CFR Călători, întreprinderea feroviară care ar trebui să reprezinte un motiv de mândrie pentru România, se află într-o situaţie financiară extrem de gravă, determinată în mod artificial de politicile statului român, potrivit unui comunicat de presă CFR. Statul, prin cadrul legislativ adoptat, a extins normele metodologice privind compensaţia acordată operatorilor de transport feroviar de călători şi asupra operatorilor privaţi, în timp ce aceştia beneficiază de garnituri noi de tren în proporţie mai mare decât operatorul naţional, deşi contribuie cu doar 20% la prestaţia totală, în comparaţie cu cele 80% asigurate de CFR Călători.
Conform contractelor de servicii publice stabilite prin Hotărârea de Guvern nr. 1453/2022, valabile timp de zece ani, precum şi prin Hotărârea de Guvern nr. 1328/2023, CFR Călători are obligaţia furnizării serviciilor de transport feroviar public de călători în România. Cu toate acestea, pentru anul 2025, deşi Legea Bugetului de Stat prevede o compensaţie de 2,039 miliarde lei, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a alocat doar 1,739 miliarde lei. Această alocare acoperă doar 80% din nivelul compensaţiei acordate în 2024, într-un context în care costurile de operare au rămas cel puţin la acelaşi nivel, iar veniturile din bilete au fost afectate de reglementări fiscale şi sociale.
Obligaţiile lunare ale companiei sunt de aproximativ 365 de milioane de lei, în timp ce veniturile lunare din vânzarea de bilete se ridică la doar 50 de milioane lei. Astfel, CFR Călători se confruntă cu un deficit major de lichidităţi, care pune în pericol funcţionarea normală a serviciului public de transport. La această dată, datoriile companiei se ridică la 510 milioane lei, dintre care cele mai importante sunt: 110 milioane lei către CN CFR SA, 95 milioane lei către furnizorii de motorină, 53 milioane lei către Electrificare, 70 milioane lei către furnizorii de reparaţii, 40 milioane lei către salubrizatori şi 142 milioane lei către alţi furnizori (pază, mentenanţă, utilităţi şi altele).
Potrivit sursei, în pragul sezonului estival, când cererea de transport atinge anual nivelul maxim, CFR Călători are nevoie de un parc suplimentar de 150 de vagoane şi 40 de locomotive. Din cauza subcompensării continue şi a datoriilor acumulate, acest necesar nu poate fi asigurat, fapt care riscă să afecteze grav mobilitatea populaţiei în perioada de vârf.
Paradoxal, în data de 15 mai 2025, la mitingul de protest organizat de Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), compania afirma public că nu există probleme financiare care să justifice manifestaţia. Cu toate acestea, la doar o lună distanţă, conducerea CFR Călători a transmis oficial, printr-un document semnat de Directorul General Traian Preoteasa şi de Directorul Financiar Aida Hanganu, că în lipsa majorării compensaţiei la nivelul aprobat prin legea bugetului şi a unei intervenţii rapide a statului, există riscul real de oprire a traficului feroviar şi de anulare a trenurilor, în special pe secţiile neelectrificate.
O situaţie suplimentar tensionată se prefigurează şi pe plan social. În data de 16 iunie 2025, cu întârziere, urmează să înceapă negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă (CCM) care ar trebui să intre în vigoare începând cu 1 iulie 2025 şi să se aplice până la 30 iunie 2026. Dacă în cadrul acestuia nu vor fi cuprinse actualizarea grilei de salarizare conform salariului minim brut de 4.050 lei şi a coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi în Legea nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar, dar şi indexarea grilei cu rata inflaţiei de 12,5%, există riscul major ca, la 1 iulie 2025, CFR Călători să rămână fără un CCM valabil. Acest context ar putea deschide calea parcurgerii etapelor premergătoare declanşării grevei generale chiar în plin sezon estival.
Conform comunicatului, tot în această perioadă, este planificată o întâlnire crucială între reprezentanţii celor cinci confederaţii sindicale reprezentative la nivel naţional, printre care şi CSN MERIDIAN, şi Preşedintele României, Nicuşor Dan. Întâlnirea va avea loc luni dimineaţă, la ora 8:30, la Palatul Cotroceni. Ulterior, liderii sindicali, inclusiv cel al FSTFR, vor participa la şedinţa de negocieri colective pentru noul CCM alături de Directorul General al CFR Călători şi comisiile de negociere din partea administraţiei şi ale celorlalte federaţii sindicale implicate.
CFR Călători, în ciuda prestigiului şi responsabilităţilor asumate în sistemul naţional de transport, pare să se îndrepte spre o criză sistemică alimentată de subfinanţare, dezechilibre legislative şi tensiuni sociale nerezolvate, punând în pericol nu doar continuitatea activităţii, ci şi încrederea cetăţenilor în transportul feroviar public din România.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.06.2025, 14:34)
Inainte de privatizare comp de stat sunt bagate cu buna stiința , intentionat in faliment pentru a fi vandute ieftin dar comisionul e mai mare luat de smecherii , alde Grindeanu si altii . atentie la portul Constanta si Tarom , Grindeanu le-a pus gand rau ( dar bun pentru gasca lui )
1.1. CFR este serviciu strategic national (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.06.2025, 17:12)
Tarile europene si au dezvoltat infrastructura feroviara, au creat trasee de trenuri rapide si sa stiti ca NU sunt profitabile, nu sunt atatia calatori si biletele sunt scumpe. Dar pastreaza controlul la trenuri pt ca sunt strategice, mai ales la aceste vremuri si cu razboi la granita! Acesta e rolul subventiei de stat, sa mentina acest serviciu orice s ar intimpla, sa nu se milogeasca la Grampet sa transporte trupe si (doamne fereste) refugiati!
2. fără titlu
(mesaj trimis de No name în data de 14.06.2025, 15:51)
Să se tripleze salariile ar fi o soluție și sa se tripleze pierderile o normalitate
3. Sunt consecintele capusarii CFR timp de 25 de ani
(mesaj trimis de anonim în data de 14.06.2025, 16:33)
Infrastructura feroviara n a fost intretinuta sau inlocuita la timp, abia anul asta vedem ca se lucreaza la inlocuire traverse, linii etc. Subfinantarea cronica a CFR calatori tot de 30 de ani, intreruperea scolarizarii pentru conductori de tren, abandonarea de gari si active date pe nimic (intre care multe hoteluri in statiuni care ar fi contribuit la redresare daca erau vandute corect) etc. Dar cand vine vorba de locomotive si vagoane, lovitura principala a dat o Gruia Stoica care a devalizat firma de stat de echipamentele bune cumparate ca fier vechi! Uitati ca acum Grampet grup fura si clientii, etc! Doar nu se putea ca atata neglijenta furt si rea credinta sa nu duca la faliment!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.06.2025, 16:52)
crezi ca gruia fura asa de capul lui ca cfr e sat fara caini?
nu, bree, are complici de la grindeanu in sus, in jos si in laterale.
fura toti cot la cot.
pana la urma privatizarea cfr 100% poate nu este o solutie rea cand la noi nasii fura 100% orice bilet
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.06.2025, 21:57)
Mai rasfirati, baieti, mai rasfirati !
Spartul de seminte de floare sau de bostan de pe margine "urmarind fenomenul" este sport national. Ceva solutii exista ? Chiar daca nu vor fi aplicate vreodata in practica ! Ca ala e hot, iar alalaltul e si mai si am mai vazut si auzit !
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.06.2025, 09:15)
da ,ce ai vrea sa auzi ? pentru tine conteaza auzitul sau vazutul , prostane !