Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) analizează constant comportamentul de consum din restaurante şi impactul noilor modele de afaceri asupra pieţei ospitalităţii, conform unui comunicat transmis redacţiei. Cele mai relevante tendinţe care modelează prezentul şi viitorul industriei la capitolul restaurante şi mâncare se orientează către preţuri corecte, experienţe inedite şi locaţii diferite-intime, personale, "la modă".
"QSR (Quick Service Restaurants) a devenit un actor dominant în consumul zilnic. În prezent, clienţii nu mai diferenţiază semnificativ experienţa unui prânz luat într-un food court faţă de cea oferită de un restaurant tradiţional. Ambele răspund aceleiaşi nevoi sociale şi de confort alimentar. În plus, platformele de food delivery au modelat comportamente stabile de consum, inclusiv în intervalele de seară şi weekend, afectând direct frecvenţa ieşirilor la restaurant," a declarat Ruxandra Stoica, vicepreşedinte FPIOR.
În acelaşi timp, segmentul care încă iese la restaurant caută experienţe autentice: locaţii de mici dimensiuni, cu specific clar, meniuri scurte şi o atmosferă prietenoasă, sau restaurante cu design urban, produse în tendinţe şi influenţă social media.
"Industria ospitalităţii se află într-o etapă de transformare rapidă. Rolul nostru, ca federaţie, este să ghidăm şi să sprijinim membrii în adaptarea la noile comportamente de consum. În faţa acestor schimbări, investiţiile trebuie făcute inteligent, cu focus pe relevanţă şi agilitate. Piaţa de restaurante trece acum printr-o perioadă de consolidare prin adaptarea la cerinţele noilor generaţii de clienţi, generaţii care nu se supun regulilor şi caută ineditul. Cei mai mulţi clienţi din restaurante au vârsta cuprinsă între 18 şi 40 de ani: segmentul sub 25 de ani frecventează barurile, cafenelele şi restaurantele de socializare de 2-3 ori pe săptămână, atraşi de oferte speciale şi dorinţa de experienţe noi, iar cei între 31 şi 40 de ani preferă restaurantele casual şi premium, iau masa frecvent în oraş, punând accent pe calitatea serviciilor şi a preparatelor. Cred că e important să ne construim strategiile cu atenţie, fiind foarte clari în targetarea clienţilor, pe de o parte, şi atenţi la tendinţele generale de consum, de cealaltă parte." (Valentin Şoneriu, preşedinte FPIOR)
"În ultima perioadă, am regândit meniul astfel încât să fie mai concentrat, sezonal şi cu preparate care pot fi livrate rapid, fără compromisuri de calitate. Am investit în experienţe tematice în locaţie - seri italiene, brunch-uri de weekend, evenimente private restrânse - care răspund nevoii clienţilor de a socializa într-un cadru autentic. Am înţeles că flexibilitatea şi capacitatea de a oferi experienţe relevante sunt cheia." (Corina Macri, vicepreşedinte FPIOR)
FPIOR încurajează antreprenorii din domeniu să ţină cont de aceste tendinţe în strategiile lor şi să valorifice oportunităţile oferite de noile formate de consum - de la QSR şi delivery, la experienţele gastronomice de nişă, potrivit comunicatului.