Dezvoltarea transportului public în zone metropolitane este o tendinţă care prinde tot mai mult teren şi în România, autorităţile publice înţelegând că parteneriatul şi încurajarea circulaţiei cu mijloace publice a forţei de muncă, a elevilor, a locuitorilor în general spre şi dinspre un centru economic, social şi cultural puternic, este o condiţie de dezvoltare pentru un areal mare, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
În anul 2022 s-a constituit Zona Metropolitană Sfântu Gheorghe, prin asocierea municipiului Sfântu Gheorghe cu comunele Reci, Ozun, Chichiş, Ilieni, Arcuş, Valea Crişului, Ghidfalău, Micfalău, Bodoc, Malnaş, Bixad şi Moacşa.
Un obiectiv important pe agenda asociaţiei este dezvoltarea unei reţele de transport integrată şi eficientă, care să răspundă nevoilor populaţiei din această zonă, rezultând reducerea traficului rutier şi a impactului negativ al acestuia asupra mediului înconjurător. Urmărind acest obiectiv, Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, în calitate de lider de parteneriat, a semnat cu Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru,
Autoritatea de Management pentru Programul „Regiunea Centru” 2021 - 2027, un contract de finanţare nerambursabilă pentru achiziţionarea a 30 de autobuze electrice. Contractul „Modernizarea transportului în comun prin achiziţionarea de autobuze electrice”, în valoare totală integral nerambursabilă, de 86.840.250,00 lei a fost obţinut în cadrul Priorităţii 4 - „O Regiune cu mobilitate urbană durabilă”, Acţiunea 4.1 -
„Dezvoltarea mobilităţii urbane durabile in Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane şi Zone Funcţionale Urbane)”.
Achiziţionarea celor 30 de autobuze electrice va conduce la crearea a 14 rute de transport public urban şi periurban la nivelul Zonei Metropolitane Sfântu Gheorghe. Proiectul asigură una dintre cele mai favorabile premise pentru transferarea unei părţi mobilitatea care acum se realizează cu autoturismele personale către transportul public, ceea ce contribuie la îmbunătăţirea eficienţei, timpilor de parcurs şi accesibilităţii respectiv la diminuarea semnificativă a traficului rutier şi emisiilor de gaze cu efect de seră în Zona Metropolitană Sfântu Gheorghe.
„În Uniunea Europeană, transportul a fost sursa a circa un sfert din totalul de emisii de dioxid de carbon, din care 71,7% au provenit din transportul rutier. Datele arată că acest sector este singurul în care emisiile de gaze cu efect de sferă au continuat să crească din 1990 încoace, poluarea generată în prezent fiind cu o treime mai mare decât acum 35 de ani. Situaţia este chiar mai gravă la nivelul României, unde, în ultimele trei decenii, emisiile din sectorul de transport au crescut cu 40%, în strânsă relaţie cu intensificarea traficului auto în detrimentul traficului feroviar şi a transportului public. Acum, vedem eforturi conjugate din partea autorităţilor publice locale pentru a creşte din nou ponderea
transportului public, mai eficient din mai multe puncte de vedere: economic, social, ecologic. Susţinem aceste eforturi prin Programul „Regiunea Centru” în cadrul căruia avem două priorităţi dedicate mobilităţii, una pentru achiziţia de mijloace de transport electrice şi dezvoltarea infrastructurii necesare funcţionării acestora şi a transportului nemotorizat şi cealaltă pentru construirea infrastructurii rutiere judeţene şi regionale cu acces la reţeaua TEN-T, a culoarelor europene de transport”, a declarat domnul Simion Creţu, Director general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru.
Anterior acestui proiect, municipiul Sfântu Gheorghe a achiziţionat alte 24 de autobuze electrice. Cele 30 de autobuze şi 15 staţii de încărcare din actualul proiect contribuie la extinderea reţelei şi a serviciului integrat de transport public spre comunele din preajma municipiului. Iniţiativa trebuie să asigure reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din transportul rutier cu minim 4% pe termen scurt şi apoi tot mai mult.
De asemenea, se preconizează creşterea cu 15 procente a numărului de pasageri în transportul public metropolitan. Cele 30 de autobuze nou achiziţionate vor avea următoarele dimensiuni: 7 m - 8 buc; 9 m - 12 buc; 12 m - 8 buc; 18 m - 2 buc, toate având o capacitate cumulată de 1.668 pasageri.
De acest serviciu public îmbunătăţit vor beneficia cei 88.000 de locuitori ai Zonei Metropolitane Sfântu Gheorghe, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Transport Metropolitan SEPSI, locuitorii judeţului Covasna şi turiştii. În cadrul proiectului se va derula o campanie de promovare a transportului public electric şi o activitate de cooperare transnaţională cu două sesiuni de diseminare a bunelor practici în localităţile înfrăţite Kecskemet şi Veszprem din Ungaria.