AURSF, PROPUNERI PENTRU LEGEA CONVERSIEI: "Susţinem majorarea plafonului de garantare la cel puţin 3 miliarde lei"
Bănci-Asigurări / 2 august 2015

Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) consideră că plafonul propus în proiectul de lege privind conversia creditelor din valută în lei, de 1 miliard de lei, "nu este suficient decât pentru un număr relativ redus de debitori".
"Având în vedere acest aspect, susţinem majorarea plafonului de garantare la cel puţin trei miliarde de lei", arată Asociaţia în propunerile transmise "în după-amiaza zilei de vineri prin email" Ministerului Finanţelor Publice.
"În situaţia în care există restricţii bugetare care nu permit alocarea unui plafon mai mare de 1 miliard lei, solicităm reluarea periodică a acestui program, pe măsură ce sunt identificate resurse bugetare în acest scop", notează AURSF.
La articolul 1, paragraful 2 din lege, AURSF propune modificarea astfel: "....faţă de valutele în care au fost contractate credite imobiliare/ipotecare sau credite de nevoi personale cu ipotecă destinate achiziţionării /construcţiei /modernizării de locuinţe în vederea asigurării cerinţelor de locuit proprii". AURSF argumentează: "Sunt debitori care au optat pentru credite ipotecare sau pentru credite de nevoi personale cu ipotecă destinate achiziţionării /construcţiei /modernizării locuinţelor. Considerăm că şi aceste categorii de debitori ar trebui să beneficieze de prevederile actului normativ".
AURSF propune majorarea discountului de la 15% la minim 25%, "având în vedere că una dintre bănci a acordat consumatorilor un discount de 22,5% din soldul creditului, altă bancă oferă împrumutaţilor un discount de 15% în timp, dacă aceştia îşi achită ratele fără întârziere, iar alta pregăteşte de asemenea aplicarea unui discount, fără a beneficia de garanţia statului", potrivit sursei. "Mai mult decât atât, având în vedere evoluţia pieţei imobiliare în contextul crizei economice, nu poate fi decât un avantaj pentru stat faptul că prin aplicarea unui discount de minim 25% soldul creditului se va apropia de valoarea de evaluare actuală a imobilului, fiind astfel posibilă îndestularea creditorului prin valorificarea imobilului la un procent mult mai ridicat. În condiţiile în care această garanţie va exista, este normal să fie încurajat un procent de discount cât mai mare, atât în avantajul debitorilor, cât şi pentru a asigura condiţiile pentru o rată cât mai redusă a neperformanţei acestor credite, pentru a limita efortul financiar al statului. În plus, oricum costul creditului ar creşte pentru împrumutat, cel puţin datorită celor două comisioane noi introduse - comisionul de risc şi comisionul de administrare, astfel încât se impune ca discountul să fie cât mai semnificativ, pentru ca reducerea ratei lunare să îi confere debitorului posibilitatea plăţii acesteia. Mai mult, orice venit disponibil care ar rămâne debitorilor s-ar putea orienta către consum, ceea ce ar însemna un beneficiu indirect pentru stat, în urma încasării taxelor şi impozitelor aferente.
De asemenea, solicităm eliminarea plafonului propus, din considerente legate de realitatea imobiliară de la momentul acordării creditelor, având în vedere că preţurile locuinţelor înainte de criză erau foarte ridicate - un apartament vechi de 3 camere în Bucureşti ajunsese să se vândă şi cu 150.000-160.000 euro.
Prin menţinerea plafonului propus, s-ar lua în considerare realitatea imobiliară ajustată semnificativ din acest moment (2015) şi mulţi potenţiali beneficiari vor fi excluşi", arată reprezentanţii împrumutaţilor în CHF.
Potrivit AURSF, în cadrul negocierilor "am sesizat că multe dintre creditele în CHF au marje de costuri (dobândă şi comisioane) extrem de ridicate - 7, 8 şi chiar 10%. În aceste condiţii, există riscul ca beneficiarii programului să fie discriminaţi faţă de ofertele pe care băncile le pun la dispoziţia clienţilor la acest moment".
"În plus, trebuie ţinut cont şi de faptul că potenţialii beneficiari ai programului au plătit până acum sume importante, preponderent dobânzi şi comisioane.
Astfel, propunem ca proiectul de lege să menţioneze efectuarea conversiei conform celei mai avantajoase oferte pentru consumatori la produsele similare oferite de banca respectivă clienţilor săi la data de 1 iulie 2015 (pentru a evita lansarea unor noi produse, cu costuri mai mari pentru consumatori).
Astfel, creditele imobiliare/ipotecare vor beneficia de cea mai bună ofertă de credite imobiliare/ipotecare, creditele de nevoi personale cu ipotecă vor beneficia de cea mai bună ofertă pentru acest tip de credite, iar băncile care oferă un produs ipotecar cu garanţia statului (Prima Casă) vor oferi acest tip de produs, având în vedere că este un credit care va beneficia, de asemenea, de garanţia statului", motivează reprezentanţii debitorilor.
Proiectul de lege privind conversia creditelor din valută în lei va fi modificat, în sensul că limita de venit, dar şi cea privind valoarea creditului vor fi eliminate, astfel că toţi cei care au contractat credite în valută vor putea apela la conversia în lei, dacă îndeplinesc celelalte cerinţe prevăzute în proiect, a declarat, vineri, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici.
El a precizat că băncile vor fi cointeresate să intre în mecanism prin faptul că statul garantează 50% din creditul rămas de plată în urma conversiei, dar şi nivelul discountului este important.
În privinţa includerii sub incidenţa legii şi a creditelor de nevoi personale cu ipotecă, folosite în scop locativ, ministrul Finanţelor s-a declarat de acord.
Ministrul Finanţelor a precizat că plafonul garanţiilor acordate de stat rămâne la un miliard de lei, aşa cum prevede proiectul iniţial, dar se lasă deschisă posibilitatea prelungirii, în cazul în care există solicitări care depăşesc această sumă.
Pe de altă parte, Teodorovici a spus că aşteaptă de la reprezentanţii debitorilor motivarea modificărilor solicitate în întâlnirea de joi, urmând ca acestea să fie analizate şi, după caz, incluse în proiectul de lege.
Ministrul Finanţelor a discutat, joi, cu reprezentanţii clienţilor cu credite în CHF pe marginea unui proiect legislativ ce ar putea veni în ajutorul debitorilor.
Iniţiativa de la care au pornit dezbaterile a fost cea propusă de fostul ministru de resort Darius Vâlcov şi care prevede, printre altele, o conversie în lei sau în altă valută a împrumuturilor în moneda elveţiană, cu un discount de 15% din soldul creditului la momentul conversiei, jumătate din suma rămasă de plată urmând să fie garantată de stat.

















































