Cea de-a şasea ediţie a Zilei Naţionale a Comerţului Electronic a reunit miercuri la Palatul Parlamentului, Sala Iuliu Maniu, reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai autorităţilor şi ai mediului asociativ, într-un dialog despre competitivitatea companiilor româneşti, extinderea regională şi condiţiile pentru un comerţ echitabil. Evenimentul a fost organizat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO), în parteneriat cu Comisiile pentru Buget din Senatul României şi Camera Deputaţilor, precum şi cu Comisia de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Discuţiile au evidenţiat un mesaj comun: România are potenţialul de a fi lider regional în comerţul electronic. Condiţiile necesare pentru o astfel de reuşită sunt un cadru fiscal predictibil, concurenţă loială şi o digitalizare reală a serviciilor publice.
Totodată, în cadrul discuţiilor, s-a atras atenţia asupra pericolului pe care îl reprezintă volumul tot mai mare de produse neconforme pe care vânzătorii din state terţe, în special cei asiatici, le introduc pe Piaţa Unică, faptul că mulţi dintre aceştia nu respectă legislaţia privind protecţia consumatorilor sau comit evaziune fiscală, precum şi măsurile pe care autorităţile le au în vedere pentru stoparea acestor fenomene.
Potrivit datelor prezentate de George Dumitrache, inspector general adjunct al Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală - ANAF, sumele cheltuite de români online la comercianţi din afara României au cunoscut în ultimii doi ani o creştere foarte mare, care se vede în TVA încasată prin sistemele OSS şi IOSS, potrivit comunicatului.
„În 2025, avem în primul semestru aproximativ 316 milioane de euro TVA aferentă acestor operaţiuni înregistrate în IOSS şi OSS, o creştere de 87% faţă de 2023 şi de 34% faţă de 2024, pentru aceeaşi perioadă de raportare”, a declarat George Dumitrache, inspector general adjunct al Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală - ANAF.
La rândul său, Mihai Savin, vicepreşedinte al Autorităţii Vamale Române, a declarat că rolul Autorităţii este „de a facilita comerţul legal. Am dezvoltat mai multe sisteme, unele dintre ele fiind adaptate la specificul comerţului electronic. Cred că toate instituţiile puse la un loc pot să găsească soluţii în aşa fel încât să stopăm comerţul cu produse neconforme sau contrafăcute, şi chiar să stimulăm comerţul cu produse româneşti sau comerţul legal şi licit din România”.
Stabilitate fiscală şi planificare bugetară
Discuţiile din cadrul primului panel - „Competitivitatea companiilor româneşti: cum calibrăm impozitarea pentru o economie agilă” - au adus în prim-plan nevoia de predictibilitate şi disciplină bugetară.
„În noiembrie trebuie să închidem toate discuţiile fiscal-bugetare, astfel încât să se vină cu un model de buget pentru anul viitor. Toate partidele implicate, toţi antreprenorii sau tot mediul social, socio-economic, trebuie să fie implicat”, a declarat deputatul Adrian Câciu, fost ministru al Finanţelor, vicepreşedinte al Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci.
„Impozitul pe cifra de afaceri (IMCA) trebuie regândit. Ideea de a combate evitarea fiscală este corectă. Dar nu trebuie să devină o frână pentru cei care investesc, inovează şi creează locuri de muncă. Această taxă afectează nu doar marile companii, ci şi firmele româneşti şi, în final, consumatorii”, a declarat senatoarea Gabriela Horga, preşedinte al Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital din Senat.
Parlamentul, invitaţie la colaborare cu mediul privat
„Vă aştept cu mare drag la Comisia pentru Industrii şi Servicii, să avem o discuţie, punctuală, să vedem ce putem implementa, ce este nevoie să implementăm în legislaţia din România ca să îmbunătăţim acest sector. Este un domeniu care e în dezvoltare, iar eu cred că acesta este viitorul comerţului. Dacă ne gândim unde eram în acest domeniu acum 10 ani şi unde suntem acum, este o dezvoltare vizibilă din acest punct de vedere”, a adăugat deputatul Sandor Bende, preşedintele Comisiei pentru Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor.
Claritate fiscală, digitalizare şi concurenţă loială
Viorel Băltăreţu, secretar de stat în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, a declarat că modul în care autorităţile înţeleg digitalizarea trebuie să se schimbe: „Avem o problemă cu ce înţelege statul când vorbim de digitalizare. Noi digitalizăm birocraţia. Adică mulţi consideră că, dacă am copiat un document pe care cineva l-a semnat de mână şi l-au trimis pe mail l-am digitalizat. Nu, nici nu încape discuţie”.
De asemenea, în ceea ce priveşte fondurile disponibile pentru digitalizarea IMM-urilor, acesta a transmis că suma de 256,5 milioane de euro, disponibilă prin PNRR, a fost transformată din împrumut, în grant, şi aproximativ 4.600 de IMM-uri au semnat deja contractele de finanţare.
„Ecosistemul comerţului electronic românesc se dezvoltă rapid, dar pentru a menţine acest ritm este esenţial un cadru fiscal care stimulează inovaţia şi nu penalizează performanţa. Claritatea regulilor şi digitalizarea proceselor pot transforma conformarea fiscală dintr-o povară într-un avantaj competitiv”, a declarat Cristi Movilă, preşedinte ARMO.
„Cea de-a şasea ediţie a Zilei Naţionale a Comerţului Electronic marchează o etapă de maturitate pentru acest sector. Am reunit autorităţi şi antreprenori într-un dialog constructiv despre fiscalitate, digitalizare şi concurenţă loială. Am constatat că reprezentanţii statului cunosc problemele cu care sectorul de comerţ electronic se confruntă, şi am convenit ca împreună să identificăm cele mai bune măsuri.
După ce şi-au prezentat perspectiva cu privire la cadrul legislativ şi fiscal, magazinele online sunt acum pe ultima sută de metri a pregătirilor de Black Friday, de la care aşteptăm să fie cel mai spectaculos de până acum”, a transmis Cristian Pelivan, director executiv ARMO.
Opinia Cititorului