începe sub auspicii bune şi pentru aceasta le mulţumesc tuturor celor care construiesc, zi de zi, succesul Digi - clienţi, angajaţi, acţionari, investitori, parteneri, furnizori.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS